Toon posts:

Marktplaats gekocht: koffie automaat, kapot na 2 dagen

Pagina: 1
Acties:

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:27
Ik heb afgelopen zondag een Delonghi koffie automaat gekocht via marktplaats.

Prijs was € 130,00 voor een machine van 3 jaar oud.

Ik heb zelf bij de verkoper de machine opgehaald, en deze dan ook goed werkend gezien.

De afgelopen 2 dagen dan ook lekkere koffie kunnen drinken.En waren wij hier dan ook erg blij mee.

Maar nu na 2 dagen blijft de machine heel lang op : opwarming staan, daarna gaat dat over in : Algemeen Alarm.

Nu heb ik vanmorgen van alles lopen zoeken op internet over deze fout meldingen.

Waarschijnlijk is 1 van de verwarmings elementen kapot.

Nu heb ik vanmorgen de verkoper via whatsapp gevraagd of deze storing bij hem bekend was, hij had deze melding nog nooit gehad, wat ik dan ook wel geloof. Want ik krijg de machine met geen mogelijkheid meer gereset....

Maar nu? Kan ik deze meneer vragen om de machine terug te nemen en om ons geld terug te krijgen?
Volgens het onderstaande artikel? Of is het gewoon een gevalletje pech hebben? En moeten wij ons verlies hier op nemen?

Wat zijn de regels voor tweedehands producten?
Bij tweedehands producten geldt ook dat ze moeten voldoen aan de verwachtingen die een consument ervan mag hebben. Die verwachtingen hangen bijvoorbeeld af van de prijs. Ze kunnen ook afhangen van de informatie die de verkoper geeft over de staat waarin het product verkeert.
De consument mag minder verwachten bij tweedehands producten dan bij nieuwe producten. Bijvoorbeeld bij gebruikte showmodellen die voor een extra lage prijs worden verkocht. Er is dan minder snel sprake van een ondeugdelijk product.
https://www.acm.nl/nl/ond...p-een-deugdelijk-product/

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Peter spijker schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:38:
Maar nu? Kan ik deze meneer vragen om de machine terug te nemen en om ons geld terug te krijgen?
Je kan het vragen maar hij hoeft daar niet aan mee te werken. je hebt het product werkend gezien en ook gebruikt. Tenzij je kan aantonen dat verkoper het wist dat hij problemen had maar dat lijkt me lastig om te bewijzen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Peter spijker schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:38:
Volgens het onderstaande artikel? Of is het gewoon een gevalletje pech hebben? En moeten wij ons verlies hier op nemen?
Je kan het hem vragen, maar grote kans dat je niks terug krijgt.

Zeker bij tweedehands particuliere verkoop is het dat je het koopt zoals je het ziet. In dit geval heb je gewoon enorme pech. Dat is zuur, maar kan gebeuren als je tweedehands iets koopt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 09:50
Hoe zuur het ook aanvoelt, dit is gewoon een gevalletje van pech...

Maar nooit geschoten is altijd mis, je kan iig proberen de verkoper vriendelijk te benaderen en het probleem uitleggen.

Mocht dat niet baten kan je uiteraard ook zelf op zoek gaan naar een vervangend onderdeel... misschien dat een van de elektronica experts hier op het forum behulpzaam zou kunnen zijn.

Welk type DeLonghi is het precies?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:07
Tja lastig. Ik denk niet dat je kunt verwachten dat de verkoper je je geld terug geeft. Het lijkt mij inderdaad een gevalletje pech. Misschien stond de machine al een tijdje stil, en zorgt plots (al dan niet intens) gebruik voor teveel stress o.i.d. voor een element wat daardoor kapot is gegaan. Dat kan verklaren waarom ie het bij testen en de eerste twee dagen wel deed. Dit lijkt mij persoonlijk ook risico koper.
Vanuit het perspectief van de verkoper; het zou ook nog kunnen dat jij het apparaat verkeerd hebt gebruikt. Als ik als verkoper 100% zeker zou weten dat hij ondanks goed gebruik zo snel stuk is gegaan zou ik wel bereid (een deel) te vergoeden, maar die 100% heb je nooit.

Ik zou dus idd zoeken naar een vervangend onderdeel, en eventueel vragen of de verkoper bereid is een deel van de aankoopsom terug te betalen (iets van 'gedeelde smart'). Of dat nou 20% is of 50%, tja.

Vervelend en succes lig!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-02 13:31
Denk inderdaad dat je pech heb, gevalletje garantie tot aan de deur.
Probeer inderdaad een overeenkomst te treffen met de verkoper.. Wellicht krijg je zijn sympathie en kun je een 50/50 deal maken o.i.d.

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-02 18:23
Tja je hebt geen garantie natuurlijk, dan had je de volle mep in de winkel moeten betalen. Wellicht dat hij over zijn hart strijkt en je een paar tientjes terugkrijgt. Boos worden op hem is ongepast, je hebt 't werkend gezien en met volle verstand gekocht.

• Peter spijker
Bedankt voor de reactie's

Eigenlijk dacht ik ook al dat het een gevalletje pech was....

Ik denk dat er is gebeurt wat in de reactie van WWAS staat :

Misschien stond de machine al een tijdje stil, en zorgt plots (al dan niet intens) gebruik voor teveel stress o.i.d. voor een element wat daardoor kapot is gegaan. Dat kan verklaren waarom ie het bij testen en de eerste twee dagen wel deed.

Ik ga kijken of ik iets met de verkoper kan regelen. Of anders idd naar het onderdeel zoeken.

Misschien voor de elektronica techneuten: Het gaat om de Delonghi Magnifica pronto cappuccino ( Esam 4500 )

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Peter spijker schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:13:
...Of anders idd naar het onderdeel zoeken.

Misschien voor de elektronica techneuten: Het gaat om de Delonghi Magnifica pronto cappuccino ( Esam 4500 )
http://www.delonghi.com/n...ghi/onderdelen-reparaties ?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-03 09:18
Waarom wil je de verkoper er nog bij betrekken? Je hebt het gekocht op dagwaarde niet voor de nieuw waarde. Dit is goedkoper omdat het apparaat geen garantie meer heeft en het apparaat 3 jaar slijtage achter de kiezen heeft.

Ik gooi ook altijd oude apparaten eruit, omdat ik reparatie de moeite niet waard vind (beter nieuw apparaat kopen en afschrijving voor lief nemen)

(ben tot dit inzicht gekomen nadat ook ik een keer een tweedehands Bosch volautomatische espressomachine kocht en 2 reparaties voor de kiezen kreeg (koffie malers en warmte element) waarna het algehele mechanisme vast liep... Wat een drama. was dat zeg!

Een lege verzameling is deelverzameling van elke verzameling

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-03 20:58
Een beetje een dode mus dit, maar tot voor kort had ik dit apparaat nog in de garage staan. Nadat bij mij juist het interne motortje kapot gegaan was. Echter was het vervangende onderdeel bijzonder makkelijk te vinden op internet.
Ik weet even niet meer welke website dit was, maar een search op onderdeelnummer leidde mij direct naar een site met allerlei vervangende onderdelen.

Ik heb zelf een opvolger van deze machine aangeschaft en mijn oude apparaat aan een vriend gegeven.

Ik zou het apparaat eens open schroeven en het betreffende onderdeel eens opzoeken op internet. Hij werkt nu toch al niet. Dus heel veel slechter kan je er niet van worden toch?

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-11-2022
Je hebt volgens de wet ook op tweedehands artikelen gewoon garantie alleen dan niet bij de fabriek maar bij de verkoper. Er moet dan binnen 6 maanden contact zijn geweest met de verkopende partij over het defect. Ook moet er voor de aankoop goed onderzoek zijn gedaan door de kopende partij. Als je hieraan voldoet is de verkoper verplicht om een passende oplossing te bied. (Zitten nog wat meer haken en ogen aan maar in het kort komt de wet hierop uit)

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

yakmak schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:58:
Je hebt volgens de wet ook op tweedehands artikelen gewoon garantie alleen dan niet bij de fabriek maar bij de verkoper. Er moet dan binnen 6 maanden contact zijn geweest met de verkopende partij over het defect. Ook moet er voor de aankoop goed onderzoek zijn gedaan door de kopende partij. Als je hieraan voldoet is de verkoper verplicht om een passende oplossing te bied. (Zitten nog wat meer haken en ogen aan maar in het kort komt de wet hierop uit)
Quote ze dan ff
Wat zijn de regels voor tweedehands producten?
Bij tweedehands producten geldt ook dat ze moeten voldoen aan de verwachtingen die een consument ervan mag hebben. Die verwachtingen hangen bijvoorbeeld af van de prijs. Ze kunnen ook afhangen van de informatie die de verkoper geeft over de staat waarin het product verkeert.

De consument mag minder verwachten bij tweedehands producten dan bij nieuwe producten. Bijvoorbeeld bij gebruikte showmodellen die voor een extra lage prijs worden verkocht. Er is dan minder snel sprake van een ondeugdelijk product.

Een voorbeeld bij tweedehands producten
Een autoverkoper verkoopt een tweedehands auto voor 500 euro. De consument mag dan minder hoge verwachtingen hebben dan van een auto die 5000 euro kost. Heeft de auto die maar 500 euro kost een gebrek? Dan is er niet altijd sprake van ‘non conformiteit’.
zo ...

Iperf

• MAX3400

MAX3400

Je hebt volgens de wet ook op tweedehands artikelen gewoon garantie alleen dan niet bij de fabriek maar bij de verkoper.
Misschien dat ik niet goed lees of dat ik het niet begrijp; in het artikel van de ACM wordt "verkoper" wel in meerdere zinnen genoemd maar het gaat hierbij wel om commerciele verkopers. Mensen die als ZZP'er / bedrijf er van moeten leven om bepaalde produkten, al dan niet tweedehands, te verkopen; het gaat hier niet om individuen / private partijen.

Correct me if I'm wrong.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-03 13:05

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat gaat AFAIK inderdaad alleen over commerciële tweedehands-verkoop.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20

Floppus

Customer Experience matters

Een consumentenkoop is inderdaad alleen van toepassing tussen bedrijf en persoon. Daar komen meer rechten bij kijken - het zou helpen als de TS kan aangeven of het een handelaar was ja of nee.

Echter, ook bij een reguliere koop tussen particulieren geldt dat een product conform moet zijn. Wat mag er redelijkerwijs verwacht worden van een koffiemachine van 130 euro en 3 jaar oud. Uitspraken van de verkoper zijn daarbij relevant. Die is bijvoorbeeld verplicht gebreken die hij kende of behoorde te kennen te vertellen. Inpraktijk zal dat niet altijd aan te tonen zijn.

Sowieso, wat voor verkoop het ook was, is de beste aanpak om mee te beginnen altijd goed overleg. Vraag de verkoper wat hij vindt en of het redelijk is dat er een tegemoetkoming is in de reparatie. Met vriendelijkheid en begrip kom je vaak al een heel eind. Andersom is verlangen de hele reparatie te betalen waarschijnlijk ook niet haalbaar.

Er is ook geen heel directe jurisprudentie voor dit soort kleine dingen omdat het de moeite niet is. Je kan dus wel in een welles nietes gaan hangen over wat het recht zegt, maar als de verkoper uiteindelijk in conflict het erop gokt dat je er geen zaak van maakt heeft hij waarschijnlijk gelijk.

Dus hopen dat de ander net zo redelijk is als jij - en dus ook met redelijke ideeën komen en vooral eerst vragen.
Je hebt volgens de wet ook op tweedehands artikelen gewoon garantie alleen dan niet bij de fabriek maar bij de verkoper.
Je garantie loopt *altijd* via de verkoper. De fabriek kan op eigen initiatief ook service bieden, maar die kan anders, en minder verregaand zijn dan de wet verplicht aan verkopers. Zie ook de sticky :)

[Voor 14% gewijzigd door Floppus op 08-03-2016 13:14]

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wellicht een tip (als je zelf handig bent en er wat tijd in wilt steken)

Ik repareer regelmatig wat 'duurdere' keukenmachines zoals Kitchenaid of Jura. En de onderdelen hiervoor zijn goed verkrijgbaar en (mits je goed zoekt) best wel redelijk geprijsd.

Zoekende voor dit type koffieapparaat zie ik dat de onderdelen (zoals relais, zeteenheid, thermoblock) tientjeswerk is. M.a.w. door een goede schoonmaakbeurt en het vervangen van een defect onderdeel kan zo'n machine nog best wel een aantal jaren mee.

Tja, als je die moeite niet wilt nemen, dan moet je niet moeilijk doen en gewoon kiezen voor nieuw exemplaar. Dan krijg je keurig een garantie bij de desbetreffende (commerciële) verkoper.

Mooie Plaatjes   

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03 13:27

Collaborator

You! Cake or Death?

Een paar jaar geleden een auto verkocht via marktplaats. Altijd netjes gereden. Zag er prima uit. Nooit problemen met rijden.

2 dagen later telefoon. Na 1 dag was de auto al kapot, en niet meer te redden volgens de garage. Tsja wat doe je dan? Voor ons zag hij er prima uit en hij was door de apk heen gekomen zonder problemen.

[Voor 5% gewijzigd door Collaborator op 08-03-2016 13:42]

This space is occupied

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:50

P_Tingen

omdat het KAN

Als ik er naar kijk met een verkoperspet op dan moet je als verkoper ook maar aannemen dat de koper het apparaat goed behandeld heeft, dus in een best-case scenario gaat de verkoper nog fifty-fifty met je doen, veel meer zal er niet inzitten denk ik.

En dan moet je je afvragen of je dan voor max €65 die drukte wil hebben. Persoonlijk zou ik mijn verlies nemen. You win some, you lose some.

[Voor 23% gewijzigd door P_Tingen op 08-03-2016 13:44]

... en gaat over tot de orde van de dag

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:40
De verkoper hoeft je geen geld terug te geven in dit geval, vragen kan altijd maar hij is het niet verplicht.
Als je iets op de markt / rommelmarkt koopt en het gaat stuk, dan kan je toch ook niet terug?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:48
Collaborator schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:42:
Een paar jaar geleden een auto verkocht via marktplaats. Altijd netjes gereden. Zag er prima uit. Nooit problemen met rijden.

2 dagen later telefoon. Na 1 dag was de auto al kapot, en niet meer te redden volgens de garage. Tsja wat doe je dan? Voor ons zag hij er prima uit en hij was door de apk heen gekomen zonder problemen.
Wat had je in dat geval gedaan dan? Een apk zegt trouwens helemaal niks over de technische staat van een auto.

• MAX3400

MAX3400

Collaborator schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:42:

Daar doe je dus ook niks aan... Koper (particulier of zakelijk) heeft in NL alle mogelijkheden om van te voren de technische staat van een auto eenvoudig te laten controleren. Niet gedaan? Pech, geld weg...

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-03 17:58
Gevalletje garantie tot de voordeur inderdaad

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-03 11:15

Supercop

electronics is my game

Toen ik een aantal maanden geleden een loods met inhoud had geërfd van mijn vader zat ik met een hele grote partij machines en gereedschappen waarvan ik niet direct kon zeggen of ze allemaal 100% in orde waren. Ik had wat opkopers en een veilingmeester laten komen. De veilingmeester zegt tegen mij:

"Ik zou het niet eens particulier verkopen maar gewoon wegbrengen, tenzij je een opkoper vindt die het zo van je overneemt. Je bent namelijk sinds juli 2015 verplicht om 7 dagen retour recht te leveren bij particuliere verkoop."

M.a.w. ook als particulier dien je op te hoogte zijn van de staat van het product wat je verkoopt. Mensen kunnen het dus binnen 7 dagen zonder opgaaf van reden retourneren is ons toen verteld.

Op basis van zijn uitspraak alle activiteiten gestaakt en via een opkoper die wij zelf kennen alles vd hand gedaan

[Voor 7% gewijzigd door Supercop op 08-03-2016 14:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanVan
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-03 16:19
Was het gebrek al aanwezig voor de koop?
Steeds meer (duurdere) apparaten slaan storingsmeldingen op in een geheugen. Bij mijn vaatwasser kon de servicemonteur zien wat en wanneer er storing was. En bij servicebeurt van de cv idem.
Of dat ook geldt voor deze Delonghi koffie automaat is wel te achterhalen. Dan hoe uit te lezen? Een servicemonteur is met voorijdkosten vaak erg prijzig.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:07
Supercop schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:43:
"Je bent namelijk sinds juli 2015 verplicht om 7 dagen retour recht te leveren bij particuliere verkoop."
Dat zou wat zijn zeg, als dat echt waar zou zijn. Gelukkig is dat niet zo :)

Nickname does not reflect reality

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:45
Mijn schoonouders zitten ondertussen al op hun 4e koffie/espresso apparaat. Eéntje ging er tijdens de garantie kapot, de andere 3 er (net)buiten. Op basis van die ervaring kan ik het in algemene zin afraden een (tweede hands) koffie automaat aan te schaffen. Bovendien is er altijd wat met die dingen (water op, schoonmaken, bonen op :X ).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Peter spijker
De verkoop was door een particulier.

Machine deed het goed bij de aankoop! Zij wilde deze verkopen omdat ze graag een wat kleinere machine wilde op het aanrecht. De machine deed het ook goed de 2 dagen bij ons...

Wij hebben besloten om maar ons verlies te nemen en dus niet de verkoper hiermee lastig te vallen.
Als wij zelf wat verkopen via marktplaats dan zeggen wij ook meestal garantie tot aan de deur.

Hadden wij maar dan in een winkel moeten kopen.

Wel enorm balen, want wij hadden hier lang naar uit gekeken en de centjes bij elkaar gesprokkeld via verkoon van kleertjes enzo....1, 2, of 3 eurotjes per keer gaat niet zo hard....

Qua reparatie, die ga ik niet zelf doen. Ik ben op zich wel redelijk handig, maar elektronica ben ik niet zeker mee Ik denk wel dat het waarschijnlijk de verwarmingselement is, maar dat weet ik dus niet 100% zeker. Wat als ik dus dat onderdeel vervang en het probleem blijft? Dan ben ik dus nog verder van huis.

Ik heb daarom maar vanmiddag de machine naar een reparateur gebracht. Deze geeft eerst een offerte uit voor dat wij beslissen of wij heb gaan laten repareren. Er zijn gelukkig dan ook geen onderzoekskosten aan verbonden. Helaas gaat dit wel ongeveer 3 weken duren.

[Voor 7% gewijzigd door Peter spijker op 08-03-2016 21:11. Reden: aanpassing tekst]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -0-0-0-
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2018
Peter spijker schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:06:

Qua reparatie, die ga ik niet zelf doen. Ik ben op zich wel redelijk handig, maar elektronica ben ik niet zeker mee Ik denk wel dat het waarschijnlijk de verwarmingselement is, maar dat weet ik dus niet 100% zeker. Wat als ik dus dat onderdeel vervang en het probleem blijft? Dan ben ik dus nog verder van huis.

Ik heb daarom maar vanmiddag de machine naar een reparateur gebracht. Deze geeft eerst een offerte uit voor dat wij beslissen of wij heb gaan laten repareren. Er zijn gelukkig dan ook geen onderzoekskosten aan verbonden. Helaas gaat dit wel ongeveer 3 weken duren.
Je kunt ook naar een repaircafe gaan in de buurt http://repaircafe.org/ , daar zitten vrijwilligers die ook koffiezetapparaten maken; alleen voor de onderdelen wordt geld gevraagd (en je kunt doneren), rest is gratis. Je wordt alleen wel verplicht erbij te blijven.

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03-2018
Altijd zuur als je denkt dat je iets moois hebt gekocht en het blijkt tegen te vallen. Aangezien de machine gewoon werkte en je dat ook gezien hebt, is de verkopende partij weinig te verwijten.

Koffie automaten blijven tricky, inwendig zijn het allemaal Saeco (vanwege patenten ed) en het is veel plastic. Er is veel te vinden op internet/youtube hoe dit soort dingen te maken en het hoeft niet veel te kosten (maar kan wel). Een levensduur van "net na de garantie" komt wel heel vaak voor. Uitzonderingen zijn de betere Jura's maar die hebben ook een andere prijsklasse (ook voor reparaties)

Een "echte" espresso machine (met E61 zetgroep) is wat duurder in aanschaf, maar die zijn eigenlijk altijd wel te maken voor 30 euro en daarover gaan je na je dood nog ruzie maken wie hem hebben mag. Als je even zoekt vind je dat soort machines voor een paar honderd euro op marktplaats, (ECM giotto etc).

[Voor 64% gewijzigd door chemistone op 08-03-2016 22:15. Reden: aanvulling tekst]

AMD 955BE

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-03 15:06
Peter spijker schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:06:
De verkoop was door een particulier.

