Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij Excel formule (Excel 2011)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hyperdunk_15
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06-2024
[Goedenavond allen,

Na het een en ander googlen en proberen ga ik hier mijn vraag neerzetten omdat ik de (formule) oplossing nog niet gevonden heb. Ik weet wel dat het met de hand te doen is maar dat is nou juist niet de bedoeling. Misschien dat iemand hier mij verder kan helpen:

Ik heb een kolom met getallen, in onderstaand voorbeeld kolom A. Vervolgens zijn er nog 2 kolommen, de kolommen C en D. Ook deze beide kolommen bevatten getallen. Of in kolom C of in kolom D staat hetzelfde nummer als in kolom A. In 1 van deze twee kolommen staat dus ook een nieuw getal. Graag wil ik in een nieuwe kolom dit nieuwe getal automatisch vermeld krijgen, dus het getal uit kolom C of D dat niet matcht met het getal in kolom A. Ik heb wat gepriegeld met de ALS formule maar kreeg hier geen goede uitkomst uit. Wordt tijd om mijn Excel kennis bij te spijkeren. Ik heb een voorbeeld toegevoegd met daarin simpel opgesteld wat de bedoeling is, hetgeen ik dus wil bereiken door een formule.. Hopelijk heb ik een beetje duidelijk uitgelegd wat de bedoeling is. Ik zou er enorm mee geholpen zijn _/-\o_

110 110 656 (moet 656 gaan worden)
111 343 111 (moet 343 gaan worden)
112 112 943
113 454 113
114 766 114
115 115 989

Link naar screenshot uit Excel van bovenstaande: http://s16.postimg.org/c3...016_03_09_at_22_38_14.png

Alle reacties

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Deel ook even het resultaat van je gepriegel, maw hoever kwam je met je als()? Of schrijf het eerst eens uit in gewoon Nederlands, dan volgt meestal de formule snel. :)

edit:
@ hieronder: niet voorzeggen...

[ Voor 12% gewijzigd door Lustucru op 09-03-2016 23:15 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Dus even kort:

Het getal in A komt ALTIJD 2x voor?
Zoja, dan zijn er 2 mogelijkheden:

Mogelijkheid 1:
A is gelijk aan C, geef D als resultaat.

Mogelijkheid 2:
A is gelijk aan D, geef C als resultaat

Schopje in de goede richting...

[ Voor 11% gewijzigd door Tripple20 op 09-03-2016 23:18 . Reden: Oplossing even weggehaald, @hierboven heeft gelijk ]

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 06:16
Als je nou eens C + D - A doet, ben je er ook.

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-11 14:59

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

DappereDodo schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 05:58:
Als je nou eens C + D - A doet, ben je er ook.
Als je scenario zo is als je schrijft is dit de makkelijkste oplossing.

Anders heeft Tripple20 je al goed in de richting geduwd.

Coding in the cold; <brrrrr />

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:47
=ALS(A1=C1;D1;C1)

• Hyperdunk_15
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Wat ik heb geprobeerd (ik ben niet goed met de codes in Excel) is het volgende.

Ik wilde het getal uit C1 of D1 dat niet in A1 staat te voorschijn halen.

Dit dacht ik te kunnen doen met de ALS functie. ALS A1 gelijk is aan C1 wil ik D1 zien of als A1 gelijk is aan D1 dan wil ik C1 zien.

Toen heb ik de formule gemaakt =ALS(A1=C1;D1) in een aantal gevallen geeft hij dan een goede uitkomst en in een aantal gevallen niet. Volgens mij komt dit omdat ik dan nog niet een verschil aangeef tussen OF C1 OF D1. Hier kwam ik toen niet verder uit. Ik kreeg dan telkens ONWAAR wanneer het getal dat ik wilde zien niet in de C kolom stond, de D kolom pakte hij dus niet mee.

