Hoeveel "power" heb ik eigenlijk nodig

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
- ik zoek een lichte kleine laptop die ik voor mijn werk mee kan nemen naar vergaderingen en congressen. Ik zal er voornamelijk Word/Excel/Power Point op gebruiken en misschien af en toe een filmpje kijken of wat muziek luisteren. Hier heb ik niet superveel capaciteit voor nodig natuurlijk.
Maar, voor mijn werk gebruik ik ook SPSS, en dat zou ik eventueel ook graag op de laptop zetten. Versie 23 geeft aan dat 4GB RAM nodig is, okee, maar hoeveel hdd of ssd heb ik daar dan nog bij nodig om het fatsoenlijk te laten runnen?? Ik heb nog nooit eerder SPSS op een laptop gehad, dus ik heb geen ervaring. De files die we gebruiken zijn behoorlijk groot, maar alleen kleine files bekijken/runnen zou ook al prima zijn.
En verder? welke processor, of maakt dat niet per se uit?
Daarnaast wil ik ook een beetje op de toekomst voorbereid zijn zodat ik niet over een jaar een nieuwe nodig heb.

Wat mag je laptop gaan kosten?
rond 600, max 800 als dat echt nodig blijkt.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
ja, buitenlandse reizen en veel rondsjouwen met tas. En de vergaderzalen zijn vaak niet heel technisch ingericht: een lange accuduur is belangrijk! evenals goede wifi-mogelijkheden enz.
Grootte het liefst 11.6 inch. Vandaar ook mijn vraag over welke capaciteit iknodig zal hebben, want al snel zit je op 13.3 inch, maar misschien blijk ik zoveel niet nodig te hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Een chromebook is geen optie.
Ik hoor goede verhalen over Asus en HP, en dan weer juist niet over Acer, maar ik heb geen idee of dat allemaal terecht is, dus ik sta open voor alles.
Ik heb gekeken naar HP x2 210 G1 maar die is helaas slecht leverbaar en ik weet niet of 64GB ssd toereikend is.
De Asus zenbook UX305CA-FC004T lijkt me super, maar is eigenlijk wat te duur en misschien heb ik zoveel helemaal niet nodig.
Ik zoek graag verder naar iets er tussen in, maar dan wil ik eerst helder hebben wat ik precies nodig heb om wat met SPSS te kunnen doen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:20

P_Tingen

omdat het KAN

Bij het lezen van de eerste eisen ("voornamelijk Word/Excel/Power Point op gebruiken en misschien af en toe een filmpje kijken of wat muziek luisteren") dacht ik nog: typisch gevalletje Celeron / Pentium, maar toen je met SPSS op de proppen kwam werd het anders.

Voor SPSS bestaat er volgens mij niet zoiets als teveel power. De vraag is alleen hoe zwaar ga je SPSS gebruiken? Een snelle zoektocht hier op tweakers en internet laat mij geloven dat het pakket meer heeft aan veel geheugen en een snelle schijf dan persé aan cpu power. Dus wellicht dat je met een pentium, 8GB memory en een ssd al een heel eind komt. Het algemene advies van IBM wat ik tegenkwam was een beetje een dooddoener: Generally speaking, get as much resources as your budget allows. Duh.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Beter dus richten op 8Gb dan 4Gb, en beter meer ssd dan hdd. Dan maakt de selectie al een stuk makkelijker.
Zou 64GB ssd al voldoende zijn? Ik ben niet van plan data / documenten op te slaan op de laptop, dat komt van USB stick af.
ben ook niet van plan hele analystes te draaien met SPSS; het gaat meer om dingen te kunnen laten zien, of selecties in een grote file te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark213
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-07 15:18
Dit is jou laptop. Betere, kleinere, mooiere en prijs/kwaliteit/snelheid combo ga je niet vinden.

http://www.laptopshop.nl/...10/hp-envy-13-d080nd.html

8gb heb je niet nodig voor spss. 4gb is ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die ziet er goed uit, Mark213! Misschien wel waard om nog even door te sparen...
Bedankt voor jullie input!