Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanslievaart
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:16
De vraag

ik gebruik dd-wrt op een netgear 3500l versie dd-wrt.v24-29147_NEWD-2_K3.x_mega
dit werkt alemaal perfect (onderstuend VLAN's)

nu wil ik een taged vlan5 aan maken op all mijn lan poorten 1,2,3,4 en daarop een dhcp zetten met bv 10.0.0.0/24

en het normale vlan1 op poort 1,2,3,4 moet 192.168.1.0/24 blijven

dus als ik een voip telefoon met vlan5 hierop aansluit moet hij een 10.0.0.? adres krijgen
en als ik er pc op aansluit moet ik een 192.168.1.? krijgen

wie kan mij helpen gaarne instellen via de GUI

Hans

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Wat je zoekt is Dynamic VLAN Membership. Ik denk niet dat dd-wrt zo'n functie heeft. Het is meestal static VLAN op zo'n poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanslievaart
Hoi Plizz
bedank voor je reactie volgens mij zou het moeten kunnen zie sceen shot ik weet allen niet hoe?

Vlan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Hmm, als ik zo op de DD-WRT-wiki zit te kijken dan is tagged alles of niets?

Als het met DD-WRT echt niet lukt (vanwege dat alles of niets, geen idee of ik dat goed zie :) ) kun je er ook een managed switch achter zetten. 1 uplink met alles tagged en dan op de managed switch je poorten untagged in 1, tagged in 5 en PVID op 1...

Sowieso zal een telefoon niet "uit zichzelf" het verkeerd tagged op VLAN 5 zetten, dat zul je ergens (in de telefoon, met DHCP-opties in het untagged VLAN en/of met een TFTP-server, allemaal afhankelijk van de telefoon zelf) in moeten stellen.

De vraag is ook een beetje, waarom wil je dat :) Gaat dat naar een andere internetlijn? Wil je prioriteiten stellen (QoS)? Iets anders?

[ Voor 35% gewijzigd door Paul op 08-03-2016 18:31 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanslievaart
Hoi paul

dat telefoon weet ik al tftp vlan id 5 en dhcp
ik wil het eerst testen of het werkt dus bv de tel krijgt het 10.0.0.? adres en bv passtrue pc aansluiten op de telefoon het 192.168.1.? adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

gaat je zo niet lukken. zet gewoon 1 poort op het voip netwerk en hang er een switch achter. Telefoons veranderen over het algemeen toch niet van patch.

Wat jij zoekt is VLAN op basis van MAC of op basis van DHCP request. Dat zijn enterprise features waar je ook de juiste hardware bij moet zoeken. Een ddwrt routertje gaat 'm niet worden vrees ik. Dan moet je naar bijvoorbeeld Cisco spul.

[ Voor 44% gewijzigd door Fairy op 08-03-2016 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanslievaart
Hoi allen

Dat dit kan met een L3 switch weet ik (pfsense kan het trouwens ook)
maar het moet ook kunnen met dd-wrt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Geen idee of dd-wrt een voice en access vlan concept heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanslievaart
je kan ook meerdere DHCP servers aanmaken voor je vlan
zie sceenshot

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Toj5k0QBbGJrRj4RnF6HOnBl/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanslievaart
heeft niets met voice te maken ik wil op vlan5 een dhcp 10.0.0.? adres
en op untaged vlan1 een 192.168.1.? adres op de dezelfde poort

[ Voor 31% gewijzigd door hanslievaart op 08-03-2016 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanslievaart
er zijn trouwens genoeg voorbeelden voor dd-wrt over de wifi met meerdere vlans en meerdere dhcp servers
ik wil het nu over de lan poorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40

kraats

Ik rol

Meerdere vlans en meerdere dhcp reeksen zal ook wel kunnen werken, maar je telefoon moet weten dat hij op vlan 5 moet overschakelen. En dat zul je met een specifiek voice vlan of met DHCP opties in moeten regelen.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanslievaart
Hoi Kraats

