Windows 10 Licenties - Kopen of huren ?
Voor een klant van mij, moet ik het beste advies geven over Microsoft Windows 10 Enterprise licenties.
De klant heeft 25 werknemers met laptops en is volledig Microsoft ingesteld, zoals Office365 e.d.
Nu heb ik van 1 van de bedrijven de vraag gekregen, welke soort licentie zij willen.
Ze hebben onderstaand bericht gezonden met de 7 opties.
En welk advies kan ik geven aan mijn klant ??
Bij voorbaat dank voor je reactie.
Bernard
Voor een klant van mij, moet ik het beste advies geven over Microsoft Windows 10 Enterprise licenties.
De klant heeft 25 werknemers met laptops en is volledig Microsoft ingesteld, zoals Office365 e.d.
Nu heb ik van 1 van de bedrijven de vraag gekregen, welke soort licentie zij willen.
Ze hebben onderstaand bericht gezonden met de 7 opties.
Mijn vraag wat zijn de voordelen en nadelen bij huur of koop ??Bij Open License koop je altijd eeuwigdurende volume licenties met óf zonder 2 jaar Software Assurance en betaal je dit gelijk bij aanschaf. Je hebt hierin dus de volgende opties:
1) Windows 10 Enterprise Upgrade - licentie zonder Software Assurance*
2) Windows 10 Enterprise Upgrade - licentie met 2 jaar Software Assurance
Bij Open Value koop je altijd eeuwigdurende volume licenties altijd mét 3 jaar Software Assurance en betaal je dit óf gelijk bij aanschaf óf gespreid in 3 jaarlijkse betalingen (jaarlijkse 1/3 licentie + 1 jaar SA). Je hebt hierin dus de volgende opties:
3) Windows 10 Enterprise Upgrade - licentie met SA 3 jaar Software Assurance
4) Windows 10 Enterprise Upgrade - licentie met SA 3 jaar Software Assurance
Optioneel kun je er ook voor kiezen om deze voor al je werkplekken (Open Value Company-Wide) te kopen. Je krijgt dan dus korting omdat je hierop standaardiseert maar verplicht je wel om ook voor bv PC’s die erbij komen ook deze licenties erbij aan te schaffen. Dit wordt dan:
5) Windows 10 Enterprise Upgrade - licentie met SA 3 jaar Software Assurance
6) Windows 10 Enterprise Upgrade - licentie met SA 3 jaar Software Assurance
Bij Open Value Subscription tot slot koop je geen licenties met SA maar huur je deze, betaal je altijd per jaar en moet je dit altijd voor al je werkplekken doen.
7) Windows 10 Enterprise Upgrade - (huur) licentie met SA 3 jaar Software Assurance
Ook hier geldt: Zou je ook bijvoorbeeld Office Professional Plus/Office 365 en Core/Enterprise CAL Suites op dezelfde wijze nemen, kortom alle werkplekken geheel op Microsoft standaardiseren dan krijg je hierop nog weer wat extra korting.
Groot voordeel van Open Value Subscription is dat je omdat je geen licenties koopt maar huurt, deze jaarlijks in aantal naar boven en naar beneden kunt bijstellen (afhankelijk dus aantal werkplekken). Ander voordeel is dat je bij Open Value Subscription slechts eenmaal per jaar het aantal werkplekken doorgeeft; komt er tussentijds iemand bij dan hoef je niet gelijk binnen maand licentie erbij aan te schaffen. Je bent dus gedurende het jaar altijd “compliant”. Na afloop van de overeenkomst heb je overigens alsnog de mogelijkheid de licenties (af) te kopen.
En welk advies kan ik geven aan mijn klant ??
Bij voorbaat dank voor je reactie.
Bernard