Vervangen verwarmingspomp

Pagina: 1
Acties:

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:54
Dag allen,

Op het moment heb ik in de woning een vloerverwarmingspomp van Grundfos type UPS 25-40 (diam. 180)
Het ding stamt uit de jaren '90, begint herrie te maken en verbruikt vooral veel energie (label 'F')

Grundfos_HuidigePomp

Nu heb ik een beetje rond zitten neuzen en heb ik een shortlist
1: Grundfos Alpha 1 25-40 (180) https://www.vloerverwarmi...rundfos+alpha+1+25-40+180

2: Grundfos Alpha 1 25-60 (180) https://www.vloerverwarmi...rundfos+alpha+1+25-60+180

Het verschil van 1 en 2 zit hem (zover ik kan zien) in het maximale vermogen. Nr.1 gaat tot 22W, Nr.2 tot 45W.
Mijn eerste idee was om 1 op 1 hetzelfde type te kopen, dus de 25-40 daar ik nu ook de 25-40 heb.

Maar later dacht ik, als ik nu een pomp met iets oververmogen neem.. dan hoeft de pomp niet volle bak aan en kan deze dus 'rustiger' werken .. wat dan in mijn ogen zou uitkomen op hopelijk een langere levensduur.

De huidige pomp staat op Max. vermogen (80W :| ) Heb al wel lager geprobeerd maar dan lijkt het alsof er vermogen mist om de gehele vloer goed warm te krijgen.

Wat is jullie idee hier over? (dus overmogen pomp aanschaffen)

Dan een andere vraag, wat betekend 'Opvoerhoogte' ? Bij 1: is dat 4m, bij 2: 6m.

Dank allen voor uw reacties.

*sowieso

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-12 09:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De opvoerhoogte is hoe ver hij het water omhoog kan pompen, dus hoeveel druk hij kan genereren.
Je hebt tegenwoordig ook pompen met een timer.

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
Pompen die in deelvermogen werken hebben over het algemeen een slecht rendement.

Daarbij is het niet zo dat een pomp langzamer zal draaien. Waar je ook over na moet denken is dat de tweede pomp meer druk geeft en dus de stroomsnelheid in je vloerverwarming zal toenemen. Dit betekent ook dat je vloer meer warmte af zal gaan geven.

Andere tip voor levensduur verlegning is gewoon een schakelklok op je pomp zetten. Gedurende de zome hoeft je pomp maar een half uur per dag te draaien. Nooit helemaal stil zetten voor langere tijd want daar gaat de pomp van kapot.

• DonJunior
@Mr_gadget: Thanks voor je antwoord. Er hoeft opzich niets 'omhoog' gepompt te worden daar het 'vloer' verwarming is natuurlijk.

Dat klopt, maar ik heb zelf al een schakelaar er tussen gehangen toen ik vorige jaar de woning betrok. De vorige bewoner had het ding gewoon 24/7 aan staan. Nu heb ik een 'voel' schakelaar er tussen die voelt of de aanvoer buis warm wordt (dus wanneer de reguliere verwarming aanslaat) en schakelt dan de vloerverwarmingspomp in. Deze heeft ook vorstbeveiliging voor in de winter en roest beveiliging voor in de zomer (dat de pomp in ieder geval 1x per dag even aan gaat zodat het ding niet vastroest als de verwarming in de zomer nooit aangaat)

*sowieso

• DonJunior
G-bird schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 10:28:
Pompen die in deelvermogen werken hebben over het algemeen een slecht rendement.

Daarbij is het niet zo dat een pomp langzamer zal draaien. Waar je ook over na moet denken is dat de tweede pomp meer druk geeft en dus de stroomsnelheid in je vloerverwarming zal toenemen. Dit betekent ook dat je vloer meer warmte af zal gaan geven.

Andere tip voor levensduur verlegning is gewoon een schakelklok op je pomp zetten. Gedurende de zome hoeft je pomp maar een half uur per dag te draaien. Nooit helemaal stil zetten voor langere tijd want daar gaat de pomp van kapot.
Allereerst, bedankt voor je reactie!
Wat bedoel je precies met deelvermogen? Ik begreep dat het vermogen instelbaar is op de pomp (net als bij mijn huidige pomp)

Dus jij raad pomp nr 2 aan zodat de vloer sneller warm wordt? Of begrijp ik het dan verkeerd?

*sowieso

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
DonJunior schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:20:
[...]

Allereerst, bedankt voor je reactie!
Wat bedoel je precies met deelvermogen? Ik begreep dat het vermogen instelbaar is op de pomp (net als bij mijn huidige pomp)

Dus jij raad pomp nr 2 aan zodat de vloer sneller warm wordt? Of begrijp ik het dan verkeerd?
Een pomp heeft optimaal electrisch rendement als hij op zijn nominaal vermogen werkt. Dwz de electrische energie wordt met de beste effieciente omgezet. Een pomp werkt altijd op 50Hz ongeacht het vermogen dat nodig is. Als de pomp minder vermogen vraagt dan hij kan leveren werkt hij gewoon in-efficient en gooi je geld weg.

Nu over de warmte. De warmtegeleiding van jouw vloer bepaalt hoe snel de vloer warm wordt. Echter als de stroomsnelheid hoger wordt dan zal de leiding sneller warm worden. Niet noodzakelijkerwijs ook de vloer.

Je moet je afvragen of je dat wel wilt. De ketel meet heen- en retourtemperatuur. Je hebt kans dat de retourtemperatuur door hogere stroomsnelheid te snel toeneemt en dat daardoor de ketel denkt dat de vloer op temperatuur is terwijl dat in de praktijk niet zo is.

Ik zou adviseren om je pomp door dezelfde te vervangen. Dan voorkom je dat je een gebalanceerd systeem verstoort.

• DonJunior
Kijk, dat is antwoord waar ik wat aan heb! Super bedankt!

*sowieso

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11
Bij vloerverwarming is het sowieso het beste om tijdens heel het stookseizoen een constante temperatuur te houden. Je zou dus ook een lagere aanvoertemp kunnen gebruiken als je de verwarming contant op zeg 20 graden laat staan. Op GoT is daarover veel te vinden. (oa CV tuningstopic)
Pagina: 1