Desktop: homevideo editing en casual gaming

Pagina: 1
Acties:

• Elekid
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-08-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Sinds kort ben ik aan het filmen met mijn Panasonic G6. Dit levert bronmateriaal in 1080/50p (AVCHD) en 1080/60p (MP4). Het is allemaal homevideo materiaal, vooral van de baby, waar ik voornamelijk in zal knippen en plakken, ik weet nog niet met welk softwarepakket. Het is puur als hobby, dus denk niet dat hyperthreading relevante tijdswinst op zal leveren.
Daarnaast ben ik een casual gamer. Op het moment speel ik eigenlijk alleen League of Legends en Heroes of the Storm (op 1900x1200)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een budget in gedachte, maar houd vooral van een goede prijs/kwaliteit verhouding. 1000 euro?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn monitor volstaat nog naar mijn idee, een Iiyama E2403WS-B1 24", 1900x1200

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel nog tussen het aanschaffen van een compleet systeem of zelfbouw. Mijn huidige, te vervangen systeem was zelfbouw (Intel Core 2 Duo E8400 uit 2008 met een PCIe Radeon HD4870 1GB DDR5). Toen wat opstartproblemen gehad omdat het moederbord niet compatibel bleek te zijn met de voeding van mijn Antec Sonata III. Op zich is die kast nog prima in orde, maar de voeding is natuurlijk wel al 8 jaar oud.
Sinds kort heb ik een nieuwe router (Netgear R7000), waarmee ik draadloos verbinding wil maken, via 5GHz.
Zelf dacht ik ongeveer aan het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 211,95€ 211,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 89,-€ 89,-
1MSI GeForce GTX 960 2GD5€ 192,95€ 192,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,95€ 69,95
1Fractal Design Define S€ 77,95€ 77,95
1Asus PCE-AC68€ 70,-€ 70,-
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/16€ 60,95€ 60,95
1Antec VPF Series 450W€ 53,60€ 53,60
1Samsung 850 EVO 500GB€ 157,-€ 157,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 983,35

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkvoorkeuren heb ik niet, maar wat ik al eerder noemde is dat ik overweeg om 'gewoon' een kant en klare desktop te kopen. Wat vinden jullie bijvoorbeeld van dit als alternatief?
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Nightblade X2B-033EU€ 1.091,47€ 1.091,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.091,47

Andere alternatieven zijn ook zeer welkom. Wat zou deze gaan kosten volgens jullie?
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG G20CB -NL012T€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ik bedenk me net dat ik bij het zoeken op complete systemen misschien te veel heb gefocused op aanwezigheid van 5GHz wifi, maar het voordeel van een compleet systeem zit er natuurlijk wel juist in dat het kant-en-klaar in de doos zit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij hoeft niet ultra stil te zijn, zolang hij maar niet opstijgt. Energiezuinigheid is mooi meegenomen maar geen vereiste

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Advies over hoe ik zo veel mogelijk bang-for-buck kan krijgen. Als jullie denken dat ik ook voor 800 euro klaar kan zijn hoor ik dat natuurlijk graag. Maar ook een gedegen onderbouwing waarom ik beter 1200 euro uitgeef aan een bepaald systeem zou ik waarderen.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Ben je van plan binnenkort ook zwaardere spellen te gaan spelen (denk aan Far Cry Primal en dergelijke)? Zo niet dan kan je flink besparen op de videokaart.

• Glen13
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-01-2022
Eventueel kan je in plaats van een aparte wifi-ontvanger, kiezen voor een moederbord waarbij deze inbegrepen is. Zo is het mogelijk om hier nog een beetje geld uit te sparen!

[ Voor 21% gewijzigd door Glen13 op 08-03-2016 09:26 ]

• Elekid
Bedankt voor de eerste input!
rickbovenkamp schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 08:48:
Ben je van plan binnenkort ook zwaardere spellen te gaan spelen (denk aan Far Cry Primal en dergelijke)? Zo niet dan kan je flink besparen op de videokaart.
Nee, voorlopig niet. Ik hoop alleen wel dat hij weer een jaar of 5 mee kan voor de wat minder veeleisende spellen. Maar zoals ik nu Heroes of the Storm speel zal er over 5 jaar wel weer een game zijn die maar net genoeg heeft aan de 960 niet?
Glen13 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:24:
Eventueel kan je in plaats van een aparte wifi-ontvanger, kiezen voor een moederbord waarbij deze inbegrepen is. Zo is het mogelijk om hier nog een beetje geld uit te sparen!
Hier heb ik wel al naar gekeken alleen vallen er dan een heleboel moederborden af. En heeft er iemand ervaring met een onboard 5GHz wifi ontvanger? Ik ben ergens wel bang dat de winst van de 5GHz tov de 2,4GHz verloren gaat met een onboard kaart zonder antennes. Any thoughts on that?

