HDD maakt actieve geluiden tijdens het gamen vanop een SSD

Pagina: 1
Acties:

• Bexorcist
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-12-2025
Hey tweakers,

Hier ben ik weer. Ik heb dit probleempje al geruime tijd en het begint me danig te irriteren. Vooral bij World of Warcraft viel me dit op. Al mijn games staan op een 250gb Samsung EVO SSD maar toch, elke keer als ik WOW of The Division start begint 1 van mijn 3 andere HDD's geluiden van activiteit te maken. Ik vind dit erg vreemd.

Is er geen manier (bv. externe software) om exact te monitoren vanwaar die geluiden komen en vooral, waarom? Indexing gaat het volgens mij niet zijn want dat heb ik al maanden geleden eens een nachtje laten runnen. Ook valt me op dat, wanneer ik alt-tab of quit, de geluiden stante pede ophouden. Ze zijn dus effectief game-gerelateerd.

Enige tips, suggesties?

Alvast bedankt! _/-\o_

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pagefile? Profile-redirection? Jij weet zelf het allerbeste hoe alles is aangesloten en wat er op die disks staat wat mogelijk nodig is tijdens WoW.

Verder heb je waarschijnlijk www.sysinternals.com al gevonden om in de gaten te houden welk proces welke files wil aanspreken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-01 04:48
Bexorcist schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:05:
Hey tweakers,

Hier ben ik weer. Ik heb dit probleempje al geruime tijd en het begint me danig te irriteren. Vooral bij World of Warcraft viel me dit op. Al mijn games staan op een 250gb Samsung EVO SSD maar toch, elke keer als ik WOW of The Division start begint 1 van mijn 3 andere HDD's geluiden van activiteit te maken. Ik vind dit erg vreemd.

Is er geen manier (bv. externe software) om exact te monitoren vanwaar die geluiden komen en vooral, waarom? Indexing gaat het volgens mij niet zijn want dat heb ik al maanden geleden eens een nachtje laten runnen. Ook valt me op dat, wanneer ik alt-tab of quit, de geluiden stante pede ophouden. Ze zijn dus effectief game-gerelateerd.

Enige tips, suggesties?

Alvast bedankt! _/-\o_
Kan me haast niet voorstellen dat je dit zou vergeten, maar je neemt niet je game avonturen op met bv. shadowplay of iets dergelijks? Op die specifieke schijf?

• Bexorcist
MAX3400 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:07:
Pagefile? Profile-redirection? Jij weet zelf het allerbeste hoe alles is aangesloten en wat er op die disks staat wat mogelijk nodig is tijdens WoW.

Verder heb je waarschijnlijk www.sysinternals.com al gevonden om in de gaten te houden welk proces welke files wil aanspreken?
Nee, al die schijven zijn backup en data-disks. Sysinternals heb ik nog niet geprobeerd. Dien ik dan gewoon die suite te installeren? Ik heb al wel getracht met verschillende process explorers te achterhalen vanwaar dit komt maar dat is me tot nog toe niet gelukt. ALvast bedankt voor de snelle reactie! _/-\o_

• Bexorcist
Jesserr schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:08:
[...]

Kan me haast niet voorstellen dat je dit zou vergeten, maar je neemt niet je game avonturen op met bv. shadowplay of iets dergelijks? Op die specifieke schijf?
Neen, dit doe ik inderdaad niet. Geforce Experience gaat dit vermoedelijk toch niet standaard doen ofzo?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
Haal eens voor proef die 3 harddisks los en game dan. Zo kom je er achter welke rol die harddisks nog hebben bij het gamen. Als dan je PC niet meer opstart (= bootsector staat op een harddisk), heb je de Windows op de SSD geïnstalleerd met de harddisks in de computer en dat gaat sowieso vaak fout.

• Bexorcist
Mmm, degelijk plan. Beste oplossing voor die foutieve bootsector is dan formatten, vermoedelijk?

• MAX3400

MAX3400

Renault schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:22:
Haal eens voor proef die 3 harddisks los en game dan. Zo kom je er achter welke rol die harddisks nog hebben bij het gamen. Als dan je PC niet meer opstart (= bootsector staat op een harddisk), heb je de Windows op de SSD geïnstalleerd met de harddisks in de computer en dat gaat sowieso vaak fout.
Ik zou hier toch enige onderbouwing voor zien; dat er meer dan 1 disk in een PC zit, wil niet per definitie zeggen dat het vaak fout gaat bij het installeren van Windows en het bekend maken van de bootsectoren aan het OS.
Bexorcist schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:15:
Mmm, degelijk plan. Beste oplossing voor die foutieve bootsector is dan formatten, vermoedelijk?
Lijkt me een strak plan; dan weet je zeker dat die disk leeg is en je SSD (waar ik gok Windows op staat) ook niet meer opstart.

Is het niet een idee om eens deductief te troubleshooten; daar leer je veel meer van dan klakkeloos vragen stellen. Je zegt in de startpost dat ALT+TAB al ervoor zorgt dat de geluiden stoppen; er moet dus iets zijn wat de betreffende disk aktief houdt tijdens het gamen.

• Bexorcist
[b][message=46111739,noline]
Is het niet een idee om eens deductief te troubleshooten; daar leer je veel meer van dan klakkeloos vragen stellen. Je zegt in de startpost dat ALT+TAB al ervoor zorgt dat de geluiden stoppen; er moet dus iets zijn wat de betreffende disk aktief houdt tijdens het gamen.
Dat doe ik, hoor, maar ik gebruik ook graag dit forum om sommige quasi-essays in technisch jargon die ik dan vaak tegenkom, te vermijden.

• Bexorcist
MAX3400 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:36:
[...]

Ik zou hier toch enige onderbouwing voor zien; dat er meer dan 1 disk in een PC zit, wil niet per definitie zeggen dat het vaak fout gaat bij het installeren van Windows en het bekend maken van de bootsectoren aan het OS.

[...]

Lijkt me een strak plan; dan weet je zeker dat die disk leeg is en je SSD (waar ik gok Windows op staat) ook niet meer opstart.

Ik heb trouwens 2 SSD's (1 voor windows en 1 voor games) en 3 HDD's (voor muziek, films en backup).

• Bexorcist
MAX3400 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:36:
[...]

[...]

Na het uitvoeren van jullie suggesties ben ik tot de volgende conclusie gekomen: iets op mijn moederbord maakt geluiden die heel erg gelijken op het spinnende geluid van een HDD. Kan een processor op leeftijd zoiets veroorzaken? Ik run een i7 2600k op 4,0 ghz OC.

• MAX3400

MAX3400

Bexorcist schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:25:
[...]

Na het uitvoeren van jullie suggesties ben ik tot de volgende conclusie gekomen: iets op mijn moederbord maakt geluiden die heel erg gelijken op het spinnende geluid van een HDD. Kan een processor op leeftijd zoiets veroorzaken? Ik run een i7 2600k op 4,0 ghz OC.
Het kan je fan zijn die bij een bepaald toerental "ratelt". Op zich zou het niet erg zijn om, voorzichtig!!!! tijdens het ratelen even met je vinger de fans 1 voor 1 te stoppen met je vinger ofzo.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:06
MAX3400 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:00:
[...]

Het kan je fan zijn die bij een bepaald toerental "ratelt". Op zich zou het niet erg zijn om, voorzichtig!!!! tijdens het ratelen even met je vinger de fans 1 voor 1 te stoppen met je vinger ofzo.
Ik zou een balpen gebruiken dan ;)

*sowieso

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het kan ook een geval van coil whine zijn. Spoelen van je voeding, moederbord of grafische kaart kunnen beginnen brommen of piepen bij een bepaalde belasting. Dit is niet schadelijk maar kan wel heel vervelend zijn.

• Bexorcist
Admiral Freebee schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:18:
Het kan ook een geval van coil whine zijn. Spoelen van je voeding, moederbord of grafische kaart kunnen beginnen brommen of piepen bij een bepaalde belasting. Dit is niet schadelijk maar kan wel heel vervelend zijn.
Oh, en kan je daar iets aan doen? Het is eigenlijk wel eerder een geluid alsof een HDD aan het werk is, dus een beetje onregelmatig.

