Ik heb sinds vorige week de HTC Vive in de preorder staan, en ik wil zorgen dat mijn systeem alles wat ik daarmee kan spelen straks goed aankan. Ik heb de Steam VR performance-test gedraaid, en daar komt een 7.5 uit. Er staat echter wel bij dat die test geen rekening houdt met de CPU-load van tracking en andere dingen. Dat, en het feit dat mijn processor toch wat oud is, doet me vermoeden dat het verstandig is om een CPU upgrade te doen.
Hier de belangrijkste componenten van mijn huidige systeem:
- CPU: Intel i5-750 2.6GHz
- Mobo: MSI P55A-GD65
- Koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B
- Geheugen: Crucial Ballistix Tactical 2 x 4Gb
- Videokaart: Gainward GeForce GTX970
- Voeding: Cooler Master Silent Pro M600 600 Watt
(Vergeet ik nog wat? volgens mij zijn dit de meest relevante onderdelen)
Dit is de upgrade die ik in de planning had staan:
De CPU en mobo zijn eigenlijk vooral gebaseerd in wat ik in de BBG van januari zag staan. Daarnaast zie ik deze combi vaker langskomen op dit forum.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De upgrade dient voornamelijk om comfortabel te kunnen gamen in VR. Naast alle nieuwe VR-games die uit zullen komen speel ik ook nog wel eens DCS world (flight sim), waar wat meer cpu power ook nooit verkeerd is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De lijst komt nu onder de €500 uit, en dat wil ik eigenlijk wel zo houden. Die Vive was duur genoeg.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast het lijstje hierboven heb ik een monitor, kast etc allemaal al staan. In de eerder genoemde BBG staat ook dat de het bevestigingssysteem van de lga1151 socket gelijk is aan de S1156 socket die ik nu heb, dus ook de koeler hoop ik mee te nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naast de CPU en het moederbord heb ik volgens mij ook geheugen nodig. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de Z170A ook DDR3 geheugen aankan, maar op de site van MSI en elders kom ik eigenlijk alleen DDR4 tegen. Als iemand hier meer van weet...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nu intel, en daar ben ik prima tevreden mee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ga je overklokken?
Vroeger mee gespeeld, maar nu wil ik vooral een systeem dat werkt.
Wat verwacht je van ons?
Wat ik graag wil weten:
Hier de belangrijkste componenten van mijn huidige systeem:
- CPU: Intel i5-750 2.6GHz
- Mobo: MSI P55A-GD65
- Koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B
- Geheugen: Crucial Ballistix Tactical 2 x 4Gb
- Videokaart: Gainward GeForce GTX970
- Voeding: Cooler Master Silent Pro M600 600 Watt
(Vergeet ik nog wat? volgens mij zijn dit de meest relevante onderdelen)
Dit is de upgrade die ik in de planning had staan:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600K Tray | € 242,95 | € 242,95 |
| 1 | MSI Z170A TOMAHAWK | € 130,99 | € 130,99 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R | € 78,95 | € 78,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 452,89 | |
De CPU en mobo zijn eigenlijk vooral gebaseerd in wat ik in de BBG van januari zag staan. Daarnaast zie ik deze combi vaker langskomen op dit forum.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De upgrade dient voornamelijk om comfortabel te kunnen gamen in VR. Naast alle nieuwe VR-games die uit zullen komen speel ik ook nog wel eens DCS world (flight sim), waar wat meer cpu power ook nooit verkeerd is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De lijst komt nu onder de €500 uit, en dat wil ik eigenlijk wel zo houden. Die Vive was duur genoeg.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast het lijstje hierboven heb ik een monitor, kast etc allemaal al staan. In de eerder genoemde BBG staat ook dat de het bevestigingssysteem van de lga1151 socket gelijk is aan de S1156 socket die ik nu heb, dus ook de koeler hoop ik mee te nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naast de CPU en het moederbord heb ik volgens mij ook geheugen nodig. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de Z170A ook DDR3 geheugen aankan, maar op de site van MSI en elders kom ik eigenlijk alleen DDR4 tegen. Als iemand hier meer van weet...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nu intel, en daar ben ik prima tevreden mee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ga je overklokken?
Vroeger mee gespeeld, maar nu wil ik vooral een systeem dat werkt.
Wat verwacht je van ons?
Wat ik graag wil weten:
- Is dit een zinnige upgrade voor het geld?
- Zijn er goedkopere oplossingen die ongeveer hetzelfde bieden? Ik zie dat de CPU die ik gekozen heb unlocked is, maar zoals gezegd is overclocken voor mij geen eis. Kan ik dan net zo goed een tientje uitsparen, of is dat het toch wel waard?
- Klopt het dat ik de koeler mee kan nemen, maar het geheugen niet?
- Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?