Machine deed het goed bij de aankoop! Zij wilde deze verkopen omdat ze graag een wat kleinere machine wilde op het aanrecht. De machine deed het ook goed de 2 dagen bij ons...

Wij hebben besloten om maar ons verlies te nemen en dus niet de verkoper hiermee lastig te vallen.
Als wij zelf wat verkopen via marktplaats dan zeggen wij ook meestal garantie tot aan de deur.

Hadden wij maar dan in een winkel moeten kopen.

Wel enorm balen, want wij hadden hier lang naar uit gekeken en de centjes bij elkaar gesprokkeld via verkoon van kleertjes enzo....1, 2, of 3 eurotjes per keer gaat niet zo hard....

Neem contact op met de fabrikant ! Soms zijn zij best redelijk en misschien zit er toch nog wel garantie op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• danielik
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-11-2016
Haha wat denk jezelf. Je wil cheap zijn en cheap iets kopen 2e hands? Garantie tot aan de deur. Verder niet.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
danielik schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:25:
Haha wat denk jezelf. Je wil cheap zijn en cheap iets kopen 2e hands? Garantie tot aan de deur. Verder niet.
Zo simpel is het gelukkig ook niet.

Als je een product verkoopt tweedehands en je weet dat daar defecten aan zitten maar je vermeld ze niet dan kan je daar verantwoordelijk voor gehouden worden. Je hebt een informatieplicht als verkoper, aan de andere kant heb je een uitzoekplicht als koper.

Probleem is wel dat het lastig te bewijzen wat de verkoper wel of niet weet.

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-03 14:00
Toen ik een aantal maanden geleden een loods met inhoud had geërfd van mijn vader zat ik met een hele grote partij machines en gereedschappen waarvan ik niet direct kon zeggen of ze allemaal 100% in orde waren. Ik had wat opkopers en een veilingmeester laten komen. De veilingmeester zegt tegen mij:

"Ik zou het niet eens particulier verkopen maar gewoon wegbrengen, tenzij je een opkoper vindt die het zo van je overneemt. Je bent namelijk sinds juli 2015 verplicht om 7 dagen retour recht te leveren bij particuliere verkoop."

M.a.w. ook als particulier dien je op te hoogte zijn van de staat van het product wat je verkoopt. Mensen kunnen het dus binnen 7 dagen zonder opgaaf van reden retourneren is ons toen verteld.

Op basis van zijn uitspraak alle activiteiten gestaakt en via een opkoper die wij zelf kennen alles vd hand gedaan
In dat geval zou ik die veilingmeester maar eens even bellen, want dit klinkt als totale onzin.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-03 09:56
chemistone schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:08:

Koffie automaten blijven tricky, inwendig zijn het allemaal Saeco (vanwege patenten ed) en het is veel plastic. Er is veel te vinden op internet/youtube hoe dit soort dingen te maken en het hoeft niet veel te kosten (maar kan wel). Een levensduur van "net na de garantie" komt wel heel vaak voor. Uitzonderingen zijn de betere Jura's maar die hebben ook een andere prijsklasse (ook voor reparaties)
Is dat wel echt zo? Ben benieuwd waar je dat vandaan hebt?
Let op! Ik wil niet beweren dat het niet waar is, ben gewoon nieuwsgierig en geinteresseerd in het onderwerp.

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-01 00:05

Twiek-San

• volt jolts, current kills •

De meeste komen van Eugster/Frismag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:17
Kleine tip voor alle koffiemachine eigenaars die niet bang zijn van een beetje zelf sleutelen.
Ook handig om zelf je onderhoud te doen. Weet je gelijk waar alles zit en hoe het werkt.

https://komtra.de

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

sdk1985 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:05:
Mijn schoonouders zitten ondertussen al op hun 4e koffie/espresso apparaat. Eéntje ging er tijdens de garantie kapot, de andere 3 er (net)buiten. Op basis van die ervaring kan ik het in algemene zin afraden een (tweede hands) koffie automaat aan te schaffen. Bovendien is er altijd wat met die dingen (water op, schoonmaken, bonen op :X ).
Water en bonen op, zo, wat een ramp! Dan kun je beter niets meer drinken/eten 8)7
Schoonmaken is ook geen wekelijkse bezigheid als je een bakje of vier/vijf gemiddeld op een dag zet. Schoonmaken is echter wel echt iets dat je niet moet onderschatten, restanten koffie kunnen funest zijn voor de interne onderdelen.

Ontopic: als je hem werkend gezien hebt en nog werkend thuis hebt gehad, tsja..je verlies nemen zou ik zeggen. Ik zou een dergelijke machine ook nooit tweedehands kopen, maar dat komt omdat onze eerste ook net na de garantieperiode is overleden (zeteenheid zat vast en kreeg ik écht niet meer los) en het vrij "gevoelige" apparaten zijn.

• sdk1985
Exorcist schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:08:
[...]

Water en bonen op, zo, wat een ramp! Dan kun je beter niets meer drinken/eten 8)7
Schoonmaken is ook geen wekelijkse bezigheid als je een bakje of vier/vijf gemiddeld op een dag zet. Schoonmaken is echter wel echt iets dat je niet moet onderschatten, restanten koffie kunnen funest zijn voor de interne onderdelen.
Punt is dat deze apparaten in theorie en bepaald gemak verzorgen tov koffie zetten (koffie automaat). In de praktijk moet je echter steeds bepaalde handelingen uitvoeren. Het kan prima voorkomen dat maandag avond je water reservoir leeg is, dinsdag je de bonen moet bijvullen en woensdag het apparaat begint te zeuren dat hij moet worden schoongemaakt. E.e.a zal natuurlijk ook afhangen van de sterkte van de koffie.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je zou eens kunnen proberen te ontkalken en te reinigen (met de juiste producten voor die machine) om te kijken of dat iets helpt.

En anders heb je gewoon pech. Dit is een reden waarom ik dergelijke producten nooit tweedehands koop.

Nu die het toch niet meer doet zou ik hem gewoon openschroeven. Misschien is het wel iets heel simpels zoals een gecorrodeerd stekkertje ofzo.

• Gadgeteer
sdk1985 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:14:
[...]

Punt is dat deze apparaten in theorie en bepaald gemak verzorgen tov koffie zetten (koffie automaat). In de praktijk moet je echter steeds bepaalde handelingen uitvoeren. Het kan prima voorkomen dat maandag avond je water reservoir leeg is, dinsdag je de bonen moet bijvullen en woensdag het apparaat begint te zeuren dat hij moet worden schoongemaakt. E.e.a zal natuurlijk ook afhangen van de sterkte van de koffie.
Tja, een senseo of ander koffie apparaat gebruikt natuurlijk geen water... en koffie.... of vult zichzelf?

En ik heb een volautomaat.. het schoonmaken is met een modern apparaat zo klaar. Zetgroep pak je er is 3 seconden uit en als je vaak genoeg schoonmaakt is deze in 5 minuten weer als nieuw. Binnenkant machine kun je dan makkelijk bij als de zetgroep eruit is. Neem daar ook een paar minuten voor.

Een paar minuten werk per week is voor sommigen inderdaad al te veel (bij gemmiddeld gebruik hoeft dit niet eens wekelijks) maar ik kan me voorstellen dat dat mensen zijn die liever ook niet stofzuigen of ramen wassen..

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:01

Mimiix

Professioneel Prutser

[b][message=46190825,noline]Gadgeteer schreef
Een paar minuten werk per week is voor sommigen inderdaad al te veel (bij gemmiddeld gebruik hoeft dit niet eens wekelijks) maar ik kan me voorstellen dat dat mensen zijn die liever ook niet stofzuigen of ramen wassen..
Naja dat vindt ik wel een grove aanname :9 ik denk dat het eerder iets is wat erbij in schiet omdat je daar niet aan denkt :P

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• sdk1985
Gadgeteer schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:11:
[...]

Tja, een senseo of ander koffie apparaat gebruikt natuurlijk geen water... en koffie.... of vult zichzelf?

En ik heb een volautomaat.. het schoonmaken is met een modern apparaat zo klaar. Zetgroep pak je er is 3 seconden uit en als je vaak genoeg schoonmaakt is deze in 5 minuten weer als nieuw. Binnenkant machine kun je dan makkelijk bij als de zetgroep eruit is. Neem daar ook een paar minuten voor.

Tja iemand die eenmaal iets heeft gekocht zijn in het algemeen redelijk overtuigd van het nut van hun aankoop, hoe hoger de prijs de te feller men de verdediging in schiet. Is verder helemaal niet erg maar dan krijg je wel snel offtopic discussies. Mijn mening mbt koffiezet automaten was toch onderhand wel duidelijk? Ze zijn duur, gaan snel defect (2-3 jaar) en je wordt onverwachts geconfronteerd met handelingen waardoor de "autotmaat" tegen valt.

Natuurlijk heb je bij een koffiezet apparaat ook zaken die moeten gebeuren (water pakken, filter erin, schepje poeder). Dat ding kost echter 30 euro en je weet van te voren waar je aan begint. De irritatie factor komt uit de rode lampjes waarbij het apparaat dienst weigert op onverwachte momenten. Niet dat het relevant is, maar ook van Senseo ben ik geen fan. Maar daar ben ik in ieder geval nog nooit met een (onverwachts) rood lampje geconfronteerd. Bovendien lijken ze ook langer mee te gaan bij lagere aanschafwaarde.

Een koffieautomaat aangesloten op het water met een niet verplicht schoonmaakbeleid (eerst 3 dagen een waarschuwing of iets dergelijks) zou voor mij wel acceptabel zijn. Bestaat vast al, maar tegen welke prijs...

[Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 16-03-2016 14:42]

• Gadgeteer
sdk1985 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:38:
[...]

Tja iemand die eenmaal iets heeft gekocht zijn in het algemeen redelijk overtuigd van het nut van hun aankoop, hoe hoger de prijs de te feller men de verdediging in schiet.
Dat zie je me nergens doen. Ik baal alleen dat er geroepen wordt wat eigenlijk nergens op slaat.
Tuurlijk moet je hem vullen net als alle apparaten die koffie maken (ook een oldskool koffiepot)
sdk1985 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:38:
[...]
Is verder helemaal niet erg maar dan krijg je wel snel offtopic discussies. Mijn mening mbt koffiezet automaten was toch onderhand wel duidelijk? Ze zijn duur, gaan snel defect (2-3 jaar) en je wordt onverwachts geconfronteerd met handelingen waardoor de "autotmaat" tegen valt.
Dit... gaan snel stuk? Wat doe je ermee dan? Die dingen kunnen veel langer mee dan 2-3 jaar.
Onverwachte handelingen? welke dan? vullen is niet onverwacht.

