Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilpad2
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-05-2023
Hi,

Ik werk in de detachering en kan via hun een HBO opleiding gaan volgen. Ik zou graag dit jaar beginnen aan de BIM opleiding deeltijd. Dit is tegenwoordig op een woensdag middag tot in the avond.

Gelukkig kan ik met mijn werk regelen dat ik 36 uur ga werken inplaats van 40.

Ik ben gisteren op de opendag geweest van de HRO en heb hier met een leraar kunnen spreken en die heeft mij vrij duidelijk kunnen uitleggen wat er allemaal aan lessen word gegeven.

Maar ik zou toch de ervaringen willen krijgen van de mensen die de BIM deeltijd hebben gevolgt en hoe ze omgaan met leren en werk.

Uiteraard is het geen probleem als het bij een andere instituut is dan het HRO.

Bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik lees even mee, precies hetzelfde van plan op de HRO vanaf september :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 11:58

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Ik heb ook deze opleiding deeltijd gedaan en naast dat het pittig is heb ik als enige tip dat als het mogelijk is je beter de opleiding zelf kan betalen. Dit heeft bij mij namelijk een vreemde na smaak gehad met mijn vorige werkgever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 19:38
Ik heb de opleiding ongeveer 2 jaar geleden afgerond. Ik heb de opleiding gedaan bij Windesheim in Zwolle.
Ik ben van 40 uur naar 36 uur werken gegaan. Op dinsdagmiddag van 14.00 tot 21.00 / 22.30 (lag aan de periode) ongeveer college en ook in de meeste periodes op donderdagavond van 19.00 tot 22.30 als ik het me goed herinner.
We zijn gestart met een groep van 14 personen. In het derde en laatste jaar waren er nog 6 over. Ik heb een half jaar vertraging opgelopen en was als tweede van de groep klaar.
De studiebelasting lag tussen de 15 en 25 uur per week ongeveer.

Het eerste jaar kregen we de volgende vakken:
Bedrijfskunde, Databases en SQL, Statistiek, Service Management, Project/Praktijk vakken, Software Design, English for IT, Programmeren in Java

Tweede jaar kregen we de volgende vakken:
Bedrijfseconomie, Bedrijfsprocessen, Conflicthantering, Data Warehousing, Informatie Analyse en Modellering, Project/Praktijk vakken, Management, Management Informatiesystemen en Prince2 waarbij je ook het certificaat kon halen, wat ik gedaan heb.

Derde jaar kregen we Bedrijfsethiek, ICT strategie en organisatie, Programmeren in Java vervolg, IT Service Management, Architecturen, Project/Praktijk vakken, Verandermanagement, IT governance.

Ik zal er vast nog enkele missen, maar dit was de grote lijn. Er zat in ieder geval een goede opbouw in.

Een belangrijke tip, zorg dat je bij blijft en probeer zoveel mogelijk in 1x te halen. Zodra je gaat achterlopen wordt het lastig. Helemaal omdat het al zwaar is om en te werken en studeren. Zorg daarom voor een goede planning die realistisch is.

De vervelendste opdrachten vond ik de groepsopdrachten. Doordat je deeltijd studeert en daarom vaak niet bij elkaar in de buurt woont was dit niet altijd heel handig. Ik deed het liefste opdrachten in mijn eentje.

Ik zelf ben in die tijd verhuisd en van werkgever veranderd. Andere klasgenoten zijn getrouwd, kregen een eerste of volgende kind, maar dat zijn allemaal gebeurtenissen die je liever niet hebt op dat moment. Bij praktisch iedereen zorgde dit voor vertraging. :P

Achteraf ben ik blij dat het ik het gedaan heb, maar het is zeker vrij pittig. Gelukkig ging thuis alles goed en kon ik vaak na het eten en de kinderen op bed te hebben gelegd direct aan de studie. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik altijd redelijk bij kon blijven.

Inhakend over het betalen van de studie, mijn werkgever heeft alles betaald zoals ook mijn andere cursussen of opleidingen. Ikzelf heb hier geen nare ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilpad2
Madgoblin,

Hartstikke bedankt voor de super duidelijke uitleg. Was er inderdaad vanuit gegaan dat 20uur ongeveer per week een realistische tijd was, ook al word er anders op de site aangegeven.

Hoe verdeelde jij je tijd kwa leren, deed je meer in het weekend of gewoon verspreid over de hele week.
Het eerste jaar kregen we de volgende vakken:
Bedrijfskunde, Databases en SQL, Statistiek, Service Management, Project/Praktijk vakken, Software Design, English for IT, Programmeren in Java
Gaat je diep in op programmeren, want dat is iets wat mij niet heel erg trekt aan de opleiding?. De leraar gaf aan dat je hier niet teveel mee bezig ben, maar wel het basis begrijpt krijgt.
De vervelendste opdrachten vond ik de groepsopdrachten. Doordat je deeltijd studeert en daarom vaak niet bij elkaar in de buurt woont was dit niet altijd heel handig. Ik deed het liefste opdrachten in mijn eentje.
Hmm, dat is jammer om te horen. Ik heb een maat die doet de Deeltijd Informatica, zit nu in het laatste jaar en zegt juist dat hij projecten fijn vond., wegens dat hij hierdoor minder tijd hoeft te leren thuis. Ook gaf hij aan dat hij af en toe op werk studeerde :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 19:38
schilpad2 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:18:
Madgoblin,

Hartstikke bedankt voor de super duidelijke uitleg. Was er inderdaad vanuit gegaan dat 20uur ongeveer per week een realistische tijd was, ook al word er anders op de site aangegeven.

