Kalibreren IPS schermen met Spyder elite 5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 18:23
Beste Tweakers,

(Hoop dat ik dit bericht onder het goede kopje heb geplaatst.)

Ik wil jullie graag advies/tips vragen over het onderstaande probleem.

De situatie is als volgt.

Op onze marketing afdeling wordt gewerkt met Adobe Creative Cloud om onder andere designs van verpakkingen te maken. Er wordt uiteraard veel gewerkt met verschillende kleuren en dergelijke, je kan wel voorstellen dat de kleuren die op het scherm worden weergegeven het graag zo gelijk mogelijk hebben met wat er daadwerkelijk op het papier komt te staan.

Hardware
Hier op de zaak hebben we op de marketing afdeling een x aantal Mac pro’s staan. Per Mac zijn er twee schermen aangesloten, een P24w-7 LED IPS van Fujitsu en een LaCie 324(i). Daarnaast hebben we nog één iMac staan uit 2015 met 5k scherm.

Software
Alle Mac’s draaien OSX El Capitan en Adobe Creative Cloud. Daarnaast draaien we een tool om de schermen te kalibreren, Spyder Elite 5. (incl. hardware gedeelte hiervan.)

Het probleem dat we nu ondervinden op alle Mac’s is dat we de schermen niet goed gekalibreerd krijgen ten opzichte van elkaar. Er zit verschil in de schermen die op dezelfde Mac aangesloten zijn en vervolgens zit er weer kleurverschil tussen de verschillende Mac’s.

We hebben bij onze drukker een goede kleurproef laten maken als referentie voor de kleuren. De schermen komen bij lange na niet in de buurt van de kleurproef. De kleuren zijn lang niet zo warm als die wat op de kleurproef staan.

Ik heb dus een aantal vragen.
- Ga ik de bovenstaande schermen ooit goed kunnen kalibreren of is dit om te beginnen al een no go?
- Zijn er betere/andere manieren om de schermen te kalibreren?
- Ga ik twee verschillende schermen op het zelfde systeem ooit op het zelfde kleurenniveau krijgen?
- Aanbevelingen voor andere schermen?

Beste antwoord (via mfneed op 09-03-2016 14:50)

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als ik de volgende PDF lees gaat het niet lukken met de fujitsu
http://www.prad.de/downlo...20P24W-7%20LED%20srgb.pdf

Daarnaast is het een appels met peren vergelijking.
Je kan toch niet verwachten dat een P24w-7 de zelfde kleuren heeft als een 324, laat staan dat twee 324 exact het zelfde zijn.

Geef iedereen die het nodig heeft een Eizo CG318-4K ?
Dan hebben ze 1 scherm met displayport en is de kleur in elke uithoek als het goed is 99% AdobeRGB.

[ Voor 12% gewijzigd door DJMaze op 08-03-2016 16:42 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
eerst ingave, hoe zit het met omgevings licht? Volgens mij houden spiders daar wel rekening mee en kan dit zorgen voor een afwijking in de gemeten kleur temperatuur.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Omgevingslicht zijn een aantal ramen en TL bakken aan het plafond, Bureaus zijn blokken van 4, 2 aan 2 naast mekaar met rechthoekige tafels en aan het 1 uiteinde een raam met buitenlicht! (als foto's gewenst zijn kan ik daar nog even achteraan gaan.)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Als ik de volgende PDF lees gaat het niet lukken met de fujitsu
http://www.prad.de/downlo...20P24W-7%20LED%20srgb.pdf

Daarnaast is het een appels met peren vergelijking.
Je kan toch niet verwachten dat een P24w-7 de zelfde kleuren heeft als een 324, laat staan dat twee 324 exact het zelfde zijn.

Dan hebben ze 1 scherm met displayport en is de kleur in elke uithoek als het goed is 99% AdobeRGB.

[ Voor 12% gewijzigd door DJMaze op 08-03-2016 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
DJMaze schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:38:

Of een iets goedkopere color-edge als je niet perse de resolutie van een 4k scherm nodig hebt :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Bedankt voor de reacties! Ik zal in ieder geval die pdf is onder de loep nemen.

Daarnaast zal ik hier eens die coloredge schermen in overleg gooien om te kijken of dit geen overkill is...
Zijn er iet wat goedkopere alternatieven voor die coloredge schermen?

Ook zal ik ondertussen even de omgeving waar de schermen staan fotograferen om een indicatie te geven.

Ondertussen sta ik uiteraard open voor andere suggesties ideeën en of tips!

EDIT: Foto's van de afdeling: http://imgur.com/a/RbTlv

EDIT2: Gesproken met een leverancier van ons, krijg deze week een belletje van Eizo voor eventueel een demo scherm voor een week of 2. Hier gaan we dan maar eens mee testen. Voor nu dus klaar!

[ Voor 22% gewijzigd door mfneed op 09-03-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
mfreriks schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 07:54:
Zijn er iet wat goedkopere alternatieven voor die coloredge schermen?
In the old days met 5G Apple's had je zo'n mooie 3-kabel met RGB.
En toen ging drukwerk via QuarkXPress ook prima, ook al waren de kleuren niet 100% gelijk met je monitor.

De vraag is eerder: hoeveel waarde hecht je aan de kleur echtheid?

