Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11 16:48
Beste mensen,

Sinds de samenstelling van mijn pc (eind oktober 2015) ervaar ik onregelmatige freezes.
De freeze is steeds gecombineerd met een audio-buzz of zelfs een sterk, distorted gepiep/noise.
Soms draait alles vlekkeloos gedurende een maand tot een freeze voordoet, soms gebeurt het opnieuw na een enkele dag. Soms gebeurt de freeze na 5 uur gaming (diverse games), soms ook gewoon in Chrome... er lijkt op het eerste zicht geen programma of actie rechtstreeks gekoppeld aan de freezes. Ze vinden op random regelmaat en random momenten plaats bij random acties.

CPU is niet overclocked. RAM stond ingesteld op zijn XMP profile (2666Mhz), ik vermoede hier een probleem omdat het moederbord in de eerste instantie de XMP niet wou laden (een latere BIOS update verhielp dit). Standaard reset-setting van 2400Mhz sluitte de freezes echter niet uit... Het RAM staat echter niet op de 'recommended'-list van het moederbord. De videokaart is voorzien van een overclockje, freeze heeft zich echter ook al voorgedaan zonder die overclock.

Ik geef jullie hieronder zoveel mogelijk info:

Setup:
Intel i5 6600K
Asus Z170i Pro Gaming
Crucial Ballistix Elite DDR4 2666Mhz
MSI Gaming GTX970
Samsung EVO 850 500GB M.2
Samsung EVO 850 250GB SATA (niet formatted, niet in gebruik)
Silverstone SX-500LG 500W voeding

Aangesloten:
- Dell Ultrasharp U2515H (enkel displayport)
- Logitech G5
- Logitech toetsenbordje van 10 euro
- NuForce Icon HDP dac (audio, via optical)
- Creative Soundblaster Play! (audio, via USB)

Installed onboard hardware moederbord:
- Realtek ALC1150 (audio, Asus noemt het SupremFX)
- Intel I219V (ethernet)
- ASMedia ASM1142 (USB3.1)

Software running:
- Windows 10 64bit
- Nvidia Geforce Experience
- Bittorrent Sync

Ik ben ten einde raad. Heb al allerlei adviezen getest die Google me aanreikte:
- CPU overclock disabled
- GPU overclock disabled
- RAM overclock (XMP) disabled
- CPU microcode bijgewerkt via BIOS-update (de skylake-freeze-bug...)
- PCIe speed manueel op GEN3 gezet ipv AUTO in het BIOS
- RAM met Memtest getest op errors (-> 0 errors)
- Overige audiodevices uitgeschakeld in Device Manager

Nvidia driver misschien de oorzaak? Of toch RAM? Iets anders?... Alle voorstellen zijn welkom.

Beste antwoord (via Terrestraeon op 30-05-2017 16:20)

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-11 23:20
Ik weet dat Crucial DDR4 geheugen soms nog wel eens problemen kan veroorzaken met Skylake systemen, in het verleden wel meerdere topics gelezen in combinatie met een Asus Z170 moederbord. Gezien de kans dat het aan je CPU of moederbord ligt stuk kleiner is zou ik dat als eerste controleren.

Ik gebruik zelf Kingston HyperX Fury 2666 Mhz op mijn Asus Z170 Pro Gaming moederbord (met i5 6600k) en heb nooit problemen ervaren. (maat van mij zelfde systeem ook geen problemen)

[ Voor 1% gewijzigd door V-rg op 10-03-2016 18:19 . Reden: fury x.. bedoel dus hyperx fury ]

Alle reacties

• Vosegus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-11 02:14
Misschien het geheugen op 2133MHz laten draaien, zodat er geen overclock plaats vind?

2 x DIMM, Max. 32GB, DDR4 3400(O.C.)/3333(O.C.)/3200(O.C.)/3100(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2600(O.C.)/2400(O.C.)/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory

Windows logboek al eens doorgenomen?

Koeling / temperatuur CPU in orde?

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Ontkoppel je niet in gebruik zijnde SSD ook eens helemaal.

Acties:
  • Beste antwoord

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-11 23:20
Ik weet dat Crucial DDR4 geheugen soms nog wel eens problemen kan veroorzaken met Skylake systemen, in het verleden wel meerdere topics gelezen in combinatie met een Asus Z170 moederbord. Gezien de kans dat het aan je CPU of moederbord ligt stuk kleiner is zou ik dat als eerste controleren.

Ik gebruik zelf Kingston HyperX Fury 2666 Mhz op mijn Asus Z170 Pro Gaming moederbord (met i5 6600k) en heb nooit problemen ervaren. (maat van mij zelfde systeem ook geen problemen)

[ Voor 1% gewijzigd door V-rg op 10-03-2016 18:19 . Reden: fury x.. bedoel dus hyperx fury ]

• Terrestraeon
Benchmarks die mijn RAM onder druk zetten zijn nooit vastgelopen, maar dat sluit uiteraard niets uit. Ik zal om te starten die ssd eens loskoppelen en het geheugen manueel op 2133mhz zetten. Vervolgens zal het afwachten zijn tot ik nog een freeze ervaar. Zoals ik reeds zei kan het soms tot een maand duren voordat de freeze voordoet, dat maakt de zoektocht immers zo moeilijk.

