Samsung Evo 120GB crash.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-07 09:14

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Gisteravond na het werk zette ik mijn pc aan, en inplaats van netjes door te starten naar W10, krijg ik het bericht dat er geen bootable drive is. Bios herkende hem op dat moment wel. Windows repair deed niks. Nieuwe W10 erop geprobeerd te zetten, wat in eerste instantie niet lukte, schijf was volgens de setup niet goed. Ubuntu live usb erbij gepakt, en daarmee de schijf opnieuw geformateerd in NTFS. Daarna pakte de Win10 setup hem ook weer. Verse install en daarna gelijk gekeken met Samsung Magician, maar die zegt dat er niks aan de hand is. Glitch, of is de schijf toch niet goed meer, en moet ik z.s.m. maar is een andere aanschaffen? Moet zeggen dat ik in de afgelopen 2 weken een paar keer eerder al heb gehad dat hij niet wilde booten, maar een reset hielp toen nog.

Schijf is nog geen 2 jaar oud.

---RAWE CEEK!!!---

Beste antwoord (via NoFearCreations op 10-03-2016 18:39)

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:19

KrazyJay

Je hoeft Windows niet opnieuw te installeren om AHCI-modus te gebruiken.
1. Run Command Prompt as Admin
2. Invoke a Safe Mode boot with the command: bcdedit /set {current} safeboot minimal
3. Restart the PC and enter your BIOS during bootup.
4. Change from IDE to AHCI mode then Save & Exit.
5. Windows 10 will launch in Safe Mode.
6. Right click the Window icon and select to run the Command Prompt in Admin mode from among the various options.
7. Cancel Safe Mode booting with the command: bcdedit /deletevalue {current} safeboot
8. Restart your PC once more and this time it will boot up normally but with AHCI mode activated.
9. Bask in the reflected glory of being a total Windows 10 God
Voor de rest zou ik voor de zekerheid (als je geen zin hebt om zelf op onderzoek uit te gaan of als je niet weet waar je zoeken moet,) lekker die SSD opsturen voor garantie en zien waar het schip strandt.

[ Voor 12% gewijzigd door KrazyJay op 10-03-2016 09:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Twee jaar oud zegt weinig; voor SSD's (en belasting) geldt vaak de waarde TBW voor hoe snel/langzaam een SSD "seniel" wordt.

Wat ik even mis in je startpost; heb je de kabels al vervangen (SATA en power) en/of op een andere SATA-poort aangesloten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Kabels zijn vervangen, andere sata poort ga ik morgen proberen, des te meer omdat hij in de huidige alleen in IDE herkent word, en niet in AHCI.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

NoFearCreations schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:59:
Kabels zijn vervangen, andere sata poort ga ik morgen proberen, des te meer omdat hij in de huidige alleen in IDE herkent word, en niet in AHCI.
Geen idee welk mainboard je hebt; het kan ook zomaar zijn dat de controller aan het overlijden is. Hoogst onwaarschijnlijk maar mocht je meerdere SATA-controllers op je mainboard hebben, zet dan uit veiligheid/test de SSD even op een andere controller.

Lastig verhaal; als "zomaar" IDE als default is en niet meer omgezet kan worden, vermoed ik toch een defectje aan de kant van je mainboard maar hoe valt dat te meten/weten...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-07 17:23
Heb met mijn 840 120gb evo ook wel eens gehad dat er met het booten geen boot device meer was, bios reset deed bij mij toen wonderen. ondertussen de ssd wel vervangen vanwege ruimte gebrek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Denk inderdaad dat hij op z'n eind is, ga nog wel aanspraak maken op garantie. Heb heb op een andere Sata poort aangesloten, en nu kon ik hem wel op AHCI zetten, maar start hij niet door. Krijg W10 logo, en dan de error dat er geen bootable device is. Zet ik hem weer terug op IDE start hij gewoon door.

Zat te denken aan de Crucial BX200 als vervanger:
pricewatch: Crucial BX200 240GB

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Dat hoort als je wisselt tussen AHCI en IDE modus.

Start nou eens opnieuw met een Windows installatie in AHCI modus en post je SMART waarden eens in het daarvoor bestemde topic.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Dat zal pas van het weekend worden dat ik tijd heb om windows nogmaal opnieuw te installeren.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:19

KrazyJay

Je hoeft Windows niet opnieuw te installeren om AHCI-modus te gebruiken.
1. Run Command Prompt as Admin
2. Invoke a Safe Mode boot with the command: bcdedit /set {current} safeboot minimal
3. Restart the PC and enter your BIOS during bootup.
4. Change from IDE to AHCI mode then Save & Exit.
5. Windows 10 will launch in Safe Mode.
6. Right click the Window icon and select to run the Command Prompt in Admin mode from among the various options.
7. Cancel Safe Mode booting with the command: bcdedit /deletevalue {current} safeboot
8. Restart your PC once more and this time it will boot up normally but with AHCI mode activated.
9. Bask in the reflected glory of being a total Windows 10 God
Voor de rest zou ik voor de zekerheid (als je geen zin hebt om zelf op onderzoek uit te gaan of als je niet weet waar je zoeken moet,) lekker die SSD opsturen voor garantie en zien waar het schip strandt.

[ Voor 12% gewijzigd door KrazyJay op 10-03-2016 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Dat is gelukt, schijf draait nu op AHCI. Hier een screenshot van de smartwaarde, lijkt mij niks mis mee te zijn?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2uxwdap.jpg

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt wel 155 keer een onverwachte stroomuitval gehad (niet goed voor je filesystem), kan die ook wel eens niet door willen booten, en je hebt wat kabelfouten (CRC error), dus misschien zit de kabel niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Onverwacht stroomuitval kan zijn uitzetten door knop in te houden? Want dat gebeurt nog wel eens als hij weer niet fatsoenlijk af wilt sluiten. Heb nu gewisseld van kabel en sata poort, dus zal dat ff in de gaten houden.

Ga alsnog eind van de maand een andere schijf halen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat ik zou doen, een ander kabeltje proberen. Want daar zit t echt fout. Die ssd lijkt me in orde (afgaande op de smart).
Pagina: 1