Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Een netwerkhub

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Graag wil ik mijn router plaatsen in de woonkamer, echter zit mijn glasvezelmodem in de meterkast en komt hier een lan kabel van de bovenverdieping.

Graag wil ik tussen mijn modem en router een hub plaatsen waar ik mijn lan kabel richting de bovenverdieping kan aansluiten.
Is dit mogelijk of zal het echt via de router moeten?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 13:59
Als eerste denk ik dat je een aantal termen door elkaar haalt.

Het ding dat jij een modem voor de glasvezel noemt is een media converter did niks meer doet dan het lichtsignaal onzetten in een elektrisch stroompje. In het jargon wordt dit vaak een NTU genoemd.

Hubs worden tegenwoordig vrijwel niet meer verkocht, deze zijn lang en breed vervangen door switches.

Je router zorgt er dus voor dat je het internet op kunt. Het enige wat de NTU doet is het glas signaal onzetten in een 'verstaanbaar' signaal voor je router.

Wat jij wil is een switch zetten tussen je NTU en router. Dit zal dus niet gaan werken aangezien je router het internet 'regelt'. Je er dus voor moeten zorgen dat er dan een extra kabel naar je meterkast loopt die aangesloten is op de LAN poort van je router.

Mocht je het doen voor de WiFi kijk dan ook eens naar een access point of stel een router in als access point (als je weet waar je mee bezig bent) [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jouw reactie,
Ik ben inderdaad geen held met de termen en het gehele netwerk gebeuren.
Echter wanneer ik een laptop oid aansluit aan mijn glasmodem heb ik toegang tot het internet.
De router geeft mij wifi signaal, hier tussen kan ik geen switch toevoegen?

• chickpoint
Klopt het dat je telfort hebt?

Die gebruiken een functie DHCP om jou te verbinden tot het juiste netwerk. Dus het klopt dat jou laptop dan internet krijgt, want die verstaat immers ook DHCP. Het nadeel is, je krijgt van je provider maar 1 IP adres. Dus zodra je er een extra apparaat aansluit dan krijgt die geen internet (dat kun je doen met een switch). Hier komt je router om de hoek kijken. Dit is in weze je tolk voor het internet (NAT of ook wel network adress translation). Deze verteld je apparaten intern dat ze van hem informatie kunnen krijgen (zoals een 'intern' IP adres) en dat vertaalt ie naar buiten naar een enkel 'extern' of 'publiek' IP adres. Je krijgt er immers maar eentje.

Verwijderd

Topicstarter
Begin het te begrijpen, denk ik.
Maak geen gebruik van Telfort, maar van Caiway.
Heb nog wel een Huawaii router liggen, kan ik deze als switch gebruiken? Zo verdeel ik een ip-adres en zet ik de wifi functie uit omdat deze beter is met mijn nieuwere router.
veroorzaakt dit problemen, of is dit enkel wanneer ik 2 keer een wifi signaal uitzend?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even inhakend op de termen:

Belangrijkste om te beseffen is dat een router twee verschillende netwerken met elkaar verbindt. In dit geval heb je het publieke internet, waar je 1 IP van krijgt. Die wil je verbinden met je binnenhuisnetwerk, waar je meerdere apparaten aan kunt sluiten. Je moet de router als eerste op de modem/nauwkeuriger NTU aansluiten. Zie het als een huis. Je router is je voordeur. Als je meerdere kamers achter je voordeur wilt hangen is het wel zo handig als je voordeur aan buitenkant van het huis gemonteerd is en niet in je woonkamer :o

De meeste routers hebben tegenwoordig ook een WiFi AP (Access Point) ingebouwd. Ik gok dat je de router in je woonkamer wilt plaatsen omdat je daar betere WiFi dekking wilt hebben. Dan heb je een probleem, want dat kan dus niet als je ook elders in huis apparaten bedraad op je netwerk aan wilt sluiten...

Drie opties:

1) de huidige router als AP instellen, zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point - en vervolgens een andere router kopen om in de meterkast te hangen.
2) de huidige router in de meterkast hangen en een losse AP (of andere router die als AP ingesteld wordt) in de woonkamer plaatsen voor de WiFi
3) alsnog de router in de woonkamer laten en een tweede netwerkkabel van woonkamer naar meterkast trekken. In de meterkast vervolgens een switch plaatsen om het netwerk te verdelen naar rest van huis.

