Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warmerfare
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-05 22:42
Mijn vraag

Hey, ik heb een raar probleem waarvan ik geen oorzaak kan achterhalen. Ik heb een nieuwe pc gebouwd met 2 ssd's in raid0 en 2 hdd's in raid 1. Alleen als ik de computer opstart komt bij het eerste display (met informatie over de raid setup) relatief vaak de melding dat er een raid setup gefaald heeft om te laden en ik kan dan niet doorstarten naar windows. Na een paar herstart's werkt het dan wel weer, maar dit is natuurlijk niet prettig en voelt aardig onstabiel. (ook handig om te vermelden dat de schijf/schijven die voor de problemen zorgen dan niet in de lijst met schijven aanwezig zijn)

Ik hoop dat iemand mij hierover meer informatie kan verschaffen of / en eventueel een oplossing aan zou kunnen bieden.

Mijn PC bestaat uit de volgende onderdelen die van invloed zijn op de situatie:
2x HyperX 120GB ssd's
2x 2TB NAS schijven
MSI H170 M3 moederbord

In het bios heb ik de standaard instellingen hersteld en vervolgens alleen de raid optie aangevinkt, en mijn usb speed optimization uitgezet (ivm een conflict met de usb poorten in windows 7).

In windows 7 zijn alle drivers + het Intel raid beheer pakket geinstalleerd (in het intel programma zegt de computer dat alles in orde is, ondanks dat hij vrijwel dagelijks de raid 1 array rebuild)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb zo'n 4 uur lang google en tweakers afgespeurd naar iemand met een soortgelijk probleem, heb 2 soortgelijke vraagstellingen gevonden maar deze waren helaas nooit beantwoord.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht, en het mogelijk meedenken over een antwoord _/-\o_

Beste antwoord (via Warmerfare op 21-04-2016 14:03)

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:52
Je zou eens kunnen kijken of er een BIOS update beschikbaar is voor je moederbord, allicht is het een bekend probleem en is het al opgelost.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny_H
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:50
Zijn de schijven ook nieuw aangeschaft? (Just checking) En wanneer het issue speelt, is het dan elke keer dezelfde schijf die verdwijnt?

The only source of knowledge is experience...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warmerfare
Hey danny, bedankt voor je reactie :)

Alle schijven en componenten zijn nieuw. De schijven verdwijnen en verschijnen willekeurig, de ene keer zijn het er meerdere, dan weer eentje en een paar reboots later is het weer geen een. Soms herkent hij alle schijven bij de eerste cold boot, andere keren moet ik bijvoorbeeld 5 keer herstarten voordat hij ze weer herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn het Sandforce SSDs? Dat is een potentieel issue omdat deze nog wel eens corrumperen.

Verder zou je de SMART kunnen controleren of je last hebt van kabelproblemen. Dan zou je een raw value zien boven de 0 bij het attribuut UDMA CRC Error Count.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warmerfare
Hey CiPHER, de ssd's werken met de SandForce SF2281 controller. Ik zal de SMART data even uitlezen, ik ben alleen vrij zeker dat dit niet het probleem is, aangezien de andere schijven (de 2TB HDD's) ook regelmatig over het hoofd gezien worden. De ssd's worden minder vaak over het hoofd gezien dan deze hdd's. De bekabeling is helemaal gecontrolleerd en deze zit goed aangesloten (er staat geen spanning op de kabels etc). Ik ben zelf van mening dat het probleem zich voordoet in het moederbord, en het mogelijk met een instelling in de bios (click bios 5) te verhelpen zou zijn.

Ik heb nog even verder gezocht en heb een paar mensen met soortgelijke problemen gevonden die deze wisten op te lossen door bij het opstarten de raid controller iets meer vertraging te geven bij het zoeken van de schijven. Ik kan deze instelling helaas nergens in het bios terugvinden en ook internet en de handleiding bieden hierover geen enkele duidelijkheid. Iemand die hier enige l ervaring mee heeft?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:52
Je zou eens kunnen kijken of er een BIOS update beschikbaar is voor je moederbord, allicht is het een bekend probleem en is het al opgelost.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warmerfare
Sorry, ik ben een beetje aan de late kant met mijn antwoord. Mede omdat ik reeds pas in de mogelijkheid ben gekomen om het probleem verder te onderzoeken en op te lossen.

Voor iedereen die met een soortgelijk probleem stuggled, de oplossing is inderdaad een BIOS update. In combinatie met een RAID Controller update te doen via MSI Update.
Wel even opletten, de BIOS update hersteld de instellingen naar default en je moet de RAID config dan ook opnieuw instellen om het zonder gegevens verlies weer werkend te krijgen. Ook zitten er in de laatste BIOS versie een paar bugs met betrekking tot de boot order: Windows bootmanager wordt niet weergegeven en welke schijf er ook vooraan gezet wordt niks werkt. De oplossing is door tijdens POST op F11 te klikken om een boot device te selecteren, Windows bootmanager zal raar genoeg wel in deze lijst verschijnen. 8)7 :?
Pagina: 1