Toon posts:

Monitoring van serverpark

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Hallo, ik zou graag mijn intern serverpark monitorren met 1 tool. Kan er iemand mij tools aanraden voor onderstaand netwerk?

Het netwerk bevat:
4 Servers, 4 NAS servers, 2 LAN switches, 1 iSCSI switch, een firewall, 2 UPS'en, 2 Routers en 3 Modems

Wat te monitorren?
Al de hardware hierboven opgelijst: server status (up, down), RAM gebruik, HDD status, CPU usage
Maar ook:
De virtuele machines en de software daarop. Bijvoorbeeld: SQL server, IIS websrver, etc

De tool:
Moet gebruiksvriendelijk zijn, moet alerts kunnen versturen, liefst open source, genoeg documentatie over te vinden.

Wat ik al deed:
Ik teste reeds de tool naigos aan, maar deze was ingewikkeld in configuratie en had een verouderde interface. Na deze tool uitgebreid getest te hebben, besloot ik op het forum naar lotgenoten te zoeken ;)

Hartelijk dank aan iedereen die de moeite neemt om dit even te willen lezen en eventueel te willen beantwoorden ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2016 15:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:42
PRTG Network Monitor voldoet ongeveer aan al je verwachtingen :) (geen OSS)

Gratis tot 100 sensors.

[ Voor 4% gewijzigd door nescafe op 09-03-2016 11:55 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:53:
De tool:
Moet gebruiksvriendelijk zijn, moet alerts kunnen versturen, liefst open source, genoeg documentatie over te vinden.
Welke tools heb je al gevonden, wat vond je daarvan en waarom voldeden deze niet?

Het is wel de bedoeling dat je eigen inzet gaat tonen, in plaats van het simpelweg dumpen van een vraag. Zie ook het algemeen beleid waarin eea uitgelegd staat over de eisen en wensen die gesteld worden aan een topicstart.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:36
zabbix, nagios, cacti, vrealize etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-systeembeheer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10-2021
the dude is wel makkelijk.. click en play, veel minder steile leercurce dan bij hierboven genoemde tools.
http://www.mikrotik.com/thedude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SNMP & WMI?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zou PRTG ook aanraden, voor thuisgebruik zeker, je komt dan niet snel aan het 100 sensor limiet.

[ Voor 21% gewijzigd door marcop82 op 09-03-2016 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:50
Kaseya is een zeer fijne, wij gebruiken dit ook. Het is alleen niet gratis en de uitrol kan even duren, maar echt een top tool. Doet precies wat jij omschrijft en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:52
Ook ik raad je PRTG aan. Draait hier ook prima met ongeveer 10 (virtuele) servers en dan nog wat hardware servers. Alerts werken prima. Ook op je telefoon zonder gedoe (zolang je netwerkverbinding hebt naar buiten vanaf de PRTG server natuurlijk).

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:32
Zelf heel blij met zabbix maar ik denk dat PRTG wel een stuk makkelijker in te stellen is en qua schaal ideaal is voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 22:06

RammY

Dát!

Ook ik raad je PRTG aan :) al 4 jaar dagelijks gebruiker en het blijft een top tool.
Tot dat je zo'n 20.000 sensoren krijgt, dan moet je es gaan kijken naar een 2e instantie ;-)

Snel en makkelijk geïnstalleerd, weinig onderhoud nodig, snel ingericht. Ook zonder heel veel kennis.

Deze advertentieplaats is te huur!

Pagina: 1