Commentaren en adviezen blijven uiteraard nog steeds welkom!

Als niets soelaas biedt zal ik overwegen om het RAM te vervangen door een ander setje van bijvoorbeeld Kingston. Voorlopig ga ik geen geld spenderen aan nieuw RAM als het probleem eventueel elders zou zitten.

Edit: Heb eens naar de logboeken gekeken, de freezes staan vermeld als "Niveau: Kritiek, Bron: Kernel-Power, Gebeurtenis-id:41, Taakcategorie: 63". Een reguliere melding die duidt op onverwacht afsluiten van het systeem, hardware/software gerelateerd. Dat helpt me natuurlijk ook niets verder... Temps zijn overigens ruim in orde

[ Voor 27% gewijzigd door Terrestraeon op 10-03-2016 23:05 ]

• Terrestraeon
Zonet wederom een freeze gehad. Civilization V stond aan en ben voor een halfuurtje uit de kamer geweest, toen ik terugkwam zag ik dat het systeem gefreezed was.

Met andere woorden: 2133mhz hielp niet en ontkoppelen ssd hielp niet.
Momenteel heb ik C-states disabled en Asmedia USB Host driver uninstalled voor een volgende ronde...

Nog ideëen of adviezen?

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-11 13:59
Terrestraeon schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:14:
Zonet wederom een freeze gehad. Civilization V stond aan en ben voor een halfuurtje uit de kamer geweest, toen ik terugkwam zag ik dat het systeem gefreezed was.

Met andere woorden: 2133mhz hielp niet en ontkoppelen ssd hielp niet.
Momenteel heb ik C-states disabled en Asmedia USB Host driver uninstalled voor een volgende ronde...

Nog ideëen of adviezen?
Je kunt Memtest86+ is doorlopen? Laat het hem voor een goede run even 7 passes draaien.

[ Voor 73% gewijzigd door batumulia op 17-03-2016 13:22 ]

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-11 15:24
Heb je nog een andere voeding ergens staan of kan je er 1 van iemand lenen. Zou ik dat eens proberen... Misschien is er een condensator niet helemaal top (of whatever er allemaal in een voeding zit)

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

• InfernuZ
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-11 09:20
Heb je dit ooit opgelost? Ik heb bijna een identieke setup en heb last van dit exacte probleem maar vind ook geen oplossing.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Wat voor voeding heb je?

• InfernuZ
Geen idee of je het tegen de OP had of tegen mij maar ik heb een Corsair RM650x.
Heb ook even een eigen thread gemaakt:

Freezes wanneer er gegamed wordt op Skylake systeem

• Terrestraeon
InfernuZ schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:36:
Heb je dit ooit opgelost? Ik heb bijna een identieke setup en heb last van dit exacte probleem maar vind ook geen oplossing.
Jazeker, het probleem is verholpen!

V-rg gaf me de oplossing:
V-rg schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:16:

Ik heb mijn Crucial Ballistix toen vervangen door Corsair Vengeance LPX modules (pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16 en sindsdien draait mijn systeem al ruim een jaar feilloos. Ik heb geen enkele freeze meer gehad.

Ik lees net in je eigen topic dat je ook Crucial RAM hebt, hetzij een andere reeks. Zoals door anderen werd aangeraden is het beter om eerst je voeding uit te sluiten, met name omdat je de freezes ervaart tijdens het gamen (heavy load). Bij mij waren de freezes compleet random. Indien een andere voeding geen soelaas brengt zou je eens naar je RAM kunnen kijken.

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:52

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Zelf zit ik hier ook met die combi, 6600k met Asus Z170 pro gaming en Crucial ram. Ik heb de voeding al vervangen. En nog steeds het probleem dat het heel af en toe freezed met buzzing noise. ik ga nu eerst de ram vervangen kijken of dat het oplost. Bedankt dat je het laat weten dat er een probleem is met de combinatie Asus en Crucial.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

• InfernuZ
Terrestraeon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:45:
[...]

Jazeker, het probleem is verholpen!

V-rg gaf me de oplossing:

[...]

Ik heb mijn Crucial Ballistix toen vervangen door Corsair Vengeance LPX modules (pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16 en sindsdien draait mijn systeem al ruim een jaar feilloos. Ik heb geen enkele freeze meer gehad.

Ik lees net in je eigen topic dat je ook Crucial RAM hebt, hetzij een andere reeks. Zoals door anderen werd aangeraden is het beter om eerst je voeding uit te sluiten, met name omdat je de freezes ervaart tijdens het gamen (heavy load). Bij mij waren de freezes compleet random. Indien een andere voeding geen soelaas brengt zou je eens naar je RAM kunnen kijken.
Vandaag terug hetzelfde probleem gehad ook met de nieuwe voeding. Tijd om te investeren in wat nieuw ram.
Pagina: 1