€500 School + YouTube, that's it.

Pagina: 1
Acties:

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Gegroet,
De zoveelste laptop van een vriend van mij heeft het begeven. In plaats van wéér een laptop aan te schaffen heeft hij mij gevraagd om een leuke desktop samen te stellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Schoolwerk: Word, Excel, Powerpoint, Dreamweaver, Visual Studio.
YouTube/Netflix @ 1080p.
Beetje muziek luisteren via hoofdtelefoon.
Meer niet, het is erg simpel.
De dingen die je met een laptop ook zou doen, maar dan in de vorm van een desktop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De maximumprijs ligt op €500 inclusief verzending. Assembleren doe ik zelf/ga ik hem leren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Basiscomponenten
- Monitor
- WiFi ontvanger
- Muis
- Toetsenbord
Een Windowslicentie is niet nodig. Deze is al in bezit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een vlotte Office ervaring en soepel video's kunnen kijken.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Suggesties voor andere componenten die een betere prestatie of prijs/prestatie leveren.
Dingen die ik over het hoofd zie en/of vergeet en/of beter had kunnen doen benoemen.

Tot nu toe ben ik op dit lijstje gekomen, gebaseerd op de BBG van januari:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 60,95€ 60,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 52,95€ 52,95
1Cooler Master N200 Closed€ 37,95€ 37,95
1D-Link DWA-582 Wireless AC1200 Dual Band PCI Express Adapter€ 35,44€ 35,44
1BenQ GW2265HM Zwart€ 109,-€ 109,-
1Logitech MK220 Wireless Combo€ 18,76€ 18,76
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 32,55€ 32,55
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
1Crucial BX200 240GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 443,50

De SSD is nog een punt van discussie. Hij had namelijk "veel" muziek, foto's en films op zijn laptop staan, maar nu kan "veel" van alles zijn. Hij weet niet hoeveel GB hij in gebruik had. Als het blijkt dat dat meer dan 200GB is dan wordt de SSD toch geofferd voor een pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB.

Echter, nu was mijn oog ook gevallen op een Barebone, alleen weet ik niet echt wat ik daar van moet verwachten. Zou bijvoorbeeld een pricewatch: Intel NUC NUC6i3SYH een goede oplossing zijn? Komen daar nog extra aankopen bij kijken, behalve een monitor? Zo'n klein kastje + monitor lijkt mij namelijk wel makkelijk.

Een Barebone is ook een optie. Ik ben tot het volgende lijstje gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5CPYH€ 134,-€ 134,-
1Crucial CT102464BF160B€ 28,34€ 28,34
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 97,07€ 97,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 387,17

Alvast dank :)

[ Voor 17% gewijzigd door TheTinusNL op 10-03-2016 18:46 . Reden: Update 2.0 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• CaPiGr
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-11-2024
Bij een barebone moet je altijd nog RAM en een vorm van opslag dat er in past. De meest voor de handliggende opslag voor Barebone is een SSD want er zijn geen tot weinig 2.5" hard drives. Zelf heb ik geen ervaring met een barebone dus voor de rest kan ik je erover niet zo veel vertelen.

Als je voor de full size pc gaat is een combinatie van een SSD en hard drive wel handig: De SSD voor in iedergeval windows en een hard drive voor de andere bestanden maar waarschijnlijk heeft hij voor een tijdje wel genoeg aan alleen de SSD omdat hij daar toch geen games op zet. :)

Edit: Er zijn toch nog aardig wat 2,5" hard drives op de markt zoals de pricewatch: WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD5000LPVT, 500GB alleen is deze wel aardig oud, je kan zelf ook nog zoeken naar en nieuwere en betere.

[ Voor 22% gewijzigd door CaPiGr op 09-03-2016 19:15 ]

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Als het budget 500 euro is dan past er toch nog wel een 1 tb hdd bij?

Misschien is het ook mogelijk om de harde schijf van de kapotte laptop mee te nemen naar de desktop?

Iig een ssd is in mijn ogen echt een must.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Je zou ook nog een systeem in pricewatch: MSI ProBox23 (001BEU) kunnen bouwen. Hier zit al wifi en alles in en je kan hem achterop je monitor bevestigen naar mijn weten. Het is alleen wel socket 1150 helaas maar prestatieverschil zal je niet echt merken.

• TheTinusNL
  • Niet online
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
CaPiGr schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:08:
Bij een barebone moet je altijd nog RAM en een vorm van opslag dat er in past. De meest voor de handliggende opslag voor Barebone is een SSD want er zijn geen tot weinig 2.5" hard drives. Zelf heb ik geen ervaring met een barebone dus voor de rest kan ik je erover niet zo veel vertelen.

