2 wan IP's als particulier

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:53
Eigenlijk weet ik niet of dit de juiste plaats is voor mijn vraag.
Maar wie niet waagt .......

Ik ben op zoek naar een provider die een particulier 2 WAN IP's kan leveren.
Het liefst in combinatie met een all-in one pakket
Mijn zoektocht op internet heeft niets opgeleverd.
Momenteel ben ik aangesloten via Ziggo, die biedt deze optie niet
Zakelijk zijn er wel mogelijkheden, maar de consequentie zijn behoorlijk.
Zeker wat betreft telefoon en TV.

De reden voor deze vraag is dat ik twee PC's heb waarop identieke software draait.
Deze software communiceert met een externe server(s) waarbij gebruik wordt gemaakt van vaste UDP poorten.
In mijn huidige opzet heb ik voor 1 van PC's forwarding in de router ingesteld.
Voor de 2e PC heb ik nu een tweede WAN ip nodig om ook hier de poorten beschikbaar te maken.

UPNP is geen oplossing
DMZ is geen oplossing omdat de forward poorten zijn uitgesloten.
Ik heb een VPN geprobeerd maar dat was niet optimaal.
De volgende optie is een tweede internet aansluiting te nemen.

Hopelijk is er onder jullie iemand die met een soortgelijk probleem ervaring heeft en nog een suggestie heeft

Beste antwoord (via Ies Korpershoek op 14-03-2016 16:26)

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Dat zou dan een beperking zijn van de FritzBox zijn (als het al zo is, ik ken de FritzBox verder niet), niet van de dienst op zich. Heb een tijdje een /29 van XS4ALL gehad met een eigen router en daarmee was het geen enkel probleem om meerdere servers op dezelfde poort te gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

IPv4 of IPv6? >:)

Want bij Xs4all krijg je in ieder geval één fixed IPv4 adres en een hele reeks IPv6 adressen...
Of wellicht wat opzetten op basis van DDNS?

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 10-03-2016 09:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Welke software draai je? Want wellicht denk je veel te ingewikkeld en kan iemand hier je een andere oplossing geven voor je probleem?

Mocht je niet veel dataverkeer gebruiken kan je overdenken om een smartphone met 3G als wifi brug in te stellen en het 3G abonnement te gebruiken als je de software nodig hebt. Of draait het 24/7?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:34
Bij XS4ALL kun je ook een blok van 5 extra ip adressen aanvragen. Kost je wel 10 euro extra per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 10:50
Edwin88 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:24:
Mocht je niet veel dataverkeer gebruiken kan je overdenken om een smartphone met 3G als wifi brug in te stellen en het 3G abonnement te gebruiken als je de software nodig hebt. Of draait het 24/7?
Ben er niet zo zeker van of dit gaat werken. Wat je soms ziet bij consumenten 3G-verbindingen is dat de ISP gebruik maakt van CG-NAT (in NL zijn er ook een aantal dacht ik). Dit betekend dat je een private IPv4 adres krijgt wat wordt ge-NAT op de provider edge. Bij 'normaal' gebruik uiteraard geen probleem maar als je vanaf buitenaf een UDP-verbinding wilt maken op bepaalde poorten is het slim om dit goed uit te zoeken.

Advies van mij zal zijn om gewoon contact op te nemen met de ISP die de voorkeur heeft en vragen naar de mogelijkheden. Vaak zie je dat je bij zakelijke abonnementen vaste IPv4 adressen kan afnemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Hoteldebotel op 10-03-2016 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt speciale sim kaarten krijgen met een vast publiek IP voor remote-access toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vroeger gaf Internlnet 8 IPadressen uit per ADSLverbinding. Wellicht dat ze nu nog steeds zo'n abonnementsvorm kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Newjersey schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:24:
Bij XS4ALL kun je ook een blok van 5 extra ip adressen aanvragen. Kost je wel 10 euro extra per maand.
Dit. XS4ALL is volgens mij ook de enige provider die een /29 kan leveren aan particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ies Korpershoek schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:16:
Ik ben op zoek naar een provider die een particulier 2 WAN IP's kan leveren.
Het liefst in combinatie met een all-in one pakket
Het is outside of the box, maar:
Waarom neem je geen VPS met drie ip's en deel je echte IP's uit aan de clients?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 16:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat voor software betreft het? Wellicht is het mogelijk om het veel simpeler op te lossen. Uit je beschrijving is het mij niet helemaal duidelijk of het nu uitgaande of inkomende connecties betreft. In dat eerste geval is een port foreward helemaal niet nodig. Je geeft namelijk aan dat er gecommuniceerd wordt met externe servers.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:45

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Bij XS4ALL kun je tegen een meerprijs een /29 subnet krijgen, ook als consument :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:32

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als de combinatie versturend IP <-> ontvangende PC uniek is, dan zou je op basis van bijvoorbeeld iptables specifieke NAT PREROUTING rules kunnen maken die het UDP verkeer naar de juiste interne host NAT'en.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bor schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:58:
Wat voor software betreft het? Wellicht is het mogelijk om het veel simpeler op te lossen. Uit je beschrijving is het mij niet helemaal duidelijk of het nu uitgaande of inkomende connecties betreft. In dat eerste geval is een port foreward helemaal niet nodig. Je geeft namelijk aan dat er gecommuniceerd wordt met externe servers.
Dat was mijn idee ook, ik draai regelmatig meerdere PC's en consoles met dezelfde games/software, uitgaand heb je daar nooit problemen mee, enkel inkomend (zoals ik vroeger 2 webservers draaide) heb je daar een probleem.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:18
Anders gewoon een goedkope 2de ADSL lijn voor dit verkeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Deze software communiceert met een externe server(s) waarbij gebruik wordt gemaakt van vaste UDP poorten.
Dus eigenlijk moet je op de server een UDP port rewrite doen? Is dat niet een stuk makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goedkope dsl lijn er bij lijkt me 't mooiste?

Heb je meteen eventuele fallback als je ziggo er uit fietst

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Ok, nooit gedacht zoveel response te krijgen.

De software is bedoeld voor de aansturing van een interface die het, voor zendamateurs, mogelijk maakt via het internet verbinding te maken met andere zendamateurs, waar ook ter wereld.
De lokale apparatuur ( node ) maakt via het internet verbinding met een directory server.
Via deze server kunnen actieve nodes en 'Talk' rooms worden opgevraagd.
Met deze info kan verbinding worden gemaakt met een node of talkroom.

Zodra de verbinding tot stand is gebracht worden alle, ontvangen en verzonden communicatie (data of spraak) via de interface, naar het internet gerouteerd waarna ze door het aangesloten station worden uitgezonden visa versa. Voor elk van deze onderdelen wordt een eigen poort gebruikt.
Communicatie is zowel inkomend als uitgaand.

Deze techniek staat bekend onder de naam Wires-X

De directory server is een vast gegeven en niet aanpasbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waar ik persoonlijk wat moeite mee heb is dat de software jou op basis van een IP adres toegang verleent (óf juist weigert)....

Ik vraag me bij dezen dus af hoe het licentiemodel geregeld is en óf je überhaupt wel 't recht hebt om te mogen verbinden middels meerdere IP adressen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SMSfreakie schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:00:
Goedkope dsl lijn er bij lijkt me 't mooiste?

Heb je meteen eventuele fallback als je ziggo er uit fietst
Probleem is dat ISP's gebruiken maken van NAT & DHCP op LAN's.

Dwz dat een WAN Router van de ISP 1 public IP-adres gebruikt per x-aantal netwerken (gebruikers).
Maw het kan namelijk zijn dat jouw buren of heel jouw straat dezelfde public IP hebben.

