Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 13:08
Volgens de website van Asus kun je op dit moederbord het volgende aansluiten:

Intel® Z170 chipset :
1 x M.2 x4 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (both SATA & PCIE mode)*1
6 x SATA 6Gb/s port(s), gray, , 4 ports from 2 x SATA Express
2 x SATA Express port
Support Raid 0, 1, 5, 10
Intel® Rapid Storage Technology supports*2
Supports Intel® Smart Response Technology*2
ASMedia® ASM1061 controller :
2 x SATA 6Gb/s port(s), black, *3,

Hoeveel gewone/ouderwetse 6 gbps SATA HDD's kun je hier nu op aansluiten?

Het betreft pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO

[ Voor 13% gewijzigd door Cinner op 10-03-2016 09:29 ]

Beste antwoord (via Cinner op 10-03-2016 11:50)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:47

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Felyrion schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:20:
Op basis van de tekst zou ik ook gewoon 12 zeggen.
- 6x normaal op de standaard controller
- 4x vanuit de SATA Express poorten
- 2x vanuit de secundaire controller

[...]

Ik denk dat je eSATA in gedachten hebt. Sata Express (of, SATAe, heel verwarrend) is het combineren van twee SATA poorten en PCIE. De SATA poorten hiervan kunnen normaalgesproken ook individueel worden gebruikt.
je kunt hier 8 sata schijven op aansluiten, je moet 't lezen als:

er zijn 6 Sata 6GB/s aansluitingen, waarvan er 4 gebruikt worden in 2 Sata-express poorten, je kunt dus combineren tussen 2x sata600 en 2x sata-exp, 4x sata600 + 1x sata-exp, of 6x sata 600

daarnaast zijn er nog 2 losse Sata300 aansluitingen te vinden, waar je ook prima een Sata600 HDD op kan aansluiten zonder snelheidsverlies (SSD is een ander verhaal)

al met al kun je 8 sata600 schijven kwijt, naast je M.2 slot.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 20:38

Twarp

just grin...

Welk bord is dit?

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

6+4+2=12x SATA600. 2 poorten zijn wel van een externe controller, dus die zijn minder efficiënt. Als je een SATA M.2 gebruikt valt er 1 poort weg.

[ Voor 20% gewijzigd door nelizmastr op 09-03-2016 22:07 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Volgens mij 8, express is extern, de sata aansluiting word qua bandbreedte gedeeld met de express poorten.
Maar zoals al gevraagd, welk moederbord heb je het over? Merk en type nummer

[ Voor 26% gewijzigd door keur0000 op 09-03-2016 22:10 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 21:32

Felyrion

goodgoan!

keur0000 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:09:
Volgens mij 8, express is extern, de sata aansluiting word qua bandbreedte gedeeld met de express poorten.
Maar zoals al gevraagd, welk moederbord heb je het over? Merk en type nummer
Ik denk dat je eSATA in gedachten hebt. Sata Express (of, SATAe, heel verwarrend) is het combineren van twee SATA poorten en PCIE. De SATA poorten hiervan kunnen normaalgesproken ook individueel worden gebruikt.

[ Voor 60% gewijzigd door Felyrion op 09-03-2016 22:24 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
Sorry, ik had de vraag gesteld via de pricewatch product pagina dus ik dacht dat de link van het product automatisch zichtbaar zou zijn: pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:47

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

[...]

er zijn 6 Sata 6GB/s aansluitingen, waarvan er 4 gebruikt worden in 2 Sata-express poorten, je kunt dus combineren tussen 2x sata600 en 2x sata-exp, 4x sata600 + 1x sata-exp, of 6x sata 600

daarnaast zijn er nog 2 losse Sata300 aansluitingen te vinden, waar je ook prima een Sata600 HDD op kan aansluiten zonder snelheidsverlies (SSD is een ander verhaal)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik kijk naar het moederbord zelf op de foto, zie ik toch echt 10 aansluitingen plus een M.2 aansluiting.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000732072.jpeg
Dit is iets wat je makkelijk zelf had kunnen doen en waarom je het hier komt vragen, ipv even een mailtje wagen aan de fabrikant of verder zoeken snap ik niet helemaal.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 21:32

Felyrion

goodgoan!

NLBUURMAN schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 10:31:
[...]

Ahh, nu ik de foto zie ben ik het inderdaad met je eens. Het is wat cryptisch omschreven maar dan zijn het er inderdaad 8.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Hero of Time schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:08:
Als ik kijk naar het moederbord zelf op de foto, zie ik toch echt 10 aansluitingen plus een M.2 aansluiting.
[afbeelding]
Als je goed kijkt, zijn 2 poorten kleiner. Dat zijn de Sata Express poorten, die gedeeld worden met 4 Sata poorten. De M.2 is een extra poort, als je deze niet als Sata gebruikt, maar als PCI-e, anders wordt sata poort 1 uitgeschakeld.
Dit is iets wat je makkelijk zelf had kunnen doen en waarom je het hier komt vragen, ipv even een mailtje wagen aan de fabrikant of verder zoeken snap ik niet helemaal.
Dat was inderdaad de kortste route geweest om zekerheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
Hero of Time schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:08:
Ik zag in de pricewatch toevallig de optie staan 'stel een vraag over dit product' en ik dacht dat dit een geschikte vraag was voor zoiets. In de pricewatch staat overigens dat hij over 8 sata aansluitingen beschikt, maar iedereen lijkt een andere mening te hebben. Ik zal eens een mailtje sturen naar de fabrikant, hopelijk hebben die een eenduidig antwoord een verwijzen ze me niet naar dezelfde tekst die ik geciteerd heb. Ik heb ik de handleiding gekeken maar die vind ik ook verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Handleiding downloaden: http://www.asus.com/Mothe...III-HERO/HelpDesk_Manual/
Pagina 1-32, sectie 1.2.9 - Internal Connectors laat heel mooi zien wat er allemaal is. Er zijn idd 2 poorten die wat kleiner zijn, daar staat 'Intel' bij als omschrijving/naam. Geen idee wat dat betekend, maar ze missen iig de RX/TX 'aders' die de rest van de SATA connectoren wel hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
Ik snap hem eindelijk, op de Intel chip heb je 6 aansluitingen waarvan er 4 via de sata express aansluitingen lopen, plus 2 via een Asmedia chip. 8 in totaal dus. Bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

[...]

8 dus :)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SATA controllers en schijven zijn Opslagtechnologie. Daar hebben we een apart subforum voor.

Move PMG -> OT

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1