Als je voor de full size pc gaat is een combinatie van een SSD en hard drive wel handig: De SSD voor in iedergeval windows en een hard drive voor de andere bestanden maar waarschijnlijk heeft hij voor een tijdje wel genoeg aan alleen de SSD omdat hij daar toch geen games op zet. :)

Edit: Er zijn toch nog aardig wat 2,5" hard drives op de markt zoals de pricewatch: WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD5000LPVT, 500GB alleen is deze wel aardig oud, je kan zelf ook nog zoeken naar en nieuwere en betere.
Ik ben tot dit lijstje gekomen voor een Barebone:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5CPYH€ 134,-€ 134,-
1Crucial CT102464BF160B€ 28,34€ 28,34
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 97,07€ 97,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 387,17

Lijkt mij prima?
Als ik voor 2,5" ga, ga ik daar geen harde schijf in doen. Dan moet hij die foto's maar bewaren op de PC van zijn ouders.

Betreft de Tower: ik moet nog even afwachten of het een 250GB SSD wordt, of toch een 1TB HDD, of toch soms beiden.
Nate-Senpai schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:18:
Als het budget 500 euro is dan past er toch nog wel een 1 tb hdd bij?

Misschien is het ook mogelijk om de harde schijf van de kapotte laptop mee te nemen naar de desktop?

Iig een ssd is in mijn ogen echt een must.
Zoals ik al zei: ik moet nog even afwachten. Als ik die harde schijf mee kan nemen is dat een mooie bonus.
rickbovenkamp schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:26:
Je zou ook nog een systeem in pricewatch: MSI ProBox23 (001BEU) kunnen bouwen. Hier zit al wifi en alles in en je kan hem achterop je monitor bevestigen naar mijn weten. Het is alleen wel socket 1150 helaas maar prestatieverschil zal je niet echt merken.
Dit wordt allemaal veel te lastig. Gewoon een losse monitor aangesloten via kabel met een Tower/Barebone.

[ Voor 3% gewijzigd door TheTinusNL op 10-03-2016 18:45 . Reden: Toetsenbordr & Muis is wel handig ]

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Misschien is een externe hdd een idee?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:38
200GB (blijft over na installatie van windows & 'program files') is toch al gauw 20.000 foto's / MP3's, ik denk niet dat je daar snel doorheen komt.

Een barebone is FORS langzamer dan een degelijke desktop, daar moet je alleen voor kiezen als je perse een klein system wilt.
http://www.cpu-monkey.com...s-intel_pentium_g4400-559

Zelfs een Celeron G3900 of oudere G1840 is al 3x zo snel als de N3050...
http://www.cpu-monkey.com...s-intel_celeron_n3050-512

[ Voor 62% gewijzigd door mitsumark op 10-03-2016 18:15 ]

• TheTinusNL
  • Niet online
Ik heb hem om het een en ander gevraagd. Het blijkt qua opslag allemaal wel mee te vallen.

Foto's: enkel "belangrijke" back-ups van zijn telefoon. Dit zijn er niet meer dan 500.
Muziek: zo'n 30 uur aan MP3.
Films: zo'n 20 films à 1,5 uur, maar deze hoeft hij niet meer terug. Hij gaat over tot streamen (Netflix en dergelijke).

Een (externe) HDD is dus niet meer nodig, een SSD van 250GB is voldoende.
In dat geval rest nu nog de keuze tussen de Tower en de Barebone die ik hem voor ga leggen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voordat je hier dadelijk allerlei spullen aan laat schaffen door die "vriend" van je: Het spul moet voorzover ik hier lees praktisch 24/7 áán kunnen en blijven staan en daar ook gedurende langere tijd (meerdere jaren) tegen bestand zijn, iets waar een laptopje van een paar knaken dus blijkbaar niet tegen kan.

Waarom denk jij dat een desktop in die zelfde prijscategorie daar wél tegen kan?

Hardware voor servers bevindt zich niet voor niets in een andere prijscategorie....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• TheTinusNL
  • Niet online
wimmel_1 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 18:46:
Voordat je hier dadelijk allerlei spullen aan laat schaffen door die "vriend" van je: Het spul moet voorzover ik hier lees praktisch 24/7 áán kunnen en blijven staan en daar ook gedurende langere tijd (meerdere jaren) tegen bestand zijn, iets waar een laptopje van een paar knaken dus blijkbaar niet tegen kan.

Waarom denk jij dat een desktop in die zelfde prijscategorie daar wél tegen kan?

Hardware voor servers bevindt zich niet voor niets in een andere prijscategorie....
Wat probeer je hier mee te zeggen?

Het systeem hoeft niet 24/7 aan te staan. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TheTinusNL schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:08:
[...]

Wat probeer je hier mee te zeggen?

