UPS voor computer. Waar moet ik op letten.

Pagina: 1
Acties:

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:01
Ik zoek een UPS?

Ik ben opzoek naar een UPS om mijn computer te beschermen tegen stroomuitval.

Wat is je budget?

Ik wil maximaal 75 euro uitgeven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb op dit moment twee UPS op mijn verlanglijst. Dit zijn de

Bluewalker PowerWalker VFD 600 APFC, UPS

http://powerwalker.com/?p...uct&item=10120410&lang=en

Eaton 3S 550 VA USB (Schuko)

http://powerquality.eaton...550DIN.aspx?CX=94&cmx=231

Maar ik twijfel tussen beiden. Welke is bijvoorbeeld zuiniger, wat ik heel belangrijk vindt?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik heb een AMD x6 die idle 70 watt verbruikt, en tijdens het webbrowsen verbruikt deze 100 watt. Daarnaast zal ik ook een beeldscherm aansluiten die 18 watt verbruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door polli_ op 09-03-2016 21:42 ]

• polli_
Niemand die wat afweet van UPS?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:29

Zenix

BOE!

Zenix in "Zuinige ESXi Server"

Hier zou ik rekening mee houden. Die UPS die je aangeeft zijn niet erg bekend hier, dus betwijfel of je een inhoudelijk een reactie krijgt qua zuinigheid.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat is het doel van de UPS? Wil je de tijd hebben voor een graceful shutdown, of wil je nog xxx minuten/uren door kunnen werken?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47
Het eerste model beschikt zo te zien niet over een USB aansluiting om de pc automatisch af te laten sluiten.

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-01 19:51
Misschien ook handig om te vermelden welke hardware er aan zal hangen.
En inderdaad wat is het doel.

-

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een zuinige UPS "bestaat" niet; in het meest basic geval moet je een UPS zien als een grote accu die je oplaadt. Hoe groter de capaciteit van de accu, des te onzuiniger is 'ie omdat je langer moet laden (of kort maar met een hoger vermogen).

Daarnaast zal je een UPS moeten vinden die inderdaad ondersteund is door jouw OS; er zal dan een signaal kunnen worden verstuurd van de UPS naar de PC op het moment dat de gewone netspanning wegvalt. En dan kan de bijbehorende software bedenken "ok, ik kan nog 10 minuten doordraaien of ik kan over 7 minuten de PC netjes uitzetten".

"Bescherming" tegen stroomuitval is er eigenlijk amper; stel je hebt net 10 hele grote nieuwe Photoshop-bestanden aangemaakt (maar nog niet opgeslagen) en je moet even naar de WC en op dat moment valt de stroom uit, dan heb je kans dat als je terugkomt van de WC dat je 10 bestanden dus niet zijn opgeslagen en je PC uit staat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• polli_
TommyboyNL schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:15:
Wat is het doel van de UPS? Wil je de tijd hebben voor een graceful shutdown, of wil je nog xxx minuten/uren door kunnen werken?
Het doel is om mijn computer met hardschijven te beschermen tegen plotselinge stroomuitval. Gebeurd 1 keer per 3 maanden, dat de stroom thuis uitval door een kortsluiting.

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Is het niet handiger om achter de oorzaak van die kortsluiting aan te gaan als dat het is ?

Smiling as the shit comes down...

• polli_
woutertjuh88 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:31:
Misschien ook handig om te vermelden welke hardware er aan zal hangen.
En inderdaad wat is het doel.
Hardware is een PC met AMD X6, 16GB RAM, 550 Watt voeding en een aantal hardeschijven. Idle verbruik zit op 70 watt. Daarnaast ga ik ook een scherm aansluiten die 18 watt verbruikt. Operating systeem is Windows 7.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

polli_ schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:17:
Het doel is om mijn computer met hardschijven te beschermen tegen plotselinge stroomuitval. Gebeurd 1 keer per 3 maanden, dat de stroom thuis uitval door een kortsluiting.
Is het dan niet handiger (en wellicht goedkoper) de stroomuitval door kortsluiting op te lossen?

Edit: Met ScrooLoose dus... :+

[ Voor 73% gewijzigd door CH4OS op 12-03-2016 13:21 ]

• polli_
ScrooLoose schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:19:
Is het niet handiger om achter de oorzaak van die kortsluiting aan te gaan als dat het is ?
We zijn er vandaag achtergekomen, het is de oude oven. Als de temperatuur knop wordt gedraait dan komt het af en toe voor dat er een kortsluiting ontstaat. Oven wordt volgende maand vervangen. Maar ik vind een UPS toch handig.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:20
polli_ schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:21:
[...]

