Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.
Vraag
Alle reacties
Probeer het nog een keer, teken er desnoods een diagrammetje bij - dat is mogelijk nuttiger dan een life size foto van een patchdoos - al vermoed ik dat dat bedoeld was om te illustreren dat het probleem zich daar ergens afspeelt.
Wat hints:
- Check alle kabels in je netwerk segment voor segment, zo kun je het probleem isoleren.
- 'Geen internetsignaal' is een loze kreet. Krijg je geen link (fysieke lampjes knipperen niet), geen DHCP lease, of iets anders?
- Voor wat betreft je 100 Mbit/s-probleem: een netwerk is nooit in z'n geheel begrensd; ga voor ieder aangesloten apparaat na of het (1) 1 Gbps ondersteunt, (2) of je die snelheid ook in de praktijk haalt (linklichtjes, adapterstatus onder Windows, etc.)
- Bij het bovenstaande: zelfgeknepen kabels of patchdozen halen enkel 1 Gbps als ze correct (volgens TIA/EIA-568B) zijn geknepen/gemonteerd.
- met signaal bedoel ik dat de LED lampjes niet knipperen.Thralas schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 23:21:
Aan je verhaal is geen touw vast te knopen. Het is zo verre van duidelijk welke apparaten je aan elkaar hebt geknoopt, en over welke kabeltjes dat loopt.
Probeer het nog een keer, teken er desnoods een diagrammetje bij - dat is mogelijk nuttiger dan een life size foto van een patchdoos - al vermoed ik dat dat bedoeld was om te illustreren dat het probleem zich daar ergens afspeelt.
Wat hints:
- Check alle kabels in je netwerk segment voor segment, zo kun je het probleem isoleren.
- 'Geen internetsignaal' is een loze kreet. Krijg je geen link (fysieke lampjes knipperen niet), geen DHCP lease, of iets anders?
- Voor wat betreft je 100 Mbit/s-probleem: een netwerk is nooit in z'n geheel begrensd; ga voor ieder aangesloten apparaat na of het (1) 1 Gbps ondersteunt, (2) of je die snelheid ook in de praktijk haalt (linklichtjes, adapterstatus onder Windows, etc.)
- Bij het bovenstaande: zelfgeknepen kabels of patchdozen halen enkel 1 Gbps als ze correct (volgens TIA/EIA-568B) zijn geknepen/gemonteerd.
- ik gebruik geen zelfgeknepen kabels, alle kabels zijn cat5e.
- de snelheid van het netwerk wordt door de aansluitmodules in de wand begrensd op 100 mbit, voor 1 Gigabit zijn er andere modules. Heb dit nagevraagd bij de Monteur nadat ik merkte dat ik een veel lagere snelheid had gemeten dan aan mijn modem.
Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.
T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.
Ik meen uit je verhaal te kunnen halen dat je ergens een aansluiting hebt in de meterkast waarbij je als je er direct een pc achter zet wél verbinding hebt, maar met een switch er bij tussen niet?
Wil je het hele patchpaneltje op de foto aan je nieuwe switch aansluiten in plaats van één patch doorlussen vanuit je andere kamer?
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Daarnaast heb je volgens mij veel (onnodige) apparatuur staan en is het makkelijk als je inderdaad even een tekening maakt om het e.e.a. inzichtelijk te maken.
Doen alle poorten van de switch het niet? Doen de poorten van de switch ervoor het allemaal wel? Doen de poorten van de router het? doen de poorten van de horizon box het? Probeer ze allemaal even. Op die manier kan je misschien lokaliseren waar het mis gaat.
don't mind me
don't mind me
don't mind me
Als ik je foto goed bekijk zie ik een dubbele rij RJ45 aansluitingen (wit boven en groene onder), Wit is Ethernet CAT5 (denk ik), de groene zijn voor telefonie. In de PDF (blz 32) zie ik dat ze wit ook gebruiken als telefonie verdelers, dat kan maar of je dan een stabiele verbinding hebt met ethernet is twijfelachtig.
Uit de 2 verdelers komen maar 6 UTP kabels. Is elke poort wel aangesloten? En hebben ze een bekabelingstest uitgevoerd? Of hebben ze je Cat5 kabel gesplitst naar 2x2 aderparen? Bij 2x2 aderparen gebruiken ze alleen ader 1,2,3 en 6. Dat is de poor mans oplossing. 2x2 aderparen geeft 10.100Mbit maximaal. En mogelijk dat je switch dat niet accepteert of steeds "auto-sensing" aan het afwerken is.
Het verhaal van 100Mb maximaal is onzin, de verdeler is passief, en muuraansluitingen ook. Dus als ze CAT5e hebben afgemonteerd (4x2 aders volgens T-568B) dan moet je zonder problemen op 1Gbit kunnen werken.
Ik zou wel een certificeringsrapportje vragen voor elke aansluiting! Of zelf doen als je de juiste apparatuur kan bemachtigen. En nee, een simpel kabeltestertje is niet genoeg. Ik meet altijd eerst met een Fluke Networks MS2-100 (geeft een goede indicatie). vervolgens met een Fluke DTX-1800 om zeker te zijn dat er geen signaalverstoringen zijn of issues met de kabel zelf (overspraak, knikken enzovoort).
In je oplossing wil je per aansluiting een switch aanbrengen? 1 switch in de meterkast moet voldoende zijn, je verbind gewoon door van de switch naar de verdeler.
Maar zoals eerder gemeld, een tekening doet wel wonderen.
Als ik met een Patchkabel zonder Problemen aansluiting 1 en 6 kan verbinden en vervolgens werkt het niet met een Switch daartussen (2 verschillende geprobeerd), dan snap ik niet wat het probleem is.
[ Voor 19% gewijzigd door drernie op 09-03-2016 13:17 ]
Verbind dan een laptop op de switch, heb je dan ook hier knipperende lampjes en verbinding? zo ja --> kabel issue van verdeler naar muuraansluiting, zo nee --> mogelijk issue met cascaderen van de switches.
[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 09-03-2016 14:25 ]