Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-06 11:54

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Ik zoek een?
Nieuwe monitor. Mijn 30" Apple Cinema Display (overigens echt een episch goede monitor) begint kuren te vertonen (valt soms willekeurig uit, heeft wat krasjes in het scherm en verbruikt enorm veel stroom) en wordt tegenwoordig alleen nog gebruikt aan een game pc, dus de kleurechtheid e.d. zijn wat minder relevant aan het worden.

Wat is je budget?
Geen heel vast budget, maar ik heb er geen € 600,- voor over. Laten we zeggen max € 300,-, mag iets meer of (liever) minder.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik game nu op de 30" ACD met resolutie 2560x1600. Ook al is deze hoge resolutie erg fijn op 30", merk ik dat mijn computertje het misschien wat onnodig zwaar ermee heeft. Ook is het scherm wel erg groot (heeft ook dikke bezels). Een tandje kleiner mag wel, ik zit er toch behoorlijk dicht op. Ook met het oog op over circa een half jaar samenwonen, zo'n bakbeest neemt wel erg veel ruimte in. Formaat liefst tussen 24" en 27". 144hz is absoluut niet nodig, ik speel geen competitieve shooters. Een strak design hecht ik veel waarde aan, ingebouwde speakers zijn een leuke bonus, maar niet noodzakelijk (ik gebruik alleen een headset bij online games (Teamspeak) en heb nu supercrappy Logitech USB speakertjes eraan, dus monitorspeakers zullen niet veel minder zijn). Ik ben echter niet zo thuis in monitortechnieken, dus ik vraag mij af wat de beste keuze is voor een gaming monitor.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 253,-€ 253,-
1MSI B85-G41 PC Mate€ 67,23€ 67,23
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 38,95€ 38,95
1Apple Cinema Display 30" Zilver€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,95€ 29,95
1Sharkoon Skiller€ 14,52€ 14,52
1Sharkoon FireGlider Black€ 26,80€ 26,80
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 61,-€ 61,-
1Steelseries Siberia V2 USB Zwart€ 0,-€ 0,-
1LG GH24NSC0 Zwart€ 14,-€ 14,-
1Corsair Builder CX600€ 0,-€ 0,-
1Crucial BX100 250GB€ 71,95€ 71,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 647,35

Mijn PC upgraden wil ik voorlopig niet, het systeem is snel zat voor wat ik ermee doe en heb (zeker nu, met Pascal op komst) geen zin om honderden euro's aan een GPU uit te geven. Belangrijkste vraag is eigenlijk: ga ik voor een 1440p monitor of kies ik toch voor een 1080p met als winst veel hogere framerates/settings. Het systeem wordt alleen voor gamen gebruikt, dus een hogere resolutie biedt qua bureaubladruimte e.d. nauwelijks winst.

Wat ik zelf heb gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VX24AH Zwart€ 298,-€ 298,-
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCS) Zilver, Zwart€ 243,75€ 243,75
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 324,90€ 324,90
1LG 29UM57-P Zwart€ 249,-€ 249,-
1Samsung S27D590C Zwart€ 297,50€ 297,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.413,15

Argumentatie:
1) De ASUS heeft een prachtig design, 5ms en IPS. Verder geen idee of het een goede monitor is.
2+3) De Dell U2515H is iets duurder, maar is een prachtig scherm (heb hem op kantoor staan). Wel hogere resolutie, waardoor ik er qua framerate niet echt op vooruit ga (maar wel lekker scherp beeld heb). De U2414H is zijn kleinere FullHD broertje. Daar heb ik geen ervaring mee, maar lijkt mij van dezelfde (hoge) kwaliteit. Verder is het design lekker strak.
4) De LG is een vreemde eend in de bijt met zijn 21:9 aspect ratio. Qua resolutie zit het scherm in het midden. Heeft iemand ervaring met gamen op 21:9? Is het echt een vooruitgang t.o.v. 16:9 / 16:10?
5) De Samsung is curved. Ik heb geen idee of dit meerwaarde biedt op 27", of dat het alleen maar voor irritante vervormingen zorgt.

Verder weet ik dat Iiyama mooie schermen maakt, maar kon zo snel niet echt een vinden die boven de rest uitstak. Sta hiervoor ook open voor suggesties.

Korte samenvatting van wat ik dus zoek:
Resolutie: 1080p, 1440p of ultrawide 1080p?
Maat: 24"-27"
Technologie: liefst IPS vanwege kleuren, tenzij er argumenten zijn voor een andere techniek.
Prijs: max € 300,- (met uitzondering naar € 325,- voor de U2515H).

