Gegevens verstrekken aan overheid VS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Even een korte vraag.

Mijn vrouw en ik zijn afgelopen kerst op familiebezoek geweest in de VS.

Nu werkt de neef van haar vader bij overheidsinstellingen en vanwege zijn clearance niveau moet hij als hij contact heeft met mensen / familieleden uit het buitenland identiteitsgegevens opgeven.

Volledige naam, adres, paspoort gegevens, telefoon. Etc.

Ik heb hier best wel bezwaar tegen.. Nu wou ik vragen; wat zouden jullie doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Imperium op 08-03-2016 23:41 ]

Alle reacties

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Standaard.

Heb ik ook moeten doen.

Naam
Adres
Telefoon

En dan hoor je er niets van.

Het gaat erom dat jouw neef de waarheid zegt.

Maar je bent toch in de VS geweest met jouw vrouw, dus die gegevens weten ze al.

[ Voor 41% gewijzigd door Snake op 08-03-2016 15:58 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:40
Wie moet dit opgeven dan? Jij? Of die neef van haar vader?

Indien jij, bijzondere constructie. Maar ik zou toch sterk geneigd zijn om het als niet ontvangen te beschouwen.

• Imperium
  • Niet online
De neef vraagt nu aan ons deze gegevens om die vervolgens door te spelen.

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:07
En wat versta je onder paspoort gegevens? :D

Naam, adres en nummer heb ik geen issue mee maar daar zou het stoppen.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:32
^ik denk degene werkzaam bij de overheid.

Toch wel apart en tja, wenselijk... Ik zou het ook niet weten hoor.

@Snake
En uiteraard zijn die gegevens al bekend als je daarheen reist.
Maar dan toch -normaal gesproken- enkel bij de douane/luchthaven?

Instantie X hier weet ook mijn gegevens, betekend dat dan automatisch dat ik het ook maar aan Y moet geven?
Rare instelling.

• Imperium
  • Niet online
Katerin schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:02:
En wat versta je onder paspoort gegevens? :D

Naam, adres en nummer heb ik geen issue mee maar daar zou het stoppen.
Document nummer

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:12

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik neem even aan dat die neef van haar vader Amerikaan is, en dat jullie de buitenlanders zijn?
In dat geval: Als je de VS in gaat weten ze al wie je bent, en hebben ze alles al. Ze vragen zelfs wat je komt doen (=familiebezoek). De enige info die ze nu extra krijgen is dat je daadwerkelijk bij die familie bent geweest. Nou en?

Overigens, bij een antecedentenonderzoek in Nederland (dat gaat iets verder dan een Verklaring Omtrent Gedrag) zoals wanneer je bijvoorbeeld bij justitiële instanties werkt, vragen ze zo ongeveer dezelfde gegevens. Puur om te kijken wat je verleden is, en of je bijvoorbeeld te chanteren bent. Daar hoor je niets meer van. (behalve als er nog een verkeersboete van 30 jaar geleden open staat zonder dat je het weet :+)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:01
Het documentnummer veranderd wanneer je een nieuw document aanvraagt. Moet je het dan ook doorgeven? Je kan maar ergens druk mee zijn.

• Imperium
  • Niet online
Het gaat er om dat hij schijnbaar bepaalde beveiligings clearance heeft bij z'n baan, en hij dit moet doorgeven.

• Sissors
  • Niet online
Tja waarom zou je het niet doen? Het is nou niet echt gevoelige informatie en niks bijzonders voor zo'n onderzoek. Je neef zal iig niet blij zijn als je het niet doet, en de nsa heeft die informatie al.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Imperium schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:55:
Even een korte vraag.

Ik en mijn vrouw zijn afgelopen kerst op familiebezoek geweest in de VS.

Nu werkt de neef van haar vader bij overheidsinstellingen en vanwege zijn clearance niveau moet hij als hij contact heeft met mensen / familieleden uit het buitenland identiteitsgegevens opgeven.

Volledige naam, adres, paspoort gegevens, telefoon. Etc.

Ik heb hier best wel bezwaar tegen.. Nu wou ik vragen; wat zouden jullie doen?
Maar als je afgelopen kerst in de VS bent geweest heb je die gegevens toch al afgegeven om een ESTA aan te vragen?

Daarbij, dit is zelfs in Nederland niet ongebruikelijk voor bepaalde beveiligings niveau's. Een vriend van mij heeft ook mij een keer als referent aangegeven en ik kon zelfs geinterviewd kon worden.

