Change ownership /var/www/html

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-09 23:28
Beste,

Kort vraagje.
Ik heb een kleine website gemaakt en deze staat in /var/www/html. Ik zou nu iemand toegang willen geven met een aparte useraccount enkel hier aanpassingen te kunnen doen.

Gewoon een chown -R gaat dit oplossen. Mijn vraag is of ik nog met andere zaken rekening dien te houden.
Nu heeft root rechten op al die files/folders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je moet zorgen dat je webserver ook bij die directory kan. Meestal leest deze server alleen, maar soms zijn er ook directories waar de webserver moet schrijven.

En probeer beter te omschrijven wat je bedoeld met "een aparte useraccount [om] enkel hier aanpassingen te kunnen doen." Wat mag die useraccount niet en wat mag die wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Sendy schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:17:
Je moet zorgen dat je webserver ook bij die directory kan. Meestal leest deze server alleen, maar soms zijn er ook directories waar de webserver moet schrijven.

En probeer beter te omschrijven wat je bedoeld met "een aparte useraccount [om] enkel hier aanpassingen te kunnen doen." Wat mag die useraccount niet en wat mag die wel?
Aparte useraccount dient enkel om aanpassingen te doen aan de code in /var/www/html. Dus full control op deze folder.

Inderdaad een hele goeie opmerking, er gaat wel data opgeslagen worden in directories dus daar moet ik zeker wel rekening mee houden. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Groepen en stickybits regelen. En wat bedoel je met 'root heeft alle rechten op files/folders'? Dat is normaal. Tenzij je bedoelt dat root de eigenaar is, want normaal gesproken is www-data of apache (afhankelijk van distro) de eigenaar.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

tip: hou je data en je code uit elkaar. Concreet bedoel ik dat je webserver niet mag schrijven in de html/php directory van je project en dat je data-directorie geen uitvoerbare code hoort te bevatten. Maak dus aparte directories voor data en voor code.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe geef ik "speciale" rechten aan een user/folder voor ssh? had een vergelijkbare vraagstelling recentelijk; mogelijk dat daar wat zaken/hints in staan die kunnen helpen bij het isoleren en correct toegang geven tot een bepaalde directory.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van de gekozen/geboden vraagstelling uit de startpost; een aanpassing in een live omgeving kan natuurlijk catastrofale gevolgen hebben voor de user-experience (de website-bezoeker) en voor de server-performance (zoals het onbedoeld weggooien/maken van logs).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Hero of Time schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:25:
Groepen en stickybits regelen. En wat bedoel je met 'root heeft alle rechten op files/folders'? Dat is normaal. Tenzij je bedoelt dat root de eigenaar is, want normaal gesproken is www-data of apache (afhankelijk van distro) de eigenaar.
User en group is nu root op alle files en folders in de /var/www/html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
MAX3400 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:47:
Hoe geef ik "speciale" rechten aan een user/folder voor ssh? had een vergelijkbare vraagstelling recentelijk; mogelijk dat daar wat zaken/hints in staan die kunnen helpen bij het isoleren en correct toegang geven tot een bepaalde directory.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van de gekozen/geboden vraagstelling uit de startpost; een aanpassing in een live omgeving kan natuurlijk catastrofale gevolgen hebben voor de user-experience (de website-bezoeker) en voor de server-performance (zoals het onbedoeld weggooien/maken van logs).
Ik ga het eerst aanpassen in een test omgeving hé. Thx voor de link, ik ga die is lezen.
Pagina: 1