Er zijn immers veel mensen met kleurenblindheid en een bosjes man uit de jungle ziet heel goed het verschil tussen groen en groen, maar niet tussen blauw en blauw omdat in de jungle de kleur groen veel belangrijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
DJMaze schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 18:58:
[...]

In the old days met 5G Apple's had je zo'n mooie 3-kabel met RGB.
En toen ging drukwerk via QuarkXPress ook prima, ook al waren de kleuren niet 100% gelijk met je monitor.

De vraag is eerder: hoeveel waarde hecht je aan de kleur echtheid?

Er zijn immers veel mensen met kleurenblindheid en een bosjes man uit de jungle ziet heel goed het verschil tussen groen en groen, maar niet tussen blauw en blauw omdat in de jungle de kleur groen veel belangrijker is.
Inderdaad, de vraag is ook hoeveel waarde er aan gehecht wordt... dat gaan we uitzoeken met de test met de Eizo schermen. Krijgen die gasten op bezoek en mogen een week of 3 testen met een tweetal schermen als het goed is.

Wanneer dit aan de gang is/gebeurd is zal ik uiteraard de ondervindingen plaatsen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-10 12:09
Je moet vooral referenties hebben van print en display waarin elke medewerker zich bewust is van de mogelijke afwijking. Als je met Pantone-waardes werkt sowieso een waaier onder handbereik houden. Zelfs met heel goede monitoren komen kleuren nog anders over, simpel omdat een monitor licht uitzendt en een stukje papier omgevingslicht nodig heeft.
Als dit allemaal teveel tijd (ergernis en kosten door fouten etc) kost, dan zijn duurdere schermen te overwegen.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Op het moment een 2tal schermen van Eizo aan het testen! Goede service van die gasten :) een maand 2 test schermen gekregen, daarvoor een uitleg gehad over hoe het kalibreren moet etc. ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Top!
Ik zie net je foto's. Hebben ze nog wat gezegd over de TL verlichting?
TL verlichting is in vele kleuren leverbaar en maakt de werkplek beter/slechter.
Er is tegenwoordig ook dynamische verlichting die wijzigt op basis van omgevingslicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
DJMaze schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:32:
Top!

[...]

Ik zie net je foto's. Hebben ze nog wat gezegd over de TL verlichting?
TL verlichting is in vele kleuren leverbaar en maakt de werkplek beter/slechter.
Er is tegenwoordig ook dynamische verlichting die wijzigt op basis van omgevingslicht.
Is wel over gesproken. We hebben ook andere TL test verlichting hangen op een andere plek. Maar idd, ook een puntje om rekening mee te houden! schermen zijn gekalibreerd met alleen licht van buiten :) Door de sensor in het scherm zelf stelt het scherm zichzelf bij, bij meer licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je moet inderdaad, naast calibratie en kwaliteit van monitoren, ook heel goed letten op het omgevingslicht. Het omgevingslicht waarbij met de monitoren wordt gewerkt en het omgevingslicht waarbij de drukproef wordt bekeken zijn beide een belangrijke factor. Vaak werkt men in een gestandaardiseerde/genormeerde omgeving (bijvoorbeeld volgens ISO 3664:2009)

Je kan de drukproef onder verschillende omstandigheden bekijken, liefst ook onder omstandigheden die lijken op die waarbij de uiteindelijke producten ook worden bekeken.

Helemaal overeenkomen zal het vrijwel nooit.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 29-03-2016 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
mfreriks schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:46:
Op het moment een 2tal schermen van Eizo aan het testen! Goede service van die gasten :) een maand 2 test schermen gekregen, daarvoor een uitleg gehad over hoe het kalibreren moet etc. ben benieuwd!
En, hoe is de test verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
DJMaze schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:32:
[...]

En, hoe is de test verlopen?
Hey,

dank voor je interesse! We hebben op het moment 4x een 27" staan! toevallig deze ochtend bij de dames langs geweest en ze zijn dik tevreden!:) Bedankt voor de Eizo tip dus!:)

Dit stuk ook aan het typen op een Eizo scherm voor desktops... ook even als test staan van die gasten, maar ook weer een topschermpje! gigantisch dunne bezels en een goed uitziend scherm:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
mfreriks schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:40:
We hebben op het moment 4x een 27" staan! toevallig deze ochtend bij de dames langs geweest en ze zijn dik tevreden!:) Bedankt voor de Eizo tip dus!:)
Mooi, het koste vast iets meer en niet de hoofdprijs. Goede oplossing dus :)
mfreriks schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:40:
Dit stuk ook aan het typen op een Eizo scherm voor desktops... ook even als test staan van die gasten, maar ook weer een topschermpje! gigantisch dunne bezels en een goed uitziend scherm:)
Fijn dat je er zelf ook één mag. Voor de "gewone" desktop vind ik een ColorEdge meestal wat overkill, maar als je eenmaal een goed scherm hebt wil je niet meer terug :)

Top dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
DJMaze schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:12:
[...]

Mooi, het koste vast iets meer en niet de hoofdprijs. Goede oplossing dus :)

[...]

Fijn dat je er zelf ook één mag. Voor de "gewone" desktop vind ik een ColorEdge meestal wat overkill, maar als je eenmaal een goed scherm hebt wil je niet meer terug :)

Top dat het goed gaat.
Bedoel dan ook een desktop scherm als ieder ander:) niet een een top of de bill coloredge :)

Wat de kosten betreft viel dat inderdaad reuze mee:)
Pagina: 1