Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DOS-printopdracht via net use wordt niet uitgevoerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• crazyme2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 22:59
Vanuit een dos applicatie (exact) worden bestellingen afgedrukt welke moeten worden gemaild naar leveranciers.

Hiervoor heb ik een pakketje gevonden "print2email". Dit is een printerdriver welke dmv embedded codes het e-mailadres uit de printopdracht haalt en het document als pdf naar de geadresseerde mailt.

Dit deel werkt perfect, wanneer ik via word of een ander Windows-programma print.

Nu heb ik deze printerdriver gedeeld en print ik via net use naar de printerdriver.

De printerdriver legt echter inkomende opdrachten via net use naast zich neer.

Support van de leverancier is nihil. Vragen worden wel op hun forum gesteld, maar antwoorden volgen nooit.

Nu stel ik mij voor dat de ontwerper inkomende opdrachten heeft geblokkeerd om verkooptechnische redenen. Het blokkeert echter de mogelijkheid om vanuit dos te printen.

Wanneer op de een of andere manier de net use printopdracht als windows printopdracht wordt aangeboden zal het waarschijnlijk wel werken.

Ik heb echter geen idee hoe ik nu verder moet zoeken. Ik ben onvoldoende op de hoogte op welke manieren printerdrivers hun data ontvangen en wat de juiste benamingen zijn.

Kan iemand mij op weg helpen ?

Beste antwoord (via crazyme2 op 10-03-2016 09:40)

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:53
Had precies hetzelfde printprobleem met exact dos.
Heb dit toen opgelost met dos2usb http://www.dos2usb.com

Uiteindelijk overgestapt op exact compact in 2010 dus weet niet in hoeverre deze oplossing nog werkt voor windows 7/8/10

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D'r is ook Exact voor Windows...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• crazyme2
Dank je voor het meedenken. Exact voor windows is bij mij bekend en geen oplossing. Het gaat om een overbruggingsperiode van een half jaar, daar ga ik geen nieuwe exact licentie voor aanschaffen.

Eigenlijk zoek ik een tooltje welke printopdrachten routert. Of doorstuurt.

dezelfde tekst wordt namelijk goed verwerkt wanneer ik het print via notepad, maar niet wanneer ik het print via net use.

Wat is het verschil en hoe kan ik dat omzeilen ?
Mijn vermoeden is een verschil in protocol.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:43
Wat heb je precies gedaan? net use lpt1 \\server\printer en dan in Exact printen naar LPT1?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• crazyme2
Precies. Dan komt de printopdracht via net use in de spooler en wordt de opdracht niet verwerkt. Wanneer ik print via een windows applicatie wordt de opdracht (met dezelfde inhoud) wel verwerkt.

Het maakt dus verschil hoe de opdracht binnenkomt.

Wie kan mij daar iets meer over vertellen zodat ik verder kan zoeken. Ik weet niet hoe dat proces in zijn werk gaat en heb ook geen correcte zoekterm om dat uit te vogelen.

• Paul
  • Laatst online: 18:43
Welke printer is het? En welke driver / emulatie gebruikt Exact? Heb je LPT2 ook geprobeerd?

En anders zijn er nog programma's als dosprn of printfil die iets soortgelijks doen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welke versies gebruik je van OS, etc? Of gebruik je pure DOS? Zo ja: hoe heb je je netwerkverbinding ingericht?

Print Exact met text-output? Kan je dan niet "printen" naar txt en dat vervolgens oppakken om te mailen? Of anders eerst naar pdf printen.

Anyway, het zit wat op het randje maar ik haal het toch over naar CSA (nadruk ligt meer op Exact danwel de printtool). En ik zet even DOS in de titel: erg belangrijk detail.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• crazyme2
Het betreft een tool, print2email. Een virtuele printer welke de input omzet naar pdf en dit mailt naar het e-mailadres wat gecodeerd in het te printen document zit. (**email@adres.nl** bijvoorbeeld)

Het dos programma is exact, en draait op een 32 bits versie van windows (windows 7/ xp en zelfs 2000 maakt geen verschil) maar dat is eigenlijk niet zo relevant, het probleem zit hem in de manier waarop de printopdracht bij de printerdriver komt. Via net use (net use lpt3 \\123.456.5.7\share) gaat niet goed, via een printopdracht binnen bijvoorbeeld notepad wel.

Welke (lpt)poort wordt gebruikt maakt ook niet uit, alle 3 geprobeerd...

Handmatig tekstbestandjes maken en mailen is geen doen, daarvoor is het volume te hoog.

het is een tijdelijke oplossing, dus quick en dirty is geen probleem.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Handmatig tekstbestandjes maken en mailen is geen doen
Dat is niet wat ik suggereerde: print naar tekst in bepaalde directory X, print automatisch alles uit (en delete/verplaats) dat in dirX staat. Evenveel werk na eenmalig inrichten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DeBolle
  • Laatst online: 17:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ergens in de jaren '80 had iedereen dit soort problemen met Netware, Windows 3.11 en Exact. De clue was volgens mij het eindigen van elke print met een extra EOF. Daarmee werd de queue gesloten en werd er geprint. Even kijken ... hier is nog iets:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/154498 en
https://support.novell.co...articles/ana19961107.html

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• crazyme2
Met de tip van F_J_K ga ik morgen op het werk eens stoeien. Ik snap nu wat je bedoelt.

De EOF wordt volgens mij gegenereerd na de lpt_timeout in windows. Daar kan ik ook nog wat mee spelen. Deze staat misschien met 3 seconden wat strak afgesteld.

Bedankt, ik kan weer verder met deze antieke techniek

Acties:
  • Beste antwoord

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:53
Had precies hetzelfde printprobleem met exact dos.
Heb dit toen opgelost met dos2usb http://www.dos2usb.com

Uiteindelijk overgestapt op exact compact in 2010 dus weet niet in hoeverre deze oplossing nog werkt voor windows 7/8/10

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je zult in Exact een printerdriver/emulatie moeten kiezen die platte tekst naar LPT1|2|3 stuurt met aan het einde een formfeed (ASCI 12). Heb het zelf nooit naar e-mail gestuurd maar het wel werkend gekregen met een HP Laserjet II printerdriver in Exact en een fysieke HP Printer onder Windows

• crazyme2
Ik heb het werkend gekregen met dos2usb ! Dit pakketje vangt de printopdracht van lptx en stuurt het naar de printerdriver van print2email.

allen duizendmaal dank voor de hulp !
Pagina: 1