Toon posts:

Monitoring van serverpark

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 647493

Topicstarter
Mijn vraag
Hallo, ik zou graag mijn intern serverpark monitorren met 1 tool. Kan er iemand mij tools aanraden voor onderstaand netwerk?

Het netwerk bevat:
4 Servers, 4 NAS servers, 2 LAN switches, 1 iSCSI switch, een firewall, 2 UPS'en, 2 Routers en 3 Modems

Wat te monitorren?
Al de hardware hierboven opgelijst: server status (up, down), RAM gebruik, HDD status, CPU usage
Maar ook:
De virtuele machines en de software daarop. Bijvoorbeeld: SQL server, IIS websrver, etc

De tool:
Moet gebruiksvriendelijk zijn, moet alerts kunnen versturen, liefst open source, genoeg documentatie over te vinden.

Wat ik al deed:
Ik teste reeds de tool naigos aan, maar deze was ingewikkeld in configuratie en had een verouderde interface. Na deze tool uitgebreid getest te hebben, besloot ik op het forum naar lotgenoten te zoeken ;)

Hartelijk dank aan iedereen die de moeite neemt om dit even te willen lezen en eventueel te willen beantwoorden ;)

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 647493 op 09-03-2016 15:00]

Alle reacties

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:37
PRTG Network Monitor voldoet ongeveer aan al je verwachtingen :) (geen OSS)

Gratis tot 100 sensors.

[Voor 4% gewijzigd door nescafe op 09-03-2016 11:55]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 647493 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:53:
De tool:
Moet gebruiksvriendelijk zijn, moet alerts kunnen versturen, liefst open source, genoeg documentatie over te vinden.
Welke tools heb je al gevonden, wat vond je daarvan en waarom voldeden deze niet?

Het is wel de bedoeling dat je eigen inzet gaat tonen, in plaats van het simpelweg dumpen van een vraag. Zie ook het algemeen beleid waarin eea uitgelegd staat over de eisen en wensen die gesteld worden aan een topicstart.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:33
zabbix, nagios, cacti, vrealize etc....

• 4-systeembeheer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10-2021
the dude is wel makkelijk.. click en play, veel minder steile leercurce dan bij hierboven genoemde tools.
http://www.mikrotik.com/thedude

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-03 08:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SNMP & WMI?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zou PRTG ook aanraden, voor thuisgebruik zeker, je komt dan niet snel aan het 100 sensor limiet.

[Voor 21% gewijzigd door marcop82 op 09-03-2016 15:24]

• skunkopaat
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:29
Kaseya is een zeer fijne, wij gebruiken dit ook. Het is alleen niet gratis en de uitrol kan even duren, maar echt een top tool. Doet precies wat jij omschrijft en meer.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ook ik raad je PRTG aan. Draait hier ook prima met ongeveer 10 (virtuele) servers en dan nog wat hardware servers. Alerts werken prima. Ook op je telefoon zonder gedoe (zolang je netwerkverbinding hebt naar buiten vanaf de PRTG server natuurlijk).

Addicted to silent computing

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:17
Zelf heel blij met zabbix maar ik denk dat PRTG wel een stuk makkelijker in te stellen is en qua schaal ideaal is voor jou.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-07 15:40

RammY

Dát!

Ook ik raad je PRTG aan :) al 4 jaar dagelijks gebruiker en het blijft een top tool.
Tot dat je zo'n 20.000 sensoren krijgt, dan moet je es gaan kijken naar een 2e instantie ;-)

Snel en makkelijk geïnstalleerd, weinig onderhoud nodig, snel ingericht. Ook zonder heel veel kennis.

Deze advertentieplaats is te huur!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee