Werkscooter op fietspad, de ja de nee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Nu zit ik met een bijbaantje, post bezorgen, en zat me weer even in te lezen hoe het allemaal qua wetgeving in elkaar zat met scooters want dat was een beetje naar de achtergrond gegaan. Snorfiets: 25 km/u, op het fietspad / bromfietspad, max 25. Scooter (45, rijd ik op), mag niét op fietspad, wel op fiets+bromfietspad, max 30 km/u. Bij gebrek daar aan -> openbare weg, en dan 45 rijden.

Nu komt de grap, er zitten op de route die ik rijd een aantal straten waar zowel geen fiets+bromfietspad is, maar ook geen rijbaan. Dus in een woonwijk. En regelmatig ook. Hoe ga je dat legaal oplossen als er geen andere mogelijkheid is? Hier kom ik zelf even niet uit namelijk, in de zin van: wat is wijsheid? Is er begrip vanuit agenten voor mensen met bezorgjobs, zoals pizzakoeriers etc? Is een ontheffing oid mogelijk? Omdat de inkomsten niet bijzonder zijn, raak ik ze ook liever niet kwijt aan boetes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je kan er dus ook niet per auto komen? :?

Lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:59
Geen rijbaan en geen fietspad, klinkt als een steegje / stoep. Gewoon lopen dus. Anders even een link naar Google maps bij zo'n situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43

InFamous

excommunicado

Even bij je gemeente informeren. Zo heb ik twee ontheffingen in mijn auto liggen voor rijden op het fietspad en rijden op de busbaan.

Je kan voor bepaalde wetten een ontheffing krijgen als deze nodig zijn voor het uitvoeren van jouw werkzaamheden. In jouw geval is dit een lastig punt gezien je ook de fiets kan pakken of dat stuk kan lopen, dat is ter beoordeling van de gemeente. Maar doe het niet zonder ontheffingen, de boetes zijn voor jezelf en ze mogen uitgeschreven worden. Dan gok je puur op het begrip van de agent.

Overigens kost het aanvragen voor een ontheffing hier een kleine €45 per aanvraag.

[ Voor 11% gewijzigd door InFamous op 08-03-2016 21:50 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
InFamous schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:41:
Even bij je gemeente informeren. Zo heb ik twee ontheffingen in mijn auto liggen voor rijden op het fietspad en rijden op de busbaan.

Je kan voor bepaalde wetten een ontheffing krijgen als deze nodig zijn voor het uitvoeren van jouw werkzaamheden. In jouw geval is dit een lastig punt gezien je ook de fiets kan pakken of dat stuk kan lopen, dat is ter beoordeling van de gemeente. Maar doe het niet zonder ontheffingen, de boetes zijn voor jezelf en ze mogen uitgeschreven worden. Dan gok je puur op het begrip van de agent.

Overigens kost het aanvragen voor een ontheffing hier een kleine €45 per aanvraag.
Nou ja, als je 40km rijdt om alle post te bezorgen, dan lijkt me dat niet per fiets te kunnen op zich? Maar een stuk lopen kan natuurlijk wel *maar het is niet optimaal*. Je hebt wel gelijk though! Ik zal hier naar gaan informeren, thank you!
Wiebeltje schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:38:
Geen rijbaan en geen fietspad, klinkt als een steegje / stoep. Gewoon lopen dus. Anders even een link naar Google maps bij zo'n situatie?
Nee, ik zeg geen rijbaan maar ook geen fiets+bromfietspad, je weet wel, zo'n combinatiepad waar zowel een B-scooter als fiets op mogen.

[ Voor 55% gewijzigd door Jejking op 08-03-2016 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Jejking schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:18:
[...]

Nou ja, als je 40km rijdt om alle post te bezorgen, dan lijkt me dat niet per fiets te kunnen op zich? Maar een stuk lopen kan natuurlijk wel *maar het is niet optimaal*. Je hebt wel gelijk though! Ik zal hier naar gaan informeren, thank you!
Geef dan wel duidelijk aan wat je intentie is en waarom je dit zo wilt doen. Die 40KM is daarbij dus behoorlijk van belang want dan is fietsen "haast" geen optie meer.
[...]

Nee, ik zeg geen rijbaan maar ook geen fiets+bromfietspad, je weet wel, zo'n combinatiepad waar zowel een B-scooter als fiets op mogen.
Je bedoeld een onverplicht fietspad met dit bord?

