Game-pc upgrade - 750 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-07 19:24
Dag allen,

Ik ben op zoek naar wat advies over een upgrade voor mijn oude gamesysteem. Die is namelijk al 6 jaar oud op het moment.

Ik zal allereerst de standaard vragen kort beantwoorden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast standaard internetgebruik en dergelijke is hij vooral voor gamen bedoeld. Mijn monitor is echter gewoon 1920x1200 en die ga ik niet binnenkort vervangen. Ik ben ook niet op zoek naar een pc die echt alle grafische details uit een game kan persen. Hij moet moderne spellen soepel kunnen draaien met de grafische instellingen op hoog niveau. Ultra of 4K zijn aan mij niet besteed.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is op het moment ongeveer 750-800 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het is een upgrade en niet een heel systeem. Wat ik meeneem uit mijn oude systeem:
  • Behuizing - Coolermaster ATCS 840
  • Voeding - Corsair HX750W
  • Videokaart - MSI GTX 660Ti PE 2GB
  • Monitor - Dell Ultrasharp U2410
  • Generieke DVD brander
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De upgrade bestaat uit moederbord, processor, processorkoeler, geheugen en nieuwe harde schijven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Videokaart wil ik niet direct vervangen; dat staat voor later dit jaar of volgend jaar op de planning. Ik wil daarnaast een M2 ssd gebruiken die 4 PCI-e x3 lanes opslokt en dat mag niet ten koste gaan van de videokaart. Ik wil dus minimaal 12 PCI-e lanes op mijn moederbord, met voorkeur voor 20.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Beetje toekomstgericht. Ik wil niet over 2 jaar weer upgraden. Ik ben wel van plan om ergens dit jaar of volgend jaar mijn videokaart te vervangen voor een beter model.

Ga je overklokken?
Overklokken hooguit om een kleine, stabiele 24/7 overklok te halen. Het is niet heel belangrijk voor me.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben op zoek naar feedback over de geselecteerde componenten. Misschien dat ik ergens geld weggooi of een slimmere keuze kan maken.

Dit is wat ik nu voor ogen heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 211,95€ 211,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 179,-€ 179,-
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 94,95€ 94,95
1Scythe Fuma€ 40,95€ 40,95
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 69,95€ 69,95
1Samsung 950 Pro 256GB€ 181,95€ 181,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 778,75

Ik hoor graag wat jullie ervan denken.

Bram

Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0), AMD Ryzen 5 3600 met Gelid Tranquillo Rev.4, 16GB Crucial Ballistix DDR4-3600, Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6, be quiet! Pure Power 11 500W, Kingston A2000 500GB, 1TB WD Caviar GP en een Dell Ultrasharp U2410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Allereerst staat dit in het verkeerde forum :) moet een schopje krijgen naar caa, geen hele build.

Daarna valt mij op dat je een Z chipset hebt op je mobo en dan een cpu waarmee je niet kan overclocken? Kan je beter een 6400 kopen met een b/h mobo. Of een 6600K cpu :)

Daarnaast vind ik de ssd een beetje overpriced. Er zijn goedkopere opties! Maar het kan ook je eigen voorkeur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:58

Esumontere

Floep, banaan.

Allereerst, leesvoer: reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2016

Waarom wil je per sé een M.2 SSD? Het is niet alsof je het verschil in snelheid met een gewone SATA600 SSD gaat merken, maar wel in de prijs! pricewatch: Crucial BX200 240GB bijvoorbeeld. Zeker met jouw budget is het zonde om zoveel geld uit te geven aan zoiets.

Als je voeding ook al 6 jaar oud is, is het wellicht geen goed idee om die mee te nemen. Bedenk namelijk wel dat het sterven van een voeding zo het sterven van de rest van je pc kan betekenen.

Als je alle spellen op hoge grafische instellingen wil spelen, kan je die 660Ti beter in de V&A gooien en een betere GPU kopen. Die gaat namelijk hoe dan ook bottlenecken. De R9 380(X) van AMD is dan een erg goede keus.

Verder is het inderdaad zo dat, zoals robogeeka al aangeeft, een non-K CPU in een Z-chipset prikken een beetje zonde is. Je kunt je non-K CPU niet overclocken en Z-chipsets zijn duur. Wellicht is de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B7 een goed alternatief?

Trouwens, wat is je huidige systeem?

[ Voor 7% gewijzigd door Esumontere op 09-03-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-07 19:24
De B150 chipset heeft maar 8 PCI-e 3.0 lanes en dat zijn er wat mij betreft 4 te weinig. Ik kan me vergissen, maar ik meen me te herinneren dat dit de prestaties van de USB controller en SSD aansluitingen niet ten goede komt.

Wat die SSD betreft: dat is een bewuste keuze geweest. Uiteraard zijn er goedkopere opties. Helaas geen snellere.

Die videokaart wil ik gaan vervangen wanneer blijkt dat ik tegen een bottleneck aanloop in games. Ik wil eerst dit systeem hebben draaien zodat ik kan zien of het echt nodig is.

Is het trouwens wel echt waar dat een Z170 chipset alleen nuttig is voor overklokken? Er zijn volgens mij diverse verschillen tussen Z170 en H170 en B150 en die gaan niet alleen maar over overklokmogelijkheden.

Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0), AMD Ryzen 5 3600 met Gelid Tranquillo Rev.4, 16GB Crucial Ballistix DDR4-3600, Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6, be quiet! Pure Power 11 500W, Kingston A2000 500GB, 1TB WD Caviar GP en een Dell Ultrasharp U2410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 19:34
Afhankelijk van de game zal OF je CPU of je GPU de bottleneck zijn, niet allebij. Grote kans dat wanneer je je huidige GPU blijft gebruiken de performancewinst gering zal zijn.

De grootste snelheidswinst van SSD zijn de random accesstimes: die zijn voor m.2 en sata identiek. Sure, de pieksnelheden zijn zeker groter, maar hoe vaak loop je tegen de bottleneck van maximum snelheid aan? Dan is 600 MB/s nog steeds snel zat.

Z170 vs H170: er zijn enkele kleine verschillen, maar over het algemeen heeft Z170 voor consumenten meerwaarde vanwege overclockmogelijkheden. Ook heeft de z170 chipset 4 pci-e lanes meer (26) tov de h170 (22 lanes)
Als je dus genoeg lanes wilt voldoet een H170 moederbord ook, iets wat een hoop geld bespaard.

Persoonlijk zou ik QUA ssd eerst voor 500 gig gaan, en dan pas naar snelheid kijken: 250 gig zit zo vol als je er ook enkele spellen op installeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:58

Esumontere

Floep, banaan.

BramSd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:11:
De B150 chipset heeft maar 8 PCI-e 3.0 lanes en dat zijn er wat mij betreft 4 te weinig. Ik kan me vergissen, maar ik meen me te herinneren dat dit de prestaties van de USB controller en SSD aansluitingen niet ten goede komt.
Dat zie je verkeerd. De CPU zelf heeft 16 PCI-e 3.0 lanes, de chipset voegt er daar nog 8 aan toe. (bron: http://nl.hardware.info/r...g-zijn-intel-b150-vs-z170). Je hebt er dus zat.
Wat die SSD betreft: dat is een bewuste keuze geweest. Uiteraard zijn er goedkopere opties. Helaas geen snellere.
Klopt. Maar heb je die snelheid ook nodig? Het is namelijk uitermate zonde om een kwart van je budget uit te geven aan een SSD. Je merkt het verschil met een gewone SATA600 SSD toch niet.
Pagina: 1