Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:24
Ik wil graag voor mijn HTPC een geschikte videokaart kopen. De HTPC bevat de volgende hardware:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/spgnza.png

Deze HTPC heb ik gekoppeld aan een pricewatch: Samsung UE55JU6400K Zwart met een hdmi kabel.

De tv heeft een maximale resolutie van 4k, dus 3840x2160p. Nu zou het mooi zijn als ik een videokaart in de htpc heb die deze resolutie ook ondersteund.

Wat zoekwerk in de Pricewatch levert mij 14 resultaten aan kaarten die zowel de maximale resolutie ondersteunen alsmede hdmi hebben.

Omdat de kaart enkel zich gaat bezighouden met het weergeven van beeldmateriaal en niet met games denk ik voldoende te hebben aan deze pricewatch: Gainward GeForce GT 730 1GB DDR3 videokaart.

Maar is dat ook zo? Deze videokaart ondersteunt weliswaar 4k, maar is dit niet toevallig een kaartje voor 4k office gebruik? Hoe kan ik bepalen of deze kaart fatsoenlijk 4k kan weergeven? En hoe kom ik er achter of de kaart ook audio via hdmi ondersteund? Niet elke kaart heeft dat.

Andere suggesties zijn welkom, het budget wil ik niet hoger stellen dan 50 a 60 euro.

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 09-03-2016 18:41)

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:36
Ik heb nog even wat in de Pricewatch zitten spitten, waarna deze kaart volgens de specificaties het best uit de verf kwam: pricewatch: Gigabyte GeForce GT 730 2GB GDDR5

Waarom?

1. GDDR5 i.p.v. DDR3 geheugen (sneller geheugen).
2. 2GB i.pv. 1GB VRAM (zeker voor Ultra-HD is 2GB geheugen aan te raden).

De maximale resolutie van deze kaart is 4096x2160 (Cinema 4K), volgens mij moet hij dus ook Ultra-HD ondersteunen (3860x2160).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:36
Ik heb nog even wat in de Pricewatch zitten spitten, waarna deze kaart volgens de specificaties het best uit de verf kwam: pricewatch: Gigabyte GeForce GT 730 2GB GDDR5

Waarom?

De maximale resolutie van deze kaart is 4096x2160 (Cinema 4K), volgens mij moet hij dus ook Ultra-HD ondersteunen (3860x2160).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 15:12

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Bedenk wel, dat dit op max 30Hz is, aangezien er een HDMI 1.4 aansluiting op zit. voor 4K via HDMI heb je 2.0 nodig, waarbij de goedkoopste kaart die dat ondersteund de GTX950 van Nvidia is.

tegenwoordig ondersteunen eigenlijk alle kaarten audio via HDMI, daar zou ik pas in de laatste fase vlak voor de aankoop even een check op doen. Je hebt er geen receiver tussen? deze hebben over het algemeen geen HDMI 2.0 namelijk.

Je zou het ook over een hele andere boeg kunnen gooien en de hele boel gaan upgraden; naar een Skylake setup. Op het moment zijn er al enkele moederborden met HDMI 2.0 verkrijgbaar; alleen zijn deze niet goedkoop (CPU hoeft dan weer niet zo duur te zijn). Maar zoals gezegd, dan kom je er niet met 50-60 euro.

Voor films kijken is die GT730 denk ik nog wel geschikt, al zou ik dan die van Koen179 pakken; grotere koeler betekend vaak ook stiller.
qua kast; 't is een Cooltek G3 als ik 't goed heb?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:24
NLBUURMAN schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:30:
Bedenk wel, dat dit op max 30Hz is, aangezien er een HDMI 1.4 aansluiting op zit. voor 4K via HDMI heb je 2.0 nodig, waarbij de goedkoopste kaart die dat ondersteund de GTX950 van Nvidia is.
Klopt, daar moet ik voorlopig even mee leven, want de GTX 950 is me eerst te duur.
tegenwoordig ondersteunen eigenlijk alle kaarten audio via HDMI, daar zou ik pas in de laatste fase vlak voor de aankoop even een check op doen. Je hebt er geen receiver tussen? deze hebben over het algemeen geen HDMI 2.0 namelijk.
Ik heb er (nog) geen receiver tussen, dat is nog wel ooit de bedoeling, maar voorlopig gaat de audio via de tv.
Je zou het ook over een hele andere boeg kunnen gooien en de hele boel gaan upgraden; naar een Skylake setup. Op het moment zijn er al enkele moederborden met HDMI 2.0 verkrijgbaar; alleen zijn deze niet goedkoop (CPU hoeft dan weer niet zo duur te zijn). Maar zoals gezegd, dan kom je er niet met 50-60 euro.
Ik zie de noodzaak daarvan niet, die Q6700 core2quad is meer dan geschikt om films af te spelen. Oke, deze setup gebruikt wel iets meer stroom, maar dat ding staat echt niet elke avond uren en uren achter elkaar aan.
Koen179 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:15:
Ik heb nog even wat in de Pricewatch zitten spitten, waarnaar deze kaart volgens de specificaties het best uit de verf: pricewatch: Gigabyte GeForce GT 730 2GB GDDR5

Waarom?

Voor films kijken is die GT730 denk ik nog wel geschikt, al zou ik dan die van Koen179 pakken; grotere koeler betekend vaak ook stiller.
Goed punt, dank je. Die kaart is ietsje duurder maar dat is niet zo'n probleem.
qua kast; 't is een Cooltek G3 als ik 't goed heb?
Klopt. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Snowwie op 09-03-2016 13:02 ]

Mijn YouTube Channel