Nieuwe soort heatsink op grabcad

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Opzich wel aardig om een een linkje van te posten aangezien ik vaker dit soort vernieuwende (voor mij) designs tegenkom. Ik weet niet hoe goed het koelt of welke pressuredrop dit design heeft maar het is zeerzeker wel vernieuwend. Ik vraag me daarom dus ook af welke standaard verkrijgbare fan voor dit design goed toepasbaar is of dat er gewoon 2 fans in serie erop moeten worden gemonteerd, maar vooruitgang moet ergens beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://d2t1xqejof9utc.cloudfront.net/screenshots/pics/082d15f13b2e77a471d6d754e79f1e93/large.png

Afbeeldingslocatie: https://d2t1xqejof9utc.cloudfront.net/screenshots/pics/9dacea1a2c3664d5a8d8da8bf0bd4f18/large.png

Mooi bedacht in ieder opzicht. Ik zie de naam al voor me: Cooler Master Tornado!

[ Voor 6% gewijzigd door govie op 08-03-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik ben vast niet de enige die denkt dat dit voor geen meter werkt. Die fan kan nooit door dat blok blazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Dat patroon zal wel in een computerprogrammatuur zijn berekend en als je twee fans op een mugen plaatst, waarom zouden we dan niet 2 fans bovenop deze koeler kunnen monteren. Ik vind het wel leuk, het idee in ieder geval en ik voel wel wat logica in het design.

[ Voor 8% gewijzigd door govie op 08-03-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:50:
Ik ben vast niet de enige die denkt dat dit voor geen meter werkt. Die fan kan nooit door dat blok blazen
Een review op die link gaf aan dat de lucht er zeker doorheen gaat. Waarom zou het niet er doorheen gaan? de lucht word in een kurkentrekker manier er doorheen geleid zodat de warmte opgenomen word. en onderaan er uit geblazen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
geforce5_guy schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:59:
[...]

Een review op die link gaf aan dat de lucht er zeker doorheen gaat. Waarom zou het niet er doorheen gaan? de lucht word in een kurkentrekker manier er doorheen geleid zodat de warmte opgenomen word. en onderaan er uit geblazen word.
Ergens zou het voor mij ook logisch lijken als er onderaan wordt aangezogen zodat je het moederbord iets beter koel wordt gehouden. Ik weet het niet wat het beste zou werken, beide flowrichtingen hebben wel wat logica in zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:47

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

geforce5_guy schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:59:
[...]

Ik ben het met Catch22 eens, en ook met jouw reactie, maar zoals Catch22 al aangeeft zal er behoorlijk wat weerstand zijn om van een "degelijke" luchtstroming te kunnen spreken. Zoals jij aangeeft zal de lucht er doorheen gaan, maar of het effectief gaat zijn.... ben bang van niet.. Ik zou hem in ieder geval niet gebruiken op een CPU die is overgeclockt.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

In ieder geval iets met hoge statische druk, want de weerstand zal enorm zijn.

Maar ik betwijfel of dit een beetje okay werkt:

Ik zie maar 1 ding wat een heatpipe kan zijn, Wel een vrij dikke, maar die kan geen warmte afgeven naar het midden van de koelbladen. Echt efficiënt kan dat niet zijn.

Je werkt de luchtstroom tegen: ik neem aan dat de fan lucht het koelblok in perst, dus hoe lager de lucht, hoe warmer. Kijk naar een luchtballon, en je snapt waarom dat niet echt tof is.

Je hebt dus fans met hoge statische druk nodig, want je perst lucht door erg lange bladen. die ook behoorlijk dicht op elkaar zitten, en de fan moet tegen opstijgende lucht vechten

Schoonmaken is een totale ramp: een normale koeler kun je makkelijk uitblazen want je ziet waar het stof is, en er is niet heel veel metaal voor het stof om aan te hechten. Bij dit ding zie je stof niet, en kan het overal aan blijven plakken.

Stel hij werkt erg efficiënt, wat ik betwijfel door bovenstaande punten, dan dump je behoorlijk warme lucht naar je VRM's, die daardoor makkelijker oververhitten.

Sowieso lijkt er erg weinig lucht naar de VRM's te gaan, terwijl bij veel moderne torenkoelers de fan een stukje "vrij" laten, waardoor er lucht onder de toren door naar de VRM's wordt gewapperd.

Dit aan een mobo bevestigen die rechtop staat lijkt mij knap lastig, omdat ik nergens iets van een bracket zie, of een plek waar je die bracket kan bevestigen.

Al met al is er een reden dat iedere heatsink eigenlijk heel simpel is, met gewoon rechte lamellen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:30

Nemesizz

Untouchable

Het idee is wel leuk, misschien wel ideaal voor AMD FX'jes (die vaak last hebben van te hete VRM's bij 3rd party tower en water koelers).

Echter, denk dat de fan redelijk hard moet blazen wil je lucht goed doorheen krijgen en met een beetje pech kan het zijn dat het ding halverwege de 'kurkentrekker' verstopt raakt met stof...hoe krijg je dat weer fatsoenlijk schoon? (ja compressor/perslucht, ook niet altijd handig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Toen computersimulaties nog niet bestonden, hanteerde we in beginsel vaak de redernering om de oppervlakte van de doorsnede (oftewel de luchtsnelheid) zoveel mogelijk hetzelfde te houden. In dat opzicht kan de ontwerper indien de weerstand of de geluidsproductie te groot wordt, eventueel de heatsink verder optimaliseren. Je weet nooit of dit designidee over 5 jaar gewoon de norm wordt. :+

[ Voor 9% gewijzigd door govie op 08-03-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:06
zorg dat je geen open kast heb , anders gooi er dadelijk nog koffie in dat ding :) ..

maar het zal wel een beetje werken als een turbine denk ik ... alleen dan net andersom

die DDR bankjes zien er ook wel :9 uit
maar 2 utp uitgangen :D wat zijn ze van plan

[ Voor 20% gewijzigd door ravw op 09-03-2016 01:18 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 13:24
Als ik de bladen van de ventilator zo zie moet deze de lucht door het koelblok zuigen.

Deze vorm koelblok heeft wel langere luchtkanalen door het speciale design. Zo heeft de lucht heeft meer tijd om warmte op te nemen, of het uiteindelijk ook efficiënter werkt zal nog moeten blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:19
Nu ik dit design zie vraag ik mij af hoe het met die koeler staat die zelf rondjes draait :')
Ik zie dit niet makkelijk werken, fan moet hele hoge weerstand overbruggen om het "erdoorheen te persen" en koeler oppervlak lijkt mij erg klein. Onderaan bij de voet waar de warmte juist snel weg moet is het oppervlak erg klein. Normaliter heb je heatpipes om deze warmte snel af te voeren, nu moet het door het blok zelf worden afgevoerd (aangezien bij de voet nauwelijks koeling is ondanks de hogere lucht snelheid), als je dit blok vervolgens van aluminium zou maken heb je ook nog eens een matige geleidbaarheid.

Oh ik zie nu dat er 1 verticale grote heat chamber in zit, wat ook wel logisch is. Misschien als het koel blok groot genoeg is en er een 16-20cm fan op wordt gezet? :9

[ Voor 12% gewijzigd door Santee op 09-03-2016 09:23 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.