De optie die is genoemd C+D-A heb ik ook geprobeerd. In het voorbeeld was dat mij wel gelukt, maar het gaat in mijn sheet om een lijst met telefoonnummers en daar krijg ik de goede telefoonnummers er dan niet uit. Hij maakt er dan een som van waardoor er een ander getal uitkomt.

In ieder geval bedankt voor de hulp tot nu toe.

• Hyperdunk_15
Ik zie nu het laatste antwoord van Roodey. Als ik die formule invoer krijg ik wel het juiste nummer eruit! Bedankt. Ik zat dus enigsinds in de buurt. Kan iemand mij vertellen waarom deze functie zo is opgesteld? Ik was er nooit opgekomen om cel C1 twee keer in de functie op te nemen...

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

In de basis is ALS(Statement) bedoeld om een logische expressie te evalueren: Is dit statement waar of niet waar? De functie kan echter uitgebreid worden naar ALS(Statement ; Waarde als waar ; Waarde als onwaar).

De functie kan aan de hand van het antwoord verschillende waarden aannemen. Het eerste getal dat je achter het statement zet is de waarde als waar - als het statement waar is laat de functie die waarde zien. In het geval van ALS(A1=C1;D1) is de waarde D1 als A1 = C1.
Als de functie echter niet waar is wordt 'ONWAAR' getoond omdat er niet is aangegeven wat het getal als onwaar is, het tweede getal achter je statement. Als je die wel invult, dus ALS(A1=C1;D1;C1) wordt dat getal getoond, zoals jij wil:
Als A1 = C1 dan D1, Als A1 = niet C1 dan C1.

Hieronder wordt het een stuk korter uitgelegd ;)

Dat de C+D-A methode niet werkt zal trouwens waarschijnlijk komen omdat de telefoonnummers beginnen met een 0? Op zich zou 06 1010 + 15 - 15 gewoon 06 1010 moeten geven, maar maakt Excel daar dan 61010 van :p

[ Voor 14% gewijzigd door Migrator op 10-03-2016 08:15 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:12
Hyperdunk_15 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 07:55:
Ik zie nu het laatste antwoord van Roodey. Als ik die formule invoer krijg ik wel het juiste nummer eruit! Bedankt. Ik zat dus enigsinds in de buurt. Kan iemand mij vertellen waarom deze functie zo is opgesteld? Ik was er nooit opgekomen om cel C1 twee keer in de functie op te nemen...
het is eigenlijk vrij simpel. het werkt als volgt:
als a1=c1 dan wil je d1. Maar je moet ook afvangen wat er gebeurd als a1 <>(niet gelijk) c1. dan heb je de waarde van c1 dus nog maar 1x gehad en moet je die nog hebben

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Hyperdunk_15
Super uitgelegd, het is mij nu duidelijk! De telefoonnummers beginnen inderdaad soms met een nul, soms zelfs met twee nullen afhankelijk van de invoer dus misschien dat daar iets mis ging.

Weer wat geleerd zo, mooi programma, ik ga een cursus doen want je kan er toch wel erg veel mee!

Nu ik toch bezig ben heb ik nog een korte vraag: is het mogelijk dat in de nieuwe kolom ook wordt aangegeven of het getal dat in deze nieuwe kolom verschijnt afkomstig is uit de kolom C1 of D1? Zodat ik dus een onderscheid op basis van die nieuwe kolom kan maken uit welk van deze twee kolommen het getal afkomstig is (even voor jullie beeldvorming, C1 bevat een uitbellend nummer en D1 een gebeld nummer, in de nieuwe kolom is het nu gelukt om het nummer uit C1 of D1 te krijgen maar ik wil dus graag zien of dat nummer bellend (C1) was of gebeld(D1) is)

In ieder geval bedankt voor alle hulp! Ik kan weer verder!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:12
ik zou de kolom erachter gebruiken en daar heel simpel
ALS(A1=C1;"gebeld";"bellend") en daar kan je eventueel met conditional formatting nog een leu kleurtje aan geven.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Pagina: 1