Ik sta open voor ideeën! Hit me with your best shot. ;)

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02:19
Zelf heb ik een LG 27MP35HQ, erg goede monitor. 27", IPS, 1080p. Alleen wel een beetje wievelig en bouwkwaliteit kan iets beter.
Nu heb ik de monitor voor €180 gekocht maar voor deze prijs wordt hij niet meer aangeboden helaas...

pricewatch: LG 27MP35HQ-B Zwart

Misschien dat hij nog ergens te vinden is voor een lagere prijs, ik zal vanmiddag even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Miyazono schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:51:
Zelf heb ik een LG 27MP35HQ, erg goede monitor. 27", IPS, 1080p. Alleen wel een beetje wievelig en bouwkwaliteit kan iets beter.
Nu heb ik de monitor voor €180 gekocht maar voor deze prijs wordt hij niet meer aangeboden helaas...

pricewatch: LG 27MP35HQ-B Zwart

Misschien dat hij nog ergens te vinden is voor een lagere prijs, ik zal vanmiddag even kijken.
Bedankt voor de tip, maar voor € 300,- (Pricewatch) vind ik het niet echt een goede optie. Bovendien is het design nou niet echt strak te noemen... Voor € 180,- is het een mooie monitor, maar dan nog gaat mijn voorkeur uit naar een wat strakker design (ook als dat iets meer kost). Ik moet er toch elke dag tegenaan kijken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Voor een budget van om en nabij de 300 euro kom je inderdaad toch al snel uit bij de pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart .

Deze omarmt eigenlijk precies de wensen die je hebt: een slagje kleiner dan je huidige 30" gigant, IPS paneel, resolutie van 2560 x 1440px en een strak design. Verder zitten er mooie smalle bezels (randen) op en is de monitorvoet volledig verstelbaar. Het grote voordeel is dat je deze monitor dus al kent en dus ook weet hoe hij zal bevallen :)

Waarom ik persoonlijk je andere opties niet zou kiezen:

1. pricewatch: Asus VX24AH Zwart
1 inch kleiner dan de Dell variant en tevens niet in hoogte verstelbaar.
Het design is wel erg mooi en strak; vooral de ronde voet heeft zeker wat.
Maar ik zou liever 2 tientjes extra uitgeven voor de Dell monitor die meer gemakken biedt.

2. pricewatch: LG 29UM57-P Zwart
Ik ben zelf geen fan van 29" met 2560 x 1080p; ik vind deze resolutie zelf niet prettig werken, maar dat is geheel subjectief.
Wees er wel bewust van dat de bezels redelijk dik zijn en dat het scherm rondom de bezels nog eens 0.5cm zwart is. Het scherm lijkt dus verraderlijk dunne bezels te hebben, maar niet het hele paneel bestaat uit 'werkbaar' schermoppervlakte.

Dit is eventueel echter een optie mits je graag deze aspect-ratio wil gebruiken.

3. pricewatch: Samsung S27D590C Zwart
Curved is mooi en VA is een zeer mooi paneel techniek.
Maaaaar op 27" wil je liever geen 1080px resolutie hebben en al helemaal niet als je van een dikke 30" komt.
Deze monitor moet je in mijn ogen beslist links laten liggen. De pixels zullen uitgerekt lijken.

Terugkomend op je vraag over panelen icm gamen: welke techniek is nou het beste op om te gamen?
Het korte antwoord is: TN. Echter is TN verder een belabberde paneel technologie die in mijn ogen zwaar outdated en uitgemolken is. Ja het is relatief goedkoop, maar met een reden. De kleuren zijn matig, de kijkhoeken zijn slecht en het contrast is ook om te huilen. Ze blinken uit in zeer lage responstijd maar daar is ook alles mee gezegd.

Welke technieken blijven er over? IPS en A-MVA. Onder IPS vallen trouwens ook de varianten als PLS en dergelijken; zogenaamde 'doorontwikkelde' IPS varianten door specifieke fabrikanten zoals Samsung. Of er nou echt verschil zit tussen IPS en PLS durf ik niet te zeggen, maar goed.

