Is het nog zinvol een grote HDD te partitioneren?

Pagina: 1
Acties:

• Sticka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 21:09
Ik vraag me af of het nog zinvol is een 4TB HDD te partitioneren. Is er nog snelheidswinst als ik het wel doe?
Kan iemand mij eventuele voordelen vertellen?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee. Er was nooit snelheidswinst en zal er ook nooit zijn. Partities hebben alleen zin als je om een of andere reden niet met 1 filesysteem werkt.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hangt helemaal van het gebruik af. Als je hem gebruikt voor een OS en je data, kan het handig zijn dit op gescheiden partities te doen bijv.
Verschil in snelheid is er niet.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Vroeger was het wel degelijk zo dat een harde schijf aan de "buitenkant" hogere lees- en schrijfsnelheden behaalde dan aan de "binnenkant". Als je een Linuxmachine installeerde was er dus met slim partitioneren wel een (marginale) snelheidswinst te boeken door bijvoorbeeld de swappartitie aan de buitenkant van de schijf te zetten. Vroeger zat je ook met bestandssystemen die bij grotere schijven grotere blocks gebruikten waardoor kleine bestanden relatief meer ruimte in beslag namen, en er voor het lezen van kleine bestanden meer ruwe data uitgelezen moest worden - kleinere partities zorgde dan ook voor performancewinst. Tegenwoordig is dat volgens mij allemaal zo goed als achterhaald. Eén grote partitie is veel handiger, want als je met meerdere partities werkt loop je altijd op een gegeven moment tegen het probleem aan dat een partitie vol zit terwijl op een andere nog ruimte te over is...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:46

Ursamajor

Astrofotograaf

Het voordeel van partitioneren was dat de kop niet van bijvoorbeeld de binnenkant helemaal naar de buitenkant hoefde. Hierdoor werd ook de toegangstijd tot de sectoren versneld.
Maar aangezien de datadichtheid tegenwoordig zo hoog is en er qua techniek ook al veel is veranderd, betwijfel ik nog het nut.

Gadgets FTW!

• ray0755
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-09 13:34
-

[ Voor 99% gewijzigd door ray0755 op 11-03-2016 00:19 ]

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:32
Ik heb dit vroeger vooral gebruikt omdat ik nog al eens een herinstall deed. Je kan dan makkelijker je data op "veilig" bewaren omdat je alleen je OS partitie hoeft leeg te gooien. Tegenwoordig gooi ik lekker alles op 1 hoop, veel makkelijker omdat je niet vooraf hoeft te denken over waar je hoeveel ruimte nodig hebt.

Als je dual OS draait is het natuurlijk wel een stuk handiger :) Zeker ook als je Windows/Linux hebt

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ursamajor schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:15:
Het voordeel van partitioneren was dat de kop niet van bijvoorbeeld de binnenkant helemaal naar de buitenkant hoefde. Hierdoor werd ook de toegangstijd tot de sectoren versneld.
Maar aangezien de datadichtheid tegenwoordig zo hoog is en er qua techniek ook al veel is veranderd, betwijfel ik nog het nut.
"Short stroken" heette dat toch? Ik denk juist het omgekeerde, in essentie is er niks veranderd aan een HD de laatste decennia; short stroken door een kleine partitie aan de buitenrand te maken lijkt me nog steeds een klein beetje performance winst op te leveren in bepaalde situaties.

Dit plaatje komt uit een willekeurige tweaker review; er zit nog steeds verloop in de performance dus je zou zeggen dat het nog steeds een klein beetje effect heeft..

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XYk0R7ylivvShsclAUDLqhK4/full.png

specs

Pagina: 1