Afbeeldingslocatie: https://www.verkeersborden.com/image/verkeersbordenproducts/g13.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Regels zijn hartstikke leuk en aardig, maar de praktijk werkt toch vaak anders, gewoon doen wat je moet doen en natuurlijk wel altijd je verstand blijven gebruiken.
Ik heb met de scooter zo vaak net even een klein stukje fietspad meegepakt, wat anders een paar km omrijden zou betekenen.
Zelfde geld voor rood licht, in de avond op een verlaten en overzichtelijk kruispunt, is zelf nadenken ook een optie i.p.v. onnodig stoppen (=energieverspilling, slecht voor portemonnee en milieu).
Officiëel mag je zelfs maar 40 en alleen buiten de bebouwde kom, maar hé kom op, wie doet dat?

Nederland is gewoon erg scooteronvriendelijk, dat zal je nog wel gaan merken.

Tot slot: Je gaat de scooter gebruiken voor bezorgwerk, je zal dan veel moeten stoppen en optrekken en je motor stationair laten draaien, wat echt een dramatisch verbruik gaat opleveren. Ik zou een elektrische scooter overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Welkom in de wondere wereld van de scooter.
Ik wielren regelmatig en ken de fietspaden/routes redelijk goed hier in de omtrek. Daarnaast ben ik ook gewoon automobilist, kan met beide vervoermiddelen zo hele routes uit het hoofd bedenken allerlei kanten op...

Maar op de scooter, waar ik dagelijks op rij overigens, DRAMA!
Heel regelmatig, vooral bij lange ritten is het vaak zo dat je de weg af moet omdat het een provinciale (80) weg word. En dan na een stuk word het brom-fietspad ineens alleen fietspad (blauw rond bord met witte fiets), top sta je dan...
Ondertussen rijd ik gewoon door bij zulke situaties anders is het niet te doen :(
Route plannen idem, niet te doen voor een scooter helaas.

Snap ook niet goed wie die regels bedacht heeft want je valt als scooter precies tussen twee regelgevingen in zou je bijna denken, heel lastig.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Overstappen op een elektrische 25km/u scooter?
-Geen helm meer nodig, kan een voordeel zijn?
-Veel beter voor stop/start, gaat best wat geld schelen op verbruik en onderhoud.
-Je mag dr zo'n beetje overal mee komen waar je met een fiets ook zou kunnen komen.

Enige nadeel is dat ie maar 25 gaat op de stukken waar je wel harder zou kunnen/mogen, en dat je wel fatsoenlijke accu's moet hebben, anders wordt het bereik en levensduur een gigantische teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Dit topic was ik even vergeten, sorry :)
InFamous schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:26:
[...]

Geef dan wel duidelijk aan wat je intentie is en waarom je dit zo wilt doen. Die 40KM is daarbij dus behoorlijk van belang want dan is fietsen "haast" geen optie meer.

[...]

Je bedoeld een onverplicht fietspad met dit bord?

[afbeelding]
Nee, gewoon deze:
Afbeeldingslocatie: https://vvn.nl/sites/default/files/G12a_0.gif

40km fietsen per dag is inderdaad geen optie, dat is in de communicatie richting gemeente gegaan!
AlexanderB schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 23:59:
Overstappen op een elektrische 25km/u scooter?
-Geen helm meer nodig, kan een voordeel zijn?
-Veel beter voor stop/start, gaat best wat geld schelen op verbruik en onderhoud.
-Je mag dr zo'n beetje overal mee komen waar je met een fiets ook zou kunnen komen.

Enige nadeel is dat ie maar 25 gaat op de stukken waar je wel harder zou kunnen/mogen, en dat je wel fatsoenlijke accu's moet hebben, anders wordt het bereik en levensduur een gigantische teleurstelling.
Helaas, is geen optie, de accu was er een paar dagen geleden al bijna leeg, totale afstand die dag was 120km (!). Veel buitengebied, dan word je echt gek met zo'n scootertje.

PS: geen helm vind ik een vet nadeel, veiligheid voor alles in het verkeer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Daar mag je gewoon met je bromfiets / scooter rijden.

ninja-edit: sterker nog bij een rijbaan + fietspad met dit bord ben je verplicht het fietspad te nemen als brom/scooter rijder.

[ Voor 20% gewijzigd door True op 14-03-2016 19:39 . Reden: ninja-edit ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Zoals True al aangeeft is het gewoon toegestaan om daar met een bromscooter te rijden. Dus niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47

sapphire

Die-hard pruts0r

True schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:38:
[...]

Daar mag je gewoon met je bromfiets / scooter rijden.

ninja-edit: sterker nog bij een rijbaan + fietspad met dit bord ben je verplicht het fietspad te nemen als brom/scooter rijder.
Binnen de bebouwde kom niet, dan mag/moet je gewoon op de rijbaan.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
sapphire schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:57:
[...]