Dit komt omdat het aantal IPv4 adressen (bijna) uitgeput zijn.

Daarom opteren meer en meer bedrijven voor IPv6.
Dit is dan ook goekoper en is "eindeloos".

Nu een 2e lijn zoals je opteert kan best maar is niet 'best practice' en raad ik zeker niet aan.
Voor redundancy heb je wel gelijk; werken met servers en 2 verschillende IPS's/netwerken gebruiken is goed.

@OP: ik zou opteren voor over te gaan naar IPv6. Is spotgoedkoop en ISP's gebruiken ook NAT voor IPv6 naar IPv4 translaties en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Nog bedankt allemaal.

Ik zal eens vragen of Ziggo ook IPv6 kan leveren, ik dacht namelijk dat ze gestopt waren met de uitrol.

@wimmel_1
Het licentie model is gekoppeld aan het serienummer van de interface en de callsign van de gebruiker.
Per serienummer slechts 1 entry in de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 08:30:
Ik zal eens vragen of Ziggo ook IPv6 kan leveren, ik dacht namelijk dat ze gestopt waren met de uitrol.
Dan ben je wel je IPv4 kwijt. Althans, dan wordt je WAN zijde ook een CGN-adres.
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:40:
[...]

Probleem is dat ISP's gebruiken maken van NAT & DHCP op LAN's.
Niet als je een Draytek Vigor 120 of Vigor 130 gebruikt met PPPoE passthrough (of een ander modem met passthrough). XS4ALL is de enige provider die de gegevens vrijgeeft aan particulieren (al zijn de gegevens van de andere providers wel algemeen bekend).

[ Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 11-03-2016 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:18
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:40:
@OP: ik zou opteren voor over te gaan naar IPv6. Is spotgoedkoop en ISP's gebruiken ook NAT voor IPv6 naar IPv4 translaties en omgekeerd.
Waarbij je er vanuit gaat dat de applicatie met IPv6 overweg. Een snelle google geeft op de applicate weinig hits..... Kans is dus groot dat IPv6 niet ondersteund wordt.

Ik denk dat een 2de (ADSL) lijn de gemakkelijkste oplossing is voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Trommelrem schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:26:
[...]
Dan ben je wel je IPv4 kwijt. Althans, dan wordt je WAN zijde ook een CGN-adres.
[...]
Dat ligt aan je regio (en daarmee of je oud-ziggo of oud-upc abonnee bent). Ik heb hier sinds kort gewoon volwaardig dual stack via Ziggo.

Maar IPv6 lijkt me alleen een oplossing als Wire-X dat ondersteunt en de andere wire-x gebruikers die verbinding met jouw node willen maken ook over IPv6 beschikken?

Wat ik er van begrijp is dat wire-x een soort peer-to-peer communicatie dienst, met een centrale directory server waarin peers kunnen opzoeken hoe ze met elkaar kunnen verbinden. Dan zit NAT inderdaad in de weg.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Bij Ziggo blijven, een Horizon abonnement nemen en een losse modem erbij aanvragen. Als je vanaf je hoofdaansluiting naar een splitter gaat, vanuit de splitter 1 coax de horizon in en de ander je losse modem in. Dan krijgen ze beide een ander IP adres. En via beide IP adressen heb je internet. Als ik mijn modem uitzet kan ik via de wifi van de horizon verder internetten namelijk.
Moet je alleen voor jou specifieke poorten achter de Horizon nog iets van een router ofzo zetten om de poorten en toestanden te regelen, dat is vziw allemaal uitgeschakeld in de Horizon.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog eenvoudiger: een VPN abo nemen (van het type dat jan en alleman neemt om in het buitenland NL-specifieke TV te kunnen kijken) en een van de twee instances daaroverheen routeren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan als particulier weer wel een Ziggo zakelijk afsluiten, daar heb je wel meer IP-adressen en bieden ook een alles in 1 pakket.
dion_b schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:21:
Nog eenvoudiger: een VPN abo nemen (van het type dat jan en alleman neemt om in het buitenland NL-specifieke TV te kunnen kijken) en een van de twee instances daaroverheen routeren.
Geen idee waarom, maar in de TS staat reeds vermeldt dat VPN geen optimale oplossing is. :)

