Back-up laptop en desktop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:09
Mijn vraag
Mijn vraag is eigenlijk: Kies ik het goede materiaal, kan het allemaal of zijn er handiger opties?

Nu wil ik de data (ongeveer 1/1,5TB) wat "veiliger opslaan", de leeftijd bij de schijfjes begint te tellen en zeker gezien mijn oude back-upschijf begint te tikken en extreem traag aan het worden is lijkt het mij verstandig om maar eens een schijven-update te doen.

Office en werk/bijbaan gegevens heb ik op Google-drive staan.

Ik ben niet vaardig genoeg/ heb te weinig kennis en tijd om een NAS op te zetten maar wil wel dat alle foto's en bestanden niet verloren gaan. Daarbij is een verhuizing een optie dus wil ik liever netwerkopslag voorkomen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb momenteel twee systemen in gebruik waarvan ik back-ups van wil hebben. Te weten, één desktop en één laptop.
De set-up van de desktop:
SSD: Samsung EVO 850 125gb (OS + programma's)
SSD: OCZ Vertex2 125gb (Games)
3 HDD's van 5 tot 7 jaar oud (DATA, films, series, foto's, documenten enz)

De set-up van de laptop:
SSD: Samsung EVO 850 125gb (Alles)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat ik nu in mijn hoofd heb is het volgende:
Omdat mijn Desktop geen USB3.0 heft zet ik daar een controller op. Dan wil ik de oude schijven vervangen voor één interne hardeschijf (WD Green 3TB). Via de Windows10 Automatische back-up optie (Ja, het is seniorenweb maar er staat wat ik in mijn hoofd heb) moet er een back-up komen op de WD Element Desktop 5TB.

Dan heb ik nog mijn laptop. Deze is nu nog van mij maar gezien ik weer een studie ga volgen komt er waarschijnlijk een Surface Pro 4 (of 5 tegen die tijd) en gaat de Laptop naar mijn moeder. Mijn moeder is een leek (mail sturen met bijlage? géén idéé hoe!) en gebruikt de laptop alleen in huis. Daarom zat ik daarvoor te denken aan een USB die een automatische back-up maakt van de documenten die ze heeft. Mocht het nodig zijn kan ik altijd nog een keer de inhoud van de USB op de WD Element zetten. Daarom ook de 5tb versie ipv de 3tb.

Dan had ik in mijn hoofd om ook van de Surface Pro een back-up te maken middels een USB, hetzelfde princiepe als bij de laptop. De desktop zal altijd blijven als zijne back-up systeem voor als een ander systeem kapot gaat en Download/Bulk systeem.

Van de systeemschijven hoef ik niet direct een back-up te hebben, ik doe geen gekke dingen en installeer niet veel. Mocht er iets fout gaan installeer ik het OS opnieuw en stel ik de back-up's opnieuw in.

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Green HDD, 3TB€ 97,95€ 97,95
1Delock PCI Express Card > 4 x USB 3.0€ 22,-€ 22,-
1Sandisk Cruzer Ultra Fit 128GB Zwart€ 35,99€ 35,99
1WD Elements Desktop Storage 5TB Zwart€ 155,95€ 155,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 311,89

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37
Probeer voor apparaten die je vooral draadloos gebruikt ook een draadloze back-up voor elkaar te krijgen. Dan loopt ie gewoon als je er op de bank mee bezig bent.

Elke week op een vaste avond je apparaat anderhalf uur op een bureau laten staan terwijl je hem eigenlijk wilt gebruiken is niet heel bevorderlijk voor het regelmatig back-uppen.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
hans_lenze schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:32:
Probeer voor apparaten die je vooral draadloos gebruikt ook een draadloze back-up voor elkaar te krijgen. Dan loopt ie gewoon als je er op de bank mee bezig bent.

Elke week op een vaste avond je apparaat anderhalf uur op een bureau laten staan terwijl je hem eigenlijk wilt gebruiken is niet heel bevorderlijk voor het regelmatig back-uppen.
In dat geval kom je al snel bij een NAS, daar heb ik echt 0 kennis van.

Is het dan ook mogelijk om een Router te nemen en daar een externe hardeschijf aan de hangen die automatisch bepaalde mappen gaat back-uppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

stevens20 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:28:
[...]