Het systeem hoeft niet 24/7 aan te staan. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt?
Ik probeer er alleen maar mee te zeggen dat je vriend waarschijnlijk verkeerde hardware gebruikt voor dát wat hij wil bereiken.

Uit de Openingspost:
Gegroet,
De zoveelste laptop van een vriend van mij heeft het begeven. In plaats van wéér een laptop aan te schaffen heeft hij mij gevraagd om een leuke desktop samen te stellen.
Aangezien dat 't om een systeem voor "School" gebruik gaat (Topic Titel) én maar 500 Euro mág kosten..... Zelfs een middelmatig laptopje van een gerenommeerde fabrikant kán gewoon een standaard "School" leven overleven.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• TheTinusNL
  • Niet online
wimmel_1 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:24:
[...]
Ik probeer er alleen maar mee te zeggen dat je vriend waarschijnlijk verkeerde hardware gebruikt voor dát wat hij wil bereiken.
Dat geloof ik ook. Ik wil ook niet weten wat er in zijn oude laptop zat, laat staan hoe oud hij was. Denk dat dat om te huilen is.
Uit de Openingspost:
[...]
Aangezien dat 't om een systeem voor "School" gebruik gaat (OP) én maar 500 Euro mág kosten..... Zelfs een middelmatig laptopje van een gerenommeerde fabrikant kán gewoon een standaard "School" leven overleven.....
Een middelmatige laptop zal dat zeker ook lukken, echter wilt hij dit keer geen laptop meer. Vandaar dat ik ben gaan kijken naar een desktop.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:56

sapphire

Die-hard pruts0r

wimmel_1 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:24:

Aangezien dat 't om een systeem voor "School" gebruik gaat (Topic Titel) én maar 500 Euro mág kosten..... Zelfs een middelmatig laptopje van een gerenommeerde fabrikant kán gewoon een standaard "School" leven overleven.....
Tja wat is standaard...
Als ik zie hoe de ex-schoollaptop van mijn vrouw er uit ziet..... Ding is al even niet n gebruik meer maar is denk 8 jaar . In die tijd is het moederbord 2x vervangen, scherm 2x vervangen, inverter én HDD. Behuizing zit onder de slijtage plekken, krassen, er ontbreken stukken plastic, rubbertjes en de behuizing wijkt. Dat is denk 5 jaar want hij ligt al 2~3 jaar op zolder.
Leg daar de laptop van mijn vader naast, die ook heel wat meegesleept is, en ik nu al 1,5 jaar gebruik. Die is langere periode gebruikt en ziet er bijzonder goed uit, ja de originele HDD is overleden omdat die in een behuizing gebruikt werd en viel.

Sommige mensen zijn gewoon totaal niet zuinig/voorzichtig met hun spullen.

Voordeel van een desktop is dan dat je die iig niet mee kunt slepen (nouja minder makkelijk) en daardoor hopelijk langer blijft leven :+

Gabriël AM5

• TheTinusNL
  • Niet online
sapphire schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:03:
[...]

Tja wat is standaard...
Als ik zie hoe de ex-schoollaptop van mijn vrouw er uit ziet..... Ding is al even niet n gebruik meer maar is denk 8 jaar . In die tijd is het moederbord 2x vervangen, scherm 2x vervangen, inverter én HDD. Behuizing zit onder de slijtage plekken, krassen, er ontbreken stukken plastic, rubbertjes en de behuizing wijkt. Dat is denk 5 jaar want hij ligt al 2~3 jaar op zolder.
Leg daar de laptop van mijn vader naast, die ook heel wat meegesleept is, en ik nu al 1,5 jaar gebruik. Die is langere periode gebruikt en ziet er bijzonder goed uit, ja de originele HDD is overleden omdat die in een behuizing gebruikt werd en viel.

Sommige mensen zijn gewoon totaal niet zuinig/voorzichtig met hun spullen.

Voordeel van een desktop is dan dat je die iig niet mee kunt slepen (nouja minder makkelijk) en daardoor hopelijk langer blijft leven :+
Dat is vermoedelijk ook de reden dat er zo veel laptops doorheen zijn gegaan daar. Een Tower dekstop neem je inderdaad minder makkelijk mee. Zo'n NUC is lekker makkelijk, maar ik denk dat je die ook niet op de grond moet laten vallen. :+

Ik heb hem voorgelegd: Tower of Barebone. Hij is er nu nog over aan het nadenken.
Ik heb hem voor zo ver ik weet alle voordelen en nadelen gegeven, qua:
Grootte,
Snelheid,
Upgradebaarheid,
Kosten,
Kwetsbaarheid.

Zijn er nog belangrijke aspecten die ik vergeten ben?

Pagina: 1