Toon posts:

Nieuwe GPU voor oudere game PC, lage eisen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Ik heb momenteel een oudere game PC, deze heb ik een jaar of 5 a 6 geleden in elkaar geknutseld. Tot op heden erg tevreden, tot laatst...
Nu zou ik wel graag mijn videokaart willen vervangen, aangezien ik World of Tanks ben gaan spelen en hierbij de framerate te laag is om HD te kunnen spelen (dus speel ik momenteel SD).
Vraag: Welke videokaart zou mij in ieder geval helpen om WoT in HD (medium) te kunnen spelen, wat goed verkrijgbaar is tegenwoordig?

Achtergrondverhaal
Punt hierbij is, dat ik niet goed weet welke kant ik op moet qua videokaart zoeken, aangezien ik de rest van mijn hardware niet van plan ben te gaan vervangen (en dus bang ben dat als ik te hoog inzet, de rest van mijn hardware een groot gedeelte van de 'meerwaarde' van een nieuwste GPU verpest).
Het zou puur gaan om World of Tanks in ieder geval HD (liefst medium of hoge settings) te kunnen spelen (doe dit samen met collega's). Voor de rest interesseren de nieuwste spellen mij relatief weinig, aangezien ik beneden een PS4 heb staan aan de TV (waar ik dan liever die spellen voor koop...). Vandaar dat ik qua kostenplaatje het liefst zo laag mogelijk houd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
CPU: AMD Athlon II X4 620 (AM3 socket); gekoeld met Scythe Mugen 2 blok
GPU: Asus AMD Radeon EAH4770 Formula (512mb DDR5 geheugen)
Mobo: ASRock M3A770DE
Memory: 4 GB DDR3 1333 geheugen
Voeding: OCZ 500watt (incl een 6pin connector voor GPU)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
De Radeon R7 360 serie en GTX750ti versie, rond de 120-135 euro. Beide mooie kaarten, maar als ik via Youtube kijk, zie ik spellen zoals GTA5, Fallout 4, etc. ermee gespeeld zien worden; lijkt me nogal een overkill t.o.v. een WoT in HD medium of high settings...?

Wie kan mij helpen?!

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:52
World of Tanks is veel meer CPU intensief dan GPU intensief, nu kun je een betere grafische kaart nemen maar waarschijnlijk zul je meer prestatie verbeteringen zien als je een betere CPU neemt. En dan vooral een met erg goede single core performance aangezien World of Tanks maar één core gebruikt (geen multi core support)

Nu zal er natuurlijk verbetering plaats vinden met een betere grafische kaart, de GTX 750Ti is een goede keuze, niet te duur en goede performance.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik mis de resolutie (native) van je monitor; dat is nogal een vereiste om te bekijken welke GPU's dan geschikt zijn voor WoT.

/edit: de forums van WoT spreken over "het liefst Nvidia" en dan een GTX660 of beter. Inderdaad, je CPU kan hierna de bottleneck gaan zijn maar een 660 zou op FullHD (dus 1920x1080) een acceptabele framerate van rond de 50fps kunnen leveren.

Mogelijk dat in [MMO] Het grote World of Tanks topic - Deel 52 ook wat hints/tips/opmerkingen staan over welke instellingen en GPU's goed zijn.

[ Voor 67% gewijzigd door MAX3400 op 08-03-2016 23:40 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
De monitor is een Samsung Syncmaster s22B150, 5ms reactietijd.
Bij WoT kan ik wel HD met lage instellingen spelen, met een framerate van 35-40, maar deze zakt richting 15-20 mocht het drukker worden in het spel (precies op de momenten dat je dat dus niet kan gebruiken...).
Vandaar dat ik denk dat het een VGA kaart issue is, al vind ik het wel vreemd dat ik met deze kaart bijvoorbeeld wel spellen zoals Batman Arkham City wel vloeiend heb kunnen spelen (medium settings).

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kijk wel uit, ik had namelijk laatst ook een kleine upgrade gedaan voor een wat oudere PC met een GTX960, deze kreeg ik niet aan de praat, DDU -> compleet nieuwe windows installatie zodra de drivers geinstalleerd waren ging het fout.
Ik heb toen de 960 in een iets nieuwere PC gestopt en daar werkte hij wel, de 270x uit de nieuwere in de oudere gestopt en die functioneerde gewoon. (Was voor Rainbow Six Siege en beide kaarten halen gewoon ~60fps)

Naar mijn idee heeft AMD iets betere backwards compatibility dan Nvidia.

Beide W10.
Oude systeem : 2 x Xeon X5450/Supermicro X7DAE. (270x)
nieuwere systeem : i5 3570K/Gigabyte B85. (960 GTX)

YouTube: World of Tanks Gameplay Max settings R9 270X FX6100

Een 270x zou meer dan voldoende moeten zijn voor WoT.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:38
Met dat budget en als 2dehands geen probleem is dan zou je ook een tweedehands AMD 955/965 cpu kunnen halen en een GTX 750. Dat levert meer winst op dan alleen een GTX 750Ti.

