Router op een powerline

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnEsC37
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-12-2024
Goedemiddag beste Tweakers,

Ik woon in een eengezinswoning met mijn ouders van 3 verdiepingen. Het is nu zo dat mijn vader krijgt in zijn kamer op zolder slecht wifi bereik. Dus wil ik dan een router gaan installeren op zolder. Maar er is geen utp poort op zolder, het is ook zo dat ik geen kabel helemaal naar boven wil trekken zodat ik een router kan installeren, maar het idee is om zo'n powerline adapter te kopen en via dat ding met een kabel een router te installeren. Is dat mogelijk?

Gr. Enes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdstaak
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 22:03
Dat is zeker mogelijk. Maar waarom zou je niet gewoon de router beneden laten staan, daar een powerline bijzetten, en boven op zolder powerline en daarin een UTP naar de PC?

Krijg je dus dit:

Router <=UTP=> Powerline beneden <= stroom => Powerline zolder <== UTP ==> PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnEsC37
vdstaak bedankt voor je reactie:

Er zal in het huis 2 routers zijn. Mijn vader heeft wifi nodig voor zijn laptop en zijn mobiel dus een set van 2 powerlines kopen zal niet noodzakelijk zijn lijkt mij het geval, en tja de installatie kan ik zelf ook wel :).

pricewatch: TP-Link AV500 Powerline adapter met geïntegreerd stopcontact
Dit product wordt het hem denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 11:31
Ja alleen heb je er natuurlijk 2 nodig, je kunt beneden niet je UTP kabel in het stopcontact steken ;)

De constructie wordt dus: Router beneden => Powerline Beneden => Powerline Boven => Router Boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-07 19:42
EnEsC37 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 15:06:

Er zal in het huis 2 routers zijn. Mijn vader heeft wifi nodig voor zijn laptop en zijn mobiel dus een set van 2 powerlines kopen zal niet noodzakelijk zijn lijkt mij het geval, en tja de installatie kan ik zelf ook wel :).
Je hebt juist wel 2 powerlines nodig. 1 om het netwerksignaal "magisch" het stopcontact in te krijgen beneden. En 1 om het signaal "magisch" te voor schijn te toveren.
Specificaties: "losse adapter" :F

[ Voor 23% gewijzigd door __R__ op 09-03-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:23

Tazzios

..

Neem dan deze homeplug heb je direct wifi. Hoef je ook niet een router als accesspoint in te gaan stellen en scheelt je weer een apparaat.
pricewatch: Sitecom Wi-Fi Homeplug 500Mbps Dual Pack (BE/FR-stekker)

Ze zijn er ook van andere merken:
http://tweakers.net/categ...c1AdFlijpJVtJIFkBdbW1sLAA

[ Voor 22% gewijzigd door Tazzios op 09-03-2016 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Denk dat niet helemaal bekend is wat een router precies is. In je hele huis maar één router.
Anders moet je over een week een nieuw topic openen omdat niet snapt waarom internet niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-07 10:51
RolfLobker schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 15:15:
Denk dat niet helemaal bekend is wat een router precies is. In je hele huis maar één router.
Anders moet je over een week een nieuw topic openen omdat niet snapt waarom internet niet werkt.
Hoe kom je hier bij? Een router kan je prima op een router aansluiten, althans ik heb dit zo gedaan met pfSense bakken :) De inkomende verbinding word gewoon gezien als WAN, al weet ik niet hoe een consumentenrouter hiermee omgaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dysmael
Dat je het werkend kan krijgen betekend niet dat het handig en gangbaar is. Gewoon niet doen.
Consumentenrouter doet dat net zo als pfsense. Omslachtig en met NAT achter NAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 22:51

Gertjuhjan

Software Engineer

RolfLobker schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 15:15:
Vroeger moest je heel erg moeilijk doen met twee consumentenrouters achter elkaar. Toevallig heb ik afgelopen week bij mijn ouders dit systeem aangesloten en dit werkte out of the box.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
skunkopaat schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 15:18:
[...]

