Beste mensen,
Sinds de samenstelling van mijn pc (eind oktober 2015) ervaar ik onregelmatige freezes.
De freeze is steeds gecombineerd met een audio-buzz of zelfs een sterk, distorted gepiep/noise.
Soms draait alles vlekkeloos gedurende een maand tot een freeze voordoet, soms gebeurt het opnieuw na een enkele dag. Soms gebeurt de freeze na 5 uur gaming (diverse games), soms ook gewoon in Chrome... er lijkt op het eerste zicht geen programma of actie rechtstreeks gekoppeld aan de freezes. Ze vinden op random regelmaat en random momenten plaats bij random acties.
CPU is niet overclocked. RAM stond ingesteld op zijn XMP profile (2666Mhz), ik vermoede hier een probleem omdat het moederbord in de eerste instantie de XMP niet wou laden (een latere BIOS update verhielp dit). Standaard reset-setting van 2400Mhz sluitte de freezes echter niet uit... Het RAM staat echter niet op de 'recommended'-list van het moederbord. De videokaart is voorzien van een overclockje, freeze heeft zich echter ook al voorgedaan zonder die overclock.
Ik geef jullie hieronder zoveel mogelijk info:
Setup:
Intel i5 6600K
Asus Z170i Pro Gaming
Crucial Ballistix Elite DDR4 2666Mhz
MSI Gaming GTX970
Samsung EVO 850 500GB M.2
Samsung EVO 850 250GB SATA (niet formatted, niet in gebruik)
Silverstone SX-500LG 500W voeding
Aangesloten:
- Dell Ultrasharp U2515H (enkel displayport)
- Logitech G5
- Logitech toetsenbordje van 10 euro
- NuForce Icon HDP dac (audio, via optical)
- Creative Soundblaster Play! (audio, via USB)
Installed onboard hardware moederbord:
- Realtek ALC1150 (audio, Asus noemt het SupremFX)
- Intel I219V (ethernet)
- ASMedia ASM1142 (USB3.1)
Software running:
- Windows 10 64bit
- Nvidia Geforce Experience
- Bittorrent Sync
Ik ben ten einde raad. Heb al allerlei adviezen getest die Google me aanreikte:
- CPU overclock disabled
- GPU overclock disabled
- RAM overclock (XMP) disabled
- CPU microcode bijgewerkt via BIOS-update (de skylake-freeze-bug...)
- PCIe speed manueel op GEN3 gezet ipv AUTO in het BIOS
- RAM met Memtest getest op errors (-> 0 errors)
- Overige audiodevices uitgeschakeld in Device Manager
Nvidia driver misschien de oorzaak? Of toch RAM? Iets anders?... Alle voorstellen zijn welkom.
Sinds de samenstelling van mijn pc (eind oktober 2015) ervaar ik onregelmatige freezes.
De freeze is steeds gecombineerd met een audio-buzz of zelfs een sterk, distorted gepiep/noise.
Soms draait alles vlekkeloos gedurende een maand tot een freeze voordoet, soms gebeurt het opnieuw na een enkele dag. Soms gebeurt de freeze na 5 uur gaming (diverse games), soms ook gewoon in Chrome... er lijkt op het eerste zicht geen programma of actie rechtstreeks gekoppeld aan de freezes. Ze vinden op random regelmaat en random momenten plaats bij random acties.
CPU is niet overclocked. RAM stond ingesteld op zijn XMP profile (2666Mhz), ik vermoede hier een probleem omdat het moederbord in de eerste instantie de XMP niet wou laden (een latere BIOS update verhielp dit). Standaard reset-setting van 2400Mhz sluitte de freezes echter niet uit... Het RAM staat echter niet op de 'recommended'-list van het moederbord. De videokaart is voorzien van een overclockje, freeze heeft zich echter ook al voorgedaan zonder die overclock.
Ik geef jullie hieronder zoveel mogelijk info:
Setup:
Intel i5 6600K
Asus Z170i Pro Gaming
Crucial Ballistix Elite DDR4 2666Mhz
MSI Gaming GTX970
Samsung EVO 850 500GB M.2
Samsung EVO 850 250GB SATA (niet formatted, niet in gebruik)
Silverstone SX-500LG 500W voeding
Aangesloten:
- Dell Ultrasharp U2515H (enkel displayport)
- Logitech G5
- Logitech toetsenbordje van 10 euro
- NuForce Icon HDP dac (audio, via optical)
- Creative Soundblaster Play! (audio, via USB)
Installed onboard hardware moederbord:
- Realtek ALC1150 (audio, Asus noemt het SupremFX)
- Intel I219V (ethernet)
- ASMedia ASM1142 (USB3.1)
Software running:
- Windows 10 64bit
- Nvidia Geforce Experience
- Bittorrent Sync
Ik ben ten einde raad. Heb al allerlei adviezen getest die Google me aanreikte:
- CPU overclock disabled
- GPU overclock disabled
- RAM overclock (XMP) disabled
- CPU microcode bijgewerkt via BIOS-update (de skylake-freeze-bug...)
- PCIe speed manueel op GEN3 gezet ipv AUTO in het BIOS
- RAM met Memtest getest op errors (-> 0 errors)
- Overige audiodevices uitgeschakeld in Device Manager
Nvidia driver misschien de oorzaak? Of toch RAM? Iets anders?... Alle voorstellen zijn welkom.