Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermometer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:32

Thermometer

Whoop Whoop!

Topicstarter
Korte omschrijving:

In Windows 10 bij apparaatbeheer probeer ik de driver van een Wi-Fi kaart te verwijderen. Ik probeer 'verwijder stuurprogramma', maar de driver komt weer terug wanneer ik Windows opnieuw opstart. Het vinkje wat ik verwacht daar te zien (zoals hier te zien), ontbreekt.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jRB7rq9.png

(Langere) toelichting:

De laptop van mijn vriendin (een Lenovo B590, het model dat in deze BBG werd aangeraden) heeft sinds een half jaar na aankoop, flink wat kuren met de Wi-Fi. Het valt vaak uit (naar 'beperkt'), waarna het gefixt wordt door te reconnecten.

Het probleem heeft te maken met erg brakke drivers van Broadcom. Na lang vechten met verschillende drivers die aangeraden werden in een topic op de Broadcom forums (de een deed het goed thuis maar niet op haar school, de ander andersom), heb ik het opgegeven en ben gaan zoeken naar een vervangende Wi-Fi kaart.

Fijn dat ik na het binnenkrijgen van een vervanger, erachter kwam dat Lenovo een Whitelist in z'n BIOS embedded heeft, waardoor er maar een paar vervangende kaarten werken. Na een tijd zoeken had ik een Intel 2230 kaartje (moest ook nog de FRU versie zijn, de Factory Replacement Unit) op Ebay gevonden. Van te voren wat uitgezocht maar deze leek geen problemen te hebben.

Helaas na een week kwam er toch een probleem naar voren. Soms op willekeurige momenten, hing de internet verbinding vast voor ~3min, waarna de verbinding zichzelf weer herstelde. Er was geen 'beperkt' melding, en reconnecten hielp niet. Na een tijd zoeken toch een (groot) topic gevonden op het Intel forum, met meer mensen die dit probleem hadden.

De oplossing lijkt te zijn om de gehele driver van Intel te deïnstalleren en gebruik te maken van de standaard Wi-Fi driver van Windows. De mensen die dit geprobeerd hebben geven aan dat die oplossing werkt. Niemand lijkt het over Windows 10 te hebben, dus het lijkt nog niet daar geprobeerd te zijn.

Wat ik zelf geprobeerd heb
  • De driver verwijderen via 'programma's en onderdelen'
  • De driver verwijderen via apparaatbeheer en dan herstarten (dit een aantal keer achter elkaar geprobeerd)
  • Na bovenstaande punten, blijft het probleem zich soms voordoen
  • Alle bestanden te verwijderen die te zien zijn bij 'stuurprogrammabestanden' bij stuurprogramma van apparaatbeheer. Zelfs met moeite een bestand weggekregen waar ik officieel geen Windows rechten voor had. Hierna lijkt de driver te blijven bestaan (ookal wel 'kapot' met een waarschuwing tekentje)
  • Veel Googlen en zoeken naar vergelijkbare problemen bij andere Intel kaartjes
Ik ben ten einde raad, heeft iemand van jullie een idee wat ik nog kan proberen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 19:11
Vertel eens of het steeds met de zelfde router is waar je deze problemen mee hebt, weet je zeker dat het aan het kaartje zelf ligt?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gewoon disablen, anders blijft hij gedetecteerd worden.

[ Voor 54% gewijzigd door Manke op 08-03-2016 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-07 18:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Je kan ergens in windows updates selecteren om geen third party drivers te downloaden. Kijk is in je update history of die er daar tussen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermometer

Thermometer

Whoop Whoop!

Topicstarter
mell33 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:25:
Vertel eens of het steeds met de zelfde router is waar je deze problemen mee hebt, weet je zeker dat het aan het kaartje zelf ligt?
Nee, ik weet (gelukkig) zeker dat het probleem bij het kaartje zit. Het probleem komt zowel thuis, op werk als op school voor bij m'n vriendin.
caanova1984 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:39:
Je kan ergens in windows updates selecteren om geen third party drivers te downloaden. Kijk is in je update history of die er daar tussen staat.
Ah dat is een goede om te proberen inderdaad. Thanks!
Manke schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:27:
Gewoon disablen, anders blijft hij gedetecteerd worden.
Hoe bedoel je? Driver verwijderen, apparaat disablen en restarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Thermometer schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:01:
[...]

Ja inderdaad. Mocht het geheel dadelijk weer werken met de goede driver, kan je ook nog aangeven geen driver updates via Windows update te willen ontvangen. Dit kan je hier uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:59
het apparaat in apparaat beheer verwijderen,dan opnieuw opstarten dan vind ie een nieuw apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Thermometer schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:01:
[...]

Nee, niks verwijderen of zorgen maken om updates. In apparaatbeheer rechter muisknop op het apparaat en apparaat uitschakelen kiezen, heb je er nooit meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermometer

Thermometer

Whoop Whoop!

Topicstarter
rens-br schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:19:
[...]

Ja inderdaad. Mocht het geheel dadelijk weer werken met de goede driver, kan je ook nog aangeven geen driver updates via Windows update te willen ontvangen. Dit kan je hier uitschakelen.
Tnx, heb die setting uitgezet voor in de toekomst. Heb gronding gezocht tussen alle updates, maar helaas geen specifieke driver update. Alleen definities voor Defender en wat beveiligingsupdates.
Manke schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:35:
[...]

Nee, niks verwijderen of zorgen maken om updates. In apparaatbeheer rechter muisknop op het apparaat en apparaat uitschakelen kiezen, heb je er nooit meer last van.
Ik ben juist op zoek om de driver ervan te deïnstalleren zodat ik de standaard Microsoft driver krijg. Het apparaat zelf wil ik natuurlijk laten blijven werken.
freaky35 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:20:
het apparaat in apparaat beheer verwijderen,dan opnieuw opstarten dan vind ie een nieuw apparaat.
Klopt, maar dan installeert hij de Intel driver weer (die ik juist wil verwijderen). Had het net geprobeerd maar lijkt niks te helpen. Heb echt het idee dat het niet lukt om te verwijderen doordat bij mij het vinkje mist voor "Delete the driver software for this device" zoals hier staat:

Afbeeldingslocatie: http://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2015/07/ximg_55b49ec333fe3.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.Z8XC5ROQji.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Fout gelezen :P

Je kan kijken welke bestanden bij die driver horen en die even verplaatsen uit de Windows dir. Het zijn als het goed is inf en dll bestanden.

[ Voor 17% gewijzigd door Manke op 09-03-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 19:11
Heb je hier iets aan dit stappenplan? This niet wat je bedoeld, maar missc werkt het andersom ook. http://www.appliedin.com/...r_W8/Force_Driver_W81.pdf

[ Voor 27% gewijzigd door Mel33 op 10-03-2016 19:05 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik weet niet of het al opgelost etc. maar probeer eens via safe mode te verijwderen
even naar msconfig gaan om in safe mode te zetten dan verwijderen en daarna in msconfig weer uit safe modus halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Je start een Cmd prompt als admin:
code:
1
pnputil.exe -e

Daarin krijg je waslijst aan devices en welke files er verantwoorderlijk zijn voor die drivers.(OEMxxx.inf)

even je device ertussen zoeken en de verantwoordelijke oem/inf files noteren

code:
1
pnputil.exe -d Oem#.inf

om te verwijderen

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermometer

Thermometer

Whoop Whoop!

Topicstarter
Manke schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 21:13:
Fout gelezen :P

Je kan kijken welke bestanden bij die driver horen en die even verplaatsen uit de Windows dir. Het zijn als het goed is inf en dll bestanden.
Haha geen probleem. Dat verplaatsen van die bestanden had ik ook al gedaan (zie enerlaatste puntje in de OP). Dat lukte tot op zekere hoogte. De drie bestanden die er staan (NETwew01.sys, Netwfw01.dat, vwifibus.sys) had ik verplaatst, maar na herstarten stond er een 'fout' tekentje bij het apparaat in apparaatbeheer, en was het enige verschil dat de bestanden niet meer tussen 'stuurprogrammabestanden' stonden. Het verwijderen van de driver hierbij had ook geen effect (na herstarten was ie weer terug).
mell33 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:01:
Heb je hier iets aan dit stappenplan? This niet wat je bedoeld, maar missc werkt het andersom ook. http://www.appliedin.com/...r_W8/Force_Driver_W81.pdf
Tnx voor het delen, heb voor de zekerheid geprobeerd met signing uit, maar helaas ook geen verschil :(
Galinsky schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:33:
Ik weet niet of het al opgelost etc. maar probeer eens via safe mode te verijwderen
even naar msconfig gaan om in safe mode te zetten dan verwijderen en daarna in msconfig weer uit safe modus halen.
Heb het via safe mode zonder netwerkmogelijkheden geprobeerd. Daar ook helaas geen vinkje om 'volledig' te verwijderen, en na restart was hij weer terug.
azz_kikr schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:39:
Je start een Cmd prompt als admin:
code:
1
pnputil.exe -e

Daarin krijg je waslijst aan devices en welke files er verantwoorderlijk zijn voor die drivers.(OEMxxx.inf)

even je device ertussen zoeken en de verantwoordelijke oem/inf files noteren

code:
1
pnputil.exe -d Oem#.inf

om te verwijderen
Nice manier! Ik zie alleen het apparaat er niet tussen staan. De enige twee Intel varianten die het konden zijn (wel een ander driver nr) met netwerkadapter als type, waren blijkbaar virtual adapters. Het lukte om ze te verwijderen maar ze waren blijkbaar niet het netwerk apparaat zelf. Enig idee hoe het kan dat die wel in apparaatbeheer erbij staat, maar niet bij de pnp list?
Pagina: 1