[ Voor 59% gewijzigd door CH4OS op 11-03-2016 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"VPN" is een ongelofelijk brede term. Zonder verdere toelichting vraag ik me af of daar zelfde bedoeld word als ik suggereer ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Nogmaals bedankt voor alle info

Ziggo zakelijk heeft veel voeten in de aarde.
Buiten het abonnement is ook een andere telefooninstallatie nodig (CISCO Voip ).
Installatie alleen via een installatie bedrijf.
Alles bij elkaar een hoop extra kosten.

Xs4all met /29 subnet had ik ook gevonden.
Alleen de verhalen en reacties hierover zijn niet echt éénduidig.
2 servers individueel benaderbaar maken op de zelfde poorten blijkt niet mogelijk.
Althans als ik de verhalen, van het internet, goed begrijp.
Zeker niet met de standaard FritzBox die door XS4ALL wordt geleverd.
Mogelijk zou Draytek wel een oplossing bieden.

Blijft dus lastig, misschien inderdaad een VPN.
Wordt vervolgt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Nu online
Dat zou dan een beperking zijn van de FritzBox zijn (als het al zo is, ik ken de FritzBox verder niet), niet van de dienst op zich. Heb een tijdje een /29 van XS4ALL gehad met een eigen router en daarmee was het geen enkel probleem om meerdere servers op dezelfde poort te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

Ies Korpershoek schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:20:
Ziggo zakelijk heeft veel voeten in de aarde.
Buiten het abonnement is ook een andere telefooninstallatie nodig (CISCO Voip ).
Installatie alleen via een installatie bedrijf.
Alles bij elkaar een hoop extra kosten.
ur? Sinds wanneer? Ik heb Ziggo Zakelijk en gewoon een normale RJ11 uit m'n modem komen waar mijn telefoon op aangesloten zit....

Datzelfde modem heeft 4 LAN poorten die ieder een eigen publiek IP adres toegewezen kunnen krijgen. Easy as pie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Lieg ik dan lieg ik in commissie !

Dit zijn echt de woorden en opmerkingen van zowel Ziggo als XS4ALL
XS4ALL zou wel uitzoeken welke router dit wel kon en ook toegestaan is op hun netwerk.

@Mauricej
Ik ben wel erg geïnteresseerd welk merk en type Router jij hebt gebruikt ?
Ook wel in de wijze hoe je dit hebt gerealiseerd.
Zoals in het eerste bericht vermeld heb ik 2 server die beide de poort range 40100 - 40122 gebruiken voor input en output.

Misschien kan je mij een privé berichtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:04
Ies Korpershoek schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:26:
Lieg ik dan lieg ik in commissie !

Dit zijn echt de woorden en opmerkingen van zowel Ziggo als XS4ALL
XS4ALL zou wel uitzoeken welke router dit wel kon en ook toegestaan is op hun netwerk.

@Mauricej
Zoals in het eerste bericht vermeld heb ik 2 server die beide de poort range 40100 - 40122 gebruiken voor input en output.