• rickbovenkamp
Elekid schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:00:
Bedankt voor de eerste input!

Nee, voorlopig niet. Ik hoop alleen wel dat hij weer een jaar of 5 mee kan voor de wat minder veeleisende spellen. Maar zoals ik nu Heroes of the Storm speel zal er over 5 jaar wel weer een game zijn die maar net genoeg heeft aan de 960 niet?
We kunnen helaas niet in de toekomst kijken. Als ik bijv. naar Rocket league kijk dan zie ik een casual spel wat goed geoptimaliseerd is en op bijna alles draait. Wil ik dan een MMO als Black Desert eventjes spelen dan zou ik dat niet eens aandurven met wat oudere hardware.
Of je videokaart dus over 5 jaar nog alles goed kan spelen dat weet ik niet. Ik zou iig wel pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate nemen omdat hij wat sneller is en in dit geval belachelijk goedkoop voor de 4GB versie. Als je besluit dat je echt niks zwaarders dan HOTS gaat spelen kan je ook gewoon pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP of iets dergelijks nemen.

• Elekid
De pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate ziet er inderdaad zeer interessant uit. Heb de 960 ermee vervangen. Volstaat de voeding dan nog?

Verwijderd

Elekid schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:44:
De pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate ziet er inderdaad zeer interessant uit. Heb de 960 ermee vervangen. Volstaat de voeding dan nog?
Volstaat zeker.

• Glen13
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-01-2022
Om nog even terug te komen op de 5Ghz wifi ontvanger, ik begrijp je bezorgdheid i.v.m. de winst van je 5Ghz op die van 2,4Ghz. Ik heb even aan het rondkijken geweest en heb misschien eentje gevonden dat wel kan werken....
https://www.msi.com/Mothe...PRO-AC.html#hero-overview
Zoals je in de specificatiebeschrijving kan lezen, zijn er 2 antennes inbegrepen om aan de achterkant van je PC te bevestigen. Ik kan je spijtig genoeg verder geen zekerheid bieden of enige ondervinding want zelf gebruik ik een kabel voor mijn netwerkverbinding naar mijn PC.

• Elekid
Wederom bedankt voor je input Glen. Op deze manier is er inderdaad wel weer wat te besparen.
Gigabyte GA-B150-HD3P 89 euro
Asus PCE-AC68 70 euro
Totaal 159 euro

MSI H170I PRO AC 126 euro

Nu vond ik zelf net ook nog een interessante kandidaat, de Asus Z170I Pro Gaming. Die kost weliswaar 152 euro, maar is natuurlijk weer een beter moederbord (en ik zou nog steeds besparen tov de initiële keuze). Die heeft blijkbaar ook een externe antenne en wordt veel verkocht. Er is hier vast wel iemand die me kan vertellen wat de ervaringen zijn met de ontvangst van deze antennes? En dan ben ik natuurlijk vooral benieuwd naar ervaringen van 5GHz gebruikers.

edit:
zie nu pas dat dit een Mini-ITX bord is. Misschien dan zelfs een wat kleinere kast, en dan toch terug naar de energiezuinigere, coolere GTX960?

[ Voor 9% gewijzigd door Elekid op 09-03-2016 22:36 ]

• rickbovenkamp
pricewatch: MSI Z170A TOMAHAWK AC

Dat is de goedkoopste optie voor ATX. Met mini-ITX lever je natuurlijk wel heel erg in op features enzo dus als de computer toch onder een bureau komt te staan ofzo dan zou ik gewoon voor (micro)ATX gaan.

Overigens volstaat volgens mij een wifi-kaartje als pricewatch: TP-Link TL-WDN4800 ook gewoon en dan neem je dat HD3P moederbord nog steeds.

[ Voor 10% gewijzigd door rickbovenkamp op 09-03-2016 23:05 ]

• Elekid
Ik heb in mijn huidige PC nog een Creative X-Fi Xtreme Gamer geluidskaart zitten (PCI 2.2). Heeft het zin om die nog over te plaatsen (ontlasten van de CPU?). Of heeft dat door de huidige techniek geen zin meer?
Pagina: 1