*Edit: desnoods zoek je naar een Phenom X2 555 als je verder toch geen quad core nodig hebt. Die cpu staat voor ongeveer 20 euro op aliexpress.com

[ Voor 30% gewijzigd door SantaMuerte op 09-03-2016 08:27 ]

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:52
Zoals ik zei, de grafische kaart beinvloed de performance van WoT niet echt. Heb je bijvoorbeeld een goedkope AMD processor met een dure grafische kaart, dan zul je waarschijnlijk dezelfde, misschien wel slechtere performance hebben dan als op bijvoorbeeld een i5 met de integrated graphics speelt.

Het probleem met lage fps etc. in WoT komt echt vooral omdat het spel is gericht op erg goedkope pc's die maar één of twee cores hebben en waarschijnlijk niet echt een goede video kaart, waardoor het erop neerkomt dat des te betere single core performance betere game performance levert.

Een betere grafische kaart zal natuurlijk erg helpen met fps drops en je ook kunnen permiteren om op hogere graphics te spelen met meer fps. Nu haal ik met mijn laptopje, (1.8Ghz dual-core en intel HD graphics, behoorlijk slecht dus) soms wel 50 fps in wot en kan ik het zelfs met 20-30 fps spelen als de laptop is aangesloten op mijn 1080p monitor wat gewoon komt door de single core performance van de cpu.

Nu heb je voor wot aan de GTX 750ti meer dan genoeg, je zou misschien zelfs (voor WoT) beter af zijn om een wat goedkopere kaart te nemen, zoals de normale GTX 750 of amd concurrent om wat geld te besparen.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor de reacties.
Miyazono, zou je je laatste opmerking verder kunnen specificeren; welke alternatieve gpu kaarten zouden dan een goede verbetering zijn?
Ter verduidelijking: in sd stand werkt WoT wel perfect, dus heb echt het idee dat de gpu mij de nek omdraait in HD stand.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:43
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:40:
Hartelijk bedankt voor de reacties.
Miyazono, zou je je laatste opmerking verder kunnen specificeren; welke alternatieve gpu kaarten zouden dan een goede verbetering zijn?
Ter verduidelijking: in sd stand werkt WoT wel perfect, dus heb echt het idee dat de gpu mij de nek omdraait in HD stand.
Download msi afterburner. En draai een test met msi afterburner in de achtergrond en kijken wat de cpu en gpu load doen tijdens WoT. Zo kan je makkelijk achterhalen welken een bottleneck vormen.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
V&A aangeboden: AMD Phenom II X4 965 Black Edition

en dan zoiets erbij

V&A aangeboden: Powercolor HD7950 PCS+ (inclusief foto's)

Is samen 140 euro en een stuk sneller als alleen een 750ti

Of voor 3 tientjes meer

V&A aangeboden: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

[ Voor 18% gewijzigd door Elmo_b op 09-03-2016 14:42 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wordt lastig met slechts 1 6pin connector.

x965BE + recente 6pins GPU (zoals al een aantal keer genoemd de beste oplossing)

[ Voor 7% gewijzigd door eL_Jay op 09-03-2016 14:43 ]

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
eL_Jay schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 14:42:
[...]

Wordt lastig met slechts 1 6pin connector.

x965BE + recente 6pins GPU (zoals al een aantal keer genoemd de beste oplossing)
|:( |:(

dan zoiets
V&A aangeboden: Asus R9270-DC2OC-2GD5

Verwijderd

Topicstarter
MSI Afterburner geinstalleerd en laten draaien. Net een potje WoT gespeeld op HD met mediuminstellingen.
Bevindingen:
- GPU usage rond de 97-98% (vrij stabiel)
- CPU1 usage rond de 80% (met uitschieters tussen 72 en 97%)
- Verbazingwekkend genoeg (in tegenstelling tot eerdere bevindingen): framerate tussen de 30 en 45

Mag ik dan concluderen dat mijn GPU de bottleneck momenteel is, maar dat ik niet een gigantisch veel betere GPU kaart nodig heb, voordat mijn CPU de bottleneck wordt?

PS De CPU vervangen ga ik niet aan beginnen, aangezien ik deze PC ook voor andere zaken gebruik en ik Wargaming wel snap qua filosofie (waarom ze maar 1 CPU gebruiken in WoT), maar ik weiger mezelf te downgraden hierom.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2016 19:35 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoezo jezelf downgraden? Je hebt nu een redelijk bejaarde quadcore met lage ipc per core. Dat is voor WoT key. Hoge ipc per core is vooral Intel-terrein, en gezien wat je nu hebt zou zelfs een meerdere jaren oude quadcore als de i5-2500 op alle vlakken een upgrade zijn. Maar ook op AM3 kun je nog aanzienlijk meer snelheid halen zonder concessies met snellere quadcore.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1