Waar wil je precies bezwaar tegen maken eigenlijk? Dat er een background check wordt gedaan?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PolarBear schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:27:
[...]

Maar als je afgelopen kerst in de VS bent geweest heb je die gegevens toch al afgegeven om een ESTA aan te vragen?

Daarbij, dit is zelfs in Nederland niet ongebruikelijk voor bepaalde beveiligings niveau's. Een vriend van mij heeft ook mij een keer als referent aangegeven en ik kon zelfs geinterviewd kon worden.

Waar wil je precies bezwaar tegen maken eigenlijk? Dat er een background check wordt gedaan?
Dat men alles en de kat z'n kut wil weten zonder enige verdenking.

want 'veiligheid'

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, hoort bij het land. Indien onoverkomelijke bezwaren: niet daarheen gaan.

Oslik blyat! Oslik!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Imperium schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:55:
Ik en mijn vrouw zijn afgelopen kerst op familiebezoek geweest in de VS.
Geweest? Dus je volledige naam en reisdocument zijn dus allang bekend bij de betreffende overheden. Hoogstens kan je neef het aanvullen met je adresgegevens; niets meer en niets minder.
Etc.
Nogal een open interpretatie... Koop een burnphone van een tientje bij de Kijkshop, geef dat nummer even door en mik 'm daarna in de vuilnisbak?

Eventueel, maar dat ben ik, contact opnemen met Buitenlandse Zaken in hoeverre dit bekend voorkomt en welke gegevens je wel/niet moet/mag doorspelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Imperium
  • Niet online
Nou ik vind het nogal ongemakkelijk om mijn volledige naam zoals die op mijn paspoort staat en mijn paspoortnummer door te geven omdat iemand anders dat van zijn werkgever moet. Laat staan dat ik dit via Facebook stuur.

Dit zijn gegevens die ik alleen afgeef als ik geen andere keuze heb, zoals inderdaad een ESTA of iets heel belangrijks met onze eigen overheid.

Dus hebben we het zojuist ook vriendelijk geweigerd omdat we ons er niet prettig bij voelen. Niet zozeer omdat we de neef etc niet vertrouwen.
GoldenSample schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:38:
[...]

Dat men alles en de kat z'n kut wil weten zonder enige verdenking.

want 'veiligheid'
En dus dat..

Ik vind het voornamelijk vervelend dat ik nee moet zeggen tegen "familie" want we willen natuurlijk ook niet dat die man in de problemen komt.

[ Voor 59% gewijzigd door Imperium op 08-03-2016 22:02 ]

• MAX3400

MAX3400

Mag ik de vraag eens omdraaien: wist je al dat jouw familielid een bepaalde "gevoelige" positie bekleedt? En zo ja, waarom heeft dat familielid niet even proaktief een appje/mailtje jouw kant op gestuurd dat "if you guys want to visit, please keep in mind I am legally obliged to obtain this and that personal information due to my security clearance at work".?

• Imperium
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:02:
Mag ik de vraag eens omdraaien: wist je al dat jouw familielid een bepaalde "gevoelige" positie bekleedt? En zo ja, waarom heeft dat familielid niet even proaktief een appje/mailtje jouw kant op gestuurd dat "if you guys want to visit, please keep in mind I am legally obliged to obtain this and that personal information due to my security clearance at work".?
Nee dat wist ik niet. Althans, niet dat hij bepaalde clearances had en weet ik het allemaal. En geen idee waarom hij dat niet gedaan heeft, had dat eigenlijk dat ik wel prettig gevonden.

[ Voor 9% gewijzigd door Imperium op 08-03-2016 22:05 ]

• MAX3400

MAX3400

Imperium schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:04:
[...]

Nee dat wist ik niet. En geen idee eigenlijk dat ik wel prettig gevonden.
Beetje mosterd na de maaltijd dus. Vervelend om te lezen en zeker een beetje laks van de familie aan de andere kant van de plas.

Wat ik al eerder zei vanavond; ik zou even contacten met Buitenlandse Zaken, de situatie duidelijk uitleggen (inclusief het niet weten dat iemand een bepaalde positie/job heeft) en vragen of/wat er alsnog naar de USA moet/mag.

• Sissors
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:17:
Tja, hoort bij het land. Indien onoverkomelijke bezwaren: niet daarheen gaan.
Wat heeft dat met het land te maken? Afhankelijk van hoe hoog zijn security clearance is, is het volgens mij niet heel vreemd hoor.
Imperium schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:53:
Nou ik vind het nogal ongemakkelijk om mijn volledige naam zoals die op mijn paspoort staat en mijn paspoortnummer door te geven omdat iemand anders dat van zijn werkgever moet. Laat staan dat ik dit via Facebook stuur.
Ik denk dat een mailtje ook wel goed is hoor. En je volledige naam? Die is niet echt geheim, ik heb zelf gewoon enkel voornaam en achternaam, dus letterlijk iedereen die mij kent kent mijn volledige naam zoals op mijn paspoort staat. De VS kent het ook al allemaal van jou. Paspoortnummer moet ik ook elke keer dat ik met Ryan Air vlieg invullen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 08-03-2016 22:27 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sissors schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:27:
[...]

Wat heeft dat met het land te maken? Afhankelijk van hoe hoog zijn security clearance is, is het volgens mij niet heel vreemd hoor.
Mwoeah, ken hier en daar wat mensen aan deze kant van het oceaan met aardig wat 'clearances' in verschillende landen. Ze moeten als ze zelf reizen naar bepaalde landen verdomd goede reden hebben en er zijn sommige plekken waar ze simpelweg niet zonder dat ze er beroepshalve uitgezonden worden mogen komen, maar zelf achter bezoek aangaan voor gegevens? Nee. Ook niet bij bezoek van buiten EU. Allicht dat ze zelf door moeten geven wie op bezoek komt en dat op achtergrond een check gedaan wordt, maar bezoek zelf vragen zich aan te melden met waslijst... dat is echt typisch US trekje, in de categorie are you, or have you ever been, a member of a terrorist organization etc.

Oslik blyat! Oslik!

• Imperium
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:47:
[...]

Mwoeah, ken hier en daar wat mensen aan deze kant van het oceaan met aardig wat 'clearances' in verschillende landen. Ze moeten als ze zelf reizen naar bepaalde landen verdomd goede reden hebben en er zijn sommige plekken waar ze simpelweg niet zonder dat ze er beroepshalve uitgezonden worden mogen komen, maar zelf achter bezoek aangaan voor gegevens? Nee. Ook niet bij bezoek van buiten EU. Allicht dat ze zelf door moeten geven wie op bezoek komt en dat op achtergrond een check gedaan wordt, maar bezoek zelf vragen zich aan te melden met waslijst... dat is echt typisch US trekje, in de categorie are you, or have you ever been, a member of a terrorist organization etc.
Maar, zou je het doorgeven?

Om eerlijk te zijn begin ik aan mezelf te twijfelen of ik niet té moeilijk doe.

[ Voor 4% gewijzigd door Imperium op 08-03-2016 22:51 ]

• Sissors
  • Niet online
Waarschijnlijk heb je mijn mening al wel uit mijn posts kunnen halen :P, maar:

Jouw neef wordt 'beperkt' in zijn vrijheid/privacy doordat hij dit moet doorgeven. Dat is echter zijn eigen keuze bij zijn functie geweest. Hij kan er problemen mee hebben dat hij al zijn bezoekers moet doorgeven, maar dat staat los van wat jij doet natuurlijk.

Jou kost het daarentegen (bijna) niks. Er is (imo) geen privacy gevoelige informatie waar we het hier over hebben. Het enige privacy gevoelige wat hier is, is het feit dat jij je neef hebt bezocht. Maar dat heeft hij zelf al doorgegeven (of gaat hij doorgeven). Zelf zou ik daar geen problemen mee hebben, het was netjes geweest als hij het vantevoren had verteld aan jou.
Maar je naam en je paspoortnummer kosten mijn inziens geen extra privacy. (In theorie risico op identiteitsdiefstal, maar dat lijkt me redelijk beperkt).

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou kennis in kwestie op z'n flikker geven dat hij er niet vooraf mee kwam en me dan voor de keuze stelde, maar ik zou het toch doen. Het gaat om info die een tak van de VS overheid al heeft (dit heb je allemaal bij aankomst mogen melden in je visa waiver) maar blijkbaar de andere tak waar diegene voor werkt geen toegang toe heeft - of allicht al dondersgoed weet maar vanuit regels het toch op deze manier moet vragen.

Wederom, welcome to the US of A. Als je ergens (vaker) wilt komen zul je je aan de regels van het land moeten houden. Puur persoonlijker ben ik een stuk benieuwder wat de KGB in Belarus ervan zou vinden als ik daar weer naartoe zou gaan. Vorige keer was ik er als onderdeel van een internationaal samenwerkingsproject van NGO's die niet bepaald door het regime gesteund werden. De groep die na mij ging heeft met een heuze (maar verbazingwekkend incompetente) razzia te maken gehad. Als buitenlanders waren wij veilig, maar de meesten met wie we contact hebben gehad zijn achteraf verbannen naar delen van het land vol Chernobyl-fallout. Daar maak ik me een stuk meer zorgen over dan over wat een paar half competente US agencies doen met info die andere half competente US agencies al van me hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• MAX3400

MAX3400

dion_b schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 23:06:
Ik zou kennis in kwestie op z'n flikker geven dat hij er niet vooraf mee kwam en me dan voor de keuze stelde, maar ik zou het toch doen. Het gaat om info die een tak van de VS overheid al heeft (dit heb je allemaal bij aankomst mogen melden in je visa waiver) maar blijkbaar de andere tak waar diegene voor werkt geen toegang toe heeft - of allicht al dondersgoed weet maar vanuit regels het toch op deze manier moet vragen.
Er is inderdaad een gerede kans dat je gegevens toch al in de centrale databeesten van allerlei overheidsdiensten komen en dat de leidinggevende van de leidinggevende van de neef die data allang kan inzien. En tenzij er een verdachtmaking is (en dus opsporing en dus Interpol), lijkt het me amper nuttig om de overige gegevens te verstrekken. Wat ik eerder al zei; hoogst opvallend dat niemand in de familie bedenkt "goh, we hebben nog een neef en die werkt, pak 'm beet, als raketgeleerde op Area 51; laten we anderen even op de hoogte stellen omtrent een soort van onvrijwillig antecedentenonderzoek".

Maar goed om te weten; ik hoef dus niet meer naar de US of A toe. Ken mensen die mensen kennen die bepaalde interessante dingen doen bij bedrijven die onder de zogenaamde Patriot Act vallen; voel er weinig voor om voor een weekendje shoppen in New York eerst een VOG te moeten opvragen en die in drievoud te moeten aanleveren bij de douane ofzo.

• Imperium
  • Niet online
Hebben het achteraf toch maar doorgegeven, wat jullie zeggen die gegevens zitten waarschijnlijk al in tientallen databanken. Het idee dat hij wellicht gedoe krijgt met zijn clearance zat me dwars.

Wellicht wat slordig, maar hij wou het al vragen tijdens ons bezoek maar is het ontschoten.

Bedankt voor het meedenken en het geven van jullie mening!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nu wou ik vragen; wat zouden jullie doen?
Je hebt niet zoveel keus, want als je niet meewerkt, kom je het land gewoonweg niet in (als het vooraf zou zijn), of je krijgt bij een volgende bezoek wellicht alsnog problemen achteraf. Kan je op het vliegveld direct rechtsomkeert naar huis maken ;)

Tsja, dat is nu eenmaal het risico van het reizen naar een land waar ze volledig paranoïde doorgeslagen zijn :)

[ Voor 35% gewijzigd door wildhagen op 09-03-2016 04:49 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
wildhagen schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 04:46:
[...]

Je hebt niet zoveel keus, want als je niet meewerkt, kom je het land gewoonweg niet in (als het vooraf zou zijn), of je krijgt bij een volgende bezoek wellicht alsnog problemen achteraf. Kan je op het vliegveld direct rechtsomkeert naar huis maken ;)

Tsja, dat is nu eenmaal het risico van het reizen naar een land waar ze volledig paranoïde doorgeslagen zijn :)
Heb je de rest van de TS wel gelezen of ga je nu selectief ranten?

• Temraakle
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Temraakle

Dat is altijd leuk

Ik heb dit ook een keer meegemaakt en mij is toen alleen om mijn naam en e-mailadres gevraagd (een spamaccount gegeven). Paspoortgegevens had ik niet gegeven als hij daar om had gevraagd, wij waren toen niet in de US.

Deze persoon moest toen ook clearance hebben omdat hij op een ambassade stage ging lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Temraakle op 09-03-2016 07:27 ]

Treinreizen China: www.treinkaartjesChina.nl

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou die gegevens niet verstrekken. Je neef z'n wergever heeft dat nodig? Dan komt die werkgever dat zelf maar vragen. Om vervolgens ook Nee te krijgen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• PolarBear
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 04:46:
[...]

Afgezien dat dit niet de reden is gebeuren dit soort achtergrond/antecedenten onderzoeken in Nederland ook vaak genoeg hoor.

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ja, maar US of A.

Bijzonder hoe sterk mensen een mening kunnen hebben over een land zonder er ervaring mee te hebben.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Pagina: 1