Gamen onmogelijk met nieuwe GTX 960 4G

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Karia
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-07-2022
Ik heb een nieuwe GTX 960 gaming 4G videokaart aangesloten. Nu probeer ik Dragon Age Inquisition te spelen maar dat is niet te doen. Alleen al het openen duurt ontzettend lang en het menu hapert al. Als ik al verder kom dan het menu is het onmogelijk te spelen.
Met mijn oude videokaart, een GTS 250, kond ik DAI prima spelen op lage settings met maar heel af en toe een hapering/ lag.

Hardware:
Moederbord Asus M5A78L - M LE
Dual core AMD Athlon II x2 270, 3415 MHz
Samsung SSD 850 Evo
Silenzio Power voeding 600w
12 GB DDR3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Oude drivers verwijdert en nieuwe geïnstalleerd.

BIOS update (versie 0701 naar 1601)
Nieuwe Windows installatie (win 7 home premium)
Drivers van Nvidia site geïnstalleerd (GeForce game ready driver)

Dit leek het probleem verholpen te hebben maar na 1 dag is de game weer niet te spelen.
Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

EDIT: een van de svchost.exe nam ruim 50% van de cpu in gebruik op het moment dat de game onspeelbaar was. Verholpen door een aantal services uit te schakelen.
Zal toch binnenkort eens een nieuwe voeding plaatsen en cpu.

[ Voor 10% gewijzigd door Karia op 13-03-2016 19:09 ]

Beste antwoord (via Karia op 13-03-2016 19:06)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:12:
[...]

Die voeding levert maximaal 260W op de 12V-rail onder optimale condities. Nou ben ik heel simpel maar de GPU staat in de boeken voor 120W, de CPU voor ongeveer 55W. Grote kans inderdaad dat de PSU het niet trekt en onderuit dondert.

Is er al gekeken met tooling van Asus wat de voltages zijn op het moment dat je wil gaan gamen en het absoluut onwerkbaar is?
Van wat ik kan vinden levert de voeding max 270w op de 3,3v en 5v rails, de 12v rail zit op 22 ampere hetgeen omgerekent staat voor 12 x 22 = 264w. Zie de volgende afbeelding: http://www.cosa-comtech.d...ail-Silenzio-Power_b3.jpg

Het TDP van de athlon ligt op 65w en die van de grafische kaart op 120w meen ik, het maximale verbruik zal samen niet de 200w overstijgen.

Echter is de voeding wel complete bagger helaas, dit zijn wattages die je op een 250-300w voeding vindt.
Uiteraard is de antieke athlon een gigantische bottleneck, maar ook de voeding is een tikkende tijdbom.

Hoe is de voeding aangesloten op de 960 GTX videokaart? Ik geloof dat de meeste 960 GTXen een enkele 8-pin aansluiting hebben. Heeft deze voeding uberhaupt een 8-pin connector? Ik kan er maar bar weinig over vinden.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Alle reacties

Verwijderd

Heb je alle aansluitingen gecontroleerd?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt een no-name psu. dat kan wel eens je probleem zijn.
Is een link world voeding van 25 tot 30 euro..

[ Voor 28% gewijzigd door KillerAce_NL op 10-03-2016 12:19 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet om lullig te zijn, maar die bijna antieke Athlon is een flinke bottleneck voor een 960. Ik zou toch gaan sparen voor een FX6300 of een instap i5.

Daarnaast, heb je de temperaturen van je systeem ook gemeten? Andere games getest?

Edit:

Je CPU voldoet niet aan de minimale eisen voor dragon age. Minimaal een Core2Quad Q6600 qua performance wat ook een overklok X2 niet kan bijbenen.

https://www.dragonage.com...ems-requirements-revealed

[ Voor 33% gewijzigd door nelizmastr op 10-03-2016 13:10 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

KillerAce_NL schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:17:
Je hebt een no-name psu. dat kan wel eens je probleem zijn.
Is een link world voeding van 25 tot 30 euro..
Die voeding levert maximaal 260W op de 12V-rail onder optimale condities. Nou ben ik heel simpel maar de GPU staat in de boeken voor 120W, de CPU voor ongeveer 55W. Grote kans inderdaad dat de PSU het niet trekt en onderuit dondert.

Is er al gekeken met tooling van Asus wat de voltages zijn op het moment dat je wil gaan gamen en het absoluut onwerkbaar is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
[...]

Van wat ik kan vinden levert de voeding max 270w op de 3,3v en 5v rails, de 12v rail zit op 22 ampere hetgeen omgerekent staat voor 12 x 22 = 264w. Zie de volgende afbeelding: http://www.cosa-comtech.d...ail-Silenzio-Power_b3.jpg

Het TDP van de athlon ligt op 65w en die van de grafische kaart op 120w meen ik, het maximale verbruik zal samen niet de 200w overstijgen.