Hoe kom je hier bij? Een router kan je prima op een router aansluiten, althans ik heb dit zo gedaan met pfSense bakken :) De inkomende verbinding word gewoon gezien als WAN, al weet ik niet hoe een consumentenrouter hiermee omgaat
Ja kom even lekker verwarring zaaien ja :|

Zo'n powerline setje met access point zoals hierboven genoemd is ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Sommige mensen willen het moeilijker maken dan het is en de topicstarter opzadelen met meer vragen dan oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 22:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Bigs schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 15:20:
[...]

Ja, er zijn ook powerline adapters waar al wifi in zit en ook direct nog ethernetpoorten inzitten.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-07 10:51
Bigs schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 15:20:
[...]

Het was niet bedoeld naar TS, maar dat leek me wel duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EnEsC37 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 15:06:

Er zal in het huis 2 routers zijn. Mijn vader heeft wifi nodig voor zijn laptop en zijn mobiel
:?

Een router is een apparaat wat twee verschillende netwerken met elkaar verbindt. Je wilt alleen twee routers in huis hebben als je binnenhuis twee gescheiden netwerken wilt maken. Dat wil je volgens wat je hier schrijft niet. Als je WiFi-dekkingsproblemen hebt wil je niet meer routers, je wilt extra AP's (Access Points).
dus een set van 2 powerlines kopen zal niet noodzakelijk zijn lijkt mij het geval, en tja de installatie kan ik zelf ook wel :).

pricewatch: TP-Link AV500 Powerline adapter met geïntegreerd stopcontact
Dit product wordt het hem denk ik?
Met een hand kun je niet klappen. Een adapter zet signaal op het stroomnet, je hebt een tweede nodig om het er weer af te halen.

Die tweede kan zelfde type zijn, maar je kunt gelijk eentje met ingebouwde AP nemen.

Verder is AV 1.1 500 betrekkelijk verouderde protocol dat traag is en bovendien gevoelig voor verstoringen. Je doet er beter aan AV 2.0 1200 te pakken. Kost meer, maar dan heb je ook iets wat sneller en bovenal stabieler is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnEsC37
Oke, dus het volgende: Ik ga een powerlinekit met 2 adapters. 1 gaat beneden bij de modem en de andere op zolder en daarop een wifi router, dat zal mij dus 2 wifi signalen geven, right?

Zo ja, welke powerlinekit raadden jullie mij aan?

Zo nee, nog meer tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EnEsC37 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:46:
Oke, dus het volgende: Ik ga een powerlinekit met 2 adapters. 1 gaat beneden bij de modem en de andere op zolder en daarop een wifi router, dat zal mij dus 2 wifi signalen geven, right?
Nee. Zoals ik hierboven al schrijf. Je wilt per huis max EEN router hebben :o

Zie een router als een voordeur dat de buitenwereld scheidt van wat binnen je huis is. Wil je je voordeur op zolder hebben? 8)7

Als je op zolder beter WiFi wilt heb je daar een AP nodig.
Zo ja, welke powerlinekit raadden jullie mij aan?
Wederom, lees wat ik al schreef. '1200Mbps' sets. Niet omdat je er 1200Mbps mee gaat halen, wel omdat je dan met MiMo twee kansen hebt op signaaloverdracht, dus sneller maar vooral ook stabieler dan sets zonder MiMo ('1000Mbps' en lager).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digitrasher
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
deze werkt goed, het is een starters pakket dus je bent in 1x klaar.

pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Dat dus ja.

En vergeet routers aub.
Niet elk kastje waar een netwerkkabel in kan is gelijk een router.