IPS is de laatste jaren zeer goed ontwikkeld en de 2 grootste problemen zijn redelijk getackeld: de hoge aanschafprijs (vroeger onbetaalbaar) en de te hoge responstijd. Vandaag de dag zijn ze zeer goed betaalbaar en hebben vaak een responstijd van 5 a 6ms: perfect voor de normale gamer. Speel je nou uitsluitend shooters op hoog niveau dan kan je wellicht nog TN overwegen, maar zo te lezen lijkt me dit voor jou een zeer slechte keuze :)

A-MVA ligt qua kleurweergave/kleurechtheid ietsje onder IPS, maar blinkt weer uit op een aantal andere fronten, waaronder: diepere zwartwaarden (zwart = echt zwart), vaak een iets beter contrast én geen last van de welbekende IPS glow (rustiger aan de ogen). Ik ben zelf groot fan van de A-MVA panelen maar er zijn helaas maar weinig mooie monitoren op dit gebied (27", 1440P etc.).

Je komt daarom voor rond de 300 euro eigenlijk automatisch uit op de pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart en dat is in mijn ogen echt een prachtige monitor voor z'n geld. Hij voldoet ook aan al je wensen/eisen als ik het zo lees :)

Edit:

Het enige echte alternatief dat je in mijn ogen kan overwegen is een monitor van AOC, de Q2577PWQ: pricewatch: AOC Professional Q2577PWQ Zilver, Zwart

Deze heeft ook een mooi design en is qua specs zowat identiek aan de Dell U2515H.
Zie hier een review van KitGuru: http://www.kitguru.net/pe...is/aoc-q2577pwq-review/5/

De U2515H is op TFT Central gereviewed door o.a. Tweakers monitor-guru Kid Jansen: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2515h.htm

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 08-03-2016 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Fantastisch verhaal stin00, hartelijk dank! De U2515H is inderdaad een prachtig scherm (type dit er nu op onder de baas haar tijd), met superstrakke bezels en zeer goede kleuren (zit in de grafische sector, dus goede kleuren zijn wel belangrijk). Verder zeer compact en inderdaad volledig verstelbaar en kantelbaar.

De curved monitor had ik er meer bijgezet uit interesse naar meningen hierover, het lijkt mij persoonlijk ook niet echt wat toevoegen op 27". Zou echter wel graag nog wat meningen horen over de 21:9 monitor, ook al is dit specifieke model misschien niet de beste keuze (alternatieven mogen ook altijd).

Maar de U2515H staat op dit moment (stond hij stiekem voor ik deze post maakte ook al) wel op #1 voor mij. Ook leuk (en qua ruimte nog te doen) om er een tweede naast te zetten als mijn vriendin op den duur ook een gaming pc van me krijgt. ;)

Met een beetje mazzel kan ik de Apple overigens nog wel voor circa € 300,- verkopen (belachelijk hoge restwaarde bij Apple producten), zodat de upgrade voor mij "gratis" is. Vandaar dat ik ook het budget op € 300,- had gezet.

[ Voor 11% gewijzigd door adamvansanten op 08-03-2016 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
adamvansanten schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:17:
Maar de U2515H staat op dit moment (stond hij stiekem voor ik deze post maakte ook al) wel op #1 voor mij. Ook leuk (en qua ruimte nog te doen) om er een tweede naast te zetten als mijn vriendin op den duur ook een gaming pc van me krijgt. ;)
Toevallig is er vandaag nog een review van de U2515H bij de buren geplaatst; een zeer lovende review!

Ik noemde trouwens in mijn eerdere post nog de AOC Q2577PWQ als alternatief en deze zal op de zeer korte termijn ook worden getest door de buren:

"De AOC Q2577PWQ is inmiddels ook in ons testlab beland en zullen we op korte termijn ook bespreken"

De Dell U2515H is natuurlijk sowieso een uitstekende keuze, maar je kan altijd nog even de review van de AOC afwachten. Feit is wel dat de Dell monitor moeilijk te overtreffen valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
stin00 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 15:44:
[...]

Toevallig is er vandaag nog een review van de U2515H bij de buren geplaatst; een zeer lovende review!

Ik noemde trouwens in mijn eerdere post nog de AOC Q2577PWQ als alternatief en deze zal op de zeer korte termijn ook worden getest door de buren:

"De AOC Q2577PWQ is inmiddels ook in ons testlab beland en zullen we op korte termijn ook bespreken"

De Dell U2515H is natuurlijk sowieso een uitstekende keuze, maar je kan altijd nog even de review van de AOC afwachten. Feit is wel dat de Dell monitor moeilijk te overtreffen valt :)
Dank voor de toelichting stin00. De AOC monitor is absoluut ook mooi (zowel technisch als qua design), maar mijn (ongefundeerde) voorkeur gaat dan toch uit naar de Dell (alleen vanwege de in mijn ogen meer gevestigde merknaam). De review ga ik zeker nog even lezen!

Pagina: 1