Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Server 2012 R2] Externe forwarders per client

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 14:16
Op dit moment heb ik een DC staat op basis van Server 2012 R2.
Hier draait (natuurlijk) DNS op. Ik heb DNS zo ingesteld dat hij gebruik maakt van OpenDNS als forwarders en het vinkje van gebruik root servers staat uit.
Hierdoor kan ik netjes gebruik maken van de DNS web filtering van OpenDNS.
Dit werkt prima zo.

Alleen nu heb ik van een aantal mensen klachten gehad en zij moeten om het filter heen.
Omdat ze bepaalde websites moeten kunnen bereiken.

Is het mogelijk om op basis van intern IP of mac adres een andere DNS forwarder in te stellen?

Dus ik stel meerdere forwarders in op mijn DNS server.
OpenDNS en Google DNS bv.
Als client 1 zijn request doet dan forward hij de request naar OpenDNS (dus met filtering).
Als client 2 zijn request doet dan forward hij de request naar Google DNS (dus zonder filtering).

Is dit mogelijk?

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nee, dat is niet mogelijk.

Als je overigens toegang tot web content wil kunnen regelen zul je een proxy in moeten stellen in plaats van DNS met filtering. Dit laatste is nl. eenvoudig te omzeilen door het gebruik van hostfiles, instellen van alternatieve DNS-servers of soms door het simpelweg gebruiken van ip-adressen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• WRT54G
Ik heb op de firewall een rule gemaakt dat er geen andere DNS resolvers gebruikt kunnen worden dan de interne: Server 2012 R2 - DNS. Dus dit omzeilen zou dan alleen op IP basis kunnen.

Een proxy is natuurlijk een optie alleen de OpenDNS web filtering is zo easy as 1.2.3.
Dat dit (zeker voor nu) een goede optie is/was.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Aangezien je in je netwerk toch geen spof wilt, zou je kunnen overwegen om op de tweede dns-server Google als forwarder in te stellen. De eerste blijft op Open DNS. In dhcp maak je dan twee scopes: eentje die naar de ene dns server verwijst en eentje die naar de andere dns server verwijst

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:34
Ligt eraan of die klachten gegrond zijn, want OpenDNS filtert niet zomaar.

Kan je een "stubzone" instellen?

the older I get, the better I was...

• WRT54G
Het gaat om het management die op bepaalde sites moeten waar ze zaken mee doen.
B.v. bol.com

Maar de medewerkers hoeven hier niet op. Alle e-commerce sites moeten geblokt worden.
Anders gaan de dames op der gemak schoenen bestellen bij Zalando, parfum bij de Douglas etc.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:34
Marcel_EA schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:11:
Het gaat om het management die op bepaalde sites moeten waar ze zaken mee doen.
B.v. bol.com

Maar de medewerkers hoeven hier niet op. Alle e-commerce sites moeten geblokt worden.
Anders gaan de dames op der gemak schoenen bestellen bij Zalando, parfum bij de Douglas etc.
Ik verwacht dat je als je dit echt wil dan wel met een intelligenter filter aan de slag moet dan opendns, die vaak wel erg rigoureus te werk gaat qua blokkades, waardoor je ook legitieme sites als bijv. een simpele site voor het bestellen van de kantoor artikelen of zelfs de inkoop site voor de koffie voor de koffie automaat ook gaat blokkeren.

Je zal dan al snel moeten kijken naar een volledig configureerbaar filter, bijv. op basis van groepen of whitelists, waardoor bijv. medewerkers alleen tijdens de pauzes op sites als bijv. bol.com / facebook / zalando kunnen, maar de inkoper of in jouw geval management wel altijd op bijv. Bol.com kan, en de HR afdeling wel altijd op facebook / linkedin e.d. kan voor de werkzaamheden.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Je bent nu met een technische maatregel een sociaal probleem aan het oplossen...

Het probleem is dat medewerkers internetten "in de baas zijn tijd". Doen ze dit te veel, of heb je zo'n ouderwetse "baas" die wil dat men het helemaal niet doet? De boog kan niet de hele tijd gespannen staan, medewerkers die tussendoor een beetje kunnen ontspannen zijn over het geheel gezien productiever dan medewerkers die je rigide loopt te micromanagen. Voor medewerkers die niet met die vrijheid overweg kunnen heb je altijd nog HR en de mogelijkheid een dialoog aan te gaan met die medewerker...

Als je het echt technisch op wilt lossen kun je op de 2e DC of DNS-servers (hoeveel heb je er? Één is geen...) andere forwarders instellen en tegen een bepaalde groep clients zeggen dat hun primaire DNS-server de 2e server (die met root hints of Google forwarders) is en de secundaire de restrictieve, en op de normale clients zet je dat andersom.

Een (Windows) client zal altijd eerst de primaire DNS-server in de TCP/IP-instellingen proberen, pas als deze niet reageert zal de client de secundaire server proberen (en na een kwartier opnieuw de primaire proberen). Dit houdt in dat als de "OpenDNS"-resolver down gaat mensen dus tijdelijk wel op bol.com kunnen (en andersom, als de Google-resolver down gaat kan management tijdelijk niet op bol.com).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Technisch netjes oplossen doe je door een proxy die groepen ondersteunt. Een nette te managen oplossing.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Marcel_EA schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:11:
Dit gaan ze dan toch gewoon via hun mobiele telefoon doen? :)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Paul
  • Nu online
KillerAce_NL schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 17:46:
Technisch netjes oplossen doe je door een proxy die groepen ondersteunt. Een nette te managen oplossing.
Dat is natuurlijk een nog betere oplossing, maar gezien de oorzaak van de probleemstelling zal dat wel te duur zijn :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ehh, er zijn genoeg opensource varianten met webinterface ;)

• Paul
  • Nu online
Hardware, stroom, opleiding, onderhoud, wat doe je als het niet werkt... Die kosten worden vaak voor het gemak even vergeten :P Dat hoeft het geen slechte oplossing te maken, maar je moet het wel realistisch bekijken :)

Betaalde varianten (met 3 jaar support) zijn ook te vinden onder de 100 euro per gebruiker, als ik reken met 10 gebruikers, 3 jaar support en Trend Micro Worry-Free Business Security Standard (het eerste wat bij me op komt) dan betaal je € 85,15 per gebruiker (ex BTW, maar die krijg je toch terug). Minimumloon is € 8,80 bruto, of € 17,20 bruto-bruto (even vlug vlug :P ). Oftewel, als je medewerker 24 seconde per dag (bij 250 werkdagen/jaar) minder op internet zit heeft de slavendrijverbaas al het idee dat mensen productiever zijn :)

Dat zijn dan alleen de licenties, maar dit pakket kan erbij op je Server 2012 R2. Er zullen er ongetwijfeld nog veel meer te vinden zijn :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Paul schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 17:40:
Een (Windows) client zal altijd eerst de primaire DNS-server in de TCP/IP-instellingen proberen, pas als deze niet reageert zal de client de secundaire server proberen (en na een kwartier opnieuw de primaire proberen).
Ja en Nee. Het gebruikte algoritme is iets intelligenter dan dit.
The DNS Client service queries the DNS servers in the following order:
  1. The DNS Client service sends the name query to the first DNS server on the preferred adapter's list of DNS servers and waits one second for a response.
  2. If the DNS Client service does not receive a response from the first DNS server within one second, it sends the name query to the first DNS servers on all adapters that are still under consideration and waits two seconds for a response.
  3. If the DNS Client service does not receive a response from any DNS server within two seconds, the DNS Client service sends the query to all DNS servers on all adapters that are still under consideration and waits another two seconds for a response.
  4. If the DNS Client service still does not receive a response from any DNS server, it sends the name query to all DNS servers on all adapters that are still under consideration and waits four seconds for a response.
  5. If it the DNS Client service does not receive a response from any DNS server, the DNS client sends the query to all DNS servers on all adapters that are still under consideration and waits eight seconds for a response.
.......

The DNS Client service keeps track of which servers answer name queries more quickly, and it moves servers up or down on the list based on how quickly they reply to name queries.
https://technet.microsoft...rary/dd197552(WS.10).aspx

Waterdicht is je oplossing dan ook niet. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Paul
  • Nu online
Mja, een DNS-server die na 3 seconde nog geen antwoord heeft gegeven is dan ook wel redelijk down :+
Ik had er ook een technet-link bij (niet gepost), maar blijkbaar loopt die achter of zo :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Paul schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:44:
Hardware, stroom, opleiding, onderhoud, wat doe je als het niet werkt... Die kosten worden vaak voor het gemak even vergeten :P Dat hoeft het geen slechte oplossing te maken, maar je moet het wel realistisch bekijken :)

Betaalde varianten (met 3 jaar support) zijn ook te vinden onder de 100 euro per gebruiker, als ik reken met 10 gebruikers, 3 jaar support en Trend Micro Worry-Free Business Security Standard (het eerste wat bij me op komt) dan betaal je € 85,15 per gebruiker (ex BTW, maar die krijg je toch terug). Minimumloon is € 8,80 bruto, of € 17,20 bruto-bruto (even vlug vlug :P ). Oftewel, als je medewerker 24 seconde per dag (bij 250 werkdagen/jaar) minder op internet zit heeft de slavendrijverbaas al het idee dat mensen productiever zijn :)

Dat zijn dan alleen de licenties, maar dit pakket kan erbij op je Server 2012 R2. Er zullen er ongetwijfeld nog veel meer te vinden zijn :)
Ja sorry, ik denk teveel in vm's ;)
Maar goed, tegenwoordig draait het op een pi...
Geen stroomkosten, dingen kosten niks, dus je legt een reserve in de kast met een kloon van de cf kaart :)

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:42
Persoonlijk vind ik DNS hier niet echt voor geschikt.
Wij handelen zo'n zaken af op de firewall via url/application filtering.
Algemene AD groep voor iedereen en aparte AD groepen voor bv IT, management etc... .
Per groep bepaal je dan naar waar ze mogen surfen + welke applicaties ze mogen gebruiken.
Wat jij wil doen noemen we in Vlaanderen "bricoleren" :-)

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:34
Dus, een beetje op het verkeerde been gezet.
Ik las het als "OpenDNS filtert teveel en bepaalde mensen moeten om het filter heen om alsnog bij de door OpenDNS gefilterde sites te komen" niet als "OpenDNS filtert niet voldoende"...

Een 2e DNS server met andere instellingen of geklooi met een 2e DHCP scope gaat je hierin niet helpen.
Ga maar kijken naar een goeie proxy waar je access naar bepaalde sites kan blocken op basis van groepslidmaatschap.

Maar zoals gezegd, je gaat hier een sociaal probleem op een technische manier "oplossen".

the older I get, the better I was...

Pagina: 1