Is het dan ook mogelijk om een Router te nemen en daar een externe hardeschijf aan de hangen die automatisch bepaalde mappen gaat back-uppen?
Ga dan eens lezen wat een NAS kan. Het is volledig gratis om de volledige handleiding te downloaden bij Synology, Qnap, Thecus of whatever.

Jouw oplossing van HDD aan router kan werken maar je hebt 0 controle of het wegschrijven correct gebeurt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
MAX3400 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:31:
[...]

Ga dan eens lezen wat een NAS kan. Het is volledig gratis om de volledige handleiding te downloaden bij Synology, Qnap, Thecus of whatever.

Jouw oplossing van HDD aan router kan werken maar je hebt 0 controle of het wegschrijven correct gebeurt.
In dat geval komt er ook weer wat geld bij gezien er een nieuwe router moet komen omdat de huidige modem dit niet kan. Die zou dan in bridgemode moeten om daarna de router van netwerk-storage te voorzien. Nu moet ik zeggen dat dat ook wel weer heel erg mooi is. Je kan dan ook bij je documenten als je ergens anders bent toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:50
Waarom maak je niet zelf volgens een goed backupregime offline backups met je desktop via USB3 (met het controllerkaartje ..) naar 2 USB3 externe schijven die je om en om bijwerkt en op verschillende adressen bewaart (bv. werk/thuis)?
De laptop die je moeder heeft zet je op cloudopslag waarvan jij het wachtwoord weet en waarbij je zelf een backuregime daarvan onderhoudt naar je 2 externe harde schijven.
Dit is een goedkope en goede oplossing, al vereist het discipline van jouw kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Ik heb even zitten kijken naar de NAS opties, het is allemaal mooi maar dat is iets voor als ik straks mijn eigen huisje heb. We hebben momenteel geen Smart-TV, kijken niet vaak films (die ene keer kan dan met de laptop via HDMI op de tv).

Het enige wat moet gebeuren is dat de data veilig is. Dat wil dus zeggen dat het op een tweede schijf staat. Het mooist is dan automatisch. Alle foto's e.d. staan sowieso op de desktop dus dat is het belangrijkst. De laptop kan eens in de zoveel tijd handmatig bijgewerkt worden en staat dus ook al op twee schijven.

Dit komt dus overeen met de optie die Renault zegt. Dat was ook mijn opzet, maar dan automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Zou iig kijken naar backup software die versioning ondersteund. (ook al ga je roteren met fysieke disks)
Is het teruggaan in de tijd soms toch erg fijn. Als blijkt dat een foto map corrupt geraakt is.
En je dat niet optijd ziet en je beide disks overchrijft.

Ook zou je kunnen kijken naar online backup oplossingen als Crashplan.
Deze bieden ongelimiteerde opslagruimte (crashplan iig) en kunnen ook meerdere pc's aan.
Ik gebruik dit om mijn NAS te backuppen in geval van kapotte NAS, disk, brand etc.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
stevens20 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:28:
[...]

Eh, ja dat kan ook...

Ik dacht eigenlijk meer aan iets als Crashplan buddy backup. Dan kun je je eigen Surface en de laptop van je moeder via internet of je eigen netwerk naar je desktop back-uppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
hans_lenze schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:49:
[...]

Eh, ja dat kan ook...

Ik dacht eigenlijk meer aan iets als Crashplan buddy backup. Dan kun je je eigen Surface en de laptop van je moeder via internet of je eigen netwerk naar je desktop back-uppen.
Ook een mooie. Ik ga eens kijken hoe ik dat kan configureren. Dank je. Hier ga ik even naar kijken. En dan bedoel je gewoon een extra interne harde schijf in de pc waar alle back-up's naar toe geschreven worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Intern of extern maakt niet uit. Als Windows maar snapt dat het een harde schijf is, werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:50
Of "Time Machine" (origineel voor Apple)?
Die werkt ook onder Windows en volledig automatisch naar een willekeurige (netwerk/cloud) drive, mits die beschikbaar is op dat moment.
Ik gebruik dat al jarenlang en het heeft mij al diverse malen uit de nood geholpen.
Bij mijn weten is het gratis en je kunt ermee naar vorige versies van bestaande bestanden (is dat "versioning"?).
Pagina: 1