Geheugen gereserveerd voor hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Qruzader
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-04-2025
Beste allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan met betrekking tot mijn werkgeheugen. Het zit als volgt:
Ik had altijd 4gb werkgeheugen, sinds een aantal dagen was de computer echter merkbaar trager, wanneer meerdere webpagina's open stonden moesten die bij het switchen hiertussen opnieuw geladen worden. Leek mij een probleem met het werkgeheugen. Bij het openen van taakbeheer stond er plots dat 2 gb van het geheugen gereserveerd was voor 'hardware' (In de screenshot hieronder is dat minder, screenshots zijn gemaakt na het wisselen van de reepjes, geen idee waardoor de reservering voor hardware nu lager is geworden).

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/fqdo2iin1/4_GB.jpg

De eerste gedachte hierbij was dat mogelijk een reep defect zou zijn. Echter in de bios stond ook 4 gb werkgeheugen genoteerd. Vervolgens heb ik memtest86 gedraaid. Bij het draaien hiervan zijn geen problemen met het werkgeheugen geconstateerd (timings staan goed ingesteld).

Via msconfig --> computer opstarten --> geavanceerd hierbij hokjes aangevinkt opnieuw opgestart, geen verandering in de zaak. Alles weer uitgevinkt, opnieuw opgestart tevens geen resultaat.

Volgens enkele fora zou het kunnen zijn dat een dedicated videocard een deel van het werkgeheugen zou opslokken, echter heb ik geen dedicated videocard.
Daarnaast gaven zij als optie dat je de toewijzing van het geheugen via de bios kon wijzigen bij 'memory remapping'. Bios geflashed naar de meest recente versie (1.9) maar dan is een dergelijke optie niet beschikbaar.

Om te kijken of het echt niet aan het geheugen lag heb ik twee nieuwe ram reepjes gehaald, ditmaal 2x 4GB van hetzelfde merk. Ook bij het inprikken van deze reepjes bleef het probleem zich herhalen. waarbij het rare is dat telkens maximaal 3,2 gb werkgeheugen vrij is. (zowel bij 8gb als bij 12gb) 8)7

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/udemk6h99/8_GB.jpg
en
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/70gl1o15p/12_GB.jpg

Hieronder de overige specs van mijn pc:
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/vi8opk3q5/CPU_Z_CPU.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/54tsqicbh/CPU_Z_Mainboard.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/ri1jdbd99/CPU_Z_Memory.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/ns6hy5qsd/CPU_Z_SPD.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/nqryqzzkt/CPU_Z_SPD_4gb.jpg

Overigens draai ik op dit moment windows 10 64 bit (De eerste maanden zonder problemen windows 10 kunnen draaien, geen ram problemen). Videocard: AMD Radeon HD 7970 (3GB).
Mochten er nog zaken missen dan hoor ik dat graag.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen zodat ik in ieder geval 8gb werkgeheugen volledig kan gebruiken?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

En om welk moederbord & geheugen gaat het? Ondersteund het moederbord de reepjes volledig? Heb je de chipset drivers wel geinstalleerd?
EDIT: verkeerd gelezen..

[ Voor 31% gewijzigd door Genius-General op 08-03-2016 22:23 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als ik zo eens rondkijk, kan het op 2 dingen wijzen:
- memory wat niet op de QVL staat van het moederbord
- drivers die niet goed werken of niet goed herkend worden

Is je dit ook al opgevallen (het geheugengebruik of "traagheid" toen je nog geen Windows 10 gebruikte? Of heb je de PC past gekocht/gekregen met meteen Windows 10 erop?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ten eerste kudo's voor de uitgebreide topic start, kunnen velen wat van leren.
Qruzader schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:14:
Volgens enkele fora zou het kunnen zijn dat een dedicated videocard een deel van het werkgeheugen zou opslokken, echter heb ik geen dedicated videocard.
Daarnaast gaven zij als optie dat je de toewijzing van het geheugen via de bios kon wijzigen bij 'memory remapping'. Bios geflashed naar de meest recente versie (1.9) maar dan is een dergelijke optie niet beschikbaar.