Hoe verdeelde jij je tijd kwa leren, deed je meer in het weekend of gewoon verspreid over de hele week.
Vaak op maandag en woensdag avond. Dinsdag en donderdag college, zaterdag ochtend dan ook nog vaak.
Gaat je diep in op programmeren, want dat is iets wat mij niet heel erg trekt aan de opleiding?. De leraar gaf aan dat je hier niet teveel mee bezig ben, maar wel het basis begrijpt krijgt.
Eerste jaar ging op zich prima. Het jaar erna kregen we het vervolg. Dat heeft mij erg veel moeite gekost. Vond ik het minste van de opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben in 2012 aan dezelfde opleiding begonnen, dan bij Avans in Breda.

Ik ben er echter mee gestopt (na 3 kwartalen); ik was niet minder gaan werken en zat vaak tijdens college mijn werk nog af te maken, ik had diverse sociale activiteiten die ik niet wilde laten schieten (minimaal 2x avonden vrij sporten, meestal 1x p/w wedstrijd), op het werk was dat jaar een integratie van diverse bedrijven gaande waarin veel extra tijd ging zitten (was naast uitdagend, ook erg leerzaam), door drukte doordeweeks hadden mijn kinderen voorrang in het weekend op de studie...

Overigens ging het "mis" pas in het 3e kwartaal... Eerste 2 kwartalen eigenlijk niet veel meer gedaan dan gewoon de colleges gevolgd en actief meegedaan tijdens de colleges. Het 3e kwartaal was veel werk buiten het college om en daar liep ik dus tegen de lamp.

Gezien het privé door mijn eigen schuld toen ook nog een wat... bijzonder drukke... periode was, heb ik het bijltje er bij neergegooid.

Ik zou nog wel de opleiding willen afmaken, aan de andere kant was het door mijn minimale input deels een bevestiging van reeds aanwezige kennis (uiteraard leer je bij). Echter zien bedrijven op papier liever dat je HBO Bachelor bent.

Dus als je de tijd en discipline hebt, dan moet de opleiding goed te doen zijn. Echter, ik had tijd te kort en discipline te weinig dus ik heb daarin gefaald. Ik heb het er met mijn leidinggevende al over gehad (inmiddels andere functie), waarbij ik wél de mogelijkheid zou hebben om tijd ervoor te krijgen. Echter, blijf ik tegen het feit aanlopen dat ik mijn "eigen" tijd graag aan andere activiteiten besteed... Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 18:05
Ik volg ook de BIM opleiding in deeltijd. Nu alle vakken gehaald en afgerond. Nu werk ik ook in de detachering en dat maakt het erg lastig om een afstudeeropdracht te vinden. Aangezien je werkgever graag uren wil factureren en de klant mijn inzet nodig heeft. Ik ben nu genoodzaakt om voor het afstuderen verlofuren op te nemen voor de tijd dat ik mijn met afstuderen bezig ben. Verder afspraken gemaakt dat als ze me niet meer nodig hebben, dat ik alsnog de opdracht af mag maken. Jij hebt het voordeel dat de opleiding vanuit je werk ondersteund wordt. Maar bij mij is het eigen initiatief, betaal alles zelf etc. Verder leuke opleiding, veel geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilpad2
Bedankt voor de feedback!

Uiteraard begrijp ik dat ik hiervoor tijd moet inleveren, en ik denk wel dat de tijd die je inlevert zeker waard is.

Gelukkig heb ik duidelijke afspraken kunnen maken met mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:17
- Als je een gezin hebt, stem het dan goed af. Dit heeft namelijk een enorme impact op je sociaal leven en gezinsleven.
- Hbo-niveau valt vies tegen als jezelf in dit vakgebied ervaring hebt. Je kan je ergeren aan de theorie omdat je uit ervaring weet dat het in de praktijk niet zo werkt. Het kan al snel 'saai' worden. Maar let op, je kan ook ten onrechte doen alsof je het allemaal wel beter weet. Het komt erop neer dat dat je een flinke dosis doorzettingsvermogen en motivatie nodig zal hebben.
- Groepsopdrachten in deeltijd zijn k*t. Nagenoeg iedereen heeft een eigen leven, werk en andere verplichtingen. Met een beetje pech wonen de medestudenten niet in de buurt waardoor fysiek afspreken lastig kan zijn. De studie zal niet voor iedereen prioriteit 1 zijn, dus zet je schrap voor meelifters.
- Betaal het lekker zelf indien mogelijk, met een studiecontract zit je min of meer vast aan je werkgever (voor een paar jaar).
- Stem het af met je werkgever, vooral als je doordeweeks naar school moet.

Ik ben in het derde jaar afgehaakt (HAN).
Pagina: 1