Yocto build systeem: cores of MHz-en?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Beste Tweakers,

Sinds een tijdje ben ik embedded systemen (SoC) aan het ontwikkelen op basis van linux (U-Boot/Linux-stable/BusyBox). Ik gebruik daarvoor Yocto.
Meeste ontwikkeling doe ik op Windows (omdat ik ook veel Win applicaties gebruik), en heb Ubuntu onder VirtualBox draaien. De VM krijgt 2 van m'n vier cores (i7-4790) en 4Gb ram: als ik meer cores toewijs lijkt de VirtualBox inefficiënt te worden.
Dat gaat tergend langzaam. Een clean Yocto build kost me 3-4 uur.

Ik wil nu een linux pc opbouwen die dit sneller kan doen. Mijn vraag is: moet ik voor en snelle yocto build kiezen voor meer MHz-en of voor meer cores. De 12-core AMD Opteron 6344 lijkt bijv nu interessant.

p.s. dit staat onder programming ipv hardware, omdat ik schat dat hier de mensen zitten die ervaring hebben met Yocto

U vraagt, wij antwoorden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Meer een gut-feeling dan echt onderbouwd, maar eerlijk gezegd denk ik dat je meer hebt aan een SSD om de te zorgen dat file IO zo snel mogelijk is.
Daarnaast zou ik ook eerst eens benchmarken of onderzoeken wát er nu precies traag is en of daar niet iets aan te doen is. Het zou best zo kunnen zijn dat het downloaden van source packages heel lang duurt? Of wordt er continu geswapt vanwege niet voldoende geheugen?

Ik denk dat niemand hier een direct antwoord zal kunnen geven op de vraag welke processor het snelst Yocto build...

[ Voor 56% gewijzigd door EddoH op 10-03-2016 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ja, dat had ik niet gezegd. Maar SSD en snel RAM komt er sowieso in. (Zitten al in de Win pc)

De do_compile stappen lijken het langst te duren. Dus bouwen. Linux system monitor geeft aan dat maar 1,4 Gb van de de 4Gb wordt gebruikt.

Weinig mensen die Yocto gebruiken dan? Zou ik het aan de Devs zelf moeten vragen?

[ Voor 4% gewijzigd door MeMoRy op 10-03-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wij gebruiken hier ook Yocto, maar ik zelf niet. Wij hebben gewoon een build server staan die voor ons de builds maakt. Eerlijk gezegd geen idee hoe lang het duurt. De buildserver is gewoon een VM overigens.

Ik denk ook dat je je vraag meer terug moet brengen tot de kern van het probleem. Wat duurt lang? Je zegt het compilen: dan moet je dus kijken naar gcc. Je trekt het probleem te breed: Yocto bestaat uit allerlei verschillende onderdelen samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Dank je voor je feedback. Ik denk dat ik kan kijken naar GCC tot ik een ons weeg :+ Sterker nog: raad eens wat ik nu aan het doen ben. :P
Waar moet ik naar kijken?

Ik zie dat Yocto meerdere do_compiles tegelijk start, behalve voor de multithreaded builds (e.g. linux kernel). Net als je linux build met "make -jX", waar X het aantal threads is. Natuurlijk raak je wat efficiency kwijt (zeker met hyperthreading) maar het gaat zeker sneller!

Mijn theorie: meer cores, snellere build. jatochnietdan? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MeMoRy op 10-03-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 14:49
Uit ervaring kan ik zeggen dat meer cores + snelle SSD en dan een -j(NumCores) *heel veel* uitmaakt qua buildsnelheid. Op mijn eigen PC ( ook een 4790, 32G RAM + SSD ) trekt gcc dan alle cores vol.

Ik gebruik Yocto overigens niet (vaak), maar al die build tools werken eigenlijk op dezelfde manier; onder water is het make/gcc die wordt aangeroepen voor het "echte" werk.

[ Voor 31% gewijzigd door farlane op 10-03-2016 12:22 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Pagina: 1