TS wil een Access Point. En dat kan prima een Powerline van Devolo zijn waar al een AP ingebouwd is.
Veel makkelijker dan dat kan je niet krijgen. En dan naar behoefte wifi verbeteren / uitbreiden door ook in andere ruimtes een Powerline in het stopcontact te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

RolfLobker schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 10:41:
Dat dus ja.

En vergeet routers aub.
Niet elk kastje waar een netwerkkabel in kan is gelijk een router.

TS wil een Access Point. En dat kan prima een Powerline van Devolo zijn waar al een AP ingebouwd is.
Veel makkelijker dan dat kan je niet krijgen. En dan naar behoefte wifi verbeteren / uitbreiden door ook in andere ruimtes een Powerline in het stopcontact te pluggen.
Eens, maar er is niets mis mee om een router als accesspoint te gebruiken. [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Gertjuhjan schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 15:20:
[...]

Vroeger moest je heel erg moeilijk doen met twee consumentenrouters achter elkaar. Toevallig heb ik afgelopen week bij mijn ouders dit systeem aangesloten en dit werkte out of the box.
Totdat je protocollen gaat gebruiken die niet lekker overweg kunnen met een dubbele NAT, poorten naar binnen open wilt zetten etc. Het is absoluut geen aanrader voor een doorsnede consument (no pun intended).

Let er wel op dat de performance van powerline zeer wisselend kan zijn. Dit zowel in snelheid als stabiliteit van de verbinding. Ik raad je aan om eerst eens een powerline setje te lenen als je die kans hebt. Zo kun je zelf in de praktijk uitvinden hoe stabiel en snel de verbinding kan zijn. Je hebt overigens ook powerline adapters die een WIFI accesspoint vormen (Zyxel heeft dit bijvoorbeeld). Dat scheelt je weer een apparaat en heb je de nadelen van dubbel NAT niet. De geadverteerde snelheid die op de doos van powerline adapters staat haal je eigenlijk nooit. Dat is erg afhankelijk van de staat va het elektriciteitsnetwerk in huis en of je over verschillende groepen moet gaan. Vergeet ook niet om encryptie te gebruiken als je powerline gebruikt.

Kun je geen kabel (laten) trekken naar zolder? Dat is in alle gevallen veel beter dan powerline.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 10-03-2016 11:14 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Nogmaals; dat het kan betekend niet dat het verstandig en handig is om op die manier te doen.
How to router als AP is voor als je er achteraf achter komt dat je een verkeerde aankoop gedaan hebt. Dat kan je dan oplossen. Voorkomen is beter dan genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:11
En over een paar weken komt er hier een post met de melding dat zijn powerline setje toch niet meer zo lekker werkt,

Goedkoopste en beste oplossing: utp kabel naar boven trekken, daar naar gelang een accespoint neerzetten, Wil je ook nog een paar utp punten erbij hebben (voor een pc ofzo). Dan koop je een wireless router die je insteld als accespoint

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of een AP die gelijk al ingebouwde switch heeft... opties zat :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:47

MsG

Forumzwerver

Ik zie vaak dat op de een of andere manier een dedicated accesspoint met ingebouwde switch toch duurder is dan een router. Daarom plaats ik zelf vaak gewoon een router, waarbij ik de DHCP-functie aan de 1e router overlaat, waardoor de 2e router effectief een access point wordt. Dan heb je ook nog altijd de mogelijkheid tot een router-functie mocht dat later wel nodig blijken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zowel KPN als Ziggo verkopen dedicated AP's voor EUR 50-60 met ingebouwde switch en WiFi specs van router van anderhalf keer dat bedrag (die van Ziggo is gewoon een gerelabelde TP-Link Archer C7 die out-of-the-box als AP geconfigureerd is). Je gaat voor zo'n bedrag geen betere router vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treinentom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:30
Let er bij powerline wel op dat je mogelijk snelheidsverlies hebt en dat er lang niet altijd een stabiele verbinding is. Probeer zoveel mogelijk de powerline adapters op dezelfde stroomgroep te zetten.
Pagina: 1