Ik denk dan ook dat TS puur gevalletje bad luck heeft gehad.

• sdk1985
Gadgeteer schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:03:
[...]

Dat zie je me nergens doen. Ik baal alleen dat er geroepen wordt wat eigenlijk nergens op slaat.
Tuurlijk moet je hem vullen net als alle apparaten die koffie maken (ook een oldskool koffiepot)

[...]

Dit... gaan snel stuk? Wat doe je ermee dan? Die dingen kunnen veel langer mee dan 2-3 jaar.
Onverwachte handelingen? welke dan? vullen is niet onverwacht.

Ik denk dan ook dat TS puur gevalletje bad luck heeft gehad.
Ik denk dat je je even moet inlezen in de originele reactie. Verduidelijk waarschijnlijk een hoop: sdk1985 in "Marktplaats gekocht: koffie automaat, kapot na 2 dagen"

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Floppus schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:13:
Echter, ook bij een reguliere koop tussen particulieren geldt dat een product conform moet zijn. Wat mag er redelijkerwijs verwacht worden van een koffiemachine van 130 euro en 3 jaar oud. Uitspraken van de verkoper zijn daarbij relevant. Die is bijvoorbeeld verplicht gebreken die hij kende of behoorde te kennen te vertellen. Inpraktijk zal dat niet altijd aan te tonen zijn.
Bijkomende complicerende factor is ook dat transport, wat vaak niet op de meest kundige manier gebeurt, kan bijdragen aan schade aan het apparaat. Als iets niet nieuw meer is en het wordt op onhandige wijze vervoerd, geïnstalleerd of gebruikt is de kans wat groter dat het stuk gaat. Zaken drogen uit, verkalken, noem maar op. Zo lang je er niet aankomt, gaat het dan goed.

Iedereen die weleens een wat ouder apparaat uit elkaar gehaald heeft weet dat sommige dingen niet meer te hermonteren zijn omdat ze simpelweg uit elkaar vallen of anderszins beschadigd zijn.

Persuader of bytes.

• Peter spijker
Update:

De machine hadden we naar reparatie centrum Rubinatie te Woerden gebracht voor een offerte.
Deze zou een offerte uitbrengen zonder onderzoeks kosten.

Helaas kwamen de reparatiekosten hoger uit als ik gedacht had.

Groep (en as)- revisie: onderhoud, schoonmaken, smeren, zeef slijpen, ventiel stomen, o-ringen vervangen, geleiders stomen € 2,31
Delonghi Boiler€ 106,00
Uitloop, waterreservoir, behuizing, Pijpjes reiniging, Ventielhuis reiniging € 10,00
Pomp vervangen, veroorzaakt storing, werkt op halve kracht of ouder dan 7 jaar € 27,50
Arbeidstijd: 1:30 uur € 67,50
DeLonghi magneetklep EV1 € 24,50
Oring Bosch, toepasbaar op standaard slangkoppelingen Saeco, Bosch, Siemens, Jura, Gaggia € 2,70
(incl. BTW ) Totaal : € 256,25

Deze € 256,00 zou de helft zijn van een nieuwe machine.

Dus wij laten deze niet maken. Ik heb nog even gedacht om hem op marktplaats te verkopen, uiteraard met de melding van de storing/reparatie er bij.
Maar ik heb het reparatiecentrum gemaild of deze de machine voor een klein prijsje wilde overnemen.En dat wilde ze wel.Hoef ik ook niet heen en weer te rijden om de kapotte machine op te halen.

Ik krijg nu voor de machine € 30,00 van het reparatie centrum.

Dus voor ons een wijze les om dit soort artikelen maar niet op marktplaats te kopen.

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20

Floppus

Customer Experience matters

Zuur... En als ik het zo lees zit er niet echt iets bij waarvan de verkoper had kunnen of moeten weten. Zoals Camacha zegt kan als een apparaat wat ouder is, transport een hoop kwaad doen.

Het elders tweedehands kopen helpt je dan ook weinig. Of je daarom niets meer tweedehands moet kopen is een afweging per persoon. Je ervan bewust zijn wat de risico's zijn bij een tweedehands is altijd goed - met de prijs komt ook een risico.

Van de andere kant: het klinkt als een grondige revisie; weggooien is alles kwijt, reparatie is voor half geld weer een schoon apparaat. Maar de originele garantie ga je er niet mee krijgen, dus toch een risicootje.

[Voor 16% gewijzigd door Floppus op 16-04-2016 17:20]

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Peter spijker
Het is gewoon een gevalletje erge pech.

Idd waarschijnlijk door transport of door het stilstaan van een paar weken bij de verkopers en bij ons in de 2 dagen veel gebruikt, waardoor de wat oudere machine kapot is gegaan.

We nemen het de verkopers ook niet kwalijk.

Ik zeg ook niet dat ik niks meer via marktplaats ga kopen, Alleen waarschijnlijk met elektronische zaken zal ik me wel eerst 3 keer bedenken....