Overigens draai ik op dit moment windows 10 64 bit (De eerste maanden zonder problemen windows 10 kunnen draaien, geen ram problemen). Videocard: AMD Radeon HD 7970 (3GB).
Mochten er nog zaken missen dan hoor ik dat graag.
Je geeft aan dat je geen dedicated videocard hebt maar ook geef je aan dat je een HD7970 hebt, dat is wel degelijk een dedicated videokaart. Gezien je aangeeft dat je dit pas sinds een tijdje hebt, heb je onlangs software of hardwarematig andere dingen geïnstalleerd? En wellicht een poging waard om inderdaad te kijken naar de drivers of misschien de pc te booten zonder de videokaart?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• Qruzader
Om terug te komen op de opmerking van MAX3400 of de memory wel op de QVL staat, bij de aanschaf destijds is daar zeker op gelet. Ook voor de aanschaf van de nieuwe reepjes gekeken of de strips ondersteund werden. Kon alleen vinden dat de 2gb reepjes ondersteund werden, toen wel van hetzelfde merk en hetzelfde type geheugen gehaald alleen dan in de 4gb versie.

Deze pc heeft eerst op windows 7 gedraaid en vervolgens geupgrade naar windows 10 en in de eerste maanden liep dit gewoon stabiel en zonder haperingen. Memory tekort kwam pas later.

@True, excuus ik bedoelde natuurlijk niet dedicated maar integrated video card.

Het probleem is inmiddels verholpen. Ik heb nog een aantal keer via msconfig geprobeerd om totale geheugen toe te wijzen bij het opstarten, op een gegeven moment pakte hij ook het volledige geheugen. Op dit moment is nog slechts 8,9MB gereserveerd voor hardware. Ik heb geen idee waarom deze manier in eerste instantie niet werkte maar ik ben blij dat het nu alsnog werkt.

Allen bedankt voor de hulp!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk in je BIOS voor memory remap en zet dit aan. Zou het probleem moeten oplossen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Qruzader
Zoals ik hierboven al meldde heb ik die optie niet in de BIOS, zelfs niet na het flashen van de nieuwste versie. Maar probleem is reeds verholpen :)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
"Gereserveerd voor hardware" betekent dat van de 4GB adresruimte die er blijkbaar is redelijk wat adressen
voor andere systeemapparaten gebruikt is of boven een bepaalde grens gereserveerd is.

Het makkelijkste kan je het even testen door een Live Linux systeem te starten. Bijvoorbeeld Ubuntu vanaf een USB stick.Je UEFI/BIOS updaten en resetten kan ook eventuele foute instellingen rechtzetten.

[ Voor 110% gewijzigd door johnkeates op 15-03-2016 21:43 ]

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-01 13:01
Overigens draai ik op dit moment windows 10 64 bit (De eerste maanden zonder problemen windows 10
staat in zijn OP.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Qruzader schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:36:
Zoals ik hierboven al meldde heb ik die optie niet in de BIOS, zelfs niet na het flashen van de nieuwste versie. Maar probleem is reeds verholpen :)
Mooi dat het opgelost is. Maar wat was de oplossing?

Johann Sebastian Bach

• Qruzader
Nivida_intel schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 22:32:
[...]

Mooi dat het opgelost is. Maar wat was de oplossing?
De oplossing was om via msconfig --> computer opstarten --> geavanceerde opties en vervolgens het maximale geheugen (12gb) toewijzen bij het opstarten. Na het opstarten pakte de pc ineens wel 12 gb. Daarna de optie weer uitgezet en opnieuw opgestart. Nog steeds 12 gb beschikbaar, dus probleem opgelost.
Ik snap alleen niet waarom hij die optie nu wel pakt terwijl ik deze optie ook (meermaals) heb geprobeerd toen ik nog 4 gb geheugen had, toentertijd werkte die optie niet 8)7
Pagina: 1