Vraag

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Mijn PC boot niet meer. De laatste keer dat ik hem gebruikte werkte het zonder problemen. Voor het weekend afgesloten en op zondag weer opgestart.

Behalve een enkele flash van de powerled en de ventilatoren die een fractie van een seconde aanspringen en vervolgens weer stilvallen geen enkele reactie. Na een aantal keer spelen met de PSU verdwenen ook deze tekenen van leven.

reeds ondernomen acties:
  • Eerst nieuwe PSU aangeschaft, daarna was ik weer terug bij de enkele flash van de powerled.
  • Alle componenten losgehaald, enkel mobo, ram en CPU ingeprikt, PSU eraan, geen resultaat.
  • CMOS reset uitgevoerd (er was geen jumper, dus batterij eruit. Vervolgens nog met een jumper geprobeerd) geen resultaat.
Het betreft een Gigabbyte GA-970a-ud3 moederbord en een AMD Phenom II X4 955 CPU, mocht dat relevant zijn.

Hebben jullie nog suggesties hoe ik weer leven in mijn setup kan blazen?

Beste antwoord (via SirLenncelot op 10-03-2016 23:18)

• Vosegus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-01 11:59
Je kan ook eens proberen te booten zonder CMOS battery, wellicht kan je dan weer wat uitsluiten. Verder raad ik aan om tijdens het testen / uitsluiten alle onnodige onderdelen (videokaart, hdd, etc..) te ontkoppelen, dan is het wat makkelijker om een conclusie te trekken.

Als ik moet gokken, dan vrees ik dat het moederbord het begeven heeft.

Alle reacties

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:57
Welke PSU zat er in en met welke heb je die vervangen? Ik bedoel hier merk, type en wattage.
Verder uit welke componenten bestaat je PC? Ook hier merk, type en eventueel versie.
Heb je de batterij op je MOBO vervangen?
Kabels uitgewisseld om b.v. draadbreuken uit te sluiten.
Zijn alle stekkers goed in de connectoren gedrukt?
Kromme pinnekes bij de CPU?
Harde schijf vervangen?

Heb je de PC opgestart met 1 reepje geheugen (gewisseld in alle sloten) + CPU met koeler + PSU + HDD?

• SirLenncelot
  • Niet online
Bedankt voor je reactie, hieronder wat antwoorden op jouw vragen:

Welke PSU zat er in en met welke heb je die vervangen? Ik bedoel hier merk, type en wattage.
oud: pricewatch: OCZ ModXStream Pro 600W Nieuw: pricewatch: Cooler Master GM G550M
Verder uit welke componenten bestaat je PC? Ook hier merk, type en eventueel versie.
pricewatch: MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming en 4x 4gb DDR3 van twee verschillende merken en een pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black
Heb je de batterij op je MOBO vervangen?
Ga ik vanmmiddag proberen. Kan de specificatie nergens vinden, maar cr2032 zal wel voldoende zijn?
Kabels uitgewisseld om b.v. draadbreuken uit te sluiten.
Welke kabels doel je op? de kabels van de PSU heb ik vervangen, overige kabels zijn nu allemaal los en de kast is ong een maandje oud, daar verwacht ik nog geen breuk in. Heb wel het front panel gecontroleerd, dat zag er allemaal solide gemonteerd uit.
Zijn alle stekkers goed in de connectoren gedrukt?
Ja, meerdere keren nagelopen
Kromme pinnekes bij de CPU?
Waar doel je precies op? CPU zit al vijf jaar op dezelfde plek met dezelfde koeler erop, lijkt mij niet dat opeens een pin krom kan staan.
Harde schijf vervangen?
Nee, sinds een paar jaar een pricewatch: Samsung 840 250GB erin.
Heb je de PC opgestart met 1 reepje geheugen (gewisseld in alle sloten) + CPU met koeler + PSU + HDD?
Dat wordt mijn eerste actie zometeen, bedankt voor de tip

In Januari heb ik alle componeten omgezet naar de define kast, totafgelopen zondag eigenlijk nergens last van gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door SirLenncelot op 10-03-2016 09:26 ]

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-01 08:09
Heb je getest of het systeem met de oude PSU werkt? (Of heb ik hier overheen gelezen?)

EDIT:

Nog een keer gelezen en ik zie dat je de nieuwe PSU hebt aangeschaft omdat je dit probleem ook met de oude PSU had.

[ Voor 42% gewijzigd door LostInNight op 10-03-2016 10:32 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Vosegus
Je kan ook eens proberen te booten zonder CMOS battery, wellicht kan je dan weer wat uitsluiten. Verder raad ik aan om tijdens het testen / uitsluiten alle onnodige onderdelen (videokaart, hdd, etc..) te ontkoppelen, dan is het wat makkelijker om een conclusie te trekken.

• SirLenncelot
  • Niet online
Vosegus schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 10:44:

na een tijdje experimenteren bleek dat het systeem alleen start wanneer de CMOS batterij eruit is en een jumper over de CMOS switch geplaatst is in combinatie met de nieuwe PSU.

Terwijl het systeem aan stond rook het naar verbrand plastic. Bij nadere inspectie zag ik het moederbord gloeien/smeulen vlak boven de aansluiting voor de front USB. De USB poorten aan de voorkant van de define case waren duidelijk voelbaar verhit.

Conclusie is dat zeer waarschijnlijk het moederbord kapot is.

Rest mij de vraag: is dit veroorzaakt door het moederbord of door de case/front usb aansluiting? Hoe zou ik dut kunnen testen?

Maakt namelijk wel verschil wanneer ik een nieuw mobo/cpu aanschaf.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:56

Esumontere

Floep, banaan.

SirLenncelot schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:10:
[...]

na een tijdje experimenteren bleek dat het systeem alleen start wanneer de CMOS batterij eruit is en een jumper over de CMOS switch geplaatst is in combinatie met de nieuwe PSU.

Terwijl het systeem aan stond rook het naar verbrand plastic. Bij nadere inspectie zag ik het moederbord gloeien/smeulen vlak boven de aansluiting voor de front USB. De USB poorten aan de voorkant van de define case waren duidelijk voelbaar verhit.

Rest mij de vraag: is dit veroorzaakt door het moederbord of door de case/front usb aansluiting? Hoe zou ik dut kunnen testen?

Als je moederbord smeult dan istie wel stuk ja...

• Vosegus
SirLenncelot schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:10:
[...]

Heb je in het hele proces steeds de front USB van je case aangesloten gehad? Daarom ontkoppel ik bij dit soort problemen altijd overbodige zaken. Het zou namelijk best kunnen zijn dat de front USB panel van de case de schade heeft aangericht.

Waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd, maar start het systeem als de front USB panel van de case niet wordt aangesloten?

Persoonlijk zou ik zelf geen vertrouwen meer hebben in zowel de front panel als het moederbord, maar wellicht is het ontkoppelen van de front panel voldoende en was dat de boosdoener..

• SirLenncelot
  • Niet online
RMA aangevraagd voor de case en emotioneel afscheid genomen van het mobo.

bedankt voor het meedenken iedereen.
Pagina: 1