Misschien kan je mij een privé berichtje sturen.
Zolang het PPPoA of PPPoE ondersteunt maakt het geen moet welke merk je gebruikt.
Ik heb bij twee klanten Cisco system gebruikt. Model 877 en 2801 met Hwic-1Adsl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Nu online
Ies Korpershoek schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:26:
Ik gebruik een Alix bordje met OpenBSD als router. Met pfsense, FreeBSD of Linux is het ongetwijfeld ook mogelijk.
Op die manier heb je het externe IP op 1 interface, de /29 op de andere en je eigen LAN (ge-NAT) op de derde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11

MadEgg

Tux is lievvv

http://extraip.nl/ misschien een oplossing? Middels een GRE tunnel een /29 subnet naar je thuis-IP gerouteerd voor 8 euro per maand. Veel beter dan dat wordt het niet met consumentenlijnen vrees ik.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MadEgg schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:35:
http://extraip.nl/ misschien een oplossing? Middels een GRE tunnel een /29 subnet naar je thuis-IP gerouteerd voor 8 euro per maand. Veel beter dan dat wordt het niet met consumentenlijnen vrees ik.
Helaas, dit gaat niet werken. Want;
Bedankt voor uw interesse in ons ExtraIP product. Helaas is het niet mogelijk als particulier van onze dienst gebruik te maken, subnetten kunnen bij de organisatie RIPE op naam van een bedrijf worden geregistreerd.
ExtraIP valt dus af, voor wat ik her en der gelezen heb is het wel mogelijk om bij bijvoorbeeld OVH een VPS te nemen met extra IP Adressen en deze middels een zelf opgezette GRE Tunnel te gebruiken. Nadeel is echter dat dit bij bijvoorbeeld KPN niet zal werken wanneer je de ExperiaBox gebruikt daar Proto-47 wordt geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11

MadEgg

Tux is lievvv

Seriously? Des te meer reden om KPN te vermijden als ISP. Los van of je het wilt gebruiken of niet, dat soort blokkades kunnen echt niet. Poort 25 blokkeren is al zwaar discutabel maar in het kader van spam-bestrijding is daar nog wel wat voor te zeggen.

Anyway, voor slechts eenmalig 50,- heb je een eenmanszaak bij de KVK waarmee je gebruik kunt maken van extraip ;) Ik was me er niet bewust van dat het alleen voor bedrijven was, heb hem zelf inderdaad op naam van mijn eenmanszaak aangevraagd. Jammer, deze dienst zou voor veel meer mensen (tweakers) aantrekkelijk zijn.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MadEgg schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:45:
Seriously? Des te meer reden om KPN te vermijden als ISP. Los van of je het wilt gebruiken of niet, dat soort blokkades kunnen echt niet. Poort 25 blokkeren is al zwaar discutabel maar in het kader van spam-bestrijding is daar nog wel wat voor te zeggen.
KPN is een huis, tuin en keuken provider waarbij de boel gewoon aangesloten moet worden en direct moet draaien zonder al teveel gedoe voor klanten. Voor meer geavanceerde zaken is er bijvoorbeeld een XS4ALL. Bedrijven die echt meerdere ip-adressen nodig hebben, zullen hier bij KPN meer voor in de buidel moeten tasten en zakelijke contracten moeten afnemen.

Volgens mij blokkeren de meeste ISP's die een eigen router (of modem met router functionaliteit leveren), Proto-47 een enkeling blokkeert zelfs Proto-41 op router niveau, hoewel .... tenzij je gebruik maakt van DMZ tenminste, want volgens mij zou het dan gewoon moeten werken.
MadEgg schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:45:
Anyway, voor slechts eenmalig 50,- heb je een eenmanszaak bij de KVK waarmee je gebruik kunt maken van extraip ;) Ik was me er niet bewust van dat het alleen voor bedrijven was, heb hem zelf inderdaad op naam van mijn eenmanszaak aangevraagd. Jammer, deze dienst zou voor veel meer mensen (tweakers) aantrekkelijk zijn.
Voor tweakers is een toko als KPN volgens mij lang niet zo interessant als een XS4ALL, daar je bij hen ook zelfs IPv6 krijgt wat steeds meer mensen willen hebben (gewoon omdat het kan), maar ook de support hierin een stuk verder gaat.

Maar goed, dat is iets voor een geheel andere discussie aangezien de TS hier niets mee opschiet ;)
Pagina: 1