Je krijgt dan:

NTU -> UTP naar woonkamer -> router -> andere UTP terug naar meterkast -> switch -> UTP naar andere delen huis.

Wat kan cq wat het handigste is in jouw situatie moet je zelf bepalen. Ik heb in ieder geval router in de meterkast en AP's elders in huis. Dat is de meest elegante optie.

Edit:
Als je nog een router hebt is het eenvoudig: een van de twee in meterkast (evt met WiFi uit) als router laten werken, de andere in de woonkamer als AP instellen (zie wederom link hierboven).

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 09-03-2016 16:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik 2 netwerkkabels lopen, een naar de slaapkamer voor een spelcomputer en een naar de woonkamer voor een mediabox. Beiden wil ik graag bekabeld houden omdat het verschil in snelheid tov mijn wifi zeer groot is.
Een kabel naar de woonkamer is er al, maar er eentje terug vind ik omslachtig en onnodig. Vandaar de switch die ik tussen mijn glasvezelmodem en mijn router wil.

Ik begrijp dat ik dan het beste kan kiezen om een 2e router aan te sluiten tussen de modem en router. Zodat ik alsnog meerdere ip-adressen kan uitzenden naar al mijn devices.

Zie ik dit correct of snap ik er nog niks van?

Bedankt voor jullie hulp

• chickpoint
Bijna goed!!!

Je moet die 2e router dan instellen als access point (zie de link). En deze dan achter je router in de meterkast hangen (in de woonkamer zetten).

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dan (hopelijk) de laatste vraag, ik router die ik wil gaan gebruiken als switch, mag dit een router zijn die eerst via de dsl liep? Of maakt dit niks uit?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DSL modem/routers hebben geen Ethernet WAN. Die kun je prima inzetten als switch en/of AP, maar niet als router.

Als je ene router een DSL modem/router is en de ander een gewone router met Ethernet WAN, dan moet je de DSL modem/router als AP in de woonkamer zetten en de andere gebruiken als router in de meterkast, aangezien de glas NTU aangesloten moet worden op een Ethernet WAN.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft eerder gedraaid als modem en router van een inbel verbinding. Maar deze wil ik inzetten tussen de nieuwe router(die ik graag als AP wil) en glasvezelmodem. Dit hoeft dus geen problemen op te leveren? Of kan dit niet ivm Ethernet WAN?

• chickpoint
Nee tussen de NTU en router moet je niks willen plaatsen. 'Dit is buiten je voordeur'. Plaats de 2e router achter de 1e.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik evt een router koop, voor een paar tientjes, die ik inzet als switch, eentje die wel een ethernet WAN ingang heb. Is dit probleem dan opgelost?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, de router die je in de meterkast plaatst moet als router werken!

Alle andere kastjes mogen niet als router werken.

Een andere router kopen, die als router in de meterkast zetten en je huidige router als AP in de woonkamer zetten, dat kan wel.

Let op dat de allergoedkoopste routers vaak niet hoge snelheden aankunnen en zelden de meest stabiele zijn. Hoe snel is je internetverbinding?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn abonnement is 250mb/s.
Wilde graag mijn oude router, die eerder fungeerde bij een DSL verbinding, gebruiken als router, dus vanuit mijn glasmodem aansluiten op al mijn bekabelde verbindingen. En dan met mijn nieuwe router een AP punt maken in de woonkamer.

Omdat ik begrijp dat ik mijn oude router daar niet voor kan gebruiken moet ik dan voor een nieuwe router gaan.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

250Mbps routeren is niet niets :o

Een goedkoop routertje van paar tientjes heeft doorgaans slechts 100Mbps Ethernet poorten en kan ws niet eens 100Mbps WAN naar LAN routeren.

Als de router alleen bedraad hoeft te werken en niet draadloos zou je naar de TP-Link WR1043ND kunnen kijken. Qua WiFi echt niet meer van deze tijd, maar de router die erin zit is nog prima en het kost niet veel.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1