• Bexorcist
MAX3400 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:00:
[...]

Het kan dus niet de processor zijn die zulke geluiden veroorzaakt? De gemaakte geluiden waren echt quasi identiek aan die van een fors presterende HDD. Heel erg vreemd allemaal.

• MAX3400

MAX3400

Bexorcist schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:42:
[...]

Het kan dus niet de processor zijn die zulke geluiden veroorzaakt? De gemaakte geluiden waren echt quasi identiek aan die van een fors presterende HDD. Heel erg vreemd allemaal.
Ik denk dat je verkeerd leest of verkeert post. Ik had het over fans. Dat is geen processor. En ja, afhankelijk van het type fan, kunnen die ratelen; zeker als het ball-bearing lagers zijn die na een bepaalde tijd gewoon op zijn en vervangen moeten worden.

Tenzij je je CPU vorige week gloednieuw hebt gekocht, is de PC waarschijnlijk al een jaar of 3 oud en voor de gemiddelde fan begin je dan wel aan het eind van de levensduur te komen.

Aannames voorlopig; we kunnen door het beeldscherm nog steeds niet zien wat er in je PC zit of hoe het geluid precies voorkomt.
DonJunior schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:03:
[...]

Ik zou een balpen gebruiken dan ;)
Oh, ik zet meestal mijn vinger op het centrum; remt ook goed af. Een balpen ratelt nog meer en dan krijgen we andere posts over beschadigde blades ;)

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 09-03-2016 12:47 ]

• Bexorcist
MAX3400 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:46:
[...]

Ik denk dat je verkeerd leest of verkeert post. Ik had het over fans. Dat is geen processor. En ja, afhankelijk van het type fan, kunnen die ratelen; zeker als het ball-bearing lagers zijn die na een bepaalde tijd gewoon op zijn en vervangen moeten worden.

Tenzij je je CPU vorige week gloednieuw hebt gekocht, is de PC waarschijnlijk al een jaar of 3 oud en voor de gemiddelde fan begin je dan wel aan het eind van de levensduur te komen.

Aannames voorlopig; we kunnen door het beeldscherm nog steeds niet zien wat er in je PC zit of hoe het geluid precies voorkomt.
Ik weet wat fans zijn. Ik vroeg gewoon of een processor zo'n geluid niet kan maken omdat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat één van m'n fans zo'n geluid maakt. Ik heb een paar maanden geleden de stock cooler op m'n processor vervangen door een Thermalright True Spirit Power 140 met de iets grotere custom fan en aan de buitenkant van m'n case 2 fans van corsair gestoken.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/2ysiidw14cm1gsw/DSC_0278.JPG?dl=0
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/m6235ystgfrgpnp/DSC_0277.JPG?dl=0

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:06
MAX3400 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:46:

[...]

Oh, ik zet meestal mijn vinger op het centrum; remt ook goed af. Een balpen ratelt nog meer en dan krijgen we andere posts over beschadigde blades ;)
Haha dat is ook een optie.. ik zag hem al meteen met zijn vinger tussen die blades gaan.. Leek me niet zo'n goed idee. Maar jou manier is ook logisch eigenlijk (en iets minder schadelijk me dunkt) :9

*sowieso

• Bexorcist
DonJunior schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:11:
[...]

Haha dat is ook een optie.. ik zag hem al meteen met zijn vinger tussen die blades gaan.. Leek me niet zo'n goed idee. Maar jou manier is ook logisch eigenlijk (en iets minder schadelijk me dunkt) :9
Jammer! Ik had anders wel zin om m'n parkerpen tussen m'n fan te hengsten! :(

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
Bexorcist schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 14:48:
[...]

Jammer! Ik had anders wel zin om m'n parkerpen tussen m'n fan te hengsten! :(
Als we zo bezig gaan: een emmer water stopt de fan ook (tijdelijk?). >:)

• Bexorcist
UPDATE: het was dus blijkbaar 1 van de fans van mijn GPU die betreffende geluiden maakte. Vreemd dat zo'n roterend object zo'n krakend geluid kan produceren. Kan ik hier iets aan verhelpen?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp, tweakers! _/-\o_
Pagina: 1