Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09-2022
Hoi, ik loop sinds 2/3 dagen tegen een probleem aan.
Laatst was ik een spel aan het spelen, en ineens begon alles te laggen. Andere spelers op de server hadden er soms ook last van. (ik host de server).
Ik keek dus even bij taakbeheer, en zag dat de processor 30/40% gebruikt word door Windows Defender.
Wanneer ik Windows Defender tijdelijk uitzet, is het probleem ook echt meteen verholpen, en heeft er dus niemand lag meer.

Iemand die ook dit probleem heeft (gehad) en er een oplossing voor weet?
Heb al sfc /scannow uitgevoerd, niets gevonden. (dit werd bij andere mensen gezegd met dit probleem).

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Windows defender niet meer gebruiken?

Als je bang bent voor virussen, kan je een ander anti virus programma proberen. Panda antivirus is erg licht bijvoorbeeld. Maar er zijn genoeg -gratis- alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Was Windows Defender toen niet toevallig een uitgebreide scan aan het uitvoeren?

Ik heb geen idee wat de specificaties van je computer zijn. Maar (alle) virusscanners gebruiken 'veel' resources bij het scannen.

Heb je dit probleem al vaker gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
rens-br schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:45:
Was Windows Defender toen niet toevallig een uitgebreide scan aan het uitvoeren?

Ik heb geen idee wat de specificaties van je computer zijn. Maar (alle) virusscanners gebruiken 'veel' resources bij het scannen.

Heb je dit probleem al vaker gehad?
Zover ik weet heb ik dit nog nooit gehad. Of iig niet tijdens het gamen dan. Tijdens internetgebruik heb ik er eigenlijk geen last van (als dit al is voorgekomen).
Heb er op gelet, eergisteren na het opstarten begint ie gelijk te blazen, volgens taakbeheer door Defender.

Gisteren precies hetzelfde verhaal, toch wel raar dat ie laatste dagen ineens wil gaan scannen als ik mijn systeem start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

GiannoezNL schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 14:26:
[...]
toch wel raar dat ie laatste dagen ineens wil gaan scannen als ik mijn systeem start.
Weet je ook zeker dat Windows Defender aan het scannen is? Als Windows Defender niet aan het scannen is, maar verbruikt wel 40% processorkracht, dan is er iets anders aan de hand.

Overigens als je van plan bent om Windows Defender voor altijd uit te schakelen, is het aan te raden (lees: erg verstandig!) om een andere anti virusscanner te installeren. Ik heb goede ervaringen met de gratis versie van Avast.

[ Voor 24% gewijzigd door rens-br op 09-03-2016 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
rens-br schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 14:27:
[...]

Weet je ook zeker dat Windows Defender aan het scannen is? Als Windows Defender niet aan het scannen is, maar verbruikt wel 40% processorkracht, dan is er iets anders aan de hand.

Overigens als je van plan bent om Windows Defender voor altijd uit te schakelen, is het aan te raden (lees: erg verstandig!) om een andere anti virusscanner te installeren. Ik heb goede ervaringen met de gratis versie van Avast.
Volgens het Defender venster was ie niet aan het scannen. (Ga ik tenminste vanuit, aangezien ik op de knop kon drukken om een scan te starten).

Wanneer ik via Instellingen Windows Defender uitschakel, is het ook meteen opgelost. Maar wanneer ik hem weer aanzet, gooit ie gelijk weer het processorgebruik omhoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

GiannoezNL schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 14:33:
[...]
Volgens het Defender venster was ie niet aan het scannen. (Ga ik tenminste vanuit, aangezien ik op de knop kon drukken om een scan te starten).
Dan was Windows Defender dus niet aan het scannen / updaten / iets anders aan het doen ;) Er is dus meer aan de hand.

Je zou gewoon een andere virusscanner kunnen installeren en dan ben je van het hele gezeik af, maar goed dat is meer een omweg vinden dan echt je probleem oplossen.

We kunnen het probleem met Windows Defender ook proberen op te lossen. Ga eens kijken bij Windows Update of er updates zijn voor WD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
rens-br schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 14:36:
[...]

Dan was Windows Defender dus niet aan het scannen / updaten / iets anders aan het doen ;) Er is dus meer aan de hand.

Je zou gewoon een andere virusscanner kunnen installeren en dan ben je van het hele gezeik af, maar goed dat is meer een omweg vinden dan echt je probleem oplossen.

We kunnen het probleem met Windows Defender ook proberen op te lossen. Ga eens kijken bij Windows Update of er updates zijn voor WD?
Zal er vanavond even naar kijken, ben nu niet thuis.
Ook zal ik kijken naar een vervangende virusscanner, heb altijd al het idee gehad dat Defender niet echt 'volledig' was qua bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

GiannoezNL schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 14:41:
[...]

Ook zal ik kijken naar een vervangende virusscanner, heb altijd al het idee gehad dat Defender niet echt 'volledig' was qua bescherming.
Windows Defender (of Microsoft Security Essentials) is opzich voldoende voor de oplettende gebruiker en mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

Voor de wat meer leken onder ons gebruik ik altijd Avast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb nooit gesnapt dat defender populair is. Waarschijnlijk omdat het er al in zit en gratis is. Dus klaar is kees.
Maar het is niet de beste scanner, er zijn vaker problemen mee met onduidelijke oorzaak (zoals hier nu), het updaten van de definities gaat via windows update en dat gaat niet altijd lekker, en ondanks de matige bescherming is het toch vrij zwaar op het systeem (en op je internetverbinding).

Enkele goede gratis scanners: antivir, avast, panda. Er zijn er vast nog wel meer.
Nadeel van de gratis scanners is, dat ze je constant aanbiedingen doen om te upgraden naar een betaalde versie die beter zou zijn. En dat is natuurlijk weer vrij irriterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:12

DeTeraarist

#Boots2Asses

Windows Defender is populair omdat het misschien niet de beste, maar wel één van de betere is, met doorgaans een laag resource-gebruik.

Windows Defender bevat ook een realtime/on-access scanner, als deze iets scant, dan zie je dat niet terug in het scherm. Ik zag Windows Defender ook heftig te keer gaan als ik bijv. Diablo 3 speelde. Ik heb de directory van D3 toen bij de uitzonderingen geplaatst en nergens meer last van gehad.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Pagina: 1