Dat weet ik je stelt de telefoon in op vlan5 en de tftpserver naar de goede server

wat ik graag wil weten hoe we dit op dd-wrt goed kunnen instellen

wat ook mooi zou kunnen zijn via een ander vlan booten van een pxe server op bv een 172.16.1.?

dat de mensen niet door de voice in de war gebracht worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40

kraats

Ik rol

Ah.. ik dacht dat je geen eerste configuratie zou doen op de telefoon en hij alle instellingen van het netwerk zou krijgen.
Ik zie wel wat commandline opties op internet om untagged én tagged vlans op één poort te krijgen, maar die lijken vaker niet dan wel te werken. Dan is een L3 switch er achter verreweg de makkelijkste optie. Kun je zelfs met POE gaan werken.
Wat je precies wil of zoekt met pxe is me niet helemaal duidelijk, aangezien je dat voor een telefoon meestal niet nodig hebt.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanslievaart
Beste Kraats

dat van een pxe server is gewoon voor een net thuis lab, en ook dat mensen het over een voice vlan zouden hebben zoals op een L3 switch
ik werk zelf met op mijn werk met HP1920 waarmee dit allemaal makkelijk kan, alleen voor thuis gebruikers zal een L3 switch er niet echt in zitten
het zou daarom mooi zijn als het ook met DD-wrt zou kunnen ik heb alleen de goede richting nodig
dus wie help ons in de goede richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je hebt echt geen L3-switch nodig :) Layer 3 doet dingen met / op basis van IP-adressen (ipv MAC-adressen, wat een switch doet), en daar is DD-WRT al best goed in. Je hebt echter wel een switch nodig die iets beter is in L2 dan wat DD-WRT je zo te zien laat doen.

DD-WRT laat je zo te zien wel een poort dedicated in VLAN 5 zetten, als je daar je laptop of computer aan hangt dan zou deze al een adres in 10.0.0.0/24 moeten krijgen. Een apparaat aan een poort die dedicated in VLAN 1 zit zou een 192.168.1.0/24-adres moeten krijgen.

Het enige wat je nu nog voor elkaar moet zien te krijgen is dat je één poort hebt met daarop untagged (en PVID) vlan 1, en tagged vlan 5. Dat lijkt DD-WRT niet te kunnen, maar bijvoorbeeld een pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E of een pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108E kan het probleemloos (mits je een Windows-machine hebt waar je Adobe AIR op wil installeren :P ) en zijn betaalbaar.

Je zet beide VLANs tagged op de poort op je Netgear router waar je Netgear switch aan hangt, en op die poort op de swtich idem dito. De rest van de poorten op de switch zet je untagged in VLAN 1 en tagged in 5.

[ Voor 8% gewijzigd door Paul op 08-03-2016 21:07 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanslievaart
Beste Paul

bedankt voor je antwoord ik ga dit een proberen van het weekend heb hier nog een dell 2716 managed switch
zal een kijken of het hiermee wil lukken
ik had alleen nog niet de goede instellingen in dd-wrt kreeg met mijn instellingen nog geen 10.0.0.0/24

en anders heb ik ook nog een 2e netgear 3500l als het me gelukt is zal ik wat screenshots delen
lijkt me ook handig voor andere mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
hanslievaart schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:33:
ik had alleen nog niet de goede instellingen in dd-wrt kreeg met mijn instellingen nog geen 10.0.0.0/24
Hoe heb je dat getest? Als ik de screenshots zo zie zou je op een van de poorten het vinkje bij VLAN 5 aan moeten zetten en alle andere (ook Tagged) uit en dan zou je met een PC of laptop (niet met de telefoon) een IP moeten krijgen. Met de telefoon ook, als het vinkje Tagged aan staat.

Het kan zijn dat je nog een bridge aan moet maken, zodat je interface vlan5 en Port[x] bij elkaar hebt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1