Wat mij betreft is dit topic klaar.

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:10
Ik ben altijd zeer skeptisch als de reparateur het apparaat overneemt voor een dergelijk klein bedrag en had m dus zelf op marktplaats gezet.

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:19
Ik denk dat ik hem wel had laten maken, dan heb je een compeet gereviseerde machine voor de helft van een nieuwe. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Al eens geprobeerd het reinigingsprogramma te doorlopen? Dat is, als de machine daarover beschikt natuurlijk. Ik heb namelijk weleens onenigheid met een machine gehad waarbij functies niet meer werkten, zonder dat er overduidelijk een probleem werd gemeld. Het reinigingsprogramma bleek uiteindelijk de blokkedes op te heffen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Peter spijker:
De genoemde prijzen voor de onderdelen zijn aan de hoge kant. Tel daarbij op het 'normale' uurtarief in Nederland en je komt aan dit soort bedragen. :-(

Als tweaker zijnde met enige elektrotechnische en mechanische handigheid kun je dit soort reparaties prima zelf doen. Ook de onderdelen zijn op diverse plaatsen verkrijgbaar voor schappelijke bedragen.

Er is niks mis met het kopen van gebruikte spullen, maar dan moet je wel weten wat je doet en waar je naar moet kijken. Dat geldt eigenlijk voor alle apparaten. :/

Zo hebben we zelf een Jura S9. Die machine zet werkelijk uitstekende koffie (uiteraard afhankelijk van de gebruikte bonen). En schoonmaken/ontkalken kondigt 'ie altijd keurig vantevoren aan.

We gebruiken die Jura nu al 12 jaar (!) en in al die tijd heb ik er alleen een keertje nieuwe O-ringen ingezet (paar euro), en de uitstroommondjes vervangen omdat 'ie niet zo fraai meer waren. Hij zet zo'n 15 kopjes espresso per dag en werkt al jaren naar tevredenheid.
Oh ja, en ik heb een keertje de trechter laten vallen en toen brak het scharnierpinnetje af. Vervangen door een klein RVS boutje en dat funktioneert ook al weer een aantal jaren.
Uiteraard is alles afhankelijk van hoe zorgvuldig de gebruiker er mee omgaat. En hoe nauwkeurig je 'm schoonmaakt (ook van binnen). Maar juist dat is nou belangrijk als je prijs stelt op goede, lekkere en 'zuivere' koffie. :Y

[Voor 45% gewijzigd door ehtweak op 17-04-2016 10:26]

Mooie Plaatjes   

Anoniem: 699209

Overigens zie je dit nu als reparatie, maar volautomaten hebben als ze wat ouder worden gewoon zulke onderhoudskosten. Dus als je een andere koopt loop je hier vanzelf ook tegenaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 796959

*knip* het is niet de bedoeling oude topics te kicken met een zelfzoekvraag.

[Voor 77% gewijzigd door gambieter op 24-07-2016 21:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:55

Ben ik toch wel benieuwd waar deze regel te vinden is O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hobbykok
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-03-2019
Edit: zie nu pas dat het een topic kick was, damn, zonde van mijn 10 minuten typewerk.
Automark schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 21:50:
Ik denk dat ik hem wel had laten maken, dan heb je een compeet gereviseerde machine voor de helft van een nieuwe. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze.
Het was veel goedkoper op te lossen, als ik bijvoorbeeld wat onderdelen hier op zoek:
http://www.koffie-onderdelen.nl/

Dan kom ik toch echt op veel lagere prijzen voor de onderdelen uit. Zo'n machine is ook weer niet heel lastig zelf te demonteren en onderdelen te vervangen die wellicht kapot zijn. Het lijkt mij ook niet dat al die onderdelen defect zijn.

Het is hetzelfde als met mijn wasdroger laatst, ook kapot, offertes gevraagd en goedkoopste was 250 euro. Ik dacht: ik schroef dat hele ding gewoon uit elkaar en ga zelf op zoek. Heb ik het voor 0, ik herhaal 0 euro kunnen oplossen. Was wel een middag werk, maar leuk om eens te doen.

Met andere woorden: je wordt afgezet bij dit soort reparatiezaakjes, lekker verdienen en hop, de klant wil het niet, we geven hem 30 euro, we maken wellicht een verstopt buisje schoon, spuiten het wat door met perslucht en we verkopen hem voor 250 euro. Makkelijk geld verdienen zo.

Edit: schiet me nog een voorbeeld te binnen. Marantz cd speler gekocht , spotgodkoop, na jaartje ging cd la haperig open, offerte gevraagd en zou 150 euro kosten. Ik dat ding openschroeven, bleek plastic tandwiel afgebroken. Via een poolse site een tandwiel gekocht voor 1,50 euro. Erin gezet en dat ding doet het alweer 3 jaar vlekkeloos. 148,50 euro bespaard.

Kortom mensen, niet te snel bij de pakken neerzetten. Zeker voor koffiemachines zijn er vast speciale fora of specialisten die je graag tips geven. Durf een apparaat te openen als het defect is, niet gelijk alles weggooien. Het plezier en het genot wat je krijgt als je het zelf kan oplossen is vele malen leuker dan een nieuw apparaat kopen.

[Voor 24% gewijzigd door Hobbykok op 24-07-2016 21:28]

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee