Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Basislaptop Round-up 9-3-2016

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het artikel over de basislaptop vergelijking gelezen te hebben vallen
me een aantal zaken op mbt de review en de daarvoor aangehaalde aspecten.

ZOals altijd wordt er veel (teveel??) ingegaan over de verschillende aspecten van het scherm.
Zoals zo vaak wordt er met geen woord gerept over de kwaliteit van het geluid (de speakers, het geluid over HDMI, de audio uitgang, etc)

Er wordt helaas geen enkele aandacht gegeven aan zaken als WIFI, Bluetooth, bedraad netwerk.
Voor een tweaker is deze info van belang, immers kan ik (bijvoorbeeld) Linux installeren? Kan ik het apparaat gebruiken als audiomixer voor een geluidsinstallatie of heb ik dan direct een externe geluidskaart nodig?
Kan ik op de bank een filmpje kijken of is het volume zo laafg dat ik een koptelefoon moet gebruiken?
Kan het apparaat overweg met 5 GHz WiFi? Zit er WiDi in?

Allemaal relevante vragen voor een 600 Euro apparaat die in een relatief simpel tabelletje kunnen wordne opgenomen.

Ik wil Tweakers hierbij graag oproepen om wat minder aandacht te besteden aan de kleurafwijking en wat meer aan (alle) andere aspecten van de te testen hardware.

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Alleereerst bedankt dat je vind dat we in ieder geval op het gebied van het scherm goed ons best hebben gedaan ;)

Bij losse laptopreviews zet ik op de tweede pagina altijd een blokje erbij met specs, waaronder ook die van de draadloze netwerkkaart en het type ssd etc. Dat zou ik aan deze review ook nog toe kunnen voegen en als ik dan toch bezig ben kan ik de bedrade netwerkkaart en geluidschip er ook bij zetten. (geef me ff de tijd, want dan moet ik alle zes die laptops er weer bij pakken:+)

Edit: uitgebreidere specs per laptop toegevoegd onderaan de pagina's

[ Voor 6% gewijzigd door PiweD op 09-03-2016 11:04 ]

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het op prijs stellen als je in wilt gaan op het gemis mbt sommige te reviewen onderdelen. Dit is niet iets wat specifiek voor deze review gedt, maar ook steeds weer terug komt bij reviews van bijvoorbeeld telefoons e.d., bij uitstek apparaten waarbij de geluidskwaliteti minstens zo belangrijk is als de gemiddelde kleurfout.

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 22:43

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 16:34:
Ik zou het op prijs stellen als je in wilt gaan op het gemis mbt sommige te reviewen onderdelen. Dit is niet iets wat specifiek voor deze review gedt, maar ook steeds weer terug komt bij reviews van bijvoorbeeld telefoons e.d., bij uitstek apparaten waarbij de geluidskwaliteti minstens zo belangrijk is als de gemiddelde kleurfout.
Ik durf niet helemaal voor de reviewer te spreken, maar mijn persoonlijke ervaring met geluid & laptops is: het is slecht of heel slecht.

Volgens mij is zelfs te stellen dat geluid dat met rechtstreeks op een moederbord aangesloten verbindingen per definitie niet goed is. Voor goed geluid zal altijd een extern apparaat nodig zijn dat aangesloten wordt via firewire (oi, misschien wel erg oud ;) ) of usb. Dit soort apparaten zijn denk ik wel te beoordelen op de omzetting van digitaal naar analoog of vice versa. Eigenlijk geldt dat ook voor geluid via hdmi: via de kabel zelf verandert er niets aan de digitale informatie. De uiteindelijke apparatuur die het hdmi-signaal omzet naar analoog, zorgt voor de geluidskwaliteit.

Maar dan blijft de vraag: de eindgebruiker heeft een opstelling en die kan alles weer verpesten. Uiteindelijk staat of valt het bij waar het geluid uitkomt. Al heb je nog zo'n goede versterker, als je er met slechte luidsprekers of oordopjes naar luistert, ligt daar de bottleneck.

Bij een beeldscherm is het heel helder: velen zullen niet een extern scherm aansluiten, waardoor de kwaliteit van een scherm wel degelijk belangrijker is dan de kwaliteit van speakers in een laptop.

Overigens, als de kwaliteit van speakers van een laptop ineens opvallend goed is, dan staat dat weer wel in een review.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie