Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lokaal IP van server gebruiken indien binnen netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Deadly Knapsack
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-10 11:49
Ik heb een Synology met een aantal applicaties draaien. Om hem bereikbaar te hebben van buitenaf heb ik de nodige poorten opgesteld en een dynamic dns service ingesteld. Werkt prima. Echter, ik zou graag willen dat hij het lokale ip adres van de Synology gebruikt als ik thuis ben en naar de Synology ga. Ik gebruik op mijn laptop altijd dezelfde bookmark, of ik nu buiten- of binnenhuis ben: [hostname].ddns.net. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn laptop herkent dat de server lokaal draait en daardoor ook lokaal het verkeer laat lopen? Ik gebruik de Synology als DNS. Ik vermoed dat ik daar iets mee zou moeten kunnen, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik weet dat de quickconnect dienst van Synology het wel voor elkaar krijgt op één of andere manier.

Kortom: hoe kan ik een url, indien lokaal, het 192.168.x.x adres laten resolven?

Thanks alvast!

Beste antwoord (via Deadly Knapsack op 07-03-2016 22:24)

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-11 14:07
Ik heb ook zoiets gemaakt met een webservertje er tussen die de keuze maakt. Daar draait een heel simple php scriptje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php

if(substr($_SERVER["REMOTE_ADDR"], 0, 3) == "10.") { // Locaal adres
  header("Location: http://LOCAALIPADRES");
} else {
  header("Location: http://REMOTEADRES");
}

?>

Deze webserver moet wel lokaal draaien en via het internet berijkbaar zijn, dus als je een webserver op je nas kan draaien dan zou het daar mooi bij kunnen. Deze server zou je dan wel op een andere url of poort moeten draaien.

Via DNS moet het in theorie ook wel kunnen, maar dan ben je afhankelijk van de ondersteuning van Synology, of je moet zelf een eigen DNS-server er op gaan draaien.

Alle reacties

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Host file google maar even ;)

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:24
Helaas. Dat werkt altijd of nooit. Niet alleen als je binnen of buiten bent.

Overigens kun je het antwoord hierop zelf wel vinden met een beetje gegoogle.

[ Voor 15% gewijzigd door Artbij op 07-03-2016 22:17 ]

Met gestrekt been.

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Ohja, dan maar 2 bookmarks.. Solved :)

• Deadly Knapsack
Marsjee schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:17:
Ohja, dan maar 2 bookmarks.. Solved :)
Ja, dat kan ik zelf ook bedenken ;) Maar ik kan me niet voorstellen dat het niet mogelijk is. Het moet toch mogelijk zijn om in de DNS server van Synology in te stellen dat hij de naam resolved naar localhost in dit geval?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je je nas als dns gebruikt moet dat kunnen denk ik
https://originwww.synolog..._with_Synology_DNS_Server

Iperf

• Da.Rock
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens mij heb je daar een router voor nodig die NAT loopback ondersteunt. Die van synology zelf is bijvoorbeeld een goeie.

Of wat fish hierboven zegt.

[ Voor 11% gewijzigd door Da.Rock op 07-03-2016 22:23 ]

• Deadly Knapsack
artbij schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:16:
[...]

Helaas. Dat werkt altijd of nooit. Niet alleen als je binnen of buiten bent.

Overigens kun je het antwoord hierop zelf wel vinden met een beetje gegoogle.
Dit vind ik altijd zo'n raar antwoord. Ik zeg toch dat ik niet precies weet waar ik het moet zoeken. Ik vraag niet om een stap voor stap handje vast houden. Waar is een forum anders voor...

Acties:
  • Beste antwoord

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-11 14:07
Ik heb ook zoiets gemaakt met een webservertje er tussen die de keuze maakt. Daar draait een heel simple php scriptje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php

} else {
}

?>

Deze webserver moet wel lokaal draaien en via het internet berijkbaar zijn, dus als je een webserver op je nas kan draaien dan zou het daar mooi bij kunnen. Deze server zou je dan wel op een andere url of poort moeten draaien.

Via DNS moet het in theorie ook wel kunnen, maar dan ben je afhankelijk van de ondersteuning van Synology, of je moet zelf een eigen DNS-server er op gaan draaien.

• Deadly Knapsack
Full_hyperion schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:23:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php

} else {
}

?>

Slim! Ik ga het via DNS proberen en anders is dit een prima oplossing! Thanks :)

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:30

Kabouterplop01

chown -R me base:all

op je PC thuis je hostfile aanpassen. Daar een entry inzetten. (Dat is wat Marsjee bedoelt)
Als je het via DNS wilt doen moet je een nieuwe zone van je lokale subnet, met daarin de hosts maken in je DNS server (moet je je wel bedenken dat dat van buiten niet bereikbaar is)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:25
Kabouterplop01 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:02:
op je PC thuis je hostfile aanpassen. Daar een entry inzetten. (Dat is wat Marsjee bedoelt)
Dat is echter geen oplossing voor een device dat je zowel binnen als buiten gebruikt :)
Als je het via DNS wilt doen moet je een nieuwe zone van je lokale subnet, met daarin de hosts maken in je DNS server (moet je je wel bedenken dat dat van buiten niet bereikbaar is)
Dat is die DNS-server ook niet (hoop ik), dus dat maakt niet zoveel uit :)

Je hoeft overigens niet de hele ddns.net.-zone aan te maken in je lokale DNS-server, je kunt beter een zone [hostname].ddns.net. maken, dan kun je nog naar [alles-wat-niet-hostname-is].ddns.net. :)

Eventueel, als je NAS intern wel gewoon resolved op [hostname].[intern.net]., kun je ddns.net toevoegen als DNS Search Domain van de netwerk-adapter in je laptop. Dan hoef je ook geen zones aan te maken.

Even wat anders: Welke diensten heb je open gezet naar het internet? Niet al te lang geleden ging SynoLocker rond, ik mag hopen dat je een firmware-versie draait die nieuwer is dan dat, maar het (of soortgelijk) gevaar blijft bestaan. Een andere, IMHO betere optie is om een VPN te gebruiken. Dan moet je extern wel eerst de VPN opstarten, maar onverlaten kunnen niet zomaar meer bij je NAS komen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:30

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Maar dat vroeg de TS ook niet. :)
Kortom: hoe kan ik een url, indien lokaal, het 192.168.x.x adres laten resolven?
echter ik denk dat de TS het beste zijn Synology DNS daarvoor gebruikt; is iets moeilijker, maar wel beter. Wat je schets klopt, als de TS buiten zijn LAN bereik is kan de URL niet worden geresolved. Technisch gezien kan TS met een portforward op zn router dit werkend krijgen voor buiten het bereik van het LAN, maar zeer onveilig.

Tip voor de TS:

op je DNS server heb je als dit werkt 2 delen:
- het gedeelte wat er voor zorgt dat je kun internetten
- het gedeelte wat er voor zorgt dat je kunt resolven op je lokale subnet.

[ Voor 67% gewijzigd door Kabouterplop01 op 08-03-2016 21:45 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:25
Dan hebben we het denk ik over iets anders? Quote TS:
Om hem bereikbaar te hebben van buitenaf [..] ik zou graag willen dat hij het lokale ip adres [..] als ik thuis ben
Dan helpt een host-file niet, want dan gebruik je voor die naam _altijd_ dat IP-adres, ongeacht wat enige DNS-server er van vindt...
echter ik denk dat de TS het beste zijn Synology DNS daarvoor gebruikt
Als hij geen VPN wil gebruiken (wat ik wel sterk aanraad) wel ja :) En dan ook zorgen dat de router (of eigenlijk, de DHCP-server) in de DHCP-offers die DNS-server gebruikt.

Als je router dit kan (andere DNS-server in de DHCP-option zetten dan de router zelf of iets wat de router op WAN heeft gekregen) kun je vaak in die router zelf ook DNS-records opgeven, dat scheelt weer configuratie op zowel de router als de NAS :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1