• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:25
Ik heb sinds 2 weken mijn zelfbouw pc draaien, nu heb ik wat vragen over de tempratuur van mijn systeem

pc specs :

i5-6400
Moederbord : Gigabyte GA-B150-HD3P
Videokaart : MSI N570GTX (tijdelijke kaart)
Voeding : Coolermaster CM450
Behuizing : Fractal Design R4 (met standaard case fans)

Het programma wat bij de Gigabyte moederbord komt genaamd Gigabyte System information viewer geeft 2 temp. weer de systeem temp en de CDU temp.

idle : systeem 25-30
: cpu 20-25

onder load : Systeem 40-45
: cpu 30-35

is de syteem temp van het moederbord? 40-45 graden is best hoog toch?
het programma open hardware monitor ziet alleen de temp van de gpu en ssd en niet van het moederbord helaas,

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-01 12:57
40-45 onder load is helemaal niet om je zorgen over te maken ;)
Mijn pc gaat normaal ook op 30-35 met een FX-6300

• schumi1986
Jochemd13 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 18:22:
40-45 onder load is helemaal niet om je zorgen over te maken ;)
Mijn pc gaat normaal ook op 30-35 met een FX-6300
Bedankt voor je reactie,

Zou de temperatuur ook te verklaren zijn door dat de videokaart 80-90 wordt?

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
80 a 90 graden voor een gpu is niet vreemd
Veel hoger (100+) moet het niet worden

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
schumi1986 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:00:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Zou de temperatuur ook te verklaren zijn door dat de videokaart 80-90 wordt?
Tja, het is geen 580 waar je lekker eitjes op kon bakken(zoek in youtube). Maar deze kaarten werden pittig heet :D verder zou je hem een keer kunnen uitspuiten met perslucht en kijken of dat nut heeft qua temps.

• schumi1986
Ik maak mij ook helemaal geen zorgen over de temp van de gpu, vraag mij alleen af op de systeem temp van 40-45 te verklaren is door de temp van de gpu. En of dat de systeem temp echt de temp van het moederbord is of dat het gewoon de temp binnen in de kast is.

• Vosegus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-01 11:59
Misschien kan je het eens uitlezen met HWMonitor? Verder zou ik me eerder druk maken om de vrij hoge temperatuur van je videokaart, dan van je systeem.

Videokaart uitspuiten (of gelijk heel het systeem) met een luchtcompressor (fans vasthouden!) helpt inderdaad waarschijnlijk al en hiermee zal de temperatuur van je systeem ook wel wat zakken.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-01 18:02
De temperatuur van 'het moederbord' zegt heel weinig, het is maar net waar dat gemeten wordt. Ik neem dus aan dat het de temperatuur is van je vrm's. Het is normaal dat die wat hoger is onder load en de temperaturen die je noemt zijn niet abnormaal.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 20:58

Nemesizz

Untouchable

Het is inderdaad net wáár de temperatuur van je MB gemeten word.

Veel chips op een moederbord worden passief gekoeld en zijn afhankelijk van airflow in de kast.
Ondanks een goede airflow is het niet ongebruikelijk dat bepaalde chips (chipset metname) toch makkelijk richting de 40 of 50ºC kunnen gaan. Dit is overigens normaal.

Chips zoals VRM's (Voltage Regulation Modules, de stroomvoorziening naar chips zoals de CPU) kunnen overigens behoorlijk heet worden. Veilige temperatuur van die dingen wil verschillen, maar zolang die onder de 90ºC blijven is meestal wel een goede richtlijn (sommige mogen 125ºC worden, anderen gaan al problemen geven bij 95 a 100ºC en dan schiet de beveiliging wel aan).

Had een paar jaar terug nog een moederbord met nVidia 650i chipset, de northbridge werd daar vrolijk rond de 80ºC (zelfs met goede airflow), had er toen maar een ventilator opgeschroefd, maar zo heet kunnen chipsets soms worden.
Pagina: 1