Toon posts:

Java programmeren in NetBeans

Pagina: 1
Acties:
  • 1.282 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag Tweakers,

Ik ben bezig mijn java kennis wat uit te breiden. Dit doe ik met het programma NetBeans IDE 8.1
Het probleem is dat ik telkens deze foutmelding krijg:

run:
Error: Could not find or load main class javastructuur.JavaStructuur
C:\Users\ypfvh\AppData\Local\NetBeans\Cache\8.1\executor-snippets\run.xml:53: Java returned: 1
BUILD FAILED (total time: 0 seconds)

Ik heb dit al:

package javastructuur;

public class JavaStructuur {

public static void main(String[] args) {
String s = "Loi wenst u veel succes met deze cursus";
System.out.printIn(s);
}

}

Iemand die weet waarom dit niet werkt?

Met vriendelijke groet,
Youri van Hogeloon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Could not find or load main class javastructuur.JavaStructuur
Je declaratie van je class heb je niet goed/inzichtelijk in NetBeans gedaan? Eventueel als snelle naslag Wikipedia: Classpath (Java) lezen?

Ik mis nu nogal wat info in je startpost dus mogelijk dat je iets meer kan editen/toevoegen over wat je wel al hebt gecontroleerd, gedaan en getroubleshoot.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 20:24
Als je een package gebruikt zorg je dan wel dat je files ook in de juiste folders staan?

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Je hebt System.out.println verkeerd gespeld. Het is een L niet een hoofdletter I. Daardoor compileert je class niet. Wat netbeans overigens overduidelijk maakt.

Dit werkt wel:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
package javastructuur;

public class JavaStructuur {
    public static void main(String[] args) {
        String s = "Loi wenst u veel succes met deze cursus";
        System.out.println(s);
    }
}

Graag code blokken gebruiken voor je code. Dan is het voor mensen veel makkelijker te spotten.

Let wel: je packagestructuur moet overeenkomen met je directorystructuur. De .java file moet dus in een javastructuur dir staan.

[ Voor 64% gewijzigd door Hydra op 08-03-2016 11:10 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Nu werkt het inderdaad wel, I en l lijken ook zoveel op elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:52
Overigens zou ik in 't begin een IDE sowieso achterwege laten en eerst simpelweg met een fatsoenlijke teksteditor en java / javac op de command-line aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Kwistnix schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 17:12:
Overigens zou ik in 't begin een IDE sowieso achterwege laten en eerst simpelweg met een fatsoenlijke teksteditor en java / javac op de command-line aan de slag gaan.
Juist een IDE wijst hem er duidelijk op wat de fout is.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Ik denk dat hij bedoeld de IDE maakt voor de gebruiker die directory structuur al aan waardoor je tijdens het leer process dat wat buitenschot blijft om van scratch zelf te doen. Op zich heeft hij daar wel een goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
BoringDay schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:48:
Ik denk dat hij bedoeld de IDE maakt voor de gebruiker die directory structuur al aan waardoor je tijdens het leer process dat wat buitenschot blijft om van scratch zelf te doen. Op zich heeft hij daar wel een goed punt.
Precies dat. Het classpath begrijpen is vrij cruciaal in Java. Maar zelfs een basale actie als een nieuwe top-level klasse aanmaken in een IDE doet al iets essentieels, waarvan de noodzaak niet gelijk duidelijk is - die code in een gelijknamige .java file plaatsen. Code completion is ook iets wat je als beginner eigenlijk niet geboden zou moeten worden, vind ik. Daarbij heeft een IDE zelf ook vaak een leercurve en kan een beginner alleen maar onnodig overweldigen met allerlei meuk die niet essentieels is om de basis principes van Java te leren.

Maar goed, zo kijk ik er naar en ik snap ook dat er meerdere wegen naar Java leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ask!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-10 12:12
Kwistnix schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 17:12:
Of gewoon sowieso niet NetBeans. 8)7
Eclipse (Bijna de standaard) of IntelliJ ftw!

[ Voor 4% gewijzigd door Ask! op 10-03-2016 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
Ask! schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 08:28:
[...]

Of gewoon sowieso niet NetBeans. 8)7
Eclipse (Bijna de standaard) of IntelliJ ftw!
Tsja, een voorkeur voor een IDE is iets persoonlijks.
Netbeans voldoet als IDE prima. Ik gebruik zelf nog Eclipse, maar ik ga binnenkort waarschijnlijk wel overstappen naar een gelicenseerde versie van IntelliJ. De tijd dat Eclipse de standaard was, is wel voorbij, afgaand op de omgevingen waar ik de laatste paar jaren heb gezeten. IntelliJ wordt erg veel gebruikt nu en het is ook een erg mooie IDE moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Eclipse werkt prima, zou ook niet weten wat het voordeel van IntelliJ is t.o.v. Eclipse.
Ik zie het een beetje als geld verspilling :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
Voor mij hebben met name de betere Git en Maven integratie toegevoegde waarde en de refactor mogelijkheden zijn ook beter. Maar je hebt gelijk, Eclipse is een prima IDE. Ik heb er zo'n 10 jaar mee gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-10 21:22
IntelliJ Community Edition is dan ook gewoon gratis en goed genoeg voor veel beginners.

Gebruik zelf IntelliJ Ultimate Edition na jaren Eclipse te hebben gedraaid. Echt een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Laatst online: 11:48

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Kwistnix schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:59:
[...]

Tsja, een voorkeur voor een IDE is iets persoonlijks.
Dat. En daar wil ik het dan ook bij laten. Iedereen heeft een eigen mening hierover en dat is prima. Maar een IDE discussie lijkt me niet heel erg nuttig om te gaan doen in dit topic. Dit topic sluiit ik dan ook.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
offtopic:
nietus :p

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Laatst online: 11:48

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Dus... :P

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.