Centrale opslag voor twee werkstations

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 08:49
Ik bezig te oriënteren op een opslagoplossing voor het volgende:

Twee werkstations moeten van gezamenlijke bron bestanden lezen/schrijven. Het gaat vooral om vaak grote grafische bestanden, zeg tiff/jpg/psd's van tientallen MB's tot soms groter dan gigabyte. Er wordt zeker niet aan lopende band geschreven en gelezen, maar het zou mooi zijn als je bijna het gevoel van snelheid hebt van een lokale ssd. De data is nu ongeveer 4TB dus zou op groei genomen wel zeker over 8TB netto willen beschikken. In de toekomst moet er wellicht een 3de werkstation bij.

Ik heb nog geen eerdere ervaring met 10gbe netwerken, maar zat een beetje te kijken naar de volgende setup: NAS met 4 hdds + cache ssd, en 10gbe uitbreidingskaart, switch met 4x 10gbe aansluiting en twee 10gbe kaartjes voor de werkstations.

#ProductPrijsSubtotaal
4HGST Deskstar NAS, 3TB€ 126,90€ 507,60
2Huawei SFP+, 1m€ 15,39€ 30,78
1Huawei SFP+, 3m€ 23,09€ 23,09
1D-Link SmartPro DGS-1510-28X€ 391,35€ 391,35
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,90€ 84,90
1QNAP Turbo NAS TS-531P (2GB ram)€ 518,57€ 518,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.556,29

En dan verder nog wat niet in Pricewatch voorkomt:

Een single SPF+ expension card voor de QNAP NAS:
http://maxict.nl/product/...abit-sfp-x-1-lan-10g1sr-d

2 x Mellanox ConnectX-2 Single-Port SFP+ 10GBE Network Card MNPA19-XTR voor in de werkstations:
http://www.ebay.com/itm/L...-MNPA19-XTR-/301689994552

Zou dit werken tezamen? Die Mellanox kaartjes zijn natuurlijk een beetje een cheapo oplossing, maar ik zou ook weer niet weten wat er mis mee kan zijn. Iemand ervaring?

Goedkoper alternatief zou zijn om gewoon de 4 x gigabitpoorten te gebruiken met bonding naar computers met 2 of zelfs 4 nics, maar ik lees toch dat de snelheid daar niet bijzonder veel hoger van wordt.

Nieuwsberichten als deze, doen me vermoeden dan er wel een prijsdoorbraak zou kunnen gaan aankomen in 10gbe apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:51

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik denk dat dit wel werkt. Wat is het OS wat je gebruikt?

Bonding van regulier 4 x gigabit werkt alleen met Linux op de manier zoals je wilt. Zie mijn signature. Weet niet of het werkt met een Synology (die wel linux doet).

Echter, ik denk dat je beter af bent met lokale SSDs in de computers als work/scratch space en dat je de NAS puur als archief gebruikt. Want je krijgt nooit het SSD gevoel wat je zoekt op deze manier.

Dat is wat een tijdje geleden een video bewerker deed.

[ Voor 36% gewijzigd door Q op 09-03-2016 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 08:49
Ja dat had ik nog moeten vermelden: Werkstations draaien Windows 10, vornamelijk Photoshop en ook Indesign & Illustrator.

Lokale SSD wordt inderdaad als scratch disk gebruikt. Snel bestanden kunnen openen en wegschrijven is het voornaamste.

De feitelijke wachttijd die het me gaat schelen per dag is misschien niet heel groot besef ik me. Ik ben de afweging aan het maken wat het me waard is. Maar als deze setup werkt, vind ik de kosten redelijk te overzien.

Backup zou ik automatisch elke nacht willen laten draaien naar een elders geplaatste NAS, met rsync of iets dergelijks.

[ Voor 11% gewijzigd door Jojakim op 09-03-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:51

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zelf zou ik gewoon blijven werken op locale SSDs en met robocopy de data synchroniseren naar je NAS iedere x minute/uur zodat je een backup hebt. (scheduled task)

Dat kost je het minste geld + tijd en is het simpelste.

Zorg er dan wel voor dat je kan controleren of je robocopy goed werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 09-03-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:17
Jojakim schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 01:05:
Zou dit werken tezamen? Die Mellanox kaartjes zijn natuurlijk een beetje een cheapo oplossing, maar ik zou ook weer niet weten wat er mis mee kan zijn.
Heb je gecheckt of die DAC-kabel ook geaccepteerd wordt door de Mellanox-kaarten? Enterprisekaartjes willen nog wel eens kieskeurig zijn qua vendor ids.