Binnen de bebouwde kom niet, dan mag/moet je gewoon op de rijbaan.
Onjuist. Als dit bord er staat, dan ben je verplicht dat pad te gebruiken voor je scooter, zoals True terecht opmerkt.
G12a
Fiets/bromfietspad
Toelichting

Een verplicht fiets/bromfietspad is ingevolge artikel 6 van dit reglement primair verplicht voor bromfietsers. Ook de fietser moet hier gebruik van maken (art. 5 RVV 1990).

bron: http://www.wegenverkeer.nl/verkeersborden/G.-Verkeersregels
Overigens had de TS dit kunnen moeten weten. Dit bord niet kennen als scooterrijder verbaast mij enigszins.

[ Voor 5% gewijzigd door dennisk. op 24-03-2016 10:11 ]

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 20:10
Ik weet niet waar je werkt, maar mag je wel post bezorgen met je scooter? Ik weet dat bijvoorbeeld bij PostNL het alleen met de fiets mag. Dat heeft geloof ik met de verzekering te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:43

Standeman

Prutser 1e klasse

danielkraak schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:12:
Ik weet niet waar je werkt, maar mag je wel post bezorgen met je scooter? Ik weet dat bijvoorbeeld bij PostNL het alleen met de fiets mag. Dat heeft geloof ik met de verzekering te maken.
Ik zie ze door mijn dorp (lang lintdorp) gewoon PostNL bodes op de scooter rijden hoor..

En trouwens, tegenwoordig zijn het allemaal ZZP-ers ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:38
Op het industrietrein waar mijn werk zit wordt de post ook altijd met een brommer rondgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 20:10
Standeman schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:21:
[...]

Ik zie ze door mijn dorp (lang lintdorp) gewoon PostNL bodes op de scooter rijden hoor..
In mijn tijd waren er ook die het met de auto deden. Dat mocht ook eigenlijk niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Jejking schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:21:
Nu komt de grap, er zitten op de route die ik rijd een aantal straten waar zowel geen fiets+bromfietspad is, maar ook geen rijbaan. Dus in een woonwijk.
Volgens mij kan niemand hier een touw aan vastknopen. Leg nou eens duidelijk uit wat voor wegtype daar dan wel is, in plaats van alleen aan te geven wat er niet is. Of geef wat voorbeeldjes via google maps of zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Ragdoll schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:26:
... Die 40KM is daarbij dus behoorlijk van belang want dan is fietsen "haast" geen optie meer. ...

Er zijn mensen die honderden kilometers per dag fietsen voor hun werk ;)

Bij dat bord (G12a), moet je behoudens uitzonderingen met je scooter gebruik maken van dat pad om de route te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:11

unclero

MB EQA ftw \o/

Als doorgewinterde bromscooterrijder (lid van tourclub, iedere dag naar werk is 50km enkele reis), kan ik maar 1 tip geven: Doen, zolang je maar alert blijft.
- Hoe groot is de kans dat er ooit een agent zal staan te zwaaien met zijn vingertje "dat mag eigenlijk niet he?".
- Hoeveel verkeer kom je op dat weggetje tegen.
- Zitten er onoverzichtelijkheden in, zoals hoeken.

Ik jakker iedere dag over een fietspad door een wijk heen (scheelt een kilometer en twee stoplichten), inclusief gekke hoeken, en een bord "FIETSPAD" (zonder het onderbord "dus niet brommen"). Kwestie van snelheid aanpassen en goed om je heen blijven kijken.
Ik jakker ook over een dijkweggetje dat eigenlijk een voetpad is ("fietsen gedoogd"), veel overzicht (rechte weg, geen bomen op de dijk), en dan gaat de gasschuif helemaal open. Scheelt me weer drie kilometer op de route.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-06 14:22

immetjes

HIER is BERN-E

Voor de duidelijkheid, want bij mij in de buurt schijnt geen enkel bromscooter (zo'n ding waar je geen helm bij op hoeft) dat te weten: Als dit bord er staat mogen er alleen -electrische- fietsen of electrische snorfietsen rijden:
Afbeeldingslocatie: http://theorie.tv/assets/images/verkeersborden/large/G13-Onverplicht-fietspad.png
Dus geen brommers en snorfietsen met verbrandingsmotor.

