SSD of HDD?

Pagina: 1
Acties:

• Kcetin1994
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een SSD of een HDD.

Wat is je budget?
SSD rond de 80 euro en de HDD 50-60euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Western Digital of Seagate voor de HDD en Crucial of Samsung voor de SSD.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb op dit moment een SSD van Kingston van 120GB waarop Windows en 2/3spellen staat,
IK heb ook een HDD van Samsung 500GB welke een irritante geluid maak bij het bezig zijn.
Nou is mijn vraag zou ik doorgaan met het gebruiken met een HDD of zal ik een SSD erbij kopen ?

[ Voor 18% gewijzigd door Kcetin1994 op 09-03-2016 10:42 ]

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:13
Hoe vol zit de schijf van 500GB? Als het meer dan dan 250GB is valt een extra SSD al af.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nou is mijn vraag zou ik doorgaan met het gebruiken met een HDD of zal ik een SSD erbij kopen ?
Tja, lastig... Ik kan niet raden wat er nu allemaal op jouw 500GB HDD staat en als je een SSD van 500GB wil (als vervanging), dan is de goedkoopste 146 Euro.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Kcetin1994
MAX3400 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:42:
[...]

Tja, lastig... Ik kan niet raden wat er nu allemaal op jouw 500GB HDD staat en als je een SSD van 500GB wil (als vervanging), dan is de goedkoopste 146 Euro.
Op mijn 500GB staat wat spellen van steam/origin/uplay maar als ik de snelheiden van 100-150mb/s haal wil ik wel een HDD erbij doen...

• Kcetin1994
SantaMuerte schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:42:
Hoe vol zit de schijf van 500GB? Als het meer dan dan 250GB is valt een extra SSD al af.
Over algemeen wordt de HDD niet veel gebruikt omdat 1: teveel geluid maakt en 2: langzaam is 50mb/s ongeveer... vandaar ik zocht naar een HDD met 100-150mb/s ~ maar ik weet niet of dat possible is..

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En nu moeten we raden

a) waarom jouw HDD zo langzaam is?
b) of de rest van je systeem hier niet de oorzaak van is?
c) "hoe" spellen hun data op disk hebben staan?
d) welk onderzoek je naar throughput zelf al hebt gestart?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-01 19:01
Waarom niet een SSHD?

pricewatch: Seagate ST1000DX001, 1TB

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

• Kcetin1994
MAX3400 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:48:
En nu moeten we raden

a) waarom jouw HDD zo langzaam is?
b) of de rest van je systeem hier niet de oorzaak van is?
c) "hoe" spellen hun data op disk hebben staan?
d) welk onderzoek je naar throughput zelf al hebt gestart?
a):SSD krijg ik ook 150mb/s binnen met Samsung kreeg ik 250mb/s..
b):Mijn mobo is een Sata 2 ik denk dat het daaraan ligt, http://www.asrock.com/mb/...%20FX/?cat=Specifications
c):Ik snap de vraag niet.
d): Nee eigenlijk niet omdat 1: ik al weet over HDD/SSD wat ze inhouden.

[ Voor 38% gewijzigd door Kcetin1994 op 09-03-2016 11:01 ]

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:13
Er zijn genoeg harde schijven die daaraan voldoen: http://tweakers.net/categ...2s8xAr8CX4w9fz0GTzRSKi1Xg
Dan blijft de vraag over hoeveel opslagruimte je nodig denkt te hebben, meer dan 250GB is een HDD, minder en meer snelheid is een SSD.

Ik weet niet welke spellen je op de HDD hebt staan maar bij bijvoorbeeld Skyrim die redelijk vaak tussendoor moet laden is een SSD toch wat fijner dan een HDD. Maar echt veel verschil zal je niet bij spellen merken tussen een SSD en een HDD behalve de laadtijden.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:45

P_Tingen

omdat het KAN

Ik denk het niet. Ook een Sata-2 aansluiting is retesnel met een SSD. De verschillen tussen sata-2 en hoger zijn niet zozeer theoretisch, want ze zijn er wel degelijk, maar een sata-2 is al zo verschrikkelijk veel sneller dan je hdd dat je het verschil met sata-3 niet merkt.

De meeste toegangsacties naar je schijf zijn random access en daarin maakt een ssd het verschil, of het nou sata-2 of 3 is.

Waar je nog geen antwoord op hebt gegeven is hoeveel data er op je hdd staat. Voor je budget kun je max een ssd van 250gb kopen. Als je nu veel data in gebruik hebt, wordt het misschien wat krap.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Kcetin1994
P_Tingen schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:24:
[...]

Ik denk het niet. Ook een Sata-2 aansluiting is retesnel met een SSD. De verschillen tussen sata-2 en hoger zijn niet zozeer theoretisch, want ze zijn er wel degelijk, maar een sata-2 is al zo verschrikkelijk veel sneller dan je hdd dat je het verschil met sata-3 niet merkt.

De meeste toegangsacties naar je schijf zijn random access en daarin maakt een ssd het verschil, of het nou sata-2 of 3 is.

Waar je nog geen antwoord op hebt gegeven is hoeveel data er op je hdd staat. Voor je budget kun je max een ssd van 250gb kopen. Als je nu veel data in gebruik hebt, wordt het misschien wat krap.
Ik gebruik de HDD amper omdat het veelste veel lawaai maakt en langzaam is met opstarten/instaleren van spellen/uitpakken.. ik wil best wel een 240gb SSD aanschaffen maar of dat genoeg is dat betwijfel ik..
En zijn er ook HDD die geen tik geluid maakt of het minst ?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39
Dus: Je wil snelle en stille storage, en de ruimte op je huidige SSD is te beperkt...

Een harde schijf haalt sequentieel en met grote bestanden best 200 MB/sec, hoe kleiner de bestanden of hoe meer random hoe langzamer dit wordt. Wel heb je dan voor € 55 een harddisk van 1 TB.

Op een SSD is ook random en kleine files lekker vlot, maar dan betaal je € 75 voor 250 GB.

Als je de 500 GB blijft houden en daar je foto's / films / whatever op zet en er een SSD bij zet dan kun je weer heel wat spelletjes opslaan. Als het nu ook past (want die 500 GB gebruik je toch maar amper) dan is een SSD van 250 GB erbij groot genoeg :)

Denk je ook aan de backup? Ik weet niet hoe je backupt, maar als je meer schijfruimte hebt dan ga je meer gebruiken en wordt je backup waarschijnlijk ook groter :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:36
Als je nu minder dan 250 GB in gebruik hebt op je HDD, zou ik een SSD plaatsen. Moest er later toch nog meer ruimte nodig zijn, kan je nog altijd een derde schijf bijplaatsen.
Of het nu een samsung of een crucial wordt, ik heb beide merken in gebruik en heb over beide geen klagen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:45

P_Tingen

omdat het KAN

Arator schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 18:53:
Of het nu een samsung of een crucial wordt, ik heb beide merken in gebruik en heb over beide geen klagen.
Hier idem. Ik ben begonnen met een 128GB Crucial SSD maar heb daar later een 250GB Samsung bijgeplaatst als vervanger van mijn oude 320GB HDD. Ik heb er wel eens aan gedacht om de Samsung als bootschijf te gaan gebruiken omdat hij in theorie sneller is, maar het is me teveel werk voor max 1 seconde snellere opstart.

Het uitfaseren van mijn oude HDD was wel een genot trouwens; het systeem is nu merkbaar rustiger en maakt alleen nog herrie als mijn dochter Sims of Plants vs Zombies speelt :)

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1