We zijn er vandaag achtergekomen, het is de oude oven. Als de temperatuur knop wordt gedraait dan komt het af en toe voor dat er een kortsluiting ontstaat. Oven wordt volgende maand vervangen. Maar ik vind een UPS toch handig.
Oké laten we even de oorzaak vergeten want daar kan nog genoeg over verteld worden..

Maar hoelang moet jou PC draaiend blijven indien straks bijv de oude wasmachine de boosdoener is en voor een kortsluiting in jullie slechte meterkast zorgt?
Indien die bijv een werk / schooldag moet kunnen overleven dan ga je in de portemonnee grijpen.

[ Voor 5% gewijzigd door LopendeVogel op 12-03-2016 13:27 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
polli_ schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:17:
[...]

Dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
pricewatch: Eaton Ellipse ECO 650 IEC USB

Ik heb een Eaton UPS voor mijn Synology. Ding is letterlijk plug&play.
Windows ziet hem als batterij, en een tooltje van Eaton geeft je wat nuttige info, en een paar instellingen. Zoals het beepertje als hij op batterij werkt, wat overigens als doel heeft dat je zo snel mogelijk afsluit of de netspanning herstelt. Maar voor mijn nas, welke vanzelf afsluit, is dat niet nodig.

De schuko variant was niet leverbaar toen ik hem kocht, maar de IEC C13 wel, en dat blijkt nuttig. Want nu steekt niemand per ongeluk iets in de UPS, zoals een stofzuiger (dan is hij direct overbelast). Een normale stekker past immers niet.
Je moet wel wat extra kabels kopen, maar dat is niet zo duur bij bijvoorbeeld allekabels.nl.
Wikipedia: IEC 60320

• polli_
JeroenC schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:25:
[...]

Oké laten we even de oorzaak vergeten want daar kan nog genoeg over verteld worden..

Maar hoelang moet jou PC draaiend blijven indien straks bijv de oude wasmachine de boosdoener is en voor een kortsluiting in jullie slechte meterkast zorgt?
Indien die bijv een werk / schooldag moet kunnen overleven dan ga je in de portemonnee grijpen.
Ik ben blij als ik 5 min kan werken. Ik wil de UPS gebruiken om mijn hardeschijven te beveiligen tegen stroomuitval. Al mijn apporten typ ik op mijn laptop.

• polli_
TommyboyNL schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:15:
Tijd voor een grafecul shutdown.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het verbruik van de ups is belangrijk voor je, maar je moet beseffen dat de werkelijke kosten in de aanschaf en onderhoud van het aparaat zitten. Stroom verbruikt dat ding nauwelijks.
Daarnaast gaat een ups maar kort mee, de accu die erin zit zal na enkele jaren versleten zijn.

Bij een stroomuitval zal de ups de stroomvoorziening automatisch overnemen. Bij een budget model zoals jij voorstelt, heb je dan nog pakweg anderhalve minuut om je werk af te sluiten en vervolgens de computer. Maar je zal merken dat na een tijdje de accu steeds minder sterk wordt.

Je moet nu bedenken of je daar zoveel geld voor over hebt.

Zelf heb ik veel met apc ups gewerkt, die zijn goed. Maar dat was wel in een omgeving dat de stroom 3 tot 5 keer per dag uitviel en ongeveer 10 keer per dag enkele ogenblikken zo slecht was dat de ups moest bijspringen.

Voor een normale computer, bij slechts enkele stroomuitvallen per jaar, is een ups weggegooid geld, vind ik.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Toch is het erg relaxed om er eentje te hebben.
Zijn er tweedehands geen interessante modellen te koop?
Ik heb ooit gratis een APC Back-UPS 350 kunnen overnemen. Accu was defect, ding stond ik een hoek stof te vangen. Accu vervangen en aan mijn thuisserver gehangen. Heeft in 3 jaar tijd zo'n 4 keer keurig zijn werk gedaan. Kortsluiting door een defecte buitenlamp of defect strijkijzer, keertje stroom uit wegens onderhoud, andere keer was uitval in de gehele buurt. Automagisch afsluiten en zodra er weer stroom is ook weer aan. Ik heb er geen omkijken meer naar.

Zijn er volgens mij genoeg te vinden op de tweedehands markt. Zul je waarschijnlijk alleen een verse accu of accu's moeten kopen.
Qua VA rating moet je ook piekvermogen in de gaten houden. Je moet namelijk niet de elektronica van de UPS overbelasten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1