Echter is de voeding wel complete bagger helaas, dit zijn wattages die je op een 250-300w voeding vindt.
Uiteraard is de antieke athlon een gigantische bottleneck, maar ook de voeding is een tikkende tijdbom.

Hoe is de voeding aangesloten op de 960 GTX videokaart? Ik geloof dat de meeste 960 GTXen een enkele 8-pin aansluiting hebben. Heeft deze voeding uberhaupt een 8-pin connector? Ik kan er maar bar weinig over vinden.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Die 960 en die evo meenemen naar een nieuwe pc.. Dit zijn de enige onderdelen die nog bruikbaar zijn als je wil gamen.

• Karia
[...]

Na het installeren van Asus PC Probe om de voltages te meten draait de game nu al ruim een uur vlekkeloos. Ik kom er op terug zodra het weer begint te haperen.

• Karia
stin00 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:42:
[...]

De voeding heeft een 8-pin connector die ik heb aangesloten op de 960 GTX

• Karia
nelizmastr schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:06:
Niet om lullig te zijn, maar die bijna antieke Athlon is een flinke bottleneck voor een 960. Ik zou toch gaan sparen voor een FX6300 of een instap i5.

Daarnaast, heb je de temperaturen van je systeem ook gemeten? Andere games getest?

Edit:

Je CPU voldoet niet aan de minimale eisen voor dragon age. Minimaal een Core2Quad Q6600 qua performance wat ook een overklok X2 niet kan bijbenen.

https://www.dragonage.com...ems-requirements-revealed
Ik begrijp dat ik niet het maximale uit de GTX 960 haal met mijn huidige moederbord maar ik hoopte toch betere prestaties te krijgen door voor nu alleen mijn videokaart te vervangen.
Met mijn oude kaart kon ik DAI prima spelen, hetzij op low settings.
Met de nieuwe kaart speel ik nu op medium settings. Soms draait de game perfect, op andere momenten kom ik al niet verder dan het menu.

Ik heb nog geen andere games geïnstalleerd om te testen.

Temperaturen zijn
CPU 55°
moederbord 40°
GTS 960 58°. De fans van de kaart springen ook nog niet (volledig) aan.
Met de oude kaart werden te temperaturen wel eens te hoog na lange tijd spelen.
Modbreak:Aub niet meerdere keren achter elkaar posten :o

Als je iets toe te voegen hebt aan een eerdere post (bijv een quote), gebruik daarvoor de Wijzig-knop. Je mag pas je topic met een tweede post omhoogschoppen na 24u.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 10-03-2016 15:51 ]

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Karia schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:23:
[...]

Ik begrijp dat ik niet het maximale uit de GTX 960 haal met mijn huidige moederbord maar ik hoopte toch betere prestaties te krijgen door voor nu alleen mijn videokaart te vervangen.
Met mijn oude kaart kon ik DAI prima spelen, hetzij op low settings.
Met de nieuwe kaart speel ik nu op medium settings. Soms draait de game perfect, op andere momenten kom ik al niet verder dan het menu.

Ik heb nog geen andere games geïnstalleerd om te testen.

Temperaturen zijn
CPU 55°
moederbord 40°
GTS 960 58°. De fans van de kaart springen ook nog niet (volledig) aan.
Met de oude kaart werden te temperaturen wel eens te hoog na lange tijd spelen.
De CPU is gewoon niet krachtig genoeg waardoor je 960 praktisch staat te slapen. Normaal komt die ook makkelijk boven de 60 graden uit maar zoals ik al aangaf staat ie niet vol te draaien en is de temperatuur ook lager.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:51

nelizmastr

Goed wies kapot

pricewatch: AMD FX FX-6300 Black Edition

Deze CPU is de beste optie voor dit bord. Geen FX-8xxx op zetten, dan frituur je je bord. Na de CPU upgrade en een fatsoenlijke voeding zijn al je problemen verleden tijd.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Je zou idd wel wat beter moeten kunnen met je huidige cpu en nieuwe GPU. Maar je voeding lijkt me zeker aan te raden om als eerste te vervangen. Voor een goede voeding zal het prima te doen zijn, maar slechte voedingen gaan echt wel problemen hebben met deze setup.
Denk ook dat dat is wat je nu ziet.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Bij deze voeding mag je blij zijn als die 200W stabiel kan leveren, is een hele slechte voeding, die je beter zo snel mogelijk kan vervangen voordat die de PC (verder) beschadigd.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1