Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 11:44
Mijn vraag

Sinds dit weekend heb ik problemen met mijn videodisplay. Dit zijn de symptomen:

- Flikkerende textures in 3D games
- Textures die uitsmeren (zie de screenshots hieronder)
- Geforce drivers die crashen

Belangrijk om op te merken is dat deze problemen vrij acuut zijn begonnen - voor dit weekend geen last van. De game Far Cry 4 crashte, en daarna was het raak. 2D applicaties werken daarbij prima, maar 3D textures leveren problemen op. In configuratie of drivers was op dat moment niets gewijzigd. Zie ook de screenshots - het lijkt daar mee te vallen, maar in de praktijk is het een wirwar aan knipperende textures.

Iemand enig idee wat er hier aan de hand is? Ik vrees dat mijn videokaart (uiteraard een maand na het verlopen van de garantie) de geest aan het geven is, maar kan de vinger er niet op leggen en zoek ook nog naar mogelijke oplossingen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Mobo: ASUS P8Z77-V
CPU: Intel Core i7 3770K / 3.5 GHz
PSU: Sea Sonic X-650 v2
GPU: ASUS GTX660 TI-DC2T-2GD5

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

- Geforce drivers bijgewerkt, opgeschoond, teruggezet naar andere versies, etc (zelfde probleem)
- Windows 7 opnieuw (schoon) ingestalleerd (zelfde probleem)
- De kaart geprobeerd via een Windows XP partitie (zelfde probleem)
- BIOS (mobo en gpu) bijgewerkt
- Furmark gedraaid (geen issues)
- 3d Mark gedraaid (eerste twee tests draaien zonder grafische problemen (!), de zwaarste twee crashen de videokaart drivers)

Wie helpt/adviseert mij?!?

Voorbeeldplaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oGGFHFWcxnX4TeahUig5i0Pp/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7EkQaA5BzyJbPTAt5Lzm5xMw/thumb.png

[ Voor 11% gewijzigd door jamsi op 08-03-2016 14:46 . Reden: thumbnails gefixt ]

Beste antwoord (via jamsi op 14-03-2016 15:57)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:18
Ziet eruit als kapot geheugen.

Om je eigen pc uit te sluiten zou je de kaart in een ander systeem moeten testen. Maar de kaarten met kapot geheugen die ik hebben gezien, geven dezelfde soort output als hierboven.

https://www.google.nl/sea...+artifacts+spikes&imgrc=_

[ Voor 34% gewijzigd door ChojinZ op 08-03-2016 14:50 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:18
Ziet eruit als kapot geheugen.

Om je eigen pc uit te sluiten zou je de kaart in een ander systeem moeten testen. Maar de kaarten met kapot geheugen die ik hebben gezien, geven dezelfde soort output als hierboven.

https://www.google.nl/sea...+artifacts+spikes&imgrc=_

[ Voor 34% gewijzigd door ChojinZ op 08-03-2016 14:50 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Ik zal vanavond eens kijken of hij in een oudere pc van me past. Je doelt op het geheugen van de videokaart zelf, toch?

Had ooit eens issues met een PSU die niet krachtig genoeg was, maar dat gaf witte textures, niet dit beeld.

En misschien een domme vraag, maar als het om kapot VRAM gaat lijkt me dat niet iets dat te fixen valt, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:22

Nemesizz

Untouchable

jamsi schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:57:
Ik zal vanavond eens kijken of hij in een oudere pc van me past. Je doelt op het geheugen van de videokaart zelf, toch?

Had ooit eens issues met een PSU die niet krachtig genoeg was, maar dat gaf witte textures, niet dit beeld.

En misschien een domme vraag, maar als het om kapot VRAM gaat lijkt me dat niet iets dat te fixen valt, toch?
Lijkt inderdaad op VRAM probleem (gezien de rare lijnen/vervormingen metname).

Soms zijn videokaarten vanuit de fabriek al overgeklokt, nu weer ik niet zeker of hij bij die Ti660 ook het geval is maar dan wil de kaart 'underclocken' soms al helpen.

Als het VRAM echt defect is, of een probleem met de memorycontroller (was de Geforce 8000 serie metname berucht om, ging soldeer kapot, vaak het gedeelte van de memorycontroller waardoor je ook zulk beeld kreeg als in je screenshots), kun je er bar weinig meer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Nemesizz schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:01:
[...]

Lijkt inderdaad op VRAM probleem (gezien de rare lijnen/vervormingen metname).

Soms zijn videokaarten vanuit de fabriek al overgeklokt, nu weer ik niet zeker of hij bij die Ti660 ook het geval is maar dan wil de kaart 'underclocken' soms al helpen.

Als het VRAM echt defect is, of een probleem met de memorycontroller (was de Geforce 8000 serie metname berucht om, ging soldeer kapot, vaak het gedeelte van de memorycontroller waardoor je ook zulk beeld kreeg als in je screenshots), kun je er bar weinig meer aan doen.
Hoe onderklok ik deze kaart het beste? Met MSI Afterburner? En welke setting(s) pas ik dan aan om dit te proberen? Heb er gisteren naar gekeken om een temperatuurprobleem uit te sluiten, maar nog niet aan underclocking gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:22

Nemesizz

Untouchable

jamsi schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:05:
[...]

Hoe onderklok ik deze kaart het beste? Met MSI Afterburner? En welke setting(s) pas ik dan aan om dit te proberen? Heb er gisteren naar gekeken om een temperatuurprobleem uit te sluiten, maar nog niet aan underclocking gedaan.
Kan met MSI Afterburner.

Zou beginnen met het geheugen omlaag te klokken.
Zelf gebruik ik zo geen overkloksoftware, maar puur om te testen even iets van 100 a 200Mhz van je geheugen af (ligt een beetje aan of de software met echte snelheid of effectieve snelheid werkt, vaak worden kaarten met hun effectieve snelheid gemarket, dat is dus echte snelheid x4).

Word de kaart wel trager van, maar puur even om te testen. Als met een underclock dezelfde problemen blijven kun je er haast wel vanuit gaan dat het einde verhaal is voor die kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Test met omlaag klokken zojuist gedaan - helaas hetzelfde probleem.

Straks even kijken of ik vanavond nog een gaatje kan vinden om hem in een andere pc te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dit is niet het videogeheugen maar juist de GPU zelf.

Meestal betekent het overigens dat de kaart defect is, andere problemen kunnen zijn een te hoge klokfrequentie, te lage spanning of te hoge temperatuur.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
De klokfrequentie is nooit veranderd en de temperatuur lijkt ook okee. Ik probeer morgen een andere videokaart uit en kijk ook nog even of deze videokaart het in een ander systeem wel 'gewoon' doet.

Opmerkelijk blijft voor mij wel dat het de meer complexe 3D scenes zijn die problemen opleveren, oudere nvidia demos en de simpele 3dmark tests vertonen totaal geen kuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Ondanks het feit dat het probleem zeer waarschijnlijk een stervende GPU is, zou je altijd nog je drivers kunnen herinstalleren via DDU. Dus DDU downloaden, rebooten in safe mode, uninstallen, weer rebooten en dan pas nieuwe drivers installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Ik heb zelfs de hele Windows 7 partitie gewist en opnieuw geinstalleerd - veel verser kon het qua software niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-10 09:49
Al eens de temperatuur van de GPU gechecked onder load?
Als de temperaturen normaal blijven dan kan je er wel vanuit gaan dat je kaart overleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Yep - Furmark laten draaien en de temperatuur bleef netjes rond 60 graden hangen op volle load. Verwacht dat er iets in de kaart 'geknakt' is dit weekend. Hij doet zijn ding nog wel, maar stevige 3d applicaties trekt hij niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Update: probleem 'opgelost' met een nieuwe videokaart. Geen problemen meer ervaren, dus PSU en mobo lijken geen rol te hebben gespeeld. Helaas een dure oplossing, maar ik kan weer even vooruit. Dank allemaal voor het meedenken!
Pagina: 1