Toon posts:

BP6/dual proc. vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een BP6 met 2 celly's en 1 reep 128Mb geheugen. Is het niet beter om dan 2 repen van 64Mb te plaatsen? Volgens mij moet dat een betere performance geven bij multitasking.
LET OP: ik ben niet zo thuis in dit soort materie dus ik kan er flink naast zitten!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04:45

Marc H

- - Is wakker - -

Nee, werkt dat niet zo.

Er is maar een bus die het de dimm sloten met de processoren verbind, die in het geval van de bp6 door beide processoren gedeeld gebruikt worden.

Dus kan je geen extra snelheid krijgen door 2 dimms van 64 te plaatsen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

Verwijderd

Volgens mij is 2*64mb zelfs langzamer dan 1*128mb. 1*128mb kan je namelijk nog zo zetten, dat de elektronen een zo kort mogelijke afstand moeten afleggen. Met 2 geheugen modules zit er altijd eentje verder de ander, en moeten de elektronen voor de tweede module een grotere afstand afleggen en dat scheelt weer in de toegangstijd.
TOCH?? Of lul ik nu teveel uit m'n nek ? :)

groeten, zteph

Verwijderd

ja, je zegt het zelf al ;-))

De dataoverdracht over de geheugenbus wordt niet langzamer als je meerdere dimmetjes installeerd. Ze draaien synchronous en worden alle 3 (of 4) met dezelfde klok geklokt. Wat wel zo is dat je bijv. minder hoog kan oc'en omdat de datapaden van de bus langer zijn waardoor je dus last krijgt van allerlei elektrische problemen zoals inductie/ reflectie/ overspraak en dergelijke. Het beste is dus gewoon een goedkwaliteits reepje te nemen van 128mb.