[ Voor 6% gewijzigd door immetjes op 24-03-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
danielkraak schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:12:
... Ik weet dat bijvoorbeeld bij PostNL het alleen met de fiets mag. ...
Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

unclero schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:35:
Als doorgewinterde bromscooterrijder (lid van tourclub, iedere dag naar werk is 50km enkele reis), kan ik maar 1 tip geven: Doen, zolang je maar alert blijft.
- Hoe groot is de kans dat er ooit een agent zal staan te zwaaien met zijn vingertje "dat mag eigenlijk niet he?".
- Hoeveel verkeer kom je op dat weggetje tegen.
- Zitten er onoverzichtelijkheden in, zoals hoeken.

Ik jakker iedere dag over een fietspad door een wijk heen (scheelt een kilometer en twee stoplichten), inclusief gekke hoeken, en een bord "FIETSPAD" (zonder het onderbord "dus niet brommen"). Kwestie van snelheid aanpassen en goed om je heen blijven kijken.
Ik jakker ook over een dijkweggetje dat eigenlijk een voetpad is ("fietsen gedoogd"), veel overzicht (rechte weg, geen bomen op de dijk), en dan gaat de gasschuif helemaal open. Scheelt me weer drie kilometer op de route.
Daar erger is me dus helemaal dood aan! Dat bord staat er niet voor niets en heeft ook met geluidsoverlast te maken. Ik spreek ook iedereen aan die dat wel doet. En het verbaast me dat vooral snorfietsen -doen alsof- ze van niets weten. En een onderbord "niet brommen" is volstrekt overbodig. Ik hoop dat je een keer een prent krijgt door je gedrag.

[ Voor 4% gewijzigd door immetjes op 24-03-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Dat herinnert me eraan dat ik maar eens bij de gemeente hier moet melden dat een bepaalde weg vanaf een kant een onverplicht fietspad is, vanaf een andere kant een onduidelijke status heeft (geen borden, verdwenen bij werkzaamheden) en vanaf een derde kant een verplicht fietspad is... De meeste gebruikers zijn overigens voetgangers.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 24-03-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Orion84 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:32:
[...]

Volgens mij kan niemand hier een touw aan vastknopen. Leg nou eens duidelijk uit wat voor wegtype daar dan wel is, in plaats van alleen aan te geven wat er niet is. Of geef wat voorbeeldjes via google maps of zo.
TS meldt dat er GEEN fiets+bromfiets pad is (aangegeven met Afbeeldingslocatie: http://www.scootz.nl/media/fotos/verplicht_fietsbrom.jpg).
Er is ook geen rijbaan. Die zal wel aan de achtertuinkant liggen incl. carports ofzo waar dus geen brievenbussen zijn en geen voordeuren met bel. Er is dus wel een voet- en/of onverplicht fiestpad naar de voordeuren.

[ Voor 0% gewijzigd door immetjes op 24-03-2016 10:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dat maakt het er nog niet echt duidelijker op...

Is er (alleen) een fietspad?
Is er (alleen) een fiets/bromfietspad?
Is er (alleen) een voetpad?
Is er (alleen) berm/gras/zand?

Of is er dan toch sprake van een rijbaan?
Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijbaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat is wel erg vaag: 'Officieel is een rijbaan elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte'

Hoe weet je welk weggedeelte voor rijdende voertuigen bestemd is? Ook 'een deel van de wegdoorsnede waarbinnen verkeer zonder fysieke obstakels te overwinnen kan wisselen van laterale positie.' is nogal breed uitlegbaar.

[ Voor 39% gewijzigd door begintmeta op 24-03-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Daarom vraag ik me ook af of er wel echt sprake is van 'geen rijbaan'... juist vanwege die brede definitie!
Als er niet staat dat het verboden is om in te rijden (of dat het een fiets/bromfiets/voetpad is), is er m.i. geen reden waarom je er met de scooter niet gewoon mag komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Misschien heb je hier wat aan: http://www.scooterbelang.nl/nl/45-km-scooter
Misschien eens een foto plaatsen van de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Icephase schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:14:
Daarom vraag ik me ook af of er wel echt sprake is van 'geen rijbaan'... juist vanwege die brede definitie!
Als er niet staat dat het verboden is om in te rijden (of dat het een fiets/bromfiets/voetpad is), is er m.i. geen reden waarom je er met de scooter niet gewoon mag komen?
Zoals ik het zie mag je behoudens uitzonderingen overal (in iedergeval op de 'weg' wat ook niet helemaal niet-fuzzy is natuurlijk) komen waar je je voertuig lateraal kan verplaatsen (en bij een scooter is dat vaak mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Ik denk dat TS een situatie beschrijft zoals hier.

De Nabuccosingel is enkel toegankelijk voor (elektrische fietsen) en voetgangers. Zo kijk je op het fiets/voetpad:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/qBCfLg4pxtFVBz8WQhxvGLuh/medium.jpg
Pagina: 1