LED-licht aan bij inschakelen apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
Mijn doel is, om wanneer ik een console aan zet (bijvoorbeeld mijn Playstation) dat er een led-strip-achtige oplossing gaat branden. Is dit simpel mogelijk? Ik heb 8 consoles, dus met allerlei stand-by switches gaan werken is niet echt een optie.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Q9W9QVDl.jpg

Bij de action heb ik een Led-draad gekocht (2 staaldraadjes met daaraan ledjes). Die werkt op 3 batterijen, en geeft niet heel veel licht, wat ook de bedoeling is. Met al die weerstandjes die ik dan moet plaatsen... dan heb ik nog wel led-strips liggen.

Mijn uitdaging is dus: Een switch voor 8 led-strips die enkel aan gaan wanneer een console aan gaat.

Mocht het niet kunnen, zou alles aangaan wanneer een console aan staat ook prima zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 08-03-2016 17:42 ]

Beste antwoord (via Waah op 09-03-2016 11:19)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je naar 12V ledstrips gaat, is het inderdaad handiger even naar een 12V versie van zo'n switch te kijken, die zijn er ook: http://www.ebay.com/itm/C...7e75a2:g:kCoAAOSwa-dWrmWb
Die switch werkt inderdaad zo, kabel door de rode ring, en dmv een potmeter kun je dan instellen bij hoeveel ampere het relais schakelt. Je ledstrip sluit je dan via dat relais aan.
Feitelijk kun je die switchmodule en je ledstrip wel een eigen voeding geven, dat zijn gescheiden circuits(voeding ledstrip gaat alleen door dat relais), maar omdat je toch al een 12V voeding voor je ledstrip nodig gaat hebben kun je het beste daar ook die switchmodule op aansluiten.
Ik denk overigens wel dat je de 230V voor de ledstrip niet via die rode ring moet laten lopen :P anders schakelt die niet meer uit als je de console uitzet

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:07

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Heb je al gedacht aan iets dat werkt op een USB aansluiting van de betreffende console?

Verder heb ik zelf een verdeeldoos, waarvan de laatste uitgang vanzelf uit gaat als alle aangesloten apparaten uitgeschakeld zijn. Deze heb ik jaren lang gebruikt de bureaulamp gelijk aan de standby van de monitor te laten schakelen. Pas later ontdekte ik dat het grote nadeel van deze verdeeldoos is dat hij zelf ook behoorlijk wat stroom gebruikt (zelfs als alle apparaten uitgeschakeld zijn).

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
aawe mwan schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 17:46:
Heb je al gedacht aan iets dat werkt op een USB aansluiting van de betreffende console?

Verder heb ik zelf een verdeeldoos, waarvan de laatste uitgang vanzelf uit gaat als alle aangesloten apparaten uitgeschakeld zijn. Deze heb ik jaren lang gebruikt de bureaulamp gelijk aan de standby van de monitor te laten schakelen. Pas later ontdekte ik dat het grote nadeel van deze verdeeldoos is dat hij zelf ook behoorlijk wat stroom gebruikt (zelfs als alle apparaten uitgeschakeld zijn).
Bij de PS3 zou dat nog kunnen werken! Maar dan zit ik wel met een lelijke draad.... Plus dat de Super Nintendo geen USB poort heeft :+

Zo'n stekkerdoos zou nog wel kunnen voor de hele kast. Maar dan moet ik wel daar 8+ consoles op aan kunnen sluiten. Met wat adapters zal dat echter vast te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Aangezien je het hebt over 3 batterijen, zou ik beginnen met een 5V DC voeding. Hoeveel mA je bij elkaar nodig hebt weet ik ook niet, hoeveel leds zijn het bij elkaar ? Ik heb geen idee wat 1 led gebruikt.
Voor het detecteren kun je dan zoiets als dit gebruiken: http://www.ebay.com/itm/N...e8dbbe:g:EqcAAOSwGotWhQPS
Zodra er stroom gaat lopen op je 220 aansluiting naar die kast zal het relais omschakelen. Daar kun je dan je leds op aansluiten. Je moet dan wel je 220 kabel door die current sensor (rode ring) heen halen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
u_nix_we_all schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 17:50:
Aangezien je het hebt over 3 batterijen, zou ik beginnen met een 5V DC voeding. Hoeveel mA je bij elkaar nodig hebt weet ik ook niet, hoeveel leds zijn het bij elkaar ? Ik heb geen idee wat 1 led gebruikt.
Voor het detecteren kun je dan zoiets als dit gebruiken: http://www.ebay.com/itm/N...e8dbbe:g:EqcAAOSwGotWhQPS
Zodra er stroom gaat lopen op je 220 aansluiting naar die kast zal het relais omschakelen. Daar kun je dan je leds op aansluiten. Je moet dan wel je 220 kabel door die current sensor (rode ring) heen halen.
DIe batterij-optie gaat hem niet meer worden, maar die Switch is wel wat ik zoek! ALs ik het begrijp doe je de 230v kabel door die rode ring, en die meet of er stroom door loopt. Als dat zo is, dan zet die stroom (max 5A op 5v) op de LED-strip.

Voor mijn ledstrips heb ik 12v nodig, maar dat zal vast ook bestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 08-03-2016 17:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Als je naar 12V ledstrips gaat, is het inderdaad handiger even naar een 12V versie van zo'n switch te kijken, die zijn er ook: http://www.ebay.com/itm/C...7e75a2:g:kCoAAOSwa-dWrmWb
Die switch werkt inderdaad zo, kabel door de rode ring, en dmv een potmeter kun je dan instellen bij hoeveel ampere het relais schakelt. Je ledstrip sluit je dan via dat relais aan.
Feitelijk kun je die switchmodule en je ledstrip wel een eigen voeding geven, dat zijn gescheiden circuits(voeding ledstrip gaat alleen door dat relais), maar omdat je toch al een 12V voeding voor je ledstrip nodig gaat hebben kun je het beste daar ook die switchmodule op aansluiten.
Ik denk overigens wel dat je de 230V voor de ledstrip niet via die rode ring moet laten lopen :P anders schakelt die niet meer uit als je de console uitzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Na wat overdenken ga ik denk ik een andere richting op. Met de onzekerheid van stand-by en het feit dat ik zelf moet prutsen... zie ik het wel wat als een risico om dit op te pakken via zo'n AC controller.

Nieuwe idee is, om een IR ledstrip te gebruiken, en via een Harmony remote aan scenes te koppelen. Dit is een stuk simpeler aan te passen. Enige waar ik nog naar moet zoeken is of er ook controllers voor LED zijn die op IR werken, en 8 kanalen apart kunnen schakelen. Zo niet doe ik gewoon 1 IR led voor alle vakken.

In ieder geval bedankt voor het meedenken! Maar denk dat met mijn soldeer-skills/elektra-kennis de Led-strip + harmony de veiligere keus is.
Pagina: 1