Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:00
Ik heb thuis op 3 plaatsen behoefte aan een snellere en stabielere internetverbinding dan WiFi. Omdat ik geen zin heb om kabels te trekken wil ik graag gebruik maken van powerline adapters, bijvoorbeeld de Devolo dLAN 1200+ of 650+.

Is het daarbij mogelijk om twee starterskits te combineren (1 adapter bij router, 3 in het netwerk), of moet ik daarvoor 1 starterskit met 2 losse adapters kopen? Volgens de Coolblue-helpdesk moet ik gaan voor de laatste optie, maar dit is natuurlijk duurder en ik betwijfel of het echt nodig is.

Iemand advies op dit punt?

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Het enige advies dat ik kan geven is om je verder te verdiepen in powerlines. Deze zijn vaak slechter en onstabieler dan WiFi. Zijn ook al meerdere topics over hier..

Als je stabiel en snel wilt, kan je alleen maar wegkomen met kabel.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan beide, als het goed is tussen alle adapters met zelfde standaard (HomePlug AV 2.0 bijv), maar om zeker te zijn zou ik zelfde merk+model aanraden.

Maar...

Weet je wel of PLC performance op jouw stroomnet beter gaat zijn dan WiFi :?

Best case haal je hoge, stabiele snelheden, maar worst case werken ze helemaal niet, of traag, of wisselvallig... op basis waarvan denk je dat PLC bij jou goed gaat werken?

Je kiest ook voor twee verschillende uitvoeringen. De 1200+ doet MiMo, maar heeft alleen meerwaarde tov de 650+ als je stopcontacten geaard zijn. Hoe zit dat bij jou?

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 08-03-2016 17:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Jean Paul schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 17:44:
Deze zijn vaak slechter en onstabieler dan WiFi.
Ja en nee. Als je geluk hebt werkt het perfect, als je pech hebt werkt het belabberd.

Met alle adapters op dezelfde groep (en rechtstreeks in de muur, niet via verlengkabels) gaat over het algemeen wel goed, op dezelfde fase werkt ook nog wel, als je 3 fases hebt en ze zitten op andere fases dan is de kans dat het gaat werken erg klein.

Met een beetje plannen en uittekenen is het overigens vaak relatief simpel om ergens een kabel te krijgen, al scheelt het natuurlijk wel of je in een appartement, een jaren 30-woning of een moderne woning zit...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32
Reken je in ieder geval niet rijk met de Mbps op de verpakking, die ga je praktisch niet halen, kan ik je vertellen uit ervaring.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 10:34
Devolo heeft degelijke software (dLan Cockpit), waarbij je verschillende sets van Devolo me elkaar kan laten samen werken. Zelfs rebranded Devolo's kan je 'rmee aansturen. Werkt prima.

Weet dat je nooit die theoretische snelheid haalt, not even close. Ik heb een set van Zyxel, die max 1000Mbit/s zou doen, op 2 stopcontacten in dezelfde kamer (= zelfde circuit). Beetje de meest optimale situatie dus, en ik haal iets van een 40MB/s of 320Mbit/s snelheid (files kopiëren van/naar NAS over powerline (via UTP kabel vlot over de 100MB/s).

Indien mogelijk: UTP kabels trekken. Je gaat 't je niet beklagen wat snelheid en stabiliteit betreft. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tweaker36 op 08-03-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
Bedankt allemaal voor de adviezen. de adapters zullen waarschijnlijk niet binnen dezelfde groep of zelfs fase aangesloten worden, aangezien het om huiskamer, slaapkamer en studiekamer gaat.

Stopcontacten zijn in dit jaren '70 huis niet geaard, dus MiMo heeft ook geen zin. Snelheid en stabiliteit via powerline zou hier dus waarschijnlijk erg gaan tegenvallen.

Ik ga toch de kabels maar eens heroverwegen, dat betekent veel in dik beton boren en in een met schuimvlokken volgestorte kruipruimte kruipen.. oh joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
geert_s schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:07:
Bedankt allemaal voor de adviezen. de adapters zullen waarschijnlijk niet binnen dezelfde groep of zelfs fase aangesloten worden, aangezien het om huiskamer, slaapkamer en studiekamer gaat.
Dat zegt niks :) Een jaren 70-huis heeft vaak maar één fase, en over het hele huis verdeeld 4 groepen. Ik had zelf zo'n huis, dat had 10 groepen, waarvan 2 voor de wasmachine / droger, 4 voor de keuken, 1 voor de schuur en 3 voor de rest van het huis...

Ik heb er voor gekozen de kabel achter de plint te leggen (en deels door een kabelgoot), dat viel reuze mee qua boren. Verticaal kon ik meeliften met de CV-leidingen (neem de retourleiding, die wordt een stuk minder warm) en zo was alles toch netjes weggewerkt (die CV-leiding liep achter de gordijnen).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
Paul schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:38:
[...]
Dat zegt niks :) Een jaren 70-huis heeft vaak maar één fase, en over het hele huis verdeeld 4 groepen. Ik had zelf zo'n huis, dat had 10 groepen, waarvan 2 voor de wasmachine / droger, 4 voor de keuken, 1 voor de schuur en 3 voor de rest van het huis...
klopt, dat was oorspronkelijk het geval. Inmiddels heb ik 3 fasen en 9 groepen.
Ik heb er voor gekozen de kabel achter de plint te leggen (en deels door een kabelgoot), dat viel reuze mee qua boren. Verticaal kon ik meeliften met de CV-leidingen (neem de retourleiding, die wordt een stuk minder warm) en zo was alles toch netjes weggewerkt (die CV-leiding liep achter de gordijnen).
Achter de plint gaat niet meer passen helaas, meeliften met de CV-leidingen zal inderdaad nog wel gaan. Het wordt dus toch onder de vloer door of extra kabelgoten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 08:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

geert_s schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:07:

Stopcontacten zijn in dit jaren '70 huis niet geaard, dus MiMo heeft ook geen zin.
Niet helemaal waar. Net zoals bij WiFi heeft het zelfs zonder MiMo meerwaarde om twee verschillende antennes te hebben ivm antenna diversity. Worst-case kun je een paar dB meer signaal opvangen op tweede antenne. Maar als geen van beide geaard aangesloten zijn zal het niet echt opschieten.
Snelheid en stabiliteit via powerline zou hier dus waarschijnlijk erg gaan tegenvallen.
Weet je nooit van tevoren, maar geen aarding is geen pre ne.
Ik ga toch de kabels maar eens heroverwegen, dat betekent veel in dik beton boren en in een met schuimvlokken volgestorte kruipruimte kruipen.. oh joy!
Heb je geen loze leidingen? Of leidingen die nu door iets gebruikt worden dat je niet nodig hebt (coax naar boven ofzo)?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Jumpman schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 17:56:
Reken je in ieder geval niet rijk met de Mbps op de verpakking, die ga je praktisch niet halen, kan ik je vertellen uit ervaring.
Dat niet alleen maar als je meerdere powerline adapters gebruikt met verschillende snelheden draaien ze allemaal op de hoogst overeen te komen snelheid (effectief dus de langzaamste adapter). Powerline kan werken maar is vaak niet super snel en / of stabiel. Een kabel heeft altijd de voorkeur. Wil of kun je echt geen kabels trekken dan adviseer ik om een setje adapters te lenen van iemand zodat je een idee krijgt van haalbare snelheid en stabiliteit.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
dion_b schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:51:
[...]

Niet helemaal waar. Net zoals bij WiFi heeft het zelfs zonder MiMo meerwaarde om twee verschillende antennes te hebben ivm antenna diversity. Worst-case kun je een paar dB meer signaal opvangen op tweede antenne. Maar als geen van beide geaard aangesloten zijn zal het niet echt opschieten.

[...]

Weet je nooit van tevoren, maar geen aarding is geen pre ne.

[...]

Heb je geen loze leidingen? Of leidingen die nu door iets gebruikt worden dat je niet nodig hebt (coax naar boven ofzo)?
Er ligt nog één coax naar de eerste verdieping die op het moment niet gebruikt wordt, hoera! Loze leidingen zijn helaas niet aanwezig. De belangrijkste kamer (Studiekamer / kantoor) kan vrij eenvoudig opgelost worden met een kabel, de kamer is vrijwel recht boven de meterkast. De woonkamer (TV, consoles, NUC) zullen toch onder de vloer doorgaan. als ik daar dan toch ben kan ik ook een tweede kabel naar de andere kant brengen en vanaf daar langs de CV-leidingen naar de eerste verdieping brengen.

Waarschijnlijk gaat het lukken met 1x door de vloer heen boren bij het TV-meubel, waar de coax-kabel al onder